Varför är det så svårt att hitta medryttare resp medryttarhäst?

Ja, men jag tror att det åtminstone för tillfället finns fler medryttare än hästar. Ska be nån läsa nästa gång igen, kanske ngn annan jag vet vågar säga om det är nåt jag ska ändra på :)
Och även dina svar på annonser innan du skickat iväg dem :) Det är en fin balansgång att beskriva sig själv rättvist och inte låta skrytig el sämre än vad man är.

Hej

Hoppas inte tråden hamnat i fel forum, visste inte riktigt var den passar.
Jag läser på FB, Blocket och hästnet om en massa hästägare som söker medryttare, samma annons ligger kvar länge eller förnyas, eller ändras helt.
Sen är det precis samma sak med de som söker medryttarhäst eller ponny!

Var i kommunikationen, önskemålen eller behovet blir det fel?

Ni som söker medryttare, vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttare?
Ni som söker medryttarhäst vad har ni för krav och önskemål och tycker ni det är svårt att hitta bra medryttarhäst?

OBS, detta gäller rent allmänt, alltså inga disskusioner om betalning eller inte utan mer ridning, skötsel, erfarenhet, ålder, m.m

Har aldrig upplevt det som svårt att hitta medryttarhäst - snarare tvärtom. Har fått flera erbjudanden som jag varit tvungen att tacka nej till p g a tidsbrist. Och då är jag ändå inte på något sätt någon extrem stjärna på att rida, men jag är ödmjuk, extremt noggrann och försiktig med hästarna, håller alltid vad jag lovar och ställer alltid upp när det behövs. Jag tror att det är A och O för många hästägare när de väljer medryttare.

Jag har precis hittat 5 medryttarhästar/ponnyer fast på ett stall då. Vi är tre tjejer som rider dom. Jag kollade på hästnet och frågade alla som ägde hästar i närheten av mig om dom behövde hjälp. Och det var flera som behövde det. Men jag tog det stället som verkade trevligast. :)
Jag behöver inte betala något för att jag hjälper till med att mocka, sopa o.s.v..

Jag är skrev att jag var 14 år ridit i 8 år och att jag helst ville ha en lite yngre häst som inte var helt inriden eller outbildad så att man kan göra framsteg tillsammans.
Men jag hade inte större krav på hästen.

Jag tror inte att dom flesta som söker medryttare letar efter en super duktig och super rutinerad person. Jag tror det är viktigast för dom att man tar ansvar, vill att hästen ska ha det så bra som möjligt, ha bra koll på hur man sköter en häst, ordningsam och vara ganska flexibel.

Om man är såpas ung som jag är det viktigt att man har föräldrar som kör eller någon annan. Föräldrarna har också ett ansvar.

Om jag är på stället jag rider 3 ggr i veckan får jag 1 gratis privat lektion och ett ridläger på sommaren.

Jag red på ridskola i 7 år då jag kände att jag började tröttnade på ridningen och nästan funderade på att sluta rida då jag kom på att problemet var att jag hade tröttnat på att rida på ridskola.

Nackdelen med ridskola är att lärarna kan inte ge ut så mycket kritik till eleverna för då kan dom bli ledsna och sluta rida på det stället och då tappar dom elever.

Jag lär mig mycket mer på det här stället en på ridskola :D

LÅNGT SVAR!

Jag tycker inte att det är svårt att hitta medryttarhäst.
De gånger jag lagt ut annons har jag fått massor med svar, och ävenär jag svarat på annonser har jag blivit intressant för hästägaren.
Jag är en liten vuxen, som främst vill ut och skogsrida och fixa med stall och mysa med hästen.

De allra flesta hästar , med vissa undantag har varit bra:)
Däremot är det jättesvårt med ägarna, att hitta en ägare man trivs med också Och som faktiskt är mån om sin häst.
Så att man tycker det känns bra att rida den hästen.

Jag har haft en medryttarhäst under en lång period där allt fungerade toppen.
Hästen var underbar, ägaren var underbar.
Hästen var precis så jag önskade i hantering och ridning, samt att stallet var lugnt och hade bra ridvägar- fullträff.

Det jag trivdes med hos ägaren var att hon brydde sig om sin häst, hon var där alla dagar jag inte var där, hon red regelbundet året om.
Och i början var hon väldigt tydlig med hur hon ville att jag skulle göra med allt, hon sa till direkt om det var något småfel.
På ett TREVLIGT sätt.

Och var överlag alltid trevlig och tacksam för att jag tog hand om hästen, och vi hade en väldigt bra kommunikation.
Jag visste att jag kunde sägaom något kändes fel utan att hon skulle bli sur, och vi kunde byta dagar när övriga livet körde ihop sig.
Jag kunde åk ut på kort varsel o on fick förhinder och vice versa.

Jag har nu provat ett antal hästar och kan berätta en del.
Jag är en väldigt lättsam person och har inga krav mer än att hästen ska vara trevlig att hantera och kunna alla gångarter:)

En häst som beskrevs om snäll att hantera stog och darrade som ett asplöv i stallgången och hoppade till för minsta ljud, alltså minsta lilla, hon var även rädd för vanliga miljösaker och hoppade jämfota och darrade för mycket.
Det kallar inte jag lätthanterad.

En annan häst jag provred visade tydlig att hon hade ont i ryggen eller av sadel, och hade noll kondition.
Ägaren tog med mig på en långtur ändå, med massa trav och galopp, hästen flåsade och flåsade och tog sig inte uppför en uppförsbacke i trav, och bockade i galoppen för hon inte orkade fatta galopp.

En barfotaägare hade en häst som knäade på grusväg och bara kunde gå i gräskanten, även där försiktigt.
Ägaren ansåg att skor förkortade hästens liv och skor var livsfarligt.

Jag har precis hittat 5 medryttarhästar/ponnyer fast på ett stall då. Vi är tre tjejer som rider dom. Jag kollade på hästnet och frågade alla som ägde hästar i närheten av mig om dom behövde hjälp. Och det var flera som behövde det. Men jag tog det stället som verkade trevligast. :)
Jag behöver inte betala något för att jag hjälper till med att mocka, sopa o.s.v..

Jag är skrev att jag var 14 år ridit i 8 år och att jag helst ville ha en lite yngre häst som inte var helt inriden eller outbildad så att man kan göra framsteg tillsammans.
Men jag hade inte större krav på hästen.

Jag tror inte att dom flesta som söker medryttare letar efter en super duktig och super rutinerad person. Jag tror det är viktigast för dom att man tar ansvar, vill att hästen ska ha det så bra som möjligt, ha bra koll på hur man sköter en häst, ordningsam och vara ganska flexibel.

Om man är såpas ung som jag är det viktigt att man har föräldrar som kör eller någon annan. Föräldrarna har också ett ansvar.

Om jag är på stället jag rider 3 ggr i veckan får jag 1 gratis privat lektion och ett ridläger på sommaren.

Jag red på ridskola i 7 år då jag kände att jag började tröttnade på ridningen och nästan funderade på att sluta rida då jag kom på att problemet var att jag hade tröttnat på att rida på ridskola.

Nackdelen med ridskola är att lärarna kan inte ge ut så mycket kritik till eleverna för då kan dom bli ledsna och sluta rida på det stället och då tappar dom elever.

Jag lär mig mycket mer på det här stället en på ridskola :D

Du måste ha ridit på en extremt dålig ridskola...

Jo, den var bra. Men jag har aldrig tyckt om att bli "bedömd" när jag rider och har därför bara tävlat en gång. Fast jag vet ju att man måste bli "bedömd" när man rider för att lära mig mer saker. Jag har ridit på samma ridskola i 8 år, endast en dag i veckan. Jag tröttnade och tyckte att jag inte utvecklades. Eller att jag tyckte att det var så roligt att jag betalar 3500:- på ett halv år. Jag tycker att det är mycket roligare nu när jag kan rida lite mer "fritt" med vänner och ha lite mer kul än att rida så "seriöst".. Och så får jag en privat lektion i veckan, lär mig mer om att äga häst och sjukdomar och andra saker som händer på det stället jag rider. Det är ett stuteri så jag får ta hand om föl och vara med och rida in.

Jag menar: jag tyckte inte det var såpas roligt så att jag ville betala 3500 på ett halv år.

I min ridgrupp var vi 6 personer och vi red i 45 minuter 45/6 =7,5 minuter per elev.
Nu får jag en privat lektion på 30 minuter.

Det där tror jag är en smart strategi. Att bredda sitt sökande. Alla finns inte på FB och den du söker kan ju vara en sådan som valt bort FB. :)

Det beror på vad du är ute efter... :) Så, vad är du ute efter?

Mer än något annat vill jag att ägaren ska vara ordentlig och vettig. Jag vill få träna och utbilda hästen och inte vara en levande skrittmaskin. Hästen får gärna vara grundriden men jag har inga krav på någon gedigen jtbildning då jag gärna utvecklas tillsammans med hästen. Minst 2 ggr i veckan. Har inget emot att hjälpa till i stallet. Ett ordentligt stall är viktigt för mig. Jag får panik om det är oorganiserat och stökigt.

Det låter ju som en dröm! Att få vara med och sätta igång en häst och bygga upp en relation till den INNAN man börjar träna är ju fantastiskt! Märkligt att du inte hittar någon...

Min nuvarande medryttarhäst hittade jag via annons. Jag tror att anledningen till att det funkade så bra mellan mig och ägaren är att vi var 110% ärliga mot varandra redan i första mailfasen. Jag var helt öppen med att jag haft ett långt uppehåll och att min teknik därför inte var vad den varit och att jag kommer behöva utvecklas men att jag är motiverad och orädd och framförallt väldigt mån om hästens skötsel. Jag tryckte på att jag verkligen älskar att umgås med och sköta om hästen och att jag gärna vill träna och inte bara lulla runt i skogen. I retur var hon ärlig med att det var en bestämd och svår dam som många kan bli rädda för att rida då hon är stor och skygg. Vi hade inga illusioner om vem som skulle komma ut utan det var glasklart från början. Jag visste att det var värt att åka dit och vi fick båda det vi förväntade oss. Jag tror att det är A och O. Att man presenterar sig själv/sin häst på ett sådant sätt att ens förväntningar uppfylls. Annars gör besvikelsen att man avstår trots att man kanske hade kunnat tänka sig hästen/personen om den bara varit ärlig.

Det beror ju lite på hur hästen är att sätta igång också... En del hästar är ju rena kamikaze-projekten att sätta igång, jag skulle inte ge mig på att sätta igång en känslig och energisk unghäst som jag inte känner alls, skulle kunna bli alldeles för vådligt för min smak.

Så om medryttaren ska sätta igång hästen själv, så skulle jag nog skriva ut att den är snäll och lugn, om den är det. Behövs det en modig och sadelfast ryttare för att hästen har energi över öronen och busar och bockar mest hela tiden, så skriv det också, för det behöver man ju också veta.

Mer än något annat vill jag att ägaren ska vara ordentlig och vettig. Jag vill få träna och utbilda hästen och inte vara en levande skrittmaskin. Hästen får gärna vara grundriden men jag har inga krav på någon gedigen jtbildning då jag gärna utvecklas tillsammans med hästen. Minst 2 ggr i veckan. Har inget emot att hjälpa till i stallet. Ett ordentligt stall är viktigt för mig. Jag får panik om det är oorganiserat och stökigt.

Det låter mest som du vill ha en egen häst. Visst vill jag att min medryttare ska tunna utvecklas och träna med hästen men jag har häst för att träna och utvecklas med den inte för att lämna den biten till medryttaren. Medryttaren får rida utan särskilda restriktioner men med tonvikten på att rida ut och sedan vill jag att hon tar en del lektioner.

Det gäller att du hittar en matching med men jag inbillar mig att de som vill att medryttaren ska träna hästen inte har något intresse alls när det gäller den biten.

Det låter mest som du vill ha en egen häst. Visst vill jag att min medryttare ska tunna utvecklas och träna med hästen men jag har häst för att träna och utvecklas med den inte för att lämna den biten till medryttaren. Medryttaren får rida utan särskilda restriktioner men med tonvikten på att rida ut och sedan vill jag att hon tar en del lektioner.
Att du tränar och utvecklas med din egen häst är väl inget hinder att en medryttare inte kan göra samma sak? Jag vill i alla fall också gärna ha träningsmöjligheter, dels för min egen skull, och dels för att det går lättare att lära känna och utvecklas med hästen. Detta om samarbetet ska vara ett tag, och inte ägaren enbart vill att hästen ska få uteritter.

Sedan kanske det stämmer som du säger att de flesta hästägare som tillåter medryttaren att träna, inte är intresserade själva. Det vet jag inte. De jag har stött på har dock själva tränat medan de tyckt det varit ok/velat att även jag ska ta lektioner.

Det gäller att du hittar en matching med men jag inbillar mig att de som vill att medryttaren ska träna hästen inte har något intresse alls när det gäller den biten.

Personligen tänker jag som så att vill jag ha ngn kompetent människa som medryttare så är det en fördel om jag kan erbjuda möjlighet att träna för tränare osv. då brukar man få lite piggare och mer kvalificerade medryttare vilket är värt en del i längden så att säga. så nej - jag tycker snarare tvärtom att erbjuder man sånt handlar det definitivt inte om att man själv inte är intresserad av att träna/tävla utan motsatsen.

Personligen tänker jag som så att vill jag ha ngn kompetent människa som medryttare så är det en fördel om jag kan erbjuda möjlighet att träna för tränare osv. då brukar man få lite piggare och mer kvalificerade medryttare vilket är värt en del i längden så att säga. så nej - jag tycker snarare tvärtom att erbjuder man sånt handlar det definitivt inte om att man själv inte är intresserad av att träna/tävla utan motsatsen.
För att min häst ska må bra och inte tillbringa alltför mycket tid på ridbanan så fungerar det inte om medryttaren vill träna 2 gånger i veckan - en ambitiös och tränings/tävlingsintresserad ryttare hade inte fått det spelrum denne önskat och hade förmodligen tröttnat. Eventuellt hade det kunnat fungera med någon som ville hoppträna, det är dock vissa problem med tanke på att hästen knappt är hoppad, men det skulle ge mer variation och jag tror hästen skulle gillat det.

Nu har jag en noggrann lagom ambitiös medryttare som vill utvecklas lite lagom och gärna rider lektion då och då men helst vill ut i skogen.

För att min häst ska må bra och inte tillbringa alltför mycket tid på ridbanan så fungerar det inte om medryttaren vill träna 2 gånger i veckan - en ambitiös och tränings/tävlingsintresserad ryttare hade inte fått det spelrum denne önskat och hade förmodligen tröttnat. Eventuellt hade det kunnat fungera med någon som ville hoppträna, det är dock vissa problem med tanke på att hästen knappt är hoppad, men det skulle ge mer variation och jag tror hästen skulle gillat det.

Nu har jag en noggrann lagom ambitiös medryttare som vill utvecklas lite lagom och gärna rider lektion då och då men helst vill ut i skogen.

då handlar det ju lite om annat än det du skev?

Det upplägget blir jag lite nyfiken på - vill du själv aldrig rida ut? Det är ju ett hyfsat vanligt upplägg, ägaren rider enbart på bana och låter medryttaren stå för uteritterna, men jag har aldrig riktigt fattat varför man gör så. Blir det inte otroligt enformigt för dig som ägare att aldrig göra annat med din häst är träningspass på ridbanan?

När jag ridit lite mer, typ 4-5 dagar i veckan, så har jag tyckt det varit rätt skönt att ibland, när det är fint väder och man är lite trött, rida ut en sväng med hästen, och inte alltid träna på banan. Rida fem dagar i veckan på banan, och aldrig ut, låter för mig som enahanda?

Det upplägget blir jag lite nyfiken på - vill du själv aldrig rida ut? Det är ju ett hyfsat vanligt upplägg, ägaren rider enbart på bana och låter medryttaren stå för uteritterna, men jag har aldrig riktigt fattat varför man gör så. Blir det inte otroligt enformigt för dig som ägare att aldrig göra annat med din häst är träningspass på ridbanan?

När jag ridit lite mer, typ 4-5 dagar i veckan, så har jag tyckt det varit rätt skönt att ibland, när det är fint väder och man är lite trött, rida ut en sväng med hästen, och inte alltid träna på banan. Rida fem dagar i veckan på banan, och aldrig ut, låter för mig som enahanda?

Instämmer. Både jag som medryttare och hästägaren växlar mellan ridning i paddock/ridhus och uteritter. Om man lyckas hitta en match där den ena bara vill rida på bana och vice versa fungerar det säkert, men det tror jag är sällsynt.

Instämmer. Både jag som medryttare och hästägaren växlar mellan ridning i paddock/ridhus och uteritter. Om man lyckas hitta en match där den ena bara vill rida på bana och vice versa fungerar det säkert, men det tror jag är sällsynt.

Jag har varit uterittsmedryttare några gånger, alltså medryttare som bara ridit ut, men aldrig tvärtom. Skaffar jag egen häst tänker jag att jag skulle vilja ha det som du beskriver, varva uteritter och banridning med eventuell medryttare, lite anpassat efter väderlek och vad hästen gjort de senaste dagarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 483
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan När jag flyttade hit hittade jag en medryttarhäst inom några veckor. Sen ställde jag en fråga i ett forum på FB om var man kunde ta...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama