Varför är dom så arga?

Sv: Varför är dom så arga?

Usch, jag avskyr sånt, skrik och bråk och ryck :mad: Sådana människor ska hålla sig borta från djur.

Mamma har alltid tutat i oss att man ALLTID är snäll och rättvis mot djur och sköter dem på allra bästa sätt, så det sitter väldigt djupt inrotat.

Umgås man med djur så tar man ansvar, med allt vad det innebär.

tack för era kloka funderingar, kan det vara så också att en del unga vill visa sej tuffa inför de yngre och mer oerfarna? Att jag e minsann så tuff att jag kan rå på den här stora farliga hästen, tur att jag tar i så hårt annars hade den ätit upp er! Jag har fått det intrycket ibland, att man e ball om man tuktar hästen. USCH!!!!!!!

Men den ridskolan min dotter rider nu är lugn och harmonisk (finns så klart de här 'stortjejerna' som är undantaget) och hästhanteringen är bra så det känns tryggt. Jag är ju kanske för blödig med min häst å andra sidan men eftersom jag själv blivit slagen förr så är det inget jag vill göra mot någon annan.

Jag tycker inte alls du är blödig!
(och även om du hade varit det tycker jag du har en bra ursäkt! :crazy: )
En bestraffning i sig är aldrig konstruktiv eftersom den inte lär hästen vad den ska göra utan bara vad den inte ska göra för att slippa obehag (men ur hästens aspekt kan det ju likagärna vara att inte låta en människa komma i närheten eller rida den :eek: ).
Jag har också varit med om den typ av ridskoleridning du pratar om och då tyckte jag ändå inte ridlärarna verkade dåliga eller ovettiga överlag utan bara i de specifika fallen (spöa upp häst som missköter sig utan att hästen har en chans att koppla de många spörappen till händelsen). Där kunskapen tar slut tar våldet vid.. :cry:

tack för era kloka funderingar, kan det vara så också att en del unga vill visa sej tuffa inför de yngre och mer oerfarna? Att jag e minsann så tuff att jag kan rå på den här stora farliga hästen, tur att jag tar i så hårt annars hade den ätit upp er! Jag har fått det intrycket ibland, att man e ball om man tuktar hästen. USCH!!!!!!!

Dels kanske det och att man faktiskt är lite rädd för dom stora farliga hästarna men vill dölja det genom att spela tuff?
Hästarna kan man inte lura, men som du säger så kanske man kan lura dom andra barnen/ungdomarna :angel:

Jag tror som tur är att det du beskriver från din egen ridskoletid till sin allra största del hör till det förgångna, även om det alltid inom alla brancher och områden kommer att finnas avarter. Jsut det där med ridlärare som "straffrider" hästarna verkar som tur är ha försvunnit. Om man någon enda gång sitter upp på en lektion så är det ju i ett helt annat syfte, nämligen att visa/demonstrera något ( t ex galoppfattning, sits etc), för vad ger det de andra nio eleverna under deras betalda lektion om ridläraren sitter upp och bankar på den tionde elevens häst? Det finns säkert undantagsfall där det är berättigat att hjälpa eleven genom att sitta upp under lektionen, men de är mycket få. Om hästarna behöver stöd-/utbildnings-/korrigeringsridas så gör man ju det vid andra tidpunkter, och INTE med syftet att banka och slå på dem...

Jag vet inte hur det ser ut i de lägre grupperna idag, men jag har själv såna här minnen, speciellt med en häst som var lite speciell och det är inte så värst länge sen. Jag började på den ridskolan för ca 10 år sedan och det pågick väl i i tre år efter det vill jag minnas.
Det var en liten shettis, så det var bara de mindre barnen som kunde rida honom dvs bara mindre duktiga ryttare som kunde rida honom. Han sparkade bakut varje lektion och var ingen passande ridskoleponny. Så fort han stannade och började backa in i väggen (som han ofta gjorde) blev vi barn tillsagda att piska till med spöt. Och då sparkade han.
Fick man honom inte att gå fram hände det både en och flera gånger att ridläraren (en väldigt lite vuxen) satt upp (med hjälm) och piskade till hästen rejält flera gånger och sen satt hon av efter ett par varv när hästen gick snällt i form.

Det har även hänt att en ridskolelärare tagot tag i en häst i tränset och gett den ett par rejäla rapp på baken.

Nu har vi kommit såpass långt i ridningen att detta inte händer längre, men jag skulle inte tvivla på att det fortfarande förekommer i de lägre grupperna på ridskolan eftersom det är samma lärare som för 7 år sedan. Jag tror inte att de har förändrats, men man kan ju alltid hoppas.

Jag vet att det är långt ifrån alla ridlärare som beter sig såhär, men jag skulle nog vilja säga att det är ett långt ifrån utdött fenomen.

Fast nog 17 var det väl ändå vanligare förr (vill jag gärna hoppas)? Handlar det om utbildade, vuxna instruktörer eller om 18- åringar utan utbildning som anställts för att deär billigare än en ridinstruktör eller hippologridlärare? Kan inte tänka mig att någon av mina ridlärarkompisar skulle göra så, och särskilt inte återkommande! En sådan ponny ska ju bytas ut, för den varken trivs själv eller hjälper barn att lära sig rida. Vi försöker sälja sådana hästar som inte funkar.

Jag blir så himla ledsen när jag läser sådana här trådar, av två anledningar: Dels för att det finns sådana riskolor och instruktörer som nämns här, och som tar ner ridskolornas rykte i allmänht, och även för att många tror att ridskolorna inte tar hand om hästarna och bryr sig om dem. Partisk som jag är, menar jag att det inte finns något bättre sätt att lära sig grunderna om såväl ridning som hästar i allmänhet de första åren (och för all del längre än så) än att börja på en seriös ridskola med utbidad personal. Och jag och de allra flesta som aktivt valt yrket gillar våra fyrfota jobbarkompisar skarpt!

mycket beror nog på när man anser att förr va.

när jag va ung för sådär 35 års sedan så förekom det inte "straffridning" (möjligen lätt korrigering utan våld då ryttaren inte själv klarade upp situationen) sparkande och skrikande osv på "min" klubb. den som inte uppförde sig fick kliva av och lämna manegen, privatryttare med privathäst likaså för att återkomma när vettet återvänt. en mkt. känd gamal ryttmästare va den instruktör jag red för.

när jag själv jobbade som beridare och instruktör på -80 talet och en bit in på -90 talet så blev beteendet mer "accepterat" på sina håll och då även ganska vanligt i vissa klubbar.

mycket beror nog på när man anser att förr va.

när jag va ung för sådär 35 års sedan så förekom det inte "straffridning" (möjligen lätt korrigering utan våld då ryttaren inte själv klarade upp situationen) sparkande och skrikande osv på "min" klubb. den som inte uppförde sig fick kliva av och lämna manegen, privatryttare med privathäst likaså för att återkomma när vettet återvänt. en mkt. känd gamal ryttmästare va den instruktör jag red för.

när jag själv jobbade som beridare och instruktör på -80 talet och en bit in på -90 talet så blev beteendet mer "accepterat" på sina håll och då även ganska vanligt i vissa klubbar.

Det är väl åttiotal jag refererar till (är född -75). Dock förekom det inte på den ridskolan där jag red, men jag vet att det gjorde det på andra ridskolor. Såg exempel när jag var med kompisar som red på andra ställen osv.

Jag hejar på din gamle ryttmästare :)!!!

Tack och lov så använder ingen av ridskolorna häromkring (vad jag vet) våld mot hästar. Harmonisk ridning och hantering är vad som lärs ut.

Nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske skriver samma.

Min första reaktion är att de är rädda och försöker kamoflera sin rädsla. Men sedan fundera jag för du skrev att de verkar vara lugna när ingen annan är där. Då handlar det mer om att de vill vara tuffa och upplevas som "duktiga" av kompisar.

Jag har själv sett barn stå och skrika och slå mot sina ponnysar elelr ridskolans gärna med glada hejar rop från föräldrarna. i dessa fallen tror jag att föräldrarna på något sätt överför sin rädsla och därför kräver att barnet tuktar sin ponny så den lyder av rädsla istället för glädje.

Hade detta hänt på ridskolan där jga red hade personen i fråga inte varit välkommen tillbaks. Det första vi fick lära oss var: Man slår inte, man skriker inte, man tvingar inte.
Vill ma ha hästen dit man vill krävs dte hårt arbete och det finns inga genvägar som fungerar i längden.

Vi har ganska blandat med ridlärare. En del är hippologer, en tjej är ridledare (runt 20) och de andra är väl nån stans mitt emellan.
Ridläraren jag pratade om i det här fallet är över 40 och hon har både pedagogisk och "hästig" utbildning.
Hästen ägdes inte av ridskolan utan den var där på prov lite till och från (det var långt ifrån alla som red honom, utan de trestade sig fram till vilka som klarade av honom. De som klarade av honom gick han jättefint för, men om de testade på någon som inte klarade av honom så blev det som jag beskrev)

I övrigt tycker jag att ridskolan är jättebra, men tyvärr händer det ibland att de kommer hästar som inte passar på en ridskola. Men de brukar inte stanna så länge heller och när de flyttar så är det alltid väldigt noga var de hamnar.

Kanske det är en blandning mellan rädsla och att verka tuff och duktig... typ- kolla mej jag vågar minsann säga till hästen...fast man egentligen kanske är rädd och osäker och därför blir högljudd och ska varka modig. Sen när man är ensam med hästen så är man inte lika kaxig längre..
Hemma hos oss får ungarna lära sig att i stallet skriker vi inte eller springer och väsnas och leker, för det är hästarnas hem och dom ska ha lugn och ro.
Vår grannes tjej fick rida lite på ponnyn tills jag fick höra att hon slog henne med pinnar och skrek på henne när hon var rädd. När jag sen kom på henne själv med att rycka och slita i hennes bett och samtidigt skrika på henne , för att imponera på kompisen som hälsade på så var det slutridit för hennes del.

KL.

Tur att det finns ridlärare som är noga med att hästarna ska må bra och ser till att det är lugnt i stallet. Samt ridlärare som ser minsta lilla fel ryttaren gör på en lektion eller i stallet och säger till direkt om en elev tar för hårt i munnen tex eller nåt annat borstar för löst och kittlar hästen eller vad som helst dom finns där och korrigerar till det bättre.

Det borde väl finnas lag på hur ridlärare uppför sig och standard på det ? Samt hur ryttare uppför sig på tävling ?? Bra att domarna säger till i alla fall..

Man får väl inte slå djur igentligen alls finns det nån lag om det var går gränsen igentligen för djurplågeri ??

Det som slår mig, efter att ha läst spaltmeter om dåliga ridskoleerfarenheter, är hur enormt svårt det måste vara att driva en ridskola!

Nån frågade hos vem ansvaret ligger. Föräldrarna? Nja, många föräldrar kan absolut ingenting om hästar när de låter sina barn börja på ridskola. Många är dessutom rädd för dessa stora djur som deras barn, de värdefullaste de har, ska handskas med. Ur den synvinkeln kan jag förstå om man inte alltid klarar av att behålla fattningen. Om ridläraren/stallpersonalen dessutom beter sig illa mot hästarna så kan man knappast anklaga föräldrarna. För föräldrar så går alltid barnet före hästen och för en rädd/okunnig förälder så kan "farligt"-gränserna se helt annorlunda ut.

Däremot kan jag tycka att det är förälderns uppgift att lära barnen empati för både djur och människor. Riktigt små barn har inte detta fullt utvecklat men från 7-8års ålder så bör barnet veta att det gör ont om man slåss. Så under förutsättning att empatin sitter där den ska så kan en viss skuld läggas hos barnet. Barn är inte dumma, har de nån form empatiförmåga, så kan de själva skilja på bra och dåligt beteende även hos andra. Man mår inte bra av att se andra lida, det sker instintivt. Varför vissa ungar går emot denna obehagskänsla vet jag inte.

Största ansvaret ligger således hos ridläraren/stallpersonalen. De måste uppträda som goda förebilder i alla situationer. Det måsta finnas tydliga regler som ska gås igenom redan vid första lektions tillfället (gärna med föräldrarna) och sedan hållas efter.

Senast ändrad:

Kl. Det här med att föräldrar hejar på barn att stressa upp ponnier och skrika och gapa och använda spö för mycket på felaktigt sätt att tukta, det låter som ren okunskap. Låter som att dom inte kan nåt om hästar alls dom föräldrarna ??

Kanske dags att ridskolor och klubbar har obligatoriska familjedagar med hästkunskap och hästhantering. Ska man va innackorderad så ska man ha typ grönt kort gäller borde ägare och föräldrar. Föräldrar bör ju kunna hantera och veta hur man beter sig med hästar.

När du skaffar hund tex är det mer och mer vanligt att familjer går på en hundkurs en weekend tex tillsammans.

Låter som några skrivit som dom tror att ponnies är nån slags leksak och att dom är lite rädda vill va lite tuffa .

Låter som nåt för Svenska Ridpsort Förbundet att titta på detta !!!!!

Alla ridstall borde kanske ha nån slags given policy och ge hint om hästhantering !!

TS: tror det där är ganska typiskt barn med dåligt självförtroende i grupp. Precis som med all annan dålig attityd, tex mobbing. Skulle nog säg att det är ungefär samma sak, det mesta bygger nog på osäkerhet, mer än illvilja. Inte för att det gör det mer rätt, men jag tror inte att de som beter sig så är onda, utan jag tror det beror på osäkerhet och brist på kunskap.
Det jag tycker är dåligt är att en del vuxna (som jag hoppas vet bättre) inte reagerar. Hur ofta han man inte sett en osäker liten tjej som drar och sliter i sin häst medan alla vuxna står runt omkring och mer eller mindre bortförklarar det med att ponnyn är lite het eller besvärlig.

Instämmer helt och fullt i det där. Tror också att mycket är osäkerhet.

Kl. Vidare det kan va en knäpp stress reaktion också att vilja visa snabbt att man kan hantera situationen och så blir det fel...

Kanske mer hästhantering träning behövs i grupp alla får könna på att att det får ta tid man behöver inte stressa fram resultat bara för att andra ser på...

Varför krångla till det?

Sätter helt sonika upp en fin skylt om stallets regler.
De som stör hästarna lyfts sen helt enkelt ut:

Jag håller, med! Fattar inte verför dom gör så assa... :S
En gång för typ 1000 årsen eller nått så hade jag nästan alldeles nyss börjat med hästar, då en s.k. "stallvärdinna" visade mej hur man band upp en häst i boxen ellöer nått sånt xD
Iallafall, hon ba: "Aaa och ifall han gör nått dumt så är det bara och göra såhär" och så smällde hon till honom på nosen!!:mad: Han hade inte gjort nått! Jag bara stog där och tyckte synd om Figaro, han var ju min favorithäst!

Så jag e helt med, ridlärarna borde hålla bättre uppsikt på vad som händer i stallet!!

Vissa i stallpersonalen är inte heller alltid så snälla, tyvärr...

/ Lavinia, som om hon tog över stallet där hon jobbade omgående skulle se till att en person i personalen inte fick röra lektionshästarna alls!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 706
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 432
Senast: mily
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5