Jag är medryttare, dock med paus just nu. Varför?
Mitt problem men de två senaste hästarna jag haft (samma ägare på bägge) har inte varit mina krav på hästarnas ridbarhet eller utbildning (fullblod och travare). Det som skurit sig totalt är att jag inte fick ta något eget initiativ och fick höra direkt när jag gjorde fel. Jag förstår självklart att man exempelvis inte ändrar i foderstaten eller klipper manen, och att det skulle vara himla dumt att glömma benskydd, exempelvis.
Men att få skäll för att jag hängt upp schabraket på tork efter ridning (SMS: "Varför har du plockat isär hela sadeln för??"), eller för att hästen fick på sig innetäcke i kallt stall efter svettigt pass i 20 minusgrader (SMS: "Han blir ju jättevarm inatt!") eller få "dubbel bestraffning" efter en misslyckad ridtur ("Skenade han med dig? Varför hade du hackamore och inte gag-bettet så du fick stopp på honom??") bidrar inte till att skapa den tillflyktsorten som jag vill att stallet ska vara. Det är sjukt jävla stressande.
Av de tre ägare jag haft att göra med senaste åren har två stycken sett mig som en anställd, trots att det varit jag som betalat - vilket jag inte har några problem med som sådant. Men att trippa på tå i stallet, alltid vara rädd för att göra fel, är väldigt, väldigt jobbigt. Ägarna själva har varit oengagerade och vilat hästen 2 av sina 4 dagar. Skulle jag däremot, någon enstaka gång, ha haft en pissdag på jobbet och haft noll motivation att rida 1 av mina 3 dagar, så är det inte så uppskattat, för "Han blir ju så het om man inte får gå mer än 4 dagar i veckan!".
Jag är 26 år, har ridit från och till i 20 år, har körkort och bil. Jag är inget proffs, men lugn, noggrann, har fin hand med djur och är konsekvent. Sköter mig i stort sett prickfritt, är absolut mänsklig och kan glömma att sätta på sadelskyddet en förvirrad dag, men skulle aldrig försumma hästen. Däremot vill jag kunna känna friheten att, när jag hittar en superduperlerig häst i hagen, ta en promenad eller leka i paddocken, för att sedan mysa och bli rena - utan att anses vara lat för att jag inte rider. Jag skulle också vilja ha utrymmet att prova andra saker än "traditionell ridning", som exempelvis bettlöst, löslongering, frihetsdressyr etc. och känna att jag har ägarens tillit att jag inte skulle göra något för att äventyra hästens säkerhet, eller tumma på utbildning eller motion. Och tyvärr verkar det inte helt lätt att hitta..