Jag kan garantera att min häst som var född 00 inte var överviktig. Han var svår att hålla i hull snarare och jag slet hela tiden med honom med hullet och musklerna som en följd av detta. Men han gillade inte mat typ. Sedan om han var stor är en annan fråga, typ 173 cm i mankhöjd, och med långa ben, rätt extremt sportavlad för den tiden. Min d-ponny som var riktigt grov utan att vara en draghäst låg på knappt 500 kg, utan noterbar övervikt. Så jag kanske har lite skeva perspektiv. Men, när jag läste medryttarannonser så får jag ibland känslan av att folk godtyckligt sätter en viktgräns nära sin egen vikt. Typ 55 kg på ett mindre fullblod och 65 kg på ett halvblod på 170 cm. Jag har personligen slitit av folk från hästar där det varit tydligt att de var för tunga, vägrade hoppa upp på b-ponnyer för "uppfostran" i tonåren då jag ansåg mig för tung och avstod från ridning när jag var ordentligt överviktig efter min utmattning. Så jag är ingen som tycker att rejält tunga människor rider runt på något annat än kanske kallblod. Men med de studier jag har sett, så har folk ofta inte täckning för sina viktgränser om man faktiskt räknar på det.