Varför är dom så arga?

Sv: Varför är dom så arga?

Skyltar är jätte bra ! Jag tror också på att utbilda familje medlemmar med familjedagar samt mycket ponny/ häst hantering i utbildningen som elever få på ridskola . Att man har en tydlig stall policy även i privatstall är också bra.:)

Jag har upplevt samma fenomen på min praktikplats.

Det är riktigt tråkigt! Själv har jag aldrig löst några problem genom att slå, sparka eller skrika på hästarna. Det finns en anledning till att de gör som de gör..

Jag tror att de här människorna ser hästarna som "maskiner", inte individer. De tävlingsinriktade och målmedvetna. Tyvärr börjar allt nu i ett ännu yngre stadium hos små barn redan, när föräldrar köper fina hästar och saker och förväntar sig resultat.

När de ber mig slå till mitt sto med föl, som är arg i boxen och gör utfall, så blir jag ledsen! En gång bad jag dem gå iväg så jag fick sköta det själv, och genast försvann ilskan också.. Stoet är känsligt och tycker om resp. tycker inte om vissa människor. Det är lätt att se vilken typ hon ogillar!

Precis! Tycker det är illa om man slår sin egen häst, men jag tycker nästan det är snäppet värre att slå någon annans häst.
Hade en tränare (med betoning på hade) innan. Vi hade precis berättat varför den ena hästen är lite känslig och skygg av sig (vi tror att han har blivit illa behandlad tidigare). Sen fortsatte vi på ämnet och hon berättade om någon hon träffat som behandlade sin häst så illa.

Bara 10-15 min senare slår hon till samma häst som vi precis berättat om, som varit väldigt huvudskygg och fortfarande lite känslig, rakt över mulen för att han buffade lite med huvudet. Det hade räckt att hon hade tagit undan honom lite, bara hållt honom ifrån sig ett par decimeter (han försökte klia sig på hennes arm och buffade därför med huvudet mot henne).
Det var sista gången vi bokade den tränaren!

Att först snacka skit om någon som är hårdhänt, och sen göra samma sak själv mot en häst som man vet är känslig! Då förstår jag inte vad man tänker på.

kl

jag använder aldrig våld i hantering av djur, skulle aldrig falla mig in! :O tyvär är det en av ridlärarna på ridskolan som tycker att man ska "visa vem som bestämmer" hela tiden, att ett piskrapp kan lösa alla problem och alla hästar ska stå i givakt när hon kommer. det är ganska hemskt, hon har ett sjuhelvetes humör och ett sjukt kontrolbehov. i henes fall är det uppenbart att det hadlar om att hon måste visa för alla att hon kan hantera alla hästar. tyvärr tar ju barnen efter. sorgligt är vad det är. :(

kom att tänka på en sak till nu, att alla i stallet är så impade av att jag kan ha min pålla stående helt lös i stallgången. jag fattar inte vad som är så konstigt. varför skulle hon inte stå kvar? det är väl som en av mammorna uttryckte det: det är klart att hon inte går iväg när hon vet att det inte kommer hända henne något obehagligt utan bara trevliga saker när jag hanterar henne :)

:idea:Där har vi nog lösningen, som digiloo gör, att visa barnen att man kommer längst med att vara snäll. Jag tror det är det bästa att föregå med gott exempel. För som alla vet, barn gör inte som man säger, barn gör som man gör själv!

När kunskapen tar slut tar våldet vid. Tål att upprepas många gånger. Vet man inget annat sätt att umgås med hästar så. Har de ingen vuxen i närheten som kan tillrättavisa dom så agerar dom som barn ofta gör när tålamodet tar slut. Vuxna måste finnas med för att förklara varför man inte kan tappa tålamodet och vem d är som gör fel om hästen inte lyder :) Det är min teori om argsinta barn/ungdomar i stall :devil:

*Knapplån*
Vi har föräldrateori på vår ridskola för ovana föräldrar.

Nybörjar-barn och även andra små barn som har föräldrarna med som hjälp brukar få ha teori som går ut på mer mys och borstning eller kankse får sig en tur i vagn bakom någon av våra ponnies (ridlärare och personal kör så klart). Under tiden brukar någon vuxen ur personalen eller av oss som ändå alltid är där ta med föräldrarna in i stallet och gå igenom hantering, säkerhetsregler och hur man sadlar/tränsar mm. Brukar vara väldigt upskattat blan ovana föräldrar.

Som rutinerad ryttare är det också viktigt att man inte bara går förbi om man ser att de är osäkra, de kanske inte vågar fråga om hjälp men tar gärna emot hjälpen om det erbjuds.

För nybörjar-vuxna (och även barnen) ingår teori i introduktionskursen och de har teorin varje vecka första 10 ggr i anslutning till sin ridning. Där får de lära sig alla de grundläggande sakerna, hanteringen av hästarna och även en del ridteori (typ ridvägar och sånt) som de sen praktiserar på lektionen de rider.

Måste bara kommentera att det finns enstaka gånger då det finns skäl för att ryta i åt en häst, en häst som bitit tag i ett barns arm tex om den inte släpper...
Min buffliga häst som markerar mot grann-hästen och glömmer bort att jag står emellan dem brukar också få ett ryt ibland men detär väldigt sällan (hänt vid två tillfällen på två år) och det är bara en röstmarkering och inget fysiskt våld. Alternativet är att han slänger sig på mig för att komma åt den andra hästen och att jag tex kommer ivägen för hans tänder eller hovar och det är i mina ögon inte OK.

Dålig självkänsla och dåligt självförtroende gissar jag. Det är genomgående där det vistas mycket ungdomar. Det är därför det är så viktigt att vuxenvärlden finns på plats.
Här i kombination med bristfällig ledning från ridskolan sett. De borde ha personal i stallet som förhindrar sådant beteende. (kan jag tycka)

*kl*

Jag tror, som så många här, att det handlar om en kombination av rädsla/osäkerhet och bristande kunskap. Ju mer kunskap man har, desto lättare är det att förebygga situationer då man blir rädd och kanske reagerar på ett dåligt sätt.

På ridskolan där jag red förut hände det någon enstaka gång att någon blev varnad för att de betedde sig illa mot hästarna. Om de inte omedelbart bättrade sig åkte de ut. Våld i hanteringen är inte accepterat men jag kan tycka att många är onödigt bryska mot hästarna. De får knappt en chans att göra rätt innan de får en tillsägning eller korrigering. Spöet används också onödigt mycket, särskilt på ponnylektionerna. Inte så att det slås hårt, men alldeles för ofta.

Ja, det där kommer jag ihåg väldigt väl från när jag var liten och gick på ridskola. Det var då främst de lite äldre tjejerna (tonåringarna) som fick jobba med hästarna själva som höll på att skrika och ryta mest hela tiden.

Hästens "brott" kunde vara att den rörde huvudet en millimeter hit eller dit vid borstning, eller något annat riktigt "oförlåtligt".

Ridlärnarna verkade sällan ha några invändningar, så jag uppfattade de här äldre brudarna som riktigt duktiga, modiga och balla tjejer som kunde och vågade hantera sådnana "huliganer" till hästar (av alla hårda ord och "korrigeringar" att döma fick man ju intrycket av att hästarna måste vara ena riktiga värstingar till odjur!). Drömde om att själv bli lika "duktig" och "modig" när jag senare skulle bli i deras ålder.

Tack och lov blev det inte så. Fick en tankeställare när jag besökte min första westerntävling och häpet såg det tysta, lugna och harmoniska samarbetet mellan hästarna och ryttarna där. Minns att speakern sa något i stil med att "de som skriker och slåss är de som har problem - och de som har problem är de som inte längre vet vad de ska göra. En skicklig ryttare och hästmänniska låter det inget om". Det borde vara det första alla barn och ungdomar skulle få lära sig när de börjar på ridskolan!;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 706
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 432
Senast: mily
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud