Varför är det så svårt att hitta medryttare resp medryttarhäst?

Men de kan lägga ner 500 i veckan på att harva runt på halvdöda ridskolehästar men inte 500 i månanden och å få rida mer fritt samt utvecklas betydlgt mer.
Samt prova på att ha egen häst några dagar i veckan för att kolla om man klarar av att en dag ha egen.

Eftersom jag har slutat vara medryttare, och numer enbart rider på ridskola, så kan jag förklara lite hur man resonerar. Alternativen är ju såklart inte "halvdöda ridskolehästar" som man "harvar runt på" eller "rida mer fritt" och "utvecklas betydligt mer". Snarare ser alternativen ut så här:

Ridskolan:
*Möjlighet att långsiktigt utvecklas tillsammans med en häst - nån annans häst kan flytta, bli såld eller sättas ut på foder, ridskolehästarna försvinner inte
*Seriös träning inför tävling, hoppträning för erfaren hopptränare och dressyrträning för skicklig dressyrryttare
*Normalkänsliga lättklasshästar i tävlingskondition

Medryttare:
*Ovanligt med samarbeten som sträcker sig längre än ett år, hästen kan närsomhelst säljas eller flytta
*Mycket begränsat vad man får göra, oftast endast uteritter, absolut inte hoppträning. Minimal utveckling tekniskt som ryttare, däremot bra mängdträning, och övning i hästhantering på olika sätt
*Samma sorts hästar som ridskolehästarna, men ofta i sämre kondition, eftersom ägaren inte hinner/orka rida tillräckligt för att få den kondisen som ridskolehästarna har.

..

Mina medryttare får tävla och träna de får lägga upp helt och hållet själva hur de vill rida de dagar de har min häst, alltså EXTEMT fria tyglar. Ändå hittar man inge vettiga.
När snön kommer så är de MYCKET ont i huvudet och förkydningar... konstigt nog alltid i samband med dåligt väder:angel:
och jag som hästägare anser tvärtom att det är svårt å hitta medryttare över 1 år för dom slutar, tröttnar och gud vet alla orsaker.
MEN de är så livet funkar och man får acceptera de.
Jag kan inte ha som krav att de MÅSTE sköta min häst i MINST 5 år.

Jag söker fortfarande efter den där perfekta medryttaren som ser min häst som sin egna, det vill säga vill lägga ner tid och pengar på kurser träningar och tävlingar.
Köper lite saker så som pälsglans schampo och andra förbrukningssaker som den själv använder utan att tänka.... inte min häst.
En medryttare som tar sig ut i ur och skur, en medryttare som åker ut trots feber bara för att mocka och fixa mat och kolla igenom hästen.
Kort och gott en medryttare som beter sig som en hästägare, jag som hästägare får åka i ur och skur, jag får åka ut trots 40 grades feber och havdöd.. om man inte kan hitta en som kan hjälpa en!

Jag lär få leta!!!

@Nielaa : konstigt att du har såna dåliga erfarenheter om du erbjuder det du skriver.
Jag har inte samma erfarenhet som du alls, vare sig utifrån mig själv eller de jag känner faktiskt. Handlar nog i de fall det går fel, att man som hästägare inte riktigt rekryterat rätt från början isåfall.... Min erf är som sagt tvärtemot din om man som sagt, vet hur man hittar rätt person och rekryterar på ett bra och tydligt sätt i kombo. I min erf. är medryttare tillochmed mer noggrannare än hästägarna inte sällan - just för att de lånar, och vet att de lånar, och lånar man så är man mer försiktig just pga det..... Men det du efterfrågar kräver nog samtidigt att de isåfall verkligen inte känner det som att de inte äger hästen i sig hela tiden, om du efterfrågar inköp av grejer osv.

Ett ständigt aktuellt ämne..
Jag har haft flera riktigt bra medryttare till min förra häst - engagerade, duktiga, trevliga, noggranna.. under max 1 års tid. Sedan verkar folk tröttna :confused: Kanske hade jag inte hästen för dem, men jag tyckte att jag erbjöd en bra deal - trevlig och snäll häst (dock något nervig..), stor frihet att rida ut, träna i princip som man vill, trevligt stall med bra kommunikationer, flexibilitet, krävde inget betalt.. Kan det vara så att man som medryttare ständigt letar efter något bättre?

Till min nuvarande häst har jag hjälp av en tjej som tidigare hade häst i vårt stall. Hon rider inte men sköter markservice, borstar, promenerar och hänger med på tävlingar när hon kan. Funkar toppen och jag är glad att slippa leta efter någon jag inte känner, inleda ett samarbete, lägga tid och energi på att introducera, vara med, engagera mig - för att 6 månader senare få höra "nä, men det passar inte så bra för mig att rida så här mycket (=1 - 2 dagar per vecka) just nu, eftersom vi ska renovera köket/jag ska plugga/resa/pilla mig i naveln/whatever"... :mad:

Det enklaste sättet att ha medryttare tror jag är att ha det som jag, jag har flera hästar och rider tillsammans med medryttaren. Om medryttaren då hastigt avbokar så står min dag inte och faller med det, jag ska ju ändå rida men det blir kanske en häst mindre som blir riden. Däremot tycker jag ju att det är tråkigt om medryttaren inte kommer eftersom jag har medryttare mest för att ha sällskap i stallet (och för att ha någon att ibland byta tjänster med om jag åker bort).

Förövrigt tror jag att det är riktigt bra att göra som @Mabuse om man vill utvecklas utan egen häst, OM det finns en tillräckligt bra ridskola.

Kan det vara så att man som medryttare ständigt letar efter något bättre?

Till min nuvarande häst har jag hjälp av en tjej som tidigare hade häst i vårt stall. Hon rider inte men sköter markservice, borstar, promenerar och hänger med på tävlingar när hon kan. Funkar toppen och jag är glad att slippa leta efter någon jag inte känner, inleda ett samarbete, lägga tid och energi på att introducera, vara med, engagera mig - för att 6 månader senare få höra "nä, men det passar inte så bra för mig att rida så här mycket (=1 - 2 dagar per vecka) just nu, eftersom vi ska renovera köket/jag ska plugga/resa/pilla mig i naveln/whatever"... :mad:

Jag kan bara svara utifrån mig själv. NEJ, jag letar inte ständigt efter ny. Är jag nöjd så stannar jag.

En fundering dyker upp när jag läser ditt sista stycke. Räknar du med att medryttaren stannar för tid och evighet? Är inte ett 6 månader ett gott samarbete utan du förväntar dig att de stannar längre? Ligger det ett underliggande krav från din sida när du inleder ett samarbete med en medryttare?

Har inte läst alla svaren men tänkte ändå bidra.

Jag är en 17årig tjej, haft 2 egna hästar, haft hyrhäst och halvfodervärdshäst. Så kan allt som behövs runt omkring och vet vad ansvaret innebär. Är inte jätteduktig på att tävla, det erkänner jag. Men jag kan grunderna och är inte ut efter att tävla heller. Utan mer uteritter, och lite träning i ridhus/paddock så jag kan utvecklas. Därav behövs det ingen jätteutbildad häst men den ska ju inte vara helt outbildad. Det viktigaste är att den är snäll att rida ut på och att den inte bockar/stegrar. Har ingen unghäst/hingstvana. Och jag kommer åka buss dit men pappa kan köra ibland men det ska ändå vara buss/gåavstånd. Jag har också ridit i 13år, alla åren på ridskola men utöver det somsagt 2 hästar, en hyrhäst och en halvfodervärdshäst.
Och jag kan just nu inte betala något (då jag bor på internat och det tar "medryttarpengarna"), men hjälper självklart till med ridningen, stallsysslorna dagarna jag är där och betalar ju mina egna träningar själv.

jag kan ju känna "nej, nej, nej" utifrån vad du skriver.
Min reaktion på senaste "stalltjejen" här hos mig är likartad.
En ung tjej som skriver eller säger "jag kan allt" får håren att resa sig på mig.

Många som vill bli medryttare tycker enligt min erfarenhet att de "kan allt" men det kan man inte när man är 17 år.
Man har inte hunnit träffa på "alla" situationer.
Man vill ha en skapligt välutbildad häst att utvecklas på men man kan inte betala.

Min möjliga nya stalltjej säger att "jag vill gärna rida lektion för dig".
Jo visst. Hon vill låna min ponny, leka med den (och i ärlighetens namn är hon mycket villig att städa stallet och liknande; verkar tycka att det är kul) och vill att jag ska lägga ner min tid på att hålla lektioner. Gratis.

Medryttaren tycker att den "hjälper till" med ridningen.
Jag tycker att en ryttare som "kan grunderna" och som "vill utvecklas" antagligen inte hjälper mig med ridningen utan tillåts rida mina skapligt utbildade hästar.

Det kan ju vara där det krockar.
Medryttaren anser att den är en hjälp.
Hästägaren tycker att den är snäll som kan tänka sig att låna ut en häst...

Jag söker medryttarhäst för tillfället och har gjort sedan februari utan större framgång :/ Jättesvårt att hitta, här på Öland finns det knappt något, endast varit i kontakt med några få personer under dessa fem månader jag har sökt. Problemet för mig är att jag är 14 (fyller femton om mindre än 2 månader) och söker en storhäst (är ca 177 så ponny är tyvärr inget alternativ) Inte många som nappar på det, hade på gång i ett underbart stall men det föll på grund av min ålder. Skulle dock inte heller vilja sätta upp en 14/15-åring på min storhäst om jag skulle haft en. Men samtidigt lite tråkigt då de flesta har fördomar och tror jag är dålig på att rida, slarvig, bara vill hoppa osv på grund av min ålder. Så fort jag säger att jag är 14/15 så blir det direkt nej och jag får inte ens visa att jag faktiskt kan rida bra, inte bara vill hoppa och att jag är ansvarsfull. Aja, bara att leta vidare för min del :)

Jag kan bara svara utifrån mig själv. NEJ, jag letar inte ständigt efter ny. Är jag nöjd så stannar jag.

En fundering dyker upp när jag läser ditt sista stycke. Räknar du med att medryttaren stannar för tid och evighet? Är inte ett 6 månader ett gott samarbete utan du förväntar dig att de stannar längre? Ligger det ett underliggande krav från din sida när du inleder ett samarbete med en medryttare?

Nej, räkna med eller kräva kan jag ju inte göra. Men jag vill gärna ha ett långvarigt samarbete. På 6 månader hinner man knappt rida ihop sig med en häst, och för såväl hästens som min egen skull vill jag inte ha nya ryttare var 6:e månad eller ens varje år. Det är inte seriöst tycker jag.

Nej, räkna med eller kräva kan jag ju inte göra. Men jag vill gärna ha ett långvarigt samarbete. På 6 månader hinner man knappt rida ihop sig med en häst, och för såväl hästens som min egen skull vill jag inte ha nya ryttare var 6:e månad eller ens varje år. Det är inte seriöst tycker jag.

Då blir det ju indirekt ett krav: "Om du inte stannar längre än 6 månader/12 månader vill jag inte ha dig som medryttare". Stannar du inte den tiden är du oseriös.. Vilket innebär att för att vara medryttare hos dig MÅSTE man veta vad man gör om 6 mån, 12 mår, etc. Det är inte rimligt.

Om man så vänder på det. Kan du garantera att du har en frisk och fungerande medryttarhäst i 6 mån, 12 mån, etc? Annars är ju du oseriös. ;)

Medryttaren anser att den är en hjälp.

Jag anser att jag hjälper ägaren med dess häst. Vad ska jag annars kalla det?

@kryddelydd fast om du anser att du är snäll som lånar ut en häst så skär det sig ju liksom där direkt... det är ju du som vill ha hjälp eller hur? får du det med ridning och att tjejen är noga och pysslar och städar osv, så handlar det väl om ett samarbete eftersom det är du som efterlyst det inte att du är snäll som lånar ut?

hur man sen ställer sig till att hjälpa till med undervisning osv är ju en helt separat sak som jag ser det och knappast ngt krav från någons håll eller hur?

@kryddelydd fast om du anser att du är snäll som lånar ut en häst så skär det sig ju liksom där direkt... det är ju du som vill ha hjälp eller hur? får du det med ridning och att tjejen är noga och pysslar och städar osv, så handlar det väl om ett samarbete eftersom det är du som efterlyst det inte att du är snäll som lånar ut?

hur man sen ställer sig till att hjälpa till med undervisning osv är ju en helt separat sak som jag ser det och knappast ngt krav från någons håll eller hur?

Nej, det är inte jag som vill ha hjälp.

En tjej, som nu lånat ponny hos mig sedan 8 månader, erbjöd jag möjligheten eftersom jag gillar tjejens sätt att rida, och tyckte lite synd om henne i klubben där de andra ungarna har elitponnyer och hon fick rida sin kusins halvpensionerade spatt-ponny barbacka. Där är det kusinen som har ställt upp och hjälpt tjejen så jag har egentligen inte behövt engagera mig. Jag har ställt upp och lånat ut ponnyn till ponnyallsvenskan i dressyr: tjejen med familj har fått betala ponnymätning, som jag inte har nytta av, men jag körde och lade ner tiden för detta.
Den här tjejen och hennes mamma är lagom tacksamma, det vill säga de talar om att de uppskattar möjligheten för tjejen att rida en fin ponny.

Den andra tjejen har tidigare ridit hos en kompis tillika granne till mig. Nu finns det inga ridbara hästar på det stället, varför tjejen frågade mig om hon "kan hjälpa" mig.
Jag lät henne komma och testa, eftersom jag i grund - tro det eller ej - är rätt hygglig. Det tillför mig inget extra plus.

Jag är snäll och lånar ut skapligt välutbildade ponnyer till två tjejer som vill rida.

Mina ponnyer är betydligt mer utbildade än "medryttarna". Det skulle antagligen gagna ponnyerna mer att gå i hagen och busa med kompisarna, om man ser till utveckling av ponnyerna.

Det är verkligen INTE jag som efterlyst någon hjälp.
Men det kan ju vara svårt att förstå att det finns folk som faktiskt lånar ut för att vara hygglig.

@kryddelydd isåfall har du ju inte medryttare, så som denna tråden avser. Så det kan man ju knappast gissa sig till bara sådär utan att du redogjort för det vilket du ju gjort nu ;)

När jag letade medryttarhäst för ett par år sedan så ville jag ha en häst att utvecklas inom dressyren med. Jag ville inte ha en häst som "just kommit från travbanan och inte kunde en galoppskänkel....än". Så jag svarade på ett antal annonser på hästar som tävlat åtminstone LA i dressyr enligt medryttarannonserna. Jag kom på ett antal provridningar och konstaterade att den ena hästen var stelare och jobbigare att rida än den andra! Och om de någonsin tävlat i dressyr så måste det varit med någon annan ryttare än den nuvarande.... Fick kommentarer såsom "oj, så bra har jag inte sett han gå med någon" medan jag slet så svetten rann i floder för att få till korta sekvenser av en häst i form..... En gång bad jag till och med ägaren hoppa upp och visa upp sin häst (som skulle ha tävlat medelsvår dressyr) och hon red varv på varv i korsgalopp utan att märka det. Det var helt enkelt inte vad jag var ute efter - att rida till en häst. JAG ville ju ta lektioner och komma vidare själv (för så bra är jag verkligen inte.....)! Till slut hittade jag en häst som dög, men efter ett tag slutade jag vara medryttare för det blev mer och mer krav på vad jag skulle göra med hästen. Till slut stod jag med hela ansvaret för hästen och det var inte vad jag ville för då kunde jag ju ha köpt mig en egen häst..... Jag ville vara medryttare för att slippa ta hela ansvaret för en häst.... Och jag vill inte rida 5 dagar i veckan..... Eller passa hovslagare... Eller sköta in- och utsläpp och fodringar på dagar som jag inte ens hade hästen.... Etc, etc, etc....

Nu har jag haft uppehåll ett tag och så smått börjat fundera på att hitta en medryttarhäst igen. Jag "smyger lite i bakgrunden" och läser annonser..... :-) Den här gången har jag lite andra "krav".... Att jag kommer väl överens med ägaren (personkemi). Att hästen finns nära där jag bor (men inte för nära, närmsta grannarna har hästar men tänk om det inte funkar.... vill ha lite distans om det skiter sig). Att jag "bara" behöver jobba i stallet de dagar jag har hästen. Att jag kan ha hund med mig till stallet. Är lite tveeggad till vilken typ av häst jag söker, men det är först aktuellt efter sommaren, så då har jag nog funderat färdigt! :-) Men den här gången kan jag nog tänka mig lite andra typer av hästar än dressyrhästar....

Då blir det ju indirekt ett krav: "Om du inte stannar längre än 6 månader/12 månader vill jag inte ha dig som medryttare". Stannar du inte den tiden är du oseriös.. Vilket innebär att för att vara medryttare hos dig MÅSTE man veta vad man gör om 6 mån, 12 mår, etc. Det är inte rimligt.

Om man så vänder på det. Kan du garantera att du har en frisk och fungerande medryttarhäst i 6 mån, 12 mån, etc? Annars är ju du oseriös. ;)

Nja, fast nu läser du mitt inlägg lite tokigt ;) Jag skriver ju att jag inte kan ha det som krav men det är ett önskemål från min sida, eftersom jag vill ha ett långvarigt samarbete. Naturligtvis finns inga garantier och mycket kan hända men att ta hjälp av någon som från början säger att "jag rider din häst 6 månader, sedan ska jag till Australien på 2 år" skulle inte vara aktuellt för mig.
Men det är väl rimligt att man har tänkt någon liten tanke innan man erbjuder sig att hjälpa till med någons häst; om man verkligen vill, om man verkligen har tid, om hästen verkligen verkar vara det man letar efter, etc. På samma sätt som jag har ett ansvar som hästägare att säga ifrån direkt om jag inte tror att det kommer att funka.

Hej

Hoppas inte tråden hamnat i fel forum, visste inte riktigt var den passar.
Jag läser på FB, Blocket och hästnet om en massa hästägare som söker medryttare, samma annons ligger kvar länge eller förnyas, eller ändras helt.
Sen är det precis samma sak med de som söker medryttarhäst eller ponny!

Var i kommunikationen, önskemålen eller behovet blir det fel?

Ni som söker medryttare, vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttare?
Ni som söker medryttarhäst vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttarhäst?

OBS, detta gäller rent allmänt, alltså inga disskusioner om betalning eller inte utan mer ridning, skötsel, erfarenhet, ålder, m.m

Efter ponnytiden var mitt "hästeri" osäkert. Visste att jag ville studera på universitetet och om det var svårt att få gymnasiet att gå i hop misstänkte jag att universitetet inte direkt var bättre (insätt nu att jag var helt rätt ute där.) Även pengar och att jag då om jag köpte storhäst under ca 3-5 år skulle vara bunden till mina föräldrar och deras ekonomiska stöd kändes inte rätt.

Då kom ett erbjudande att testa på en läromästare behövde medryttare. Han stod ändå i stallet jag hade ponnyn och ekonomiskt ställde mina päron upp att betala båda tills ponnyn var såld. Kunde alltså ha båda och få testa honom och se om det var ett alternativ. Mot alla odds gillade jag honom, lika så mina tränare på den vägen är det och ca 3 år senare är jag kvar.

Varför det fungerar är dels det kontrakt vi har. Jag och hon kan vara trygg om något skulle hända vad som gäller, vad mina uppgifter är, vad hon ska stå för. Det är min och hennes försäkring (Vi har utgått från ett fodervärdskontrakt och modifierat de lite)

Något annat jag gillar är att jag får vad jag betalar för. Då jag betalar i princip halva honom vill jag få halva honom. Jag vill inte vara en slav som rider i skogen utan jag vill ha halva träningarna, tävlingarna men även utritterna och hälften av alla skitpromenader när han var skadad. Jag har träningar jämna veckor hon udda osv. Jag tävlar hoppning, hon dressyr. Även om jag självklart fått testat någon dressyrtävling och hon kört någon hoppning.

Jag får tävla och träna, då är jag villig och i sin tur betala för det. Förutsatt att hästen inte är en halvskadad outbildad skithäst jag inte kan tävla och träna på. Ägaren hade inte möjlighet att tävla honom då när jag började men jag hade och han ville. Det fungerar skitbra. Nu vill hon testa tävla dressyr och då är det min tur att gå upp på morgonen och följa med som hon gjort för mig i alla år.

Det fungerar helt enkelt och han får nog dras med mig enda tills pensionen ;) då jag tycker för mycket om den lilla skithästen. Då är jag förhoppningsvis klar med studerna och kan skaffa en egen häst.

Sommaren gör nog sitt också:)

Jag sökte medryttarhäst i höstas, fanns mycket annonser att välj på, många annonserade efter medryttare, färre efter medryttarhäst.
Jag la ut en egen annons och fick massvis med svar.

Nu på sommaren är det precis tvärt om, massor med annonser om medryttare finnes

Så försök till hösten:)

Sommaren gör nog sitt också:)

Jag sökte medryttarhäst i höstas, fanns mycket annonser att välj på, många annonserade efter medryttare, färre efter medryttarhäst.
Jag la ut en egen annons och fick massvis med svar.

Nu på sommaren är det precis tvärt om, massor med annonser om medryttare finnes

Så försök till hösten:)

Jag håller med, nu är det ju roligt och enkelt att ha häst! Bästa tiden att leta medryttarhäst är nog november, det är då gamla medryttare ger upp, och de som inte haft medryttare förut börjar tycka att det kanske inte vore så dumt om nån annan kunde åka ut till lervällingen någon dag i veckan...

Jag har häst i Sthlms-trakten, vi har ridhus (toalett och dusch), flera ridbanor och fina ridvägar. Jag har aldrig bett om betalt, min medryttare får både hoppa och dressyra samt tävla om intresse finnes men ändå har det varit ursvårt att hitta någon när jag har annonserat.

Det jag kräver är att man kan rida hästen i ändamålsenlig form och 100% tillit, dvs man kommer när det är avtalat, eller avbokar i god tid. Jag vill inte hålla på att behöva messa och ringa för att försäkra mig om att hen kommer.

Min erfarenhet är att de flesta som svarar överdriver sina ridkunskaper. En som provred talade om för mig att på ridskolan red hon minsann på kandar och sedan satt hon och slet min häst i munnen. Jag är den första att tala om att min ridning har sina brister, ser hellre att folk blir positivt överraskade.

Jag letade nyligen och det var ungefär lika komplicerat som att hitta en bra anställd.

Det jag sökte var mognad, ansvarstagande, trygghet, dela mina idéer om sund hästhantering alt vara öppen och mottaglig för mina idéer.

Kroppsvolym är av betydelse även om jag skulle undvika att formulera det.

Ålder, längd och hästvana är för mig sekundärt. Snarare kan jag se det som en fördel om personen är mer okunnig. De är i regel mer mottagliga för ny information och har inte hunnit dra på sig en massa cementerade olater.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 483
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan När jag flyttade hit hittade jag en medryttarhäst inom några veckor. Sen ställde jag en fråga i ett forum på FB om var man kunde ta...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV