Varför är det så svårt att hitta medryttare resp medryttarhäst?

@TeamLundVer Jag hade lätt hoppat på ett sånt upplägg! Låter som värsta drömmen att få vara med från marken och lära känna hästen. Jag har själv efterfrågat det som ny medryttare, inte att utbilda hästen förvisso, men att få ta promenader och pyssla de första veckorna. Känns så konstigt att rida ut själv på en häst man inte känner, liksom. Men då har det låtit som att de tycker jag är lite konstig. Därför är jag numera noga med redan i annonsen att jag inte har bråttom utan vill lära känna hästen först innan jag tar de första ensamma dagarna. Alternativt rida med sällskap i början.

@cirkus På min ridskola tog de inte bort medryttarlappar iaf :) Det var bara uppmuntrat och ridlärarna gav tips om hur en provridning ska gå till. Nu var ju den ridskolan väldigt populär med långa köer, förvisso.

@OliviaLillans
För mig är det mycket en ansvars/juridiskfråga med att ha en medryttare på 18+ och allra minst en kunskapsfråga. Förutom det så går man som yngre genom faser i livet på ett mer påtagligt sätt än vuxna. Första kärleken, gå ut med kompisarna, nu ska jag plugga och läsa upp betygen mm, som för många starkt påverkar hästeriet.

Äldre personer har dessutom hunnit göra fler misstag och lära sig av dem, hunnit lämna perioden jag klarar allt och är odödlig (vilken du tycks ha en släng av just nu) och är gennerellt mindre benägna att ta risker och anta kompisars utmaningar.

Andra mycket viktiga detalj, vuxna har ofta körkort och är inte betoende av föräldrarna för att ta sig till stallet eller ens få lov att göra det. De har oftast en egen ekonomi och man får juridisk ingå avtal med dem och slipper blanda in föräldrar.

Nu har jag iaf tagit det hela ett steg längre och satt in en annons på hästnet. Vi får väl se om det leder någonvart mer än till 12-åriga ridskoletjejer ;)

Svarade faktiskt även på en annons som lät väldigt intressant så nu håller vi tummar och tår för att det kanske kan bli något.

BRA SKRIVET! Man kan inte alls dra alla över en kam, det finns vuxna som inte alls passar att vara medryttare eller hästägare. Det har inte med åldern att göra utan erfarenhet, inställning, sammarbete m.m Alla människor som hästar är ju olika individer.

Erfarenhet har i högsta grad med ålder att göra. Många vuxna har fler års erfarenhet av hästar än barn/ungdomar har levt. Givetvis finns det vuxna som inte passar att vara medryttare men det finns det i alla åldrar. Vuxna har haft fler år på sig att utveckal sin förmåga att samarbeta och testa om de vill hålla på med hästar. Ett säkrare kort och de har dessutom ofta andra kvaliteer som barn ungdomar saknar såsom bil, körkort rätt att ingå avtal mm.

@TeamLundVer Jag hade lätt hoppat på ett sånt upplägg! Låter som värsta drömmen att få vara med från marken och lära känna hästen. Jag har själv efterfrågat det som ny medryttare, inte att utbilda hästen förvisso, men att få ta promenader och pyssla de första veckorna. Känns så konstigt att rida ut själv på en häst man inte känner, liksom. Men då har det låtit som att de tycker jag är lite konstig. Därför är jag numera noga med redan i annonsen att jag inte har bråttom utan vill lära känna hästen först innan jag tar de första ensamma dagarna. Alternativt rida med sällskap i början.
För mig är det viktigt med provridning första gången, inte för att jag nödvändigtvis ska rida alltid eller inte vill ta mig tid att lära känna hästen på backen, men ska jag bli medryttare är ridningen en avgörande bit, trivs jag inte med hästen när det gäller den punkten kommer jag inte att fortsätta. Sedan finns det folk som egentligen inte vill att man ska rida deras älskling utan kommer med undanflykter om man ska rida.

Efter ett antal ridveckor på island (normalt 2-4 hästar om dagen i 6 dagar) ridskola mm så är man både van och härdad, det är inget konstigt eller skrämmande att sitta på en okänd (islands)häst. Är det inget konstigt med hästen så är det ett utmärkt sätt att lära känna hästen och se om man trivs ihop.

Nu har jag egen häst och min medryttare var redan medryttare på en annan häst i stallet så där var det i princip klart innan hon provat hästen.

Nu har jag iaf tagit det hela ett steg längre och satt in en annons på hästnet. Vi får väl se om det leder någonvart mer än till 12-åriga ridskoletjejer ;)

Svarade faktiskt även på en annons som lät väldigt intressant så nu håller vi tummar och tår för att det kanske kan bli något.

Det där tror jag är en smart strategi. Att bredda sitt sökande. Alla finns inte på FB och den du söker kan ju vara en sådan som valt bort FB. :)

För övrigt ska jag flytta till Stockholm och har kollat lite på medryttarhästar där, men när man ser annonser där nån vill ha 1500 kronor per månad för att man ska rida i skogen två gånger i veckan... nej tack.

Det beror på vad du är ute efter... :) Så, vad är du ute efter?

Har sedan min häst blev sjuk letat lite smått efter en ridkompis. Krav på hästen: grundriden och att ägaren ska vara ärlig om ev olater. Utbildning på mig: LA/LA, ridit i 15 år, inte särskilt intresserad av tävling utan sitter helst hemma och trimmar, rider ut eller tränar för tränare. Erfarenhet av busiga/svåra hästar men rider helst "vanliga" hästar ett tag nu. Vill att hästen ska ha kapacitet till 1m hoppning/LB dressyr ( =alla friska hästar)

Bor i hästtättt område, kan ta mig relativt långt för rätt häst, vill ngn låna ut hästen till mig bor jag på gård med 12kvm boxar, lösdrift, mindre paddock, ridavstånd till anläggning, hästkompisar. Är över 20.

De få svar jag får gäller oinridna 4-6-åringar. Visst, det är kul med unghästar men jag rider ju BARA unghästar eller vuxna hästar som är svårridna. Ser ju gärna att jag får en "färdig" kompis som jag kan få lite bra ridkänsla på, som medryttare ettpardagar i veckan eller som fodervärd paralellt med min egna.

Har erbjudit mig ett flertal ggr att tahand om och rida folks hästar om de behöver, men får alltid avvikande svar eller nej. Var tvungen att fråga min brutalärliga tränare... "Rider jag dåligt?" "Men är jag otrevlig då?" Och fick nej på båda.

Förstår inte vad jag gör fel, mer än att vara kräsen med att hästen ska vara grundutbildad. Någon av er kan väl ge lite input om ni känner för?

Du gör säkert inget fel, annat än att det verkar som att du har frågat folk som inte söker medryttare?

Vad får du för svar om du ringer på annonser om medryttare sökes?

För mig är det viktigt med provridning första gången, inte för att jag nödvändigtvis ska rida alltid eller inte vill ta mig tid att lära känna hästen på backen, men ska jag bli medryttare är ridningen en avgörande bit, trivs jag inte med hästen när det gäller den punkten kommer jag inte att fortsätta. Sedan finns det folk som egentligen inte vill att man ska rida deras älskling utan kommer med undanflykter om man ska rida.

Efter ett antal ridveckor på island (normalt 2-4 hästar om dagen i 6 dagar) ridskola mm så är man både van och härdad, det är inget konstigt eller skrämmande att sitta på en okänd (islands)häst. Är det inget konstigt med hästen så är det ett utmärkt sätt att lära känna hästen och se om man trivs ihop.

Nu har jag egen häst och min medryttare var redan medryttare på en annan häst i stallet så där var det i princip klart innan hon provat hästen.

Jomen, absolut! Jag provrider alltid, helst två gånger. Men sen är jag lite feg också. Jag blir mindre nervös av att rida ut ny häst när jag har sällskap - t ex turridning eller kompis häst. Men jag är ju lite feg också ;) Kommer jag förmodligen alltid vara. Men min förra medryttarhäst körde jag igång direkt med då hon var så stabil och inte lättskrämd. Jag tog långa skritturer i början, och efterhand la in trav, och slutligen galopp tills jag kände mig helt trygg. Det var den senaste medisen jag hade som blev orolig och ropade på kompisarna själv, vilket slutade i en avramling och full kareta hem till stallet. Efter det tog jag promenader ut med honom. Så det beror förstås också på hur trygg man känner sig med hästen.

Jomen, absolut! Jag provrider alltid, helst två gånger. Men sen är jag lite feg också. Jag blir mindre nervös av att rida ut ny häst när jag har sällskap - t ex turridning eller kompis häst. Men jag är ju lite feg också ;) Kommer jag förmodligen alltid vara. Men min förra medryttarhäst körde jag igång direkt med då hon var så stabil och inte lättskrämd. Jag tog långa skritturer i början, och efterhand la in trav, och slutligen galopp tills jag kände mig helt trygg. Det var den senaste medisen jag hade som blev orolig och ropade på kompisarna själv, vilket slutade i en avramling och full kareta hem till stallet. Efter det tog jag promenader ut med honom. Så det beror förstås också på hur trygg man känner sig med hästen.
Du feg, aldrig ;), hade jag endast vågat skritta med en häst till att börja med och den på provridningen slängt av mig och sprungit hem så hade då jag inte vågat fortsätta, att göra det kallar då jag modigt. Mod är inte att hoppa upp på svåra hästar utan att göra det man är rädd för.

@Cherarriduracell

Det du söker är det alla andra söker, de flesta vill rida hyfsat utbildade trevliga hästar i lagom ålder.
ja alltså mitt enda krav är ju att den är grundriden + att ägaren är ärlig med olater. Vill inte betala för att rida in någons tonårshäst, direkt. Det BORDE ju finnas ganska många hästar som är ridna i skritt, trav och galopp och går att styra.

Du gör säkert inget fel, annat än att det verkar som att du har frågat folk som inte söker medryttare?

Vad får du för svar om du ringer på annonser om medryttare sökes?
Jag har frågat folk i stallet som söker. Får vaga undanflykter alternativt att vi bokar en tid som sedan avblåses samma dag. Har även frågat folk i stallet, som sedan skaffar sig medryttare som antingen är större eller mindre rutinerade. Därav börjar jag fundera på om jag är otrevlig eller på annat sätt är svår att ha att göra med, jag själv skulle ju vilja ha mig som medryttare/fodervärd. ;)

Hittar tyvärr inte så mycket medryttarannonser, de jag hört av mig till har preciiis hittat någon "men annars lät detbra", de foderhästar jag hittar tycker ägaren att jag bor för långt bort för. Det är antagligen bara otur. Lägger jag ut annons själv blir jag erbjuden att hjälpa till med inridningar - det är inte där mitt intresse ligger, det är för riskfyllt för att ta sig an "främlingars" hästar och dessutom betala för det. Hjälper gärna bekanta om de behöver, då har man iaf ett hum om hurhästen är och hur människan är.

Du är säkert inte otrevlig men dom du har frågat kanske har andra kriterier på medryttaren än just skillz i ridningen?

För mig så är personligheten, värdegrunden och viljan att lära sig och utvecklas enormt mycket viktigare än huruvida personen är bra på att rida eller inte. Ärligt talat så skiter jag faktiskt i om personen ens kan rida, det andra är såpass mycket viktigare för mig om jag ska välja en medryttare/medhjälpare.

Så det kanske helt enkelt är att du inte är vad de personerna sökte :)? Alla kan inte matcha alla så att säga :). Jag brukade vara en ödmjuk och ambitiös medryttare som var extremt noga med att följa instruktioner och göra exakt som ägaren sa in i minsta detalj. Numera är jag en usel medryttare på det viset att jag har för mycket åsikter, alldeles för mycket åsikter. Det var lika bra att skaffa en egen häst istället så det gjorde jag ;).

Det var det jag funderade på, om du själv letade och svarade på annonser, men det gör du ju :D

ja alltså mitt enda krav är ju att den är grundriden + att ägaren är ärlig med olater. Vill inte betala för att rida in någons tonårshäst, direkt. Det BORDE ju finnas ganska många hästar som är ridna i skritt, trav och galopp och går att styra.

Jag har frågat folk i stallet som söker. Får vaga undanflykter alternativt att vi bokar en tid som sedan avblåses samma dag. Har även frågat folk i stallet, som sedan skaffar sig medryttare som antingen är större eller mindre rutinerade. Därav börjar jag fundera på om jag är otrevlig eller på annat sätt är svår att ha att göra med, jag själv skulle ju vilja ha mig som medryttare/fodervärd. ;)

Hittar tyvärr inte så mycket medryttarannonser, de jag hört av mig till har preciiis hittat någon "men annars lät detbra", de foderhästar jag hittar tycker ägaren att jag bor för långt bort för. Det är antagligen bara otur. Lägger jag ut annons själv blir jag erbjuden att hjälpa till med inridningar - det är inte där mitt intresse ligger, det är för riskfyllt för att ta sig an "främlingars" hästar och dessutom betala för det. Hjälper gärna bekanta om de behöver, då har man iaf ett hum om hurhästen är och hur människan är.
Kommer du aldrig ens framtill en provridning borde det inte vara dina skills det är fel på, kan du be någon korrekturläsa dina annonser/svar innan du skickar dem?

Kommer du aldrig ens framtill en provridning borde det inte vara dina skills det är fel på, kan du be någon korrekturläsa dina annonser/svar innan du skickar dem?
Det finns inte så mycket annonser att svara på här om man har kravet att hästen ska vara inriden, kan ändå köpa att det fåtal annonser jag svarat på kan ha "just hittat nån" men de jag frågat i stallet (står på ridskoleanläggning) som letar stockar det sig ju innan provridning även om det är de som erbjuder mig nåt. Kanske borde man vara tjatig? Jag kanske backar för tidigt men gillar inte att tjata mig till saker, frågar en gång, ev med uppföljning "har du tänkt mer på.." Några dagar senare men där dör det liksom. Fattar inte.

Har sedan min häst blev sjuk letat lite smått efter en ridkompis. Krav på hästen: grundriden och att ägaren ska vara ärlig om ev olater. Utbildning på mig: LA/LA, ridit i 15 år, inte särskilt intresserad av tävling utan sitter helst hemma och trimmar, rider ut eller tränar för tränare. Erfarenhet av busiga/svåra hästar men rider helst "vanliga" hästar ett tag nu. Vill att hästen ska ha kapacitet till 1m hoppning/LB dressyr ( =alla friska hästar)

Bor i hästtättt område, kan ta mig relativt långt för rätt häst, vill ngn låna ut hästen till mig bor jag på gård med 12kvm boxar, lösdrift, mindre paddock, ridavstånd till anläggning, hästkompisar. Är över 20.

De få svar jag får gäller oinridna 4-6-åringar. Visst, det är kul med unghästar men jag rider ju BARA unghästar eller vuxna hästar som är svårridna. Ser ju gärna att jag får en "färdig" kompis som jag kan få lite bra ridkänsla på, som medryttare ettpardagar i veckan eller som fodervärd paralellt med min egna.

Har erbjudit mig ett flertal ggr att tahand om och rida folks hästar om de behöver, men får alltid avvikande svar eller nej. Var tvungen att fråga min brutalärliga tränare... "Rider jag dåligt?" "Men är jag otrevlig då?" Och fick nej på båda.

Förstår inte vad jag gör fel, mer än att vara kräsen med att hästen ska vara grundutbildad. Någon av er kan väl ge lite input om ni känner för?

Jag tycker att du säger emot dig själv lite.
Du skriver att ditt krav är "grundriden" men specificerar inte. Hästen ska "ha kapacitet" för LB dressyr.

De två kommentarerna får jag ihop till att en 4-6-åring som är åkt på i alla gångarter kan verka passande. Förstår alltså dem som föreslår sådana hästar.

Senare skriver du att du vill ha en "färdig" häst.
För mig är en "färdig" häst inte en "grundriden häst med kapacitet för LB".

De av mina hästar som är "grundridna med kapacitet för LB" är fyraåringar som är trevliga och samarbetsvilliga men inte färdiga.
Jag har förresten ingen "färdig" häst.
Däremot har jag fyra hästar som startat LA dressyr, två av dem har också debuterav MSV C dressyr (dock inte 60%-gränsen).

"Färdig" med inridningen. Befästa hjälper.

Jag tycker inte att jag får ut något nöje i att rida in hästar, utan ska jag rida vill jag rida, på en häst som förstår. Kan mycket väl vara en unghäst men då inte en 4-6-åring någon behöver hjälp att rida in, de jag blivit erbjuden är tre storhästar som mer eller mindre är insuttna (skrittad på utan problem) och löshoppade. Det går inte under grundriden för mig, men alla har väl olika definitioner.

"har senaste åren nästan uteslutande ridit unghästar, nu letar jag efter en lite mer "färdig" häst att ha trevliga ridpass med"

Men det kanske är att locka till sig unghästägare.

Inget fel på unghästar, men jag vill ju inte riskera livet för att tämja någon annans tonårshäst. En unghäst som 90% av gångerna förstår hjälperna och är tillräckligt färdig för ett dressyrprogram (ungefär) på 60% skulle jag tacka ja till, men det är inte de som svarar på min annons.

"Färdig" med inridningen. Befästa hjälper.

Jag tycker inte att jag får ut något nöje i att rida in hästar, utan ska jag rida vill jag rida, på en häst som förstår. Kan mycket väl vara en unghäst men då inte en 4-6-åring någon behöver hjälp att rida in, de jag blivit erbjuden är tre storhästar som mer eller mindre är insuttna (skrittad på utan problem) och löshoppade. Det går inte under grundriden för mig, men alla har väl olika definitioner.

"har senaste åren nästan uteslutande ridit unghästar, nu letar jag efter en lite mer "färdig" häst att ha trevliga ridpass med"

Men det kanske är att locka till sig unghästägare.

Inget fel på unghästar, men jag vill ju inte riskera livet för att tämja någon annans tonårshäst. En unghäst som 90% av gångerna förstår hjälperna och är tillräckligt färdig för ett dressyrprogram (ungefär) på 60% skulle jag tacka ja till, men det är inte de som svarar på min annons.
Bor du i en hästtät kommun? Be någon korrläsa din annons! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 483
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan När jag flyttade hit hittade jag en medryttarhäst inom några veckor. Sen ställde jag en fråga i ett forum på FB om var man kunde ta...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV