Varför är det så svårt att hitta medryttare resp medryttarhäst?

Jag letade nyligen och det var ungefär lika komplicerat som att hitta en bra anställd
jamen det är ju precis det jag avser....det är ju det som är grejen, folk är endera inte tillräckligt noggranna eller vet vad de ska utreda med folk när de "anställer" eller så är de desperata på ngt sätt och tar det som verkar skapligt. sen tror jag folk utifrån det missar också att man faktiskt behöver skapa en relation direkt med den man isåfall "anställt" och verkligen lära känna den och skapa en relation. Ser väldigt många som rekryterar ngn medryttare på max två gångers provridning, sen går man igenom rutinerna en gång och sen är personen medryttare . Sen gnäller man om det brister på minsta vis och är aldrig närvarande i stallet eller umgås med personen i stallet eller skolar in den öht annat än att den vet vad hästen ska äta och vilken sadel den ska ha och var alla grejer hänger osv. stort misstag frågar man mig om man verkligen vill ha en bra medryttare i längden bortsett från att den klarade intervjun och intron i sig.

Jag tycker att det känns som att många utav er vuxna har bestämt er hur en 14 åring ska vara bland hästar.

Jag blir riktigt besviken över hur stor betydelse det är med ålder. Men det är ni vuxna som visar oss unga hur man ska föregå som ett gott exempel.

I år har jag ridit en B ponny som bara stod på bakbenen och nu går lös på promenader. Jag har ridit en C ponny och ett varmblod. Varmblodet är väldigt het och när det inte går i hans vilja åker man av. Samt svårriden. Ägaren har letat efter många medryttare till honom men aldrig hittat en SERIÖS vuxen. Han och jag har byggt upp en sån grym relation att han litar på mig vi kan rida i enbart halsring. Eller annars om vi vill köra ett hårt dressyrpass med galoppombyte, form i trav och skritt samt galopp. Skänkelvikningar osv osv så funkar det med.
Jag mockar och har mest ordning i hela stallet.

Även om jag är lika duktig som minst hälften utav alla ni vuxna här. Så ska mina mejl ignoreras bara för att åldern inte stämmer, vem sa att jag inte har föräldrar som kan tänka sig att köra, ta reda på fakta innan ni drar en slutsats.

Tack alla ni vuxna som vågar släppa in oss yngre i privata hästvärlden, vi behöver detta lika mycket som ni gör. Och framförallt älskar vi ditt djur lika mycket.

Nu letar jag medryttare igen! Denna gång verkar det svårare av någon anledning.

Förra gången överöstes jag med svar, nu har jag fått ett!

Vet inte riktigt vad som är fel, det är i princip samma annons. Ska prova att göra om den helt och se om jag fångar fler.

Jag vill ha en medryttare som vill komma framåt, som tränar för tränare och kanske vill tävla med. Jag har släp och bil som medryttaren kan få låna. Vi får väl se om jag lyckas!

Jag söker inte medryttare men blev medryttare i väldigt unga år. Jag slutade rida ponnysar när jag var 13, då började jag rida hästar. I mitt samhälle där jag växte upp fanns många hästintresserade som visste att jag ridit länge både på ridskola och varit medryttare så folk ville gärna ha mig. Fördelen med att ta sig an unga medryttare är ju att de är väldigt formbara, de har vilja och är ibland ganska orädda vilket kan vara en fördel. Så när jag var medryttare till en tävlingshäst så höll huvudryttaren ridlektioner/instruerade mig så att jag skulle lära mig rida hennes häst rätt. Just saying :)

@OliviaLillans Med åldern kommer förhoppningsvis erfarenhet och klokhet (notera förhoppningsvis). Något som ofta här ungdomen till är en övertro på sina egna kunskaper, även om man är förhållandevis erfaren för sin ålder, så går det inte att bortse från att man hade varit ännu lite mer erfaren med fler år i bagaget. När du säger att du minsann är lika duktig som andra vuxna här, så låter det ganska omoget och kaxigt. Även om det kanske stämmer, så skulle nog lite ödmjukhet inte skada utan istället leda till att fler hästägare skulle ge dig förtroende att ta hand som sin häst.

Jag söker inte medryttare men blev medryttare i väldigt unga år. Jag slutade rida ponnysar när jag var 13, då började jag rida hästar. I mitt samhälle där jag växte upp fanns många hästintresserade som visste att jag ridit länge både på ridskola och varit medryttare så folk ville gärna ha mig. Fördelen med att ta sig an unga medryttare är ju att de är väldigt formbara, de har vilja och är ibland ganska orädda vilket kan vara en fördel. Så när jag var medryttare till en tävlingshäst så höll huvudryttaren ridlektioner/instruerade mig så att jag skulle lära mig rida hennes häst rätt. Just saying :)

till dig och övriga minderåriga som undrat i tråden:
jag tycker inte det är ngn reflektion på kvaliteten på medryttare i sig, men väldigt många ganska kloka vuxna vill inte ta mineråriga på sitt ansvar som medryttare av väldigt resonabla anledningar. väldigt få tecknar kontrakt med föräldrarnas påskrifter osv i fråga om minderåriga medryttare och det tjänar nog alla parter på att man kanske inte väljer att gå in på såna scenarion även om ngn skulle vilja teckna ett avancerat kontrakt osv.
det är som sagt ingen reflektion på att minderåriga ryttare i sig inte kan eller har kunskap osv. Men själv så aldrig hade jag velat riskera att en minderårig har min häst med fullt ansvar faktiskt, hur snäll den än är, några dagar i veckan, just pga ansvarsbiten.

Jag vill gärna vara med i början tills medryttaren lärt känna hästen och det tycker den här medryttaren är jättebra. Det skulle ju då inte fungera med någon som tycker att de vill sköta sig själva efter en gång ungefär.
Jag känner ett ansvar att det ska gå bra och tycker därför att det är helt rimligt att jag rider med som sällskap på uteritter och liknande. När medryttaren känner att den hittat knapparna går det bra att rida själv tänker jag.

Sådär tycker jag också om att ha det, fast jag är i andra änden, dvs medryttaren.
Då hinner jag lära känna hästen och stallet och ridvägar och får tips och råd om just den hästen innan jag är i stallet själv.
När jag vari medryttare har vi haft bok att skriva i. Skrivit var vi ridit (vilka vägar eller bana/ridhus), gångarter, hur det gått osv. Då jag har en sjukdom som gör att jag periodvis har ont i kroppen har jag varit noga att säga det och då har det varit ok med longering eller promenad bara för ägaren.

Jag har varit ärlig i vad jag erbjudit som medryttare - noggrann, ser stallsysslorna som en självklarhet de dagar jag har hästen, är bara skogsmulle och vill ha en trygg häst men vill gärna rida för tränare ibland om jag får.
Har lagt ut annons en gång och fick svar, annars är det jag om svarat på annonser.

Senast ändrad:
Mina krav som jag har haft har varit (föruom det vanliga med skötsel, noggrannhet och kunskap om häst typ) :
inte vela rida alla gånger (eller köra med vagn) utan bara pyssla eller gå promenad ska vara okej.
Det ska sägas till vad som gjorts så jag vet och det inte blir samma saker för många dagar i rad (ena ponnyn tröttnar fort och kräver mycket variation)
Jag har också haft som krav att det i början är lära-känna-varandra tid och då får inte någon köra ponny själv eller rida själv utan det är markarbete som gäller. Det är pga säkerheten, jag vill veta att ponny lyssnar och inte skenar med vagn bakom i skogen/på ridvägar/på stora vägen.
Ska barn rida så ska vuxen vara med
De ska kunna ta sig till stallet själva, antingen med bil (genom förälder) eller buss/cykel/moppe/gå.
Det sker på egen risk, jag tar förgivet att föräldrar försäkrar sina barn.
Flexibel av vilka dagar och hur många dagar de har ponnyerna.
Vill de tävla är det okej men startavgift betalas av medryttare/medkusk/medhjälpare alt förälder.
Går något sönder ska det berättas så jag vet.
Har någon ponny sår, går konstigt eller något annat vill jag veta detta.
Och människan ska lyssna på mig som ägare, funkar inte det så är det tack och hej.

Jag skrev faktiskt kontrakt med nuvarande medhjälpare som föräldrar skrev under då hon bara var 13 vid start. Föräldrarna kände sig säkrare med det och deras dotter är fantastisk med mina ponnyer. Hon är idag 18 år så nu får hon ju göra mer som hon vill. Hon får idag göra det hon känner för med ponnyerna, jag litar helt på hennes omdömme och skulle det vara något knasigt säger hon till. Föräldrarna är okunniga men väldigt snälla och trevliga.

Jag har ganska mycket krav, men jag kräver sällan betalat för hjälpen. Jag har två shetlandsponnyer, vilket ställer till det för mig men jag vet vilka människor både jag och ponnyer funkar bäst med. Den ena är en riktigt människokännare dessutom så de som han inte accepterar kan glömma fortsatt samarbete. :)

Hej!

Detta med medryttarhäst verkar nästan omöjligt att fixa.
Jag känner att jag är en väldigt ansvarsfull och pålitlig tjej, jag är 19år, har ridit flera år och har bil och körkort + är flexibel. Jag har nu letat medryttar/sköthäst i flera månader utan seriösa resultat. Hur ska man göra egentligen? Jag har satt upp annons i stallet där jag rider på lektion, på hästnet, medryttaren.se och diverse facebookgrupper men ändå får jag inget napp!

Hur har ni som hittat häst burit sig åt? Jag har provat via kontakter med men inget resultat :(

Många är nog som jag som letar efter någon som kan hantera hästar, inte bara har ridit i några år. Det kan också vara så att du skriver något i din annons som folk reagerar på, som att du inte vill betala, vill tävla, hålla på med NH eller något annat som hästägare kan reagera på.

Hej!

Jag känner att jag är en väldigt ansvarsfull och pålitlig tjej, jag är 19år, har ridit flera år och har bil och körkort + är flexibel. Jag har nu letat medryttar/sköthäst i flera månader utan seriösa resultat. Hur ska man göra egentligen? Jag har satt upp annons i stallet där jag rider på lektion, på hästnet, medryttaren.se och diverse facebookgrupper men ändå får jag inget napp!

Hur har ni som hittat häst burit sig åt? Jag har provat via kontakter med men inget resultat :(

Har du haft fullständigt ansvar för en häst någon gång och vet vad det innebär (ex. foderhäst)?
Jag tror många hästägare tilltalas av att medryttaren har erfarenhet av hela tårtan s.a.s, inte bara ridningen.

Du kanske kan ta mer ansvar på ridskolan där du rider och på det sättet få mer erfarenhet? Jag tänker ex. sköthäst så att du är där mer än bara en gång i veckan för din ridlektion. När jag red på ridskola hade vi ett system där man började som skötare och klättrade uppåt med examinationer varje år för att komma till nästa steg. Pinnen högst upp innebar både stort ansvar och stor kunskap - väldigt smart faktiskt.

Själv hade jag flera egna hästar innan jag sålde och då istället red åt vänner och bekanta. Haft paus under en längre period pga flytt och universitetsstudier men nu tagit upp ridningen igen och blivit medryttare. Nu faktiskt via annons då jag inte känner så mycket hästfolk där jag bor.

Hej!

När du skriver "ridit flera år", vad menar du då? Har du ridit på ridskola sen du var liten, kanske tävlat en del, jobbat i stallet? Eller snarare 3-4 år, och är fortfarande lite nybörjare?

Jag skulle nog vara mer specifik med vad du kan, både när det gäller ridning och hästskötsel. Har du t ex jobbat som hästskötare, tävlat, haft tidigare medryttarhästar - skriv det!

Jag tycker att det känns som att många utav er vuxna har bestämt er hur en 14 åring ska vara bland hästar.

Jag blir riktigt besviken över hur stor betydelse det är med ålder. Men det är ni vuxna som visar oss unga hur man ska föregå som ett gott exempel.

I år har jag ridit en B ponny som bara stod på bakbenen och nu går lös på promenader. Jag har ridit en C ponny och ett varmblod. Varmblodet är väldigt het och när det inte går i hans vilja åker man av. Samt svårriden. Ägaren har letat efter många medryttare till honom men aldrig hittat en SERIÖS vuxen. Han och jag har byggt upp en sån grym relation att han litar på mig vi kan rida i enbart halsring. Eller annars om vi vill köra ett hårt dressyrpass med galoppombyte, form i trav och skritt samt galopp. Skänkelvikningar osv osv så funkar det med.
Jag mockar och har mest ordning i hela stallet.

Även om jag är lika duktig som minst hälften utav alla ni vuxna här. Så ska mina mejl ignoreras bara för att åldern inte stämmer, vem sa att jag inte har föräldrar som kan tänka sig att köra, ta reda på fakta innan ni drar en slutsats.

Tack alla ni vuxna som vågar släppa in oss yngre i privata hästvärlden, vi behöver detta lika mycket som ni gör. Och framförallt älskar vi ditt djur lika mycket.

Det är ingen tvekan om att 14-åringarna kan älska djuren minst lika mycket som vi vuxna.
Och det är ingen tvekan om att många 14-åringar är minst lika noga när det gäller mockning och allmän ordning.

Däremot är det inte så många 14-åringar som är utbildade ridmässigt, och inte så många som har stor hanteringserfarenhet av olika häst-typer.
De flesta 14-åringar har begränsad erfarenhet och inte alltid insikten i sin begränsning.

Jag har "blivit med" en 14-årig stalltjej.
Hon kom med en attityd som fick det att krypa i mig "jag kan allt"...
dock har hon skärpt sig.
Hon är duktig på mycket, och hon är noggrann och hon hjälper gärna till. Hennes pappa ställer upp och skjutsar, och ibland cyklar hon (har nog 4-5 km enkel väg, tror jag).
Hon är duktig på hoppning, hon är snäll mot ponnyn.
hon har taggat ner lite i sin attityd vilket är välgörande.

Just attityden kan jag ha svårt för.
Dessutom ser jag problem med de ungdomar som är för orädda: jag som hästägare skulle inte våga ha en ungdom på en besvärlig eller svårriden häst eftersom jag skulle anse att det är mitt ansvar i viss utsträckning.
Det är inte mitt ansvar om något oväntat händer, men att låna ut en problematisk häst till en ungdom är i mina ögon direkt dumt.

Det kan mycket väl vara så att dina mail igonerars på grund av din ålder, och jag kan förstå det.
Är man så ung så kan det nog vara smartare att hitta medryttarhäst via kontakter, och det är nog trevligast för alla parter.

Så där som en som söker medryttarhäst/större ponny...
Jag är 35år har bil och körkort, har hållit på med hästar sen 15 års ålder, har tränat upp till medelsvår dressyr, hoppat ca 1.20-1.30 bana.
Senaste åren har jag tidit Isländshäst. Kan grunderna +lite till. Inte jätte bra men tillräckligt för att veta vad jag håller på med.
Har även gått svenska blå stjärnas alla hästvårdskurser (även om det är 100år sen). Har en förkärlek för hästar som inte alltid gör som det är tänkt (har en gammal ryggskada som bevis, stör mig dock inte nämnvärt idag men jag blev 1,5 cm kortare på kuppen).
Är glatt villig att bara pyssla med hästen/ponnyn, alltså inget krav på att jag SKA rida mina dagar.
Har varit ridsällskap och avlösare åt vänner med häst och allmän människa att ringa till, när man har haft behov av hjälp i stallen där mina vänner har haft sina hästar.
Är flexibel på dag och tid i den mån mitt jobb så medger.
Kan tänka mig beroende på häst/ponny att betala upp till 1000kr månaden....

Likt förb...at hittar jag ingen som vill förbarma sig över mig.... :cry: :cry:
Vad är det för fel på mig då?????

Och varför finns du inte i min närhet då?
Du låter som en perfekt ryttare/ev köpare för min häst.
Jag hade en tjej jag betalade för att hon skulle rida/utbilda min häst . Jag körde hästen till ridbana och hon hade fått tävla honom om hon velat längre fram.
Nu fick hon ett jobberbjudande i annat land och flyttade.

@OliviaLillans

Jag snor lite av kryddelydds inlägg rätt av för det var så bra (men med lite egna ändringar).

Det är ingen tvekan om att 14-åringarna kan älska djuren minst lika mycket som vi vuxna.
Och det är ingen tvekan om att många 14-åringar är minst lika noga när det gäller mockning och allmän ordning.
Däremot är det inte så många 14-åringar som är utbildade ridmässigt, och inte så många som har stor hanteringserfarenhet av olika hästtyper. De flesta 14-åringar har begränsad erfarenhet (och det är inte konstigt att en 14-åring inte har all erfarenhet i världen, de kan de inte ha hunnit få) och inte alltid insikten i sin begränsning, många tror att de har så stor vana av olika hästar och kan uppvisa en attityd som är rent av avskräckande -lite av det som du själv skrev i ditt inlägg "Även om jag är lika duktig som minst hälften utav alla ni vuxna här". Just attityden kan jag ha svårt för och jag skulle backa direkt om jag fick ett mail där det står såna saker.
En 14-åring kan absolut vara otroligt duktig, men tyvärr så känns det iallafall för mig som att en del har en övertro på sin förmåga och i allra högsta grad vill framhålla att de minsann kan rida svåra hästar och kan få till ett så himla bra förhållande till hästen att man kan göra vad som helst.

Nu har jag ingen medryttare och planerar inte att skaffa heller, men OM jag skulle leta efter någon så är det inte en medryttare som vill bevisa något -och då spelar inte åldern så stor roll, utan en medryttare som är trygg i sig själv och så pass säker och medveten om sina förmågor och brister att den inte behöver framhäva sig.
Jag har en ung häst som är en vänlig själ men det är en unghäst som behöver en erfaren ryttare -eller ja, JAG skulle inte sätta en oerfaren ryttare på honom.
Kanske någon som ridit länge och haft egen häst men inte har tid/råd att ha en egen nu pga jobb eller familj. Kanske en ryttare som är erfaren inom annan disciplin än jag själv, tex en som är bättre på att hoppa än vad jag är och skulle kunna få ta den delen.. Ja, nåt sånt.

Sedan ang det här med yngre medryttare, en aspekt till som jag känner är viktig, är just det här med ansvarsfrågan. Jag hade inte velat lämna en minderårig med ansvaret för min häst. För bådas skull. Skulle man ha en yngre ryttare så är det ett måste för mig att föräldrarna är med.

När du skriver "ridit flera år", vad menar du då? Har du ridit på ridskola sen du var liten, kanske tävlat en del, jobbat i stallet? Eller snarare 3-4 år, och är fortfarande lite nybörjare?

Jag skulle nog vara mer specifik med vad du kan, både när det gäller ridning och hästskötsel. Har du t ex jobbat som hästskötare, tävlat, haft tidigare medryttarhästar - skriv det!

Jag har ridit på ridskola till och från sen jag var 7, men tyvärr innebär det mest ridning och inte så mycket skötsel då skötare på lektionshästarna här enbart innebär ryktning.:/
Hade en medryttarhäst ett tag men kände att ägaren utnyttjade mig, det är efter det jag har börjat söka ny häst och inte fått några svar.

Hej

Hoppas inte tråden hamnat i fel forum, visste inte riktigt var den passar.
Jag läser på FB, Blocket och hästnet om en massa hästägare som söker medryttare, samma annons ligger kvar länge eller förnyas, eller ändras helt.
Sen är det precis samma sak med de som söker medryttarhäst eller ponny!

Var i kommunikationen, önskemålen eller behovet blir det fel?

Ni som söker medryttare, vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttare?
Ni som söker medryttarhäst vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttarhäst?

OBS, detta gäller rent allmänt, alltså inga disskusioner om betalning eller inte utan mer ridning, skötsel, erfarenhet, ålder, m.m

Jag tror att personkemin mellan ägare och medryttare är väldigt avgörande, och även att man är klar och tydlig med vad man vill/inte vill. Jag har haft både bra och mindre bra medryttarupplevelser.

När jag var 12 år fick jag chansen att bli medryttare på en häst som stod bara någon km ifrån mig. Jag var inte särskilt duktig men ägaren fattade tycke för mig och idag är jag väldigt glad att jag fick chansen, för jag var verkligen inte duktig på den tiden :p Hästen var enligt mig den perfekta medryttarhästen. Pigg och framåt, gjorde aldrig "dumheter", älskade att hoppa, trafiksäker, otroligt väluppfostrad - ja, helt enkelt mycket av det som folk söker i medryttarhästar idag. Jag betalade inget för att få rida henne, utan jag red och fixade allt som skulle göras den dagen. Dock så erbjöd jag mig alltid att ta t.ex. fodringar på jul och andra högtider eftersom jag bodde så nära, mocka åt folk som hade semester, så på så sätt hjälpte jag hela stallet. Jag och ägaren fann verkligen varandra och vi har kontakt även idag, 12 år senare. Hästen fick tyvärr en skada senare och blev avlivad :(

Efter det hade jag lite andra medryttarhästar (kortare perioder då jag alltid lyckas hitta såna som är till salu) och senare foderhästar. Innan jag var tvungen att sluta rida pga skador var jag medryttare hos en tjej som hade eget stall. När jag började kände jag mig riktigt lyckligt lottad som fick möjligheten, eftersom stallet enbart bestod av lite "finare" hästar. Vi som var medryttare hade vår "egen" häst och vi var fria att rida som vi ville, dock ej hoppa (utöver inbokad träning) eftersom det var den anställda tävlingsryttaren som skötte det. Ägaren var riktigt schysst och ställde upp med att köra en till träningar och vi hade en bra ridbana och en enorm skog med fina ridvägar.

Så vad var då problemet med detta scenario? Jo, ägaren smög på en mer jobb allt eftersom tiden gick. Överenskommelsen var att man mockar och tar hand om sin häst de dagar man ska rida. Med tiden så skulle man mocka sin egen box + de boxar där det inte var medryttare den dagen. Sen skulle man packa höpåsar till hela stallet. Sen skulle man fylla på vatten till alla. Sen skulle man börja sköta intaget på kvällarna. Sen så skulle man longera de hästarna som inte blev ridna den dagen. Jag hjälpte gärna till, jag trivs i stallet och grejar gärna mycket, men om man någon dag hade bråttom eller kanske var sjuk och inte ville stå i ösregn och longera hästar så blev ägaren skitsur och tyckte att man har inget att göra i stallet om man inte kan jobba - fast om man inte hade kommit för att man var sjuk så var ju det också katastrof eftersom "min" häst inte gick då.
Jag fick nog till slut, pendlade 3 timmar om dagen för att rida hos henne, åkte dit i ur och skur och gjorde i princip allt hon bad om, men det var aldrig bra nog och när hon sen gjorde en vana av att kritisera min ridning på ett väldigt oproffesionellt sätt som resulterade i att jag hade 0 självförtroende så tog jag mina saker och sa tack för den här tiden.

Senast ändrad:
Jag har ridit på ridskola till och från sen jag var 7, men tyvärr innebär det mest ridning och inte så mycket skötsel då skötare på lektionshästarna här enbart innebär ryktning.:/
Hade en medryttarhäst ett tag men kände att ägaren utnyttjade mig, det är efter det jag har börjat söka ny häst och inte fått några svar.

Där har du svaret, som hästägare vill man ha någon som kan hantera hästar, inte bara rida på dem. Själv tillhör jag dem som hellre avstår från medryttare än att låta mina hästar hanteras av någon utan tillräckliga kunskaper. Har sett andra som haft medryttare som ridit halta hästar och inte förstått att det är fel, inte kan tränsa, är rädd för hästar med lite egna åsikter, listan kan göras lång.

Jag förstår att det är frustrerande när man vill lära sig och inte får in en fot. Själv hjälpte jag till gratis i privatstall. Idag kan jag tänka mig att det är lättare att få tag i en häst om man är beredd att betala.

Vad gäller diskussionen om 14-åringar som tycker att de kan mer än vuxna, så är det nog nästan alltid så att med den attityden vill ingen ha en i sitt stall. Den som tycker att den redan kan allt saknar den ödmjukhet som många uppskattar.

För många år sedan när jag hade ute annons om medryttare som skulle vara minst 18 år fick jag svar från en 14-åring med samma attityd som i inlägget ovan. Jag svarade vänligt att hon inte var vad jag letade efter. Då fick jag ett förskräckligt otrevligt mail tillbaka där jag blev kallad för både det ena och det andra och att hon minsann var minst lika bra som alla äldre. Jag förstod inte riktigt vitsen med utspelet, trodde hon att jag skulle ändra mig och tänka att åh det här låter som en jättebra person som jag vill anförtro min häst åt? Efter det ignorerar jag alla mail från ungdomar för jag vill inte råka ut för något liknande igen. Hon förstörde för alla andra.

Vad gäller diskussionen om 14-åringar som tycker att de kan mer än vuxna, så är det nog nästan alltid så att med den attityden vill ingen ha en i sitt stall. Den som tycker att den redan kan allt saknar den ödmjukhet som många uppskattar.

För många år sedan när jag hade ute annons om medryttare som skulle vara minst 18 år fick jag svar från en 14-åring med samma attityd som i inlägget ovan. Jag svarade vänligt att hon inte var vad jag letade efter. Då fick jag ett förskräckligt otrevligt mail tillbaka där jag blev kallad för både det ena och det andra och att hon minsann var minst lika bra som alla äldre. Jag förstod inte riktigt vitsen med utspelet, trodde hon att jag skulle ändra mig och tänka att åh det här låter som en jättebra person som jag vill anförtro min häst åt? Efter det ignorerar jag alla mail från ungdomar för jag vill inte råka ut för något liknande igen. Hon förstörde för alla andra.

Råkade också ut för en galen 14 åring , jag hade en c ponny som hon fick bli medryttare på, och hon visade sig inte vara klok sen, hon och någa kompisar hade ridit bort och hoppat i grannens paddock utan att säga till, och hoppat så in i ...
Högt och länge, på en ponny som inte hoppat på flera år, och bara hoppat med duktiga ryttare, hon hade kunnat slå ihjäl sig.
Så i mitt fall förstörde hon för alla andra ungdomar.

Dessutom när jag då bad henne sluta, så kom hon inte och hämtade sin hjälm och ridkläder.
Jag la efter ett tag undan dem på ett annat ställe, några månader senare har hon tydligen varit och skulle hämta sin saker men inte hittat dem, blev då bombad med arga sms om varför jag slängt hennes saker.

Jag berättade var dom fann:) men hon hämtade dom aldrig:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 483
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan När jag flyttade hit hittade jag en medryttarhäst inom några veckor. Sen ställde jag en fråga i ett forum på FB om var man kunde ta...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV