Ni kloka individer här. Kan inte ni ge mig lite tips på hur jag ska hitta en medryttare som inte är en mardröm? Jag känner mig helt lost. Har aldrig (innan i år) varit i behov av/ velat ha en medryttare. Visst har jag haft folk som ridit mina hästar men det har varit stallkompisar som antingen hjälpt till med ngn del av hästens utbildning eller ställt upp vid semesterresor. Alltså folk jag vet hur de rider, folk jag litar på och vet fixar hästen.
Nu har både jag och hästen flyttat för några år sedan så jag känner ju inte andra än de som står på samma stall som mig och dessa har inte tid till att ta sig an en häst till, ej heller skulle jag vilja ha dem på min häst då deras ridsätt inte skulle fungera med honom. Blev tipsad om en tjej som skulle hjälpa mig rida igång honom i våras. Visst hon var snäll och så men inte tusan kunde jag lita på hennes ridning. Fick kommentarer av henne som att han absolut inte skulle gå i någon form övht då detta bara var skadligt. Inte ens unghästform var OK enligt henne utan han skulle skrittas och travas på lång tygel. Tydligen så bygger man upp en häst på det viset

Inte tog hon någon notis om det igångsättningschema han hade heller och hon förstod absolut inte varför en häst med blödning i sulan inte bör gå på en grusväg
Nu har jag en kompis (som egentligen inte har tid) som rider honom som en dröm 1-2 gånger i veckan

Men det räcker ju inte. Själv är jag gravid och har för kraftig foglossning för att vara behjälplig övht (saknar att sitta på hans rygg

)
Slängde ut en annons på FB att jag sökte en ansvarsfull och rutinerad medryttare till min dressyrkille. Först för fortsatt igångsättning och till hösten för träning och tävling om så önskades. Anläggningen har precis allt (ridhus, paddock, skrittm, solarium mm) utom bra kommunikationer och det enda som behövdes göras var att man mockade när man var där vilket man kunde slippa om man själv stod för mockningskostnaden de dagarna. Man kunde även få gratis dressyrlektioner av mig om man inte ville använda sig av anläggningens tränare.
EN person hörde av sig. Kunskap = ridit på ridskola 2 år för några år sedan

Folk är alltså inte sugna på att få chansen att gratis träna /tävla en riktigt bra dressyrhäst om det innebär 6 veckors fortsatt igångsättning först. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Troligtvis lutar det åt att jag biter ihop, rider honom själv och går sönder på kuppen.