Varför är det så svårt med medryttare?

Jag tänker att det spelar roll var hästen står, man vill inte åka så långt för att rida. Man vill dessutom att det ska vara bekvämt, typ ridhus och lättriden häst.
Din häst är heller inte så stor. Jag tror många vuxna kan tycka det känns litet (även om den bär upp men man ser den ju inte live)
Att det står ”liten bock” hade avskräckt mig. Jag är ingen dålig ryttare men rida andras hästar som kanske bockar hade känts lite besvärande. Jag förstår precis vad du menar i din text och att det säkert inte är nån fara för de flesta. Men att läsa annonstexten, ja man vet ju aldrig, liten bock för ägaren kan ju motsvara rodeo för mig liksom.

Jag tror det är jättesvårt att hitta en seriös, vuxen/äldre tonåring som medryttare. Man ska ha enorm tur att någon söker häst just då man annonserar. Det är dessutom fel årstid nu, dagarna är korta o många jobbar då det är ljust. Man spenderar mer tid hemma hellre än att åka till stallet för att rida ut i skogen, om man ens vill rida ut i mörkret då.

Det är ingen dum annons du har men den är ganska specifik och jag förstår ju precis hur du vill ha det och varför. Hittar du rätt person är ju upplägget perfekt. Hoppas du träffar på denne snart!
 
Jag tänker att det spelar roll var hästen står, man vill inte åka så långt för att rida. Man vill dessutom att det ska vara bekvämt, typ ridhus och lättriden häst.
Din häst är heller inte så stor. Jag tror många vuxna kan tycka det känns litet (även om den bär upp men man ser den ju inte live)
Att det står ”liten bock” hade avskräckt mig. Jag är ingen dålig ryttare men rida andras hästar som kanske bockar hade känts lite besvärande. Jag förstår precis vad du menar i din text och att det säkert inte är nån fara för de flesta. Men att läsa annonstexten, ja man vet ju aldrig, liten bock för ägaren kan ju motsvara rodeo för mig liksom.

Jag tror det är jättesvårt att hitta en seriös, vuxen/äldre tonåring som medryttare. Man ska ha enorm tur att någon söker häst just då man annonserar. Det är dessutom fel årstid nu, dagarna är korta o många jobbar då det är ljust. Man spenderar mer tid hemma hellre än att åka till stallet för att rida ut i skogen, om man ens vill rida ut i mörkret då.

Det är ingen dum annons du har men den är ganska specifik och jag förstår ju precis hur du vill ha det och varför. Hittar du rätt person är ju upplägget perfekt. Hoppas du träffar på denne snart!
Jag reflekterade också över storleken på hästen.

Men jag hade skrivit att jag söker en vuxen medryttare. Tonårstjejer är jättebra, men saker händer snabbt och intresset kan svalna.

Vi har tur som har en student som medryttare. Hon är strax över 20 år och väldigt disciplinerad med sina studier och noggrann med hästen.

Hon har inte allt jag önskar mig (hon är ibland lite för rädd och bromsar hästen), men är otroligt ansvarsfull och vi gillar verkligen varandra.

Det är ett måste att man trivs ihop och sedan får man leva med varandras olikheter.

Hade jag haft krav som dina, då hade jag nog övervägt att betala någon.

Det är nog också så, att man inte kan ställa krav hur som helst, folk tycker om att få tänka självständigt också...
 
Om man vill rida så kan man göra det på ridskola eller köpa sig en egen häst.
Det kostar hur mycket som helst att ha hästar. Att folk då förväntar sig att de ska få rida gratis och dessutom få göra vad de vill men någon annans häst är bara för mycket.
Det ör bättre att hästen går fyra dagar i veckan än att ha någon sniken typ som anser att det är en självklarhet att du ska betala för hens hobby.
Lite så är det, jag blir lite förvånad över inställningen att man skall få ut så mycket det går av en annans häst men inte är beredd att betala en spänn för det.
 
Jag tänker att det spelar roll var hästen står, man vill inte åka så långt för att rida. Man vill dessutom att det ska vara bekvämt, typ ridhus och lättriden häst.
Din häst är heller inte så stor. Jag tror många vuxna kan tycka det känns litet (även om den bär upp men man ser den ju inte live)
Att det står ”liten bock” hade avskräckt mig. Jag är ingen dålig ryttare men rida andras hästar som kanske bockar hade känts lite besvärande. Jag förstår precis vad du menar i din text och att det säkert inte är nån fara för de flesta. Men att läsa annonstexten, ja man vet ju aldrig, liten bock för ägaren kan ju motsvara rodeo för mig liksom.

Jag tror det är jättesvårt att hitta en seriös, vuxen/äldre tonåring som medryttare. Man ska ha enorm tur att någon söker häst just då man annonserar. Det är dessutom fel årstid nu, dagarna är korta o många jobbar då det är ljust. Man spenderar mer tid hemma hellre än att åka till stallet för att rida ut i skogen, om man ens vill rida ut i mörkret då.

Det är ingen dum annons du har men den är ganska specifik och jag förstår ju precis hur du vill ha det och varför. Hittar du rätt person är ju upplägget perfekt. Hoppas du träffar på denne snart!
Tvärtom vad jag hör av vuxna har storleken varit positiv. Många har ju haft ett uppehåll och tycker stora hästar är just stooora. Och någonstans i utvecklingen har man kommit på att ”det finns faktiskt även väg av också som kanske inte är frivillig”. Det fanns bild i annonsen, förvisso med mig på som är kort men ändå.

Jag tänkte att den lilla bocken kan vara bra att få med, så man vet. Ibland kan det komma en i fattningen, ibland av glädje och nångång för att han säger ”nej tack”. Inga stora grejer och alltid bara en. Men det kan ändå vara bra att veta.

Nu kommer det faktiskt en tjej i dagarna och provar som jag hoppas det blir bra med. Jag har sett henne vara medryttare till en annan häst i stallet. En tjej som rider på ridskola men vill utvecklas i hoppningen. Hon har dessutom sett hästen i sina trista stunder vilket ju är positivt. Så funkar det mellan dem tror jag det blir bra, jag gillat det jag sett av henne tidigare.

Att hitta någon är inget problem, att däremot hitta någon som hästen okejat oh som har tid (Max 2 dagar i veckan) har varit det som krånglat.
 
Jag reflekterade också över storleken på hästen.

Men jag hade skrivit att jag söker en vuxen medryttare. Tonårstjejer är jättebra, men saker händer snabbt och intresset kan svalna.

Vi har tur som har en student som medryttare. Hon är strax över 20 år och väldigt disciplinerad med sina studier och noggrann med hästen.

Hon har inte allt jag önskar mig (hon är ibland lite för rädd och bromsar hästen), men är otroligt ansvarsfull och vi gillar verkligen varandra.

Det är ett måste att man trivs ihop och sedan får man leva med varandras olikheter.

Hade jag haft krav som dina, då hade jag nog övervägt att betala någon.

Det är nog också så, att man inte kan ställa krav hur som helst, folk tycker om att få tänka självständigt också...
I mitt fall har det aldrig varit upplägget som varit fel tex att inte dressyra i paddocken. Det är något som uppkommit här i tråden. De som önskat en dressyrhäst tror jag inte svarat. Och svar bruka jag få gott om.

Medryttare 1 var vuxen och flyttade til annan ort. Där funkade det bra. Hon hör av sig ibland än idag och

Medryttare 2 hade div psykiska problem och det var inte friktionsfritt mellan henne och hästen heller. För fick jag ägna timmar åt att stötta henne i vardagslivet. Och ta hänsyn till diagnoser och jag vet inte allt. Jag orkade faktiskt inte. Men upplägget var inget hon klagade över.

Medryttare 3, hade heller inget emot upplägget och gillade att hoppa och rida ut. Men blev osäker och hade häcken full och behövde ha mamma med sig vilket gick att det aldrig gick att få in några tider.

Så det känns som att alla köpt upplägget, och jag är inte omöjlig heller vid skitväder eller dyl. Jag rider förvisso ut i mörker och storm själv.
 
De medryttarhästar jag haft har jag fått göra precis som jag vill med. Otroligt tacksamt. Ibland är även medryttaren lite tidspressad men vill få till ett givande pass för både sig själv och hästen, då kan paddocken vara bra. Såhär års lockar det nog inte jättemycket att rida ut i mörkret på en ny häst.
Flexibel är jag absolut, däremot dressyrandet i paddocken blir sällan bra. Även om det hänt ibland.

Jag vet inte men alla dagar med egen häst är ju inte superroliga, inte såhär års med mörker, lera och regn. Inte ens för en hästägare. Jag tänker att man får ta det onda med det goda liksom.
 
I mitt fall har det aldrig varit upplägget som varit fel tex att inte dressyra i paddocken. Det är något som uppkommit här i tråden. De som önskat en dressyrhäst tror jag inte svarat. Och svar bruka jag få gott om.

Medryttare 1 var vuxen och flyttade til annan ort. Där funkade det bra. Hon hör av sig ibland än idag och

Medryttare 2 hade div psykiska problem och det var inte friktionsfritt mellan henne och hästen heller. För fick jag ägna timmar åt att stötta henne i vardagslivet. Och ta hänsyn till diagnoser och jag vet inte allt. Jag orkade faktiskt inte. Men upplägget var inget hon klagade över.

Medryttare 3, hade heller inget emot upplägget och gillade att hoppa och rida ut. Men blev osäker och hade häcken full och behövde ha mamma med sig vilket gick att det aldrig gick att få in några tider.

Så det känns som att alla köpt upplägget, och jag är inte omöjlig heller vid skitväder eller dyl. Jag rider förvisso ut i mörker och storm själv.
Det folk här försöker förklara är att det kan vara upplägget som gör att de duktiga medryttarna inte ens svarar på annonsen. Du har ju önskemål om att få en annan typ av medryttare men de som svarar på annonsen motsvarar inte helt det du söker.
 
Det folk här försöker förklara är att det kan vara upplägget som gör att de duktiga medryttarna inte ens svarar på annonsen. Du har ju önskemål om att få en annan typ av medryttare men de som svarar på annonsen motsvarar inte helt det du söker.
Fast jag upplever inte att det är medryttarna i sig som varit dåliga förutom det jag beskrivit som överhuvudtaget inte haft med mitt upplägg att göra.
Man får ju inte mer tid, färre privata problem, färre diagnoser eller ställer in en flytt pga medryttarhästen. Ingen har heller haft önskemål om att göra något annat med hästen eller rida mera dressyr såsom tagits upp i gruppen. Däremot har det känts motigt pga dessa saker.
 
I mitt fall har det aldrig varit upplägget som varit fel tex att inte dressyra i paddocken. Det är något som uppkommit här i tråden. De som önskat en dressyrhäst tror jag inte svarat. Och svar bruka jag få gott om.

Medryttare 1 var vuxen och flyttade til annan ort. Där funkade det bra. Hon hör av sig ibland än idag och

Medryttare 2 hade div psykiska problem och det var inte friktionsfritt mellan henne och hästen heller. För fick jag ägna timmar åt att stötta henne i vardagslivet. Och ta hänsyn till diagnoser och jag vet inte allt. Jag orkade faktiskt inte. Men upplägget var inget hon klagade över.

Medryttare 3, hade heller inget emot upplägget och gillade att hoppa och rida ut. Men blev osäker och hade häcken full och behövde ha mamma med sig vilket gick att det aldrig gick att få in några tider.

Så det känns som att alla köpt upplägget, och jag är inte omöjlig heller vid skitväder eller dyl. Jag rider förvisso ut i mörker och storm själv.
Fast du har svårt att hitta medryttare och då kan det vara just upplägget som gör att inte rätt personer hör sv sig.
 
Fast du har svårt att hitta medryttare och då kan det vara just upplägget som gör att inte rätt personer hör sv sig.
Sant, å andra sidan är jag osäker på om det som varit funkat bättre med ett annat upplägg.

Sedan är frågan hur mycket man skall backa själv till förmån för en gratisridande medryttare när det inte gynnat vare sig en själv eller hästen. Jag tror ju att de som satsar på sina hästar ställer större krav än de som ”skogsmullar” utan specifika mål. De jag vet har haft medryttare med fria tyglar har varit de som inte gör så mycket mer än ”fritidsrider” utan specifika mål med hästen.
 
Fast du har svårt att hitta medryttare och då kan det vara just upplägget som gör att inte rätt personer hör sv sig.
Hon jag frågade igår (ingen annons) tyckte det verkade kanon. Jag tror det är en sån tjej som kan funka. Hon rider på ridskola men vill utvecklas mer i hoppning och hoppa mer.

Såg också en stor omtanke för den hästen hon var medryttare på innan, även om hon i mitt tyckte blev sjukt utnyttjad och överkörd där. Ingen tjej som bara kastar in hästen i boxen och åker därifrån direkt efter ridningen.

Nu är det bara att hoppas att pålle vill sköta sig fint.
 
Sant, å andra sidan är jag osäker på om det som varit funkat bättre med ett annat upplägg.

Sedan är frågan hur mycket man skall backa själv till förmån för en gratisridande medryttare när det inte gynnat vare sig en själv eller hästen. Jag tror ju att de som satsar på sina hästar ställer större krav än de som ”skogsmullar” utan specifika mål. De jag vet har haft medryttare med fria tyglar har varit de som inte gör så mycket mer än ”fritidsrider” utan specifika mål med hästen.
Du ska givetvis göra som du vill, men det kan vara förklaringen. En lite mer mogen person kanske inte attraheras av hoppning och uteridning, medan många yngre gillar att hoppa.
 
Du ska givetvis göra som du vill, men det kan vara förklaringen. En lite mer mogen person kanske inte attraheras av hoppning och uteridning, medan många yngre gillar att hoppa.
Det är sant det du säger, samtidigt får jag ju ge upp/ge avkall på det jag har hästen till. Han blir som sagt inte alls trevlig när andra skall ”dressyra”. Och det kan ju knappast vara roligt för en medryttare heller. Tänker att funkar det inte med denna så lägger jag ner projekt medryttare. För de som varit hittills har snarare gett massor med merjobb än avlastning
 
Det är viktigast med avlastning, samtidigt som jag både tävlar och tränar är det även viktigt att hästen får göra något annat. Dvs inte få ytterligare en dag på ridbanan.

Jag jobbar oftast 4-5 nätter så någon av de dagarna får medryttaren välja mellan. Hoppträningarna däremot är ju en fast tid.
Du blir ju rätt begränsad av att du vill ha en rätt duktig och erfaren ryttare, som ändå enbart vill rida ut. Jag har haft det upplägget, alltså varit den medryttaren, men då har jag samtidigt ridit på ridskola två gånger i veckan och fått min ridning på banan den vägen. En orädd och van skogsmulle kan vara lite svårare att hitta - särskilt som det är supervanligt att hästägare har just det upplägget: Man vill att hästen ska få allsidig träning, men själv vill man bara rida på banan. Så då ska medryttaren ta det man själv tycker är trist, dvs uteritterna. Så för medryttare som bara vill rida ut finns det rätt mycket att välja på.
 
Nu vet jag inget om din häst, men jag känner inte så många hoppryttare som vill hoppa och rida ut på en dressyrhäst. Det känns inte på din förklaring att medryttarna eller hästen är tillräckligt duktiga på att hoppa för att det ska vara värt det. Det är verkligen inte som förr då folk var glada över att få rida. De dressyrryttare jag känner som vill ha sin häst hoppad brukar få betala för det.

Jag har ett perfekt upplägg med min medryttare. Hon rider dressyr måndag och tisdag varje vecka på min hopphäst, dock är han duktig och rolig att rida dressyr på oxå. Sen sköter jag det roliga dvs hoppa och rida ut. När hon vill rida ut så tar jag ett ridpass på banan. Jag har en enastående tur med min medryttare att hon tävlat upp till svår dressyr men hon är 65 år nu så hon vill inte ha egen häst längre. Jag kände henne sedan tidigare då vi ridit lagdressyr tillsammans. Hoppas det löser sig!
Det där tror jag är det perfekta upplägget, att hitta nån som gillar det man själv tycker är tråkigt. Jag har haft samma upplägg som du fast tvärtom - ägaren red dressyr, och jag red ut och hoppade. Men då var det en allroundhäst som hoppade bra, och inte en dressyrhäst som skulle luftas i terrängen. Och dessutom fick jag rida på banan också, om underlaget var för bedrövligt t ex.
 
Det är sant det du säger, samtidigt får jag ju ge upp/ge avkall på det jag har hästen till. Han blir som sagt inte alls trevlig när andra skall ”dressyra”. Och det kan ju knappast vara roligt för en medryttare heller. Tänker att funkar det inte med denna så lägger jag ner projekt medryttare. För de som varit hittills har snarare gett massor med merjobb än avlastning
Hitta en medryttare som rider bättre än du, då? Om du egentligen inte vill att andra rider hästen, för då blir det dåligt, så känner man ju det som medryttare. Då ska du ju hitta nån som rider kasst och är nöjd med det och att mulla i skogen - men för det jobbet kanske inte din häst är den bäst lämpade? Det finns ju hästar som har skogsmullandet som sin huvuduppgift, och kanske gör det bättre än din dressyrhäst.
 
Du blir ju rätt begränsad av att du vill ha en rätt duktig och erfaren ryttare, som ändå enbart vill rida ut. Jag har haft det upplägget, alltså varit den medryttaren, men då har jag samtidigt ridit på ridskola två gånger i veckan och fått min ridning på banan den vägen. En orädd och van skogsmulle kan vara lite svårare att hitta - särskilt som det är supervanligt att hästägare har just det upplägget: Man vill att hästen ska få allsidig träning, men själv vill man bara rida på banan. Så då ska medryttaren ta det man själv tycker är trist, dvs uteritterna. Så för medryttare som bara vill rida ut finns det rätt mycket att välja på.
Fast jag förstår inte varför det uppkommer gång på gång om hästägare som inte vill rida ut? Jag rider ut själv. Men eftersom det varken skulle gett mig eller hästen något med en medryttare som skulle rida i paddock så är det inte det jag är ute efter.

Vet inte riktigt var du fått ifrån att det måste vara en så erfaren medryttare, att rida rakt fram och hoppa små skutt är ju inte speciellt avancerat på en snäll häst och då med ridsällskap om man vill. Att det inte funkat med de medryttare jag haft har vad jag förstått inte haft något med upplägget att göra. Om jag skall tro dem rätt.
 
Hitta en medryttare som rider bättre än du, då? Om du egentligen inte vill att andra rider hästen, för då blir det dåligt, så känner man ju det som medryttare. Då ska du ju hitta nån som rider kasst och är nöjd med det och att mulla i skogen - men för det jobbet kanske inte din häst är den bäst lämpade? Det finns ju hästar som har skogsmullandet som sin huvuduppgift, och kanske gör det bättre än din dressyrhäst.
Helt kasst behöver man inte rida och det är det ingen som gjort heller. Men superduktig behöver man inte vara för att rida ut i sällskap om man vill eller hoppa några små skutt på sin egen nivå. Varför skall jag hitta någon som rider bättre än mig? Jag hänger inte riktigt med 🤔
 
Det där tror jag är det perfekta upplägget, att hitta nån som gillar det man själv tycker är tråkigt. Jag har haft samma upplägg som du fast tvärtom - ägaren red dressyr, och jag red ut och hoppade. Men då var det en allroundhäst som hoppade bra, och inte en dressyrhäst som skulle luftas i terrängen. Och dessutom fick jag rida på banan också, om underlaget var för bedrövligt t ex.
Fast det står ju tydligt i annonsen som ligger längre upp vad det är jag söker. Hade ju varit ganska konstigt att svara på en annons där hoppning och uteritter erbjöds men tro att man skall rida dressyr?

Varför skulle det vara något konstigt att hoppa en häst som är käck att hoppa och snäll att rida ut på? Hästen är inte konstig eller dum bara för att jag valt att satsa på dressyren med den.
 
Helt kasst behöver man inte rida och det är det ingen som gjort heller. Men superduktig behöver man inte vara för att rida ut i sällskap om man vill eller hoppa några små skutt på sin egen nivå. Varför skall jag hitta någon som rider bättre än mig? Jag hänger inte riktigt med 🤔
Som medryttare vill jag inte vara beroende av att hitta någon annan att rida med. Jag rider i och för sig helst ut i sällskap, men jag skulle aldrig nappa på att rida en häst jag inte klarar rida ut på själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 657
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 118
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 093
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 866
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp