Jag hade nog sett framför mig hur ska stå i november med en lerig häst i regnet utomhus och försöka få den ren, och backat. Som hästägare är det ju ok att skippa ridningen en sån dag, men som medryttare måste man ju rida oavsett väder. Eller så har mina hästägare varit iaf - de förväntar sig att hästen blir motionerad på medryttardagarna, så då ska hästen motioneras oavsett väder.Just nu har jag ingen häst som passar (har bara ponnys just nu), men jag har "bara" en lösdrift, inget riktigt stall. Det gör att många medryttare väljer bort mig, för de vill ha stall med ridbana eller ridhus. De vill kunna ställa upp på gången och inte behöva rida ut. Nu har min granne 800 meter bort en jättefin ridbana som står tillgänglig, men då grannen rider western trail är det ofta bommar på den ridbanan, vilket potentiella medryttare inte gillar då de vill ha en helt tom ridbana.
Hos mig binder man upp hästarna i ett riktigt grovt "staket" bredvid sadelkammaren och mina hästar är supervana att stå där då de dessutom får kraften där, men någon medryttare har upplevt det obehagligt av okänd anledning att binda upp hästarna där. Jag har dessutom bara kallvatten, vilket innebär att jag inte duschar hästarna på vintern och det har någon också reagerat på.
Men jag har världens finaste ridvägar där man kan rida i timmar utan att behöva vara ute i trafiken, men många medryttare vill inte rida ut tyvärr.
Just nu betalar jag en granntjej att komma och hjälpa mig ett par gånger i veckan när jag tycker att jag behöver hjälp, men just nu har jag bara ungponnys också och det kräver ibland att man är två (rider in en 3-åring just nu bland annat).
Så jag måste säga att jag drar mig för at annonsera om medryttare trots att det finns massor med ridning hemma hos mig just för att jag har fått en del negativ respons. Och då behöver man inte mocka eller fodra eller göra någonting runt omkring. Borsta och rid liksom.