Varför är det så svårt att hitta medryttare resp medryttarhäst?

KL
Jag tror ingen annons i världen, hur rätt matchad människa som svarar på en annons i sig, må vara osv. Till syvende och sist handlar det om mycket mer än som går att få med eller greppa i en annons, personkemi hästägare och medryttare emellan, delat synsätt, kommunikation som klickar parter emellan osv osv.
Jag tror det många gånger det är därför parterna inte hittar rätt, även om annonsen sa A och den svarande svarade A, och bägge parter trodde att A betydde samma sak för dem bägge osv, men sen gjorde det ändå inte riktigt det. Tror inte det är så mkt klurigare än så.

Så där som en som söker medryttarhäst/större ponny...
Jag är 35år har bil och körkort, har hållit på med hästar sen 15 års ålder, har tränat upp till medelsvår dressyr, hoppat ca 1.20-1.30 bana.
Senaste åren har jag tidit Isländshäst. Kan grunderna +lite till. Inte jätte bra men tillräkligt för att veta vad jag håller på med.
Har även gått svenska blå stjärnas alla häst vårdskurser (även om det är 100år sen). Har en förkärlek för hästar som inte alltid gör som det är tänkt (har en gammal ryggskada som bevis, stör mig dock inte nämnvärt idag men jag blev 1,5 cm kortare på kuppen).
Är glatt villig att bara pysla med hästen/ponnyn, alltså inget krav på att jag SKA rida mina dagar.
Har varit ridsällskap och avlösare åt vänner med häst och allmän människa att ringa till, när man har haft behov av hjälp i stallen där mina vänner har haft sina hästar.
Är flexibel på dag och tid i den mån mitt jobb så medger.
Kan tänka mig beroende på häst/ponny att betala upp till 1000kr månaden....

Likt förb...at hittar jag ingen som vill förbarma sig över mig.... :cry: :cry:
Vad är det för fel på mig då?????

DU är den medryttare JAG letar efter :bow: :love:

Varför bor du inte där jag bor :cry: :cry: :cry:

Jag är 35år har bil och körkort, har hållit på med hästar sen 15 års ålder, har tränat upp till medelsvår dressyr, hoppat ca 1.20-1.30 bana.
Senaste åren har jag tidit Isländshäst. Kan grunderna +lite till. Inte jätte bra men tillräkligt för att veta vad jag håller på med.
Har även gått svenska blå stjärnas alla häst vårdskurser (även om det är 100år sen). Har en förkärlek för hästar som inte alltid gör som det är tänkt (har en gammal ryggskada som bevis, stör mig dock inte nämnvärt idag men jag blev 1,5 cm kortare på kuppen).
Är glatt villig att bara pysla med hästen/ponnyn, alltså inget krav på att jag SKA rida mina dagar.
Har varit ridsällskap och avlösare åt vänner med häst och allmän människa att ringa till, när man har haft behov av hjälp i stallen där mina vänner har haft sina hästar.

Om du dessutom är beredd att rida när det passar ägaren, och låta ägaren helt bestämma vad du ska göra med hästen (rida ut, förmodligen, eller göra det ägaren inte tycker är så kul, men inser att hästen skulle må bra av. Skritta ut på lång tygel en timme eller två, t ex), så låter du som alla hästägares våta dröm. Är du ovanligt lång eller tung? Bor du där det inte finns några hästar? Hur har du letat - provat att sätta ut annons själv? Svarat på annonser?

Jag har medryttare till mina hästar, den ena är en bekant och den andra hittade jag på annons.
Min ena häst är lite nervös och stirrig av sig så han är svår att hitta någon som vill rida ut honom själv. Vilket egentligen är det som hade gett mig mest hjälp. Han behöver bli riden 6 dagar i veckan för att vara lugn vilket är svårt för mig vintertid.
Blir han bara ordentligt riden och tränad är han hur trevlig som helst.
Mitt sto är lättare att hitta medryttare till. Inga dumheter, pigg och framåt och gör det man vill både på bana och i skogen.
Våran islänning kan man sätta upp vem som helst på. Lufsar runt med grannens 2-åring på stallbacken utan problem, men ändå pigg och framåt när vana ryttare rider honom.

Tyvärr måste jag snart leta ny medryttare eftersom den ena flyttar i höst!:cry:

Det jag som ägare erbjuder medryttare är:
De behöver bara rida och ta hand om hästen den dagen du rider, ingen mockning.
Vill att de ska kunna fixa hästen själv när jag jobbar.
De får gärna träna, tävla hästarna men får stå för den kostnaden själv. Får givetvis låna mitt släp gratis och jag följer gärna med som hästskötare om jag ha möjlighet.
De måste kunna ta sig ut till stallet, finns inga bussar.
Vill ej ha betalt eftersom ni hjälper mig!

Finns tyvärr inte ridhus på rid avstånd men har 7 ridhus som man kan rida i inom 2 mils radie.
Har däremot hur mycket ridvägar som helst och tillgång till ridbana med hinderpark.
Det bästa för mig hade varit att hitta barn/förälder som skulle vilja rida 2 ggr i veckan. Då hade 2 hästar blivit ridna och de hade haft tryggheten av varandra om något skulle hända.

När jag har sökt tidigare har man fått väldigt olika typer av folk som söker.
En del vill att jag flyttar hästen till ridhus för deras skull, tyvärr inte säger jag och stryker dem från listan.
En del har ridit hur mycket som helst och ridit unghästar, galopphästar och hoppat 130. När de sen provar min stissiga häst har de åkt av när han hoppar till för något. Även åkt av när hästen stannar på ett 50cm hinder.
Haft någon yngre tjej som efter 2 ggr skulle lära mig hur jag skulle rida min häst. Hon var 16 jag är 42 år. Jag har tidigare jobbat i stall i flera år, med unghästar, tävlingshästar och avel. Tror att jag vet lite mer om min egen häst, sen tar jag gärna råd och lyssnar om det är vettiga kommentarer.

Börjar nästan få ångest över tanken att börja leta igen!!!:yuck:

Hästägare vill ha en vuxen erfaren, gärna någon som haft egen häst tidigare, med många års efterfarenhet av hästar och inte bara av ridning. De vill ha betalt, vill bestämma vad medryttaren ska göra, och tävla själv. Stallen har dåliga kommunikationer och saknar ridhus.

Det är min bild också. En vuxen, betalande, bilburen, rutinerad ryttare som gör vad hästägaren säger åt dem att göra, och helst är noggrannare med skötseln än ägaren själv, har inga problem att hitta medryttarhäst, så länge det finns några. Kruxet är väl att såna medryttare inte sällan har lite krav, de kan välja och vraka lite, och backar för hästar som t ex står på otillgängliga/tungjobbade anläggningar, som är mycket dyra, där man enbart får rida ut enligt ägarens anvisningar, där hästen är svårriden/besvärlig att hantera, saknar ordentlig ridbana och/eller ridhus, etc.

Ett inte ovanligt scenario är att ägaren har sin lite speciella häst med begränsad ridbarhet på en otillgänglig anläggning utan större faciliteter, vilket funkar för ägaren, och sen blir lite förbannad för att medryttarna inte tycker det är lika bra, utan väljer en mer okomplicerad och ridbar häst på en tillgängligare och finare anläggning, t ex.

kl

Jag har aldrig haft problem att hitta medryttarhäst, har både svarat på annonser själv och satt ut egen annons. Och då har ändå jag nischat mig till dels att det ska vara islandshästar och att det ska gå att ta sig hyfsat nära med kollektivtrafik till stallet (har körkort men vill inte ha bil då jag både bor och jobbar centralt i en större stad). Två av fyra hästar har dock varit knepiga på ena eller andra sättet alternativt unga och jag kan tänka mig att de inte får många lämpliga alternativ då.

Inget fel, du kan få bli medryttare hos mig direkt! ;D

Har du annonserat och skrivit sådär och inte fått napp? Verkar helt overkligt?

Om du dessutom är beredd att rida när det passar ägaren, och låta ägaren helt bestämma vad du ska göra med hästen (rida ut, förmodligen, eller göra det ägaren inte tycker är så kul, men inser att hästen skulle må bra av. Skritta ut på lång tygel en timme eller två, t ex), så låter du som alla hästägares våta dröm. Är du ovanligt lång eller tung? Bor du där det inte finns några hästar? Hur har du letat - provat att sätta ut annons själv? Svarat på annonser?

Är 170 och väger ca 68-70kg.. långa ben men jag är van vid att hantera dom...
Japp är helt med på vad ägaren säger... det är ju dom som äger och har huvudansvaret för hästen..
När jag har varit medhjälpare har vi haft bok, dvs. ägaren skriver vad som ska göras.. Rida ut, tid ev väg och typ av ute ritt. Sen har jag fyllt i exakt vad vi gjort och om något hänt eller om något har gått extra bra... Allt från hästar som normalt sett är livrädd för traktorn men idag stod still till avåkningar m.m .m.m..

Bor i Upplands-Bro kommun norr om Stockholm så brist på hästar har vi inte direkt...

Har haft annons ute och svarat på ett antal.. Men inga napp....

Är 170 och väger ca 68-70kg.. långa ben men jag är van vid att hantera dom...
Japp är helt med på vad ägaren säger... det är ju dom som äger och har huvudansvaret för hästen..
När jag har varit medhjälpare har vi haft bok, dvs. ägaren skriver vad som ska göras.. Rida ut, tid ev väg och typ av ute ritt. Sen har jag fyllt i exakt vad vi gjort och om något hänt eller om något har gått extra bra... Allt från hästar som normalt sett är livrädd för traktorn men idag stod still till avåkningar m.m .m.m..

Bor i Upplands-Bro kommun norr om Stockholm så brist på hästar har vi inte direkt...

Har haft annons ute och svarat på ett antal.. Men inga napp....

Låter märkligt. Har du varit och provridit då, eller är det den första kontakten som fallerar?

Låter märkligt. Har du varit och provridit då, eller är det den första kontakten som fallerar?

Har varit och tittat på en... Men för att säga det på ett snällt sätt ska nog den hästägaren sälja hästen och köpa en uppstoppad kanin istället..
som sagt är ju vuxen och ja jag kan rida en lite isis... men jag är på tok för stor för en "fullblods" typad liten C-ponny av typen Svensk ridponny...
Låg ute på annons som en liten stor häst.... :banghead: Lågt utbildad men snäll och go..... När man kommer dit är det tydligt att hästen nätt och jämnt är riden/hanterad och barnet som är tilltänkt ryttare är rädd för ponnyn... Tror dom tänkt att en stor tung ryttare kan ju alltid hålla den på mattan om inte annat så med vikten... SUCK..
Annars har jag inte ens fått svar.... :cry::cry::cry:

Har varit och tittat på en... Men för att säga det på ett snällt sätt ska nog den hästägaren sälja hästen och köpa en uppstoppad kanin istället..
som sagt är ju vuxen och ja jag kan rida en lite isis... men jag är på tok för stor för en "fullblods" typad liten C-ponny av typen Svensk ridponny...
Låg ute på annons som en liten stor häst.... :banghead: Lågt utbildad men snäll och go..... När man kommer dit är det tydligt att hästen nätt och jämnt är riden/hanterad och barnet som är tilltänkt ryttare är rädd för ponnyn... Tror dom tänkt att en stor tung ryttare kan ju alltid hålla den på mattan om inte annat så med vikten... SUCK..
Annars har jag inte ens fått svar.... :cry::cry::cry:

Då måste det ju bero på hur du formulerat annonsen? Jag hade ute en annons för några år sen, när jag letade medryttarhäst, att jag var vuxen, bilburen och betalande, var hyfsad rutinerad ryttare och jobbat som stallskötare, och sökte en medryttarhäst 1-2 gånger i veckan, och jag tror jag fick minst 10 svar. Alla verkade helt ok. Hur skrev du i annonsen?

Då måste det ju bero på hur du formulerat annonsen? Jag hade ute en annons för några år sen, när jag letade medryttarhäst, att jag var vuxen, bilburen och betalande, var hyfsad rutinerad ryttare och jobbat som stallskötare, och sökte en medryttarhäst 1-2 gånger i veckan, och jag tror jag fick minst 10 svar. Alla verkade helt ok. Hur skrev du i annonsen?

Rubrik.
35årig tjej med bil och körkort söker medryttarhäst eller större ponny.

Sen nästan exakt vad jag skrev här men utan allt inom ( ).
Med text om att jag jobbar natt och där med kan ta morgonpass i stallet.
Att jag är villig att bara pyssla, om vilodagar infaller mina dagar så ja då gör dom det. Att självklart tillhör stallarbete. mm.

Får skriva ihop nått braigt igen och kasta ut det här för Bukes godkännande innan den får gå ut till det stora allmänna...

Rubrik.
35årig tjej med bil och körkort söker medryttarhäst eller större ponny.

Sen nästan exakt vad jag skrev här men utan allt inom ( ).
Med text om att jag jobbar natt och där med kan ta morgonpass i stallet.
Att jag är villig att bara pyssla, om vilodagar infaller mina dagar så ja då gör dom det. Att självklart tillhör stallarbete. mm.

Får skriva ihop nått braigt igen och kasta ut det här för Bukes godkännande innan den får gå ut till det stora allmänna...

Jag tror att det kanske är lite spretigt, typ hopphäst - islandshäst - gärna lite tokig - fast behöver inte rida - men gillar att träna msv. Jag skulle bara skriva söker medryttarhäst, rutinerad och hästvan (då får du de lite knepigare hästarna på köpet), och så tidigare erfarenheter. Du vill ju göra intryck av att vara kunnig, okomplicerad och pålitlig. Förkärlek för hästar som inte gör som det är tänkt låter som att du kanske har lite romantisk bild av problemhästar, vill du ha hästar med nerv och vilja så skriv istället orädd. Då får du kamikazehästarna. Kan du tänka dig uteritter så skriv det, de flesta som letar medryttarhäst vill ha någon som sköter uteritterna, så att de kan ta träningen på banan själva. De flesta ponnyer tror jag går bort pga din längd och vikt, så jag skulle skriva söker medryttarhäst. Alternativt söker islandshäst, om det är det du vill.

Senast ändrad:
Jag tror att det kanske är lite spretigt, typ hopphäst - islandshäst - gärna lite tokig - fast behöver inte rida - men gillar att träna msv. Jag skulle bara skriva söker medryttarhäst, rutinerad och hästvan (då får du de lite knepigare hästarna på köpet), och så tidigare erfarenheter. Du vill ju göra intryck av att vara kunnig, okomplicerad och pålitlig. Förkärlek för hästar som inte gör som det är tänkt låter som att du kanske har lite romantisk bild av problemhästar, vill du ha hästar med nerv och vilja så skriv istället orädd. Då får du kamikazehästarna. Kan du tänka dig uteritter så skriv det, de flesta som letar medryttarhäst vill ha någon som sköter uteritterna, så att de kan ta träningen på banan själva. De flesta ponnyer tror jag går bort pga din längd och vikt, så jag skulle skriva söker medryttarhäst. Alternativt söker islandshäst, om det är det du vill.

Okej... Ska tänka på det.. Problemet med det hela är att jag typ inte bryr mig nämnvärt om vad det är för häst. Vanligt halvblod, kallblod eller isis.
Men jag ska knåpa och sen lägger jag ut det här innan jag lägger ut det på div. annons sider. Det kommer nog fler medryttarhästar efter sommaren, hoppas jag, för nu verkar det tunt. Ligger nog lite fel i tiden att söka nu... Alla ska på bete och folk vet inte om dom har kommit in på skolor eller ej än...

Det som stör mig dock är att folk ens inte kan tacka nej... Man bara hör ingenting... Har 2 stycken såna nu... gått 2-4 veckor sen jag, på uppmaning i annonsen, mailade och har inte hört nått... Tråkigt.

Okej...
Ska knåpa nått och se... men just nu ger jag inte mycket för det...
Kommer nog fler medryttarhästar efter sommaren, hoppas jag för nu verkar det tunt. Ligger nog lite fel i tiden med.

Det som stör mig dock är att folk ens inte kan tacka nej... Man bara hör ingenting... Har 2 stycken såna nu... gått 2-4 veckor sen jag, på uppmaning i annonsen, mailade och har inte hört nått... Tråkigt.

Kolla på hästnet, där finns massor av medryttarannonser. Eller sätt ut en egen, och se vem som nappar. Men visst kommer det säkert ännu fler till hösten. Det måste ju vara något i hur du skriver, om du inte ens kommer så långt som till provridning? Särskilt om du kan tänka dig typ travare, ardenner, eller vadsomhelst som går att rida på ibland.

Okej... Ska tänka på det.. Problemet med det hela är att jag typ inte bryr mig nämnvärt om vad det är för häst. Vanligt halvblod, kallblod eller isis.
Men jag ska knåpa och sen lägger jag ut det här innan jag lägger ut det på div. annons sider. Det kommer nog fler medryttarhästar efter sommaren, hoppas jag, för nu verkar det tunt. Ligger nog lite fel i tiden att söka nu... Alla ska på bete och folk vet inte om dom har kommit in på skolor eller ej än...

fast det är ju inga konstigheter tycker jag att man inte får svar i sig. inget svar = ej intresse. Inget du behöver störa dig på tycker jag, väldigt normalt. Har du inte hört ngt inom en vecka hade jag personligen tolkat det som ett nej tack och lämnat det därhän. Om ngn person sen dock har mage att höra av sig 3 veckor - en månad senare, för att de då är intresserade, då hade jag som medryttare dragit öronen åt mig.... är man intresserad från första början kan man isåfall svara med att "läget just nu är x och y men hör av mig inom x tid osv om behovet finns" osv. Men noll svar och sen återkoppling ngn månad senare - då hade jag om jag varit medryttare inte varit jättesugen nej.....

Kolla på hästnet, där finns massor av medryttarannonser. Eller sätt ut en egen, och se vem som nappar. Men visst kommer det säkert ännu fler till hösten. Det måste ju vara något i hur du skriver, om du inte ens kommer så långt som till provridning? Särskilt om du kan tänka dig typ travare, ardenner, eller vadsomhelst som går att rida på ibland.

Vad som helst att borsta på om det är så... :D

Tror att jag har otur också... De nej jag har fått så har dom just hittat nån... Och när jag hört mig för via andra i samma stall/vänner i krokarna :angel::angel: så stämmer det..

Sen ska jag erkänna att jag tänker inte betala 1000-1500 spänn för att rida ut din häst på lång tygel en dag i veckan... Thats not gona happen.

fast det är ju inga konstigheter tycker jag att man inte får svar i sig. inget svar = ej intresse. Inget du behöver störa dig på tycker jag, väldigt normalt. Har du inte hört ngt inom en vecka hade jag personligen tolkat det som ett nej tack och lämnat det därhän. Om ngn person sen dock har mage att höra av sig 3 veckor - en månad senare, för att de då är intresserade, då hade jag som medryttare dragit öronen åt mig.... är man intresserad från första början kan man isåfall svara med att "läget just nu är x och y men hör av mig inom x tid osv om behovet finns" osv. Men noll svar och sen återkoppling ngn månad senare - då hade jag om jag varit medryttare inte varit jättesugen nej.....

Det är så jag ser det med...
Kan bara säga att alla gånger jag har haft annons ute, eller varit kontakt har jag alltid svarat... även om det bara har varit ett tack för visat intresse... men det kan ju ha å göra med att jag är äldre och har ett jobb där man svarar på allt..... Tillhör vanligt hyfs... så jag håller med får jag inget svar vill jag iaf inte... Bara synd att Sverige börjar bli så... Oartigt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 483
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan När jag flyttade hit hittade jag en medryttarhäst inom några veckor. Sen ställde jag en fråga i ett forum på FB om var man kunde ta...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama