Varför är det så svårt att hitta medryttare resp medryttarhäst?

Väldigt många vill inte ha ett flott halvblod, bland annat alla islandshästryttare föredrar islandshästar och många skogsluffare bryr sig mindra om ras och ser mer till hästen och till ägaren.
Jo vissa tycks tro att det är likvärdigt att ha medryttarhäst som att ha egen förutom att man slipper allt besvär och alla kostnader, men att det skulle gälla alla stämmer inte, det finns medryttare som både betalar och åker till primitiva stall som ligger ocentralt men kanske inte båda samtidigt.
Kraven är många gånger att få det bästa tillgängliga och då får hästägare som är besvärliga, hästar som är oatraktiva ocu stalk som är oatraktiva svårt att rekrytera folk. Finns det ett överskott med hästar som söker medryttare så kan man med rätta välja och vraka så även om man skulle kunna tänka sig nästan vilken deal som helst så väljer man den före en själv bästa.
Vissa som söker medryttarhäst och ratar det mesta och dessa borde onekligen omvärdera situationen eller skaffa sig en egen så att de kan få det precis som de vill.
Din häst må vara välutbildad i ditt perspektiv, men försöker du "sälja" en häst på den nivån din är såsom välutbildad till en storhästryttare stöter du på problem. När det gäller storhäst så anser nog många att ska hästen gå lätt A dressyr med godkända poäng för att vara i närheten av välutbildad i Jorunns ålder, och snarare gå medlesvår med godkänt.
Min häst är inte välutbildad ur min perspektiv utan hon ÄR välutbildad och VIDD utbildad dvs kan flera olika grenar.
Jorunn utför godkänt programridning i MSV i dressyr och de klassar jag som välutbildad, har tränat för dressyrtränare som också är domare och har ridit programridning för henne.

Sedan har jag inte tävlat pga ointresse men det är en annan femma!

Hon är dessutom inkörd och än så länge inte så välutbildad där men extremt snäll och på god väg att bli välutbildad även här nu när vi ska börja tävla och kommer upp i klasser med tiden.

Nu pratar jag inte för alla utan min erfarenhet av de svar jag fått när jag sökt medryttare och vad jag också hör av folk som också söker i min närhet.
Och någon islandshästryttare vill jag inte ha då jag inte rider min islandhäst på ett islandshäst vis och då är isisryttare föga intresserade av att få rida min isis om de inte får tölta=)

I mitt förra stall var de aldrig problem att hitta en medryttare för då kunde man cykla från stan, 2 ridhus toa dush kök pluggrum osv.
Sedan kräver tydligen även de som bara vill skogsrida att de ska få flotta hästr mellan benen eller iaf storhästar för de svar jag får från dom är... för liten häst.. vill inte rida islandshäst
Sedan flyttar man 4 km längre bort utan ridhus och helt plötsligt kunde inte medryttaren sköta för nu vart de ju superlångt att åka ut samt jobbigt att man måste rida när de regnar och man inte längre enbart kan rida i ridhuset.
Ändå har jag bara 1,2 mil ut till hästen med buss som stannar 1 km från stallet, så det är inte som så att jag har 3 mil utan buss ut.

Du har väl fått tag i en hel räcka medryttare, men de har slutat efter hand antar jag. Nyckeln till att få en fungerande är kanske att tala med de som slutat och utvärdera vad som hänt. Kanske ligger nyckeln till ett fungerande sammarbete här.
En hel räcke medryttare vill jag inte påstå, du får de låta som jag byter medryttare som folk byter underkläder:cautious:Och utvärdera vad som hänt skulle de göra så man hittar bättre medryttare? Hmm inte så troligt. Och tro mig de medryttare som inte skött sig får nog allt veta de av mig=)
Hade en tjej nu men sedan jag flyttade 4 km längre bort utan ridhus och toa och dusch så vart de helt plötsligt suuuuuperlångt att åka ut och när det regnade ute så kunde hon inte komma.. ont i huvudet:angel:
Talade om för henne att det är bara slöheten som hindrar henne att inte fortsätta sköta.

Innan henne hade jag en som skötte rätt länge men som hade en annan medryttarhäst där hon började tränade för en tränare jag inte gillar hur hon lär ut på.
Sa klart och tydligt att den ridstilen fick hon inte rida på min häst, trots detta satt hon och gjorde läxorna hon fick av tränaren på min häst.. så hon åkte ut med huvudet före som medryttare även där talade jagom varför.

Andra medryttare man haft genom åren ( inte bara på jorunn)har just det varit dåliga och slöa, man har fått sms sent på kvällen typ i stil.. oj glömt bort att sagt att jag ligger hemma och är sjuk och har inte åkt ut till Jorunn idag!
Man tittar på klockan och ser att den är 21 på kvällen och slänger sig ut i panik och mockar och fixar maten
Eller re ösregnar ute eller är -25 grader och snöstorm så får man sms om att de är sjuka.. slår aldrig fel. måste hitta Sveriges medryttare som har rekord ont i huvdet.
Men några har slutat av naturliga skäl, köpt egen häst, flyttat från stan fått barn osv.

Jag kräver absolut inte att min medryttare ska rida då hon är sjuk eller att de ska rida om det regnar, och ingen har missbrukat det utan gör vad de kan. Jag kan oftast få hjälp om jag är ordentligt sjuk själv, och om inte så gör jag det nödvändigaste, det är kanske sådana krav som får folk att backa?[/QUOTE]
Jag har aldrig haft krav att de måste rida även om de är sol ute de kan sköta min häst på enbart åka ut och borsta, mocka, fixa mat och åka hem. De avgör medryttaren själv, men att åka ut trots at de regnar och mocka och fixa mat trots regn ja de kravet har jag.
Och de är då inga orimliga krav rycker jag. tror ingen som har häst accepterar medryttare som bara vill komma ut när det är sol och varmt ute.

Så du har tävlat medlesvår med godkända poäng, visst är det 65% man räknar inom dressyrvärlden? Då får jag verkligen gratulera. Var tävlade ni och vilken klass? På de bilder du visat så har du inte varit i närheten utan tränat vissa moment med varierande framgång och därefter så började du köra.

Mina 3 medryttare (på sammanlagt 3-4 år) och två hästar. Första slutade för att jag flyttade hästen, nummer två för att hon blev sjuk och sedan sambon och när hon började rida igen hade hon inte tid att rida lika mycket. Den tredje är kvar än och alla har skött sig utan några större anmärkningar.

Jag kan känna att generellt så har medryttare ganska höga krav, verkar som att om hästen är minsta krånglig att rida ut med, att det finns minsta grej att jobba med i dressyren/whatever så tar det liksom stopp. Nä.. då var det inget kul..
Vi erbjuder att träna för tränare i mass olika discipliner, har fina ridvägar, ridhus osv, dessutom tar jag aldrig betalt, ändå är tydligen mina hästar för trista för de flesta.
Fan, när jag red på ridskolan så betalade man dyra pengar för att bli avslängd till höger och vänster typ :cautious:
Nu ska det vara välslipade diamanter bara..

Men fine, absolut, man ska ju bara vara medryttare om det känns kul. Men då kommer nästa grej, HUR svårt är det att säga att man inte är nöjd längre? Om något inte känns bra, och man säger det, så kanske det går att fixa. Men att bara sluta komma, sluta höra av sig, eller maila och säga att man är SÅÅÅÅÅ intresserad fast man egentligen inte är det det minsta och redan satt ut en egen sökes-annons... hur konstigt är det?
Varför slösa MIN tid och energi om man ändå inte vill? Vad är det för stil liksom? :banghead:

...sorry.. är lite irriterad idag.. :angel:

Tror du har lite rätt=p
Jag har varit medryttare de senaste åren, och man blir verkligen kräsen.
Just för att man kan hitta precis det man söker, själv söker jag en häst att främst rida ut, och hästen ska ha mycket motor och samtidigt helt okomplicerad och snäll att rida ut, samt snäll att hantera.
Det är mina krav och då hittar jag just hästar som passar mig, orkar inte rida en häst som är rädd/krånglig/inte trivs att ridas ut själv..

Det andra stycket du skrev, folk är sådär i allting, bara går upp i rök, skiter i att svara osv.
Å andra sidan är det väldigt svårt för många, bland annat mig själv= att säga att man inte trivs med hästen.
har varit och provat en del hästar , och många många blir SURA om jag inte trivs med hästen eller inser att ridvägarna som ägaren sagt är så bra består av endast några kilometers ridning åt ett håll...

Väldigt många vill inte ha ett flott halvblod, bland annat alla islandshästryttare föredrar islandshästar och många skogsluffare bryr sig mindra om ras och ser mer till hästen och till ägaren.
Jo vissa tycks tro att det är likvärdigt att ha medryttarhäst som att ha egen förutom att man slipper allt besvär och alla kostnader, men att det skulle gälla alla stämmer inte, det finns medryttare som både betalar och åker till primitiva stall som ligger ocentralt men kanske inte båda samtidigt.
Kraven är många gånger att få det bästa tillgängliga och då får hästägare som är besvärliga, hästar som är oatraktiva ocu stalk som är oatraktiva svårt att rekrytera folk. Finns det ett överskott med hästar som söker medryttare så kan man med rätta välja och vraka så även om man skulle kunna tänka sig nästan vilken deal som helst så väljer man den före en själv bästa.
Vissa som söker medryttarhäst och ratar det mesta och dessa borde onekligen omvärdera situationen eller skaffa sig en egen så att de kan få det precis som de vill.
Din häst må vara välutbildad i ditt perspektiv, men försöker du "sälja" en häst på den nivån din är såsom välutbildad till en storhästryttare stöter du på problem. När det gäller storhäst så anser nog många att ska hästen gå lätt A dressyr med godkända poäng för att vara i närheten av välutbildad i Jorunns ålder, och snarare gå medlesvår med godkänt.
Min häst är inte välutbildad ur min perspektiv utan hon ÄR välutbildad och VIDD utbildad dvs kan flera olika grenar.
Jorunn utför godkänt programridning i MSV i dressyr och de klassar jag som välutbildad, har tränat för dressyrtränare som också är domare och har ridit programridning för henne.

Sedan har jag inte tävlat pga ointresse men det är en annan femma!

Hon är dessutom inkörd och än så länge inte så välutbildad där men extremt snäll och på god väg att bli välutbildad även här nu när vi ska börja tävla och kommer upp i klasser med tiden.

Nu pratar jag inte för alla utan min erfarenhet av de svar jag fått när jag sökt medryttare och vad jag också hör av folk som också söker i min närhet.
Och någon islandshästryttare vill jag inte ha då jag inte rider min islandhäst på ett islandshäst vis och då är isisryttare föga intresserade av att få rida min isis om de inte får tölta=)

I mitt förra stall var de aldrig problem att hitta en medryttare för då kunde man cykla från stan, 2 ridhus toa dush kök pluggrum osv.
Sedan kräver tydligen även de som bara vill skogsrida att de ska få flotta hästr mellan benen eller iaf storhästar för de svar jag får från dom är... för liten häst.. vill inte rida islandshäst
Sedan flyttar man 4 km längre bort utan ridhus och helt plötsligt kunde inte medryttaren sköta för nu vart de ju superlångt att åka ut samt jobbigt att man måste rida när de regnar och man inte längre enbart kan rida i ridhuset.
Ändå har jag bara 1,2 mil ut till hästen med buss som stannar 1 km från stallet, så det är inte som så att jag har 3 mil utan buss ut.

Du har väl fått tag i en hel räcka medryttare, men de har slutat efter hand antar jag. Nyckeln till att få en fungerande är kanske att tala med de som slutat och utvärdera vad som hänt. Kanske ligger nyckeln till ett fungerande sammarbete här.
En hel räcke medryttare vill jag inte påstå, du får de låta som jag byter medryttare som folk byter underkläder:cautious:Och utvärdera vad som hänt skulle de göra så man hittar bättre medryttare? Hmm inte så troligt. Och tro mig de medryttare som inte skött sig får nog allt veta de av mig=)
Hade en tjej nu men sedan jag flyttade 4 km längre bort utan ridhus och toa och dusch så vart de helt plötsligt suuuuuperlångt att åka ut och när det regnade ute så kunde hon inte komma.. ont i huvudet:angel:
Talade om för henne att det är bara slöheten som hindrar henne att inte fortsätta sköta.

Innan henne hade jag en som skötte rätt länge men som hade en annan medryttarhäst där hon började tränade för en tränare jag inte gillar hur hon lär ut på.
Sa klart och tydligt att den ridstilen fick hon inte rida på min häst, trots detta satt hon och gjorde läxorna hon fick av tränaren på min häst.. så hon åkte ut med huvudet före som medryttare även där talade jagom varför.

Andra medryttare man haft genom åren ( inte bara på jorunn)har just det varit dåliga och slöa, man har fått sms sent på kvällen typ i stil.. oj glömt bort att sagt att jag ligger hemma och är sjuk och har inte åkt ut till Jorunn idag!
Man tittar på klockan och ser att den är 21 på kvällen och slänger sig ut i panik och mockar och fixar maten
Eller re ösregnar ute eller är -25 grader och snöstorm så får man sms om att de är sjuka.. slår aldrig fel. måste hitta Sveriges medryttare som har rekord ont i huvdet.
Men några har slutat av naturliga skäl, köpt egen häst, flyttat från stan fått barn osv.

Jag kräver absolut inte att min medryttare ska rida då hon är sjuk eller att de ska rida om det regnar, och ingen har missbrukat det utan gör vad de kan. Jag kan oftast få hjälp om jag är ordentligt sjuk själv, och om inte så gör jag det nödvändigaste, det är kanske sådana krav som får folk att backa?Jag har aldrig haft krav att de måste rida även om de är sol ute de kan sköta min häst på enbart åka ut och borsta, mocka, fixa mat och åka hem. De avgör medryttaren själv, men att åka ut trots at de regnar och mocka och fixa mat trots regn ja de kravet har jag.
Och de är då inga orimliga krav rycker jag. tror ingen som har häst accepterar medryttare som bara vill komma ut när det är sol och varmt ute.
1,2 mil är mycket. Jag flyttade min egen häst från ett bra stall till ett sämre bara pga avståndet. Idag har jag 7-8 km och redan det är mycket. Så att en medryttare tycker 1.2 mil är långt är inte konstigt.

Den häst slåter superhärlig, men jag skulle aldrig sitta och åka öven en mil för att rida ute i skogen i spöregn. Då hittar jag hellre en häst på närmare håll.

Måste berätta hur det KAN vara: Jag blev medryttare för några år sedan. Litet stall, bara familjen, men flera hästar som man inte hann med. Fick rida den mest fantastiska hästen i mitt liv :love:. Nu går hon som fölmärr, men jag har fått övergå till en annan underbar häst i samma stall. Känner mig som familjemedlem. Betalar inget, men hjälper till så mycket jag kan och är backup när de inte är hemma. Snart ska märren börja ridas igång igen, då har jag nog två att rida på. Det känns jättebra, win-win för alla inblandade.

Ni som letar medryttarhäst, har ni pratat med de i stallen i närheten? Bara varit allmänt trevliga och typ bara pratat om allt och ingenting? Följt med vänner till stall/gårdar?
Det har hjälpt mig, jag har varit pratglad, trevlig och nyfiken, och om någon velat ha hjälp med något så har jag (om jag kunnat) ställt upp. Ofta har jag genom detta sätt fått rida flera hästar i samma stall. Någon från ridskolan som känner någon som har häst eller som har egen häst i annat stall tex. Eller en granne som känner någon som har häst och som denne brukar vara hos.

En fråga...vad avser ni med rutinerad.?? Går de att precisera eller förklara..närmare.

Har ju funderat på att föröka skaffa 1 eller 2 medryttarhästar framöver men lev lit fundersam av den här tråden...*L*

Nu tror jag inte de blir så lätt för egen del eftersom jag nog inte är en rutinerad ryttare..*L*
Vad tror ni..??
Haft egna hästar ..fjording haflinger travare som jag kört o ridit. Nåja ridit menas tränat o luffsat runt på skogsvägarna -
Hållt på med hästar i mer än 40 år....mest travar men bestämde mig att börja rida för 15 år sedan tagit en del lektioner i klassisk dressyr men bana är ingen höjdare
Till saken hör väl att jag är gubbe ..som slutat jobba i år..alltså pensionär..*S* 185 lång o 87 kg så småhästar går bort.
Tog bort sista hästen i april så nu velar jag mellan köpa ny eller hjälpa någon annan.
Bestämmer ju över min egen tid så den aspelten är inga problem.
Sysslar även en del med skoning o verkning o foder..

Såå hur ställer ni er till en gubbe som med ryttare .....*S*

En fråga...vad avser ni med rutinerad.?? Går de att precisera eller förklara..närmare.

Har ju funderat på att föröka skaffa 1 eller 2 medryttarhästar framöver men lev lit fundersam av den här tråden...*L*

Nu tror jag inte de blir så lätt för egen del eftersom jag nog inte är en rutinerad ryttare..*L*
Vad tror ni..??
Haft egna hästar ..fjording haflinger travare som jag kört o ridit. Nåja ridit menas tränat o luffsat runt på skogsvägarna -
Hållt på med hästar i mer än 40 år....mest travar men bestämde mig att börja rida för 15 år sedan tagit en del lektioner i klassisk dressyr men bana är ingen höjdare
Till saken hör väl att jag är gubbe ..som slutat jobba i år..alltså pensionär..*S* 185 lång o 87 kg så småhästar går bort.
Tog bort sista hästen i april så nu velar jag mellan köpa ny eller hjälpa någon annan.
Bestämmer ju över min egen tid så den aspelten är inga problem.
Sysslar även en del med skoning o verkning o foder..

Såå hur ställer ni er till en gubbe som med ryttare .....*S*

Jag skulle räkna dig som rutinerad. Sätt ut en annons!

Jag kan känna att generellt så har medryttare ganska höga krav, verkar som att om hästen är minsta krånglig att rida ut med, att det finns minsta grej att jobba med i dressyren/whatever så tar det liksom stopp. Nä.. då var det inget kul..
Vi erbjuder att träna för tränare i mass olika discipliner, har fina ridvägar, ridhus osv, dessutom tar jag aldrig betalt, ändå är tydligen mina hästar för trista för de flesta.
Fan, när jag red på ridskolan så betalade man dyra pengar för att bli avslängd till höger och vänster typ :cautious:
Nu ska det vara välslipade diamanter bara..

Men fine, absolut, man ska ju bara vara medryttare om det känns kul. Men då kommer nästa grej, HUR svårt är det att säga att man inte är nöjd längre? Om något inte känns bra, och man säger det, så kanske det går att fixa. Men att bara sluta komma, sluta höra av sig, eller maila och säga att man är SÅÅÅÅÅ intresserad fast man egentligen inte är det det minsta och redan satt ut en egen sökes-annons... hur konstigt är det?
Varför slösa MIN tid och energi om man ändå inte vill? Vad är det för stil liksom? :banghead:

...sorry.. är lite irriterad idag.. :angel:

Jag tillhör gruppen medryttare och jag är helt tvärt emot av vad du tycks ha mött. Det SKA vara något att jobba på. Annars lägger jag mentalt av. Det blir trist om det inte finns en utmaning i det hela.

Att bara sluta komma, sluta höra av sig, etc finns inte på världskartan. En medryttarhäst är ett ansvar, mitt ansvar. Kommunikation gäller, åt båda håll.

Men jag har förstått, genom att läsa flertalet trådar på olika forum, att jag är rätt ovanlig. :)

Det är kanske inte så svårt att hitta en bra medryttarhäst eller en ägare där samarbetet fungerar men att få hela paketet är desto svårare. Det vill säga att hitta den rätta hästen som har den rätta ägaren. Och sen ska ju dom dessutom tycka att du är den rätta medryttaren :p Många bitar som ska stämma.

Jag är inne på min tredje medryttarhäst och har väl under åren provridit ett par till utöver det. Saker som är viktiga för mig är att jag och ägaren har ungefär samma syn på hästhållning, att hästen har utrustning i bra skick som passar hästen (det är INTE roligt att rida runt i en sliten gammal sadel som är sned och ligger i bakvikt medan ägaren tycker att den ligger ju sååå bra) och jag vill ha någorlunda koll på vad hästen gör dom dagar jag inte är där.
En av hästarna jag var medryttare på red jag en gång i veckan och när jag kom till stallet så hade jag ingen aning om den hade stått i 6 dagar eller ridits under veckan som var. Det i kombination med en häst som blev rätt störig när den inte hade fått röra sig och mitt kontrollbehov var inte så lyckat. Försökte få till en riddagbok men varken ägare eller dom andra medryttarna var intresserade av att skriva i den.

Sen ska hästen vara tillräckligt duktig, dels för att utbilda mig (jag är nämligen inte tillräckligt duktig för att utbilda hästen) och dels för att jag tappar motivationen annars.
Samtidigt som den absolut inte får vara svår för det klarar jag inte av.

Jag har nog egentligen rätt höga krav på en medryttarhäst, höga krav på att den ska passa just mig. Men som tur är har jag hittat en nu som är näst intill perfekt. Lite för känslig ibland när jag har mina mesdagar men jag arbetar på att tuffa till mig :DDen känsligheten gör dock att hon är riktigt riktigt rolig att rida rent teknikmässigt :love:

Hej, jag är ny i den här tråden och kan helt ärligt säga att jag inte har orkat läsa igenom allt så jag ursäktar om jag frågar något som redan besvarats. Men jag håller iaf på att leta efter medryttarhäst. Jag tittar på hästnet, blocket och medryttare.nu varje dag för att se om det kommer upp några nya annonser och har kollat igenom alla gamla men har inte riktigt hittat något som passar. Det jag undrar är om det finns några andra sidor med annonser? Eller sidor på facebook? Har inte kollat på annonser på facebook men kan någon tipsa med någon bra? Bor I Torslanda strax utanför Göteborg.

Senast ändrad:
Vet att på Facebook finns massor med grupper där det söks medryttare och hästar.
Leta efter grupper typ medryttare/hästar sökes i XX

Jag känner själv inte riktigt igen problemet, har haft både toppenmedryttare samt haft/har bra medryttarhästar. Men tror lite på vad man har att erbjuda. Jag har trx alltid tagit betalt av medryttare, men då finns möjlighet till både träning och tävling, hästtransport finns och hästarna har alltid stått där det finns ridbana/ridhus. Mitt sto är dräktig nu så är medryttare, red en trevlig häst i somras som tyvärr bröt benet i hagen så han lever inte längre. Samma där så fick jag träna om jag ville. Den jag rider nu är en riktig läromästare, transport finns så jag kan åka till ridhus, samt ridbana hos grannen. Jag får träna och vill jag får jag starta nån lätt dressyr i framtiden, även om jag inte är speciellt tävlingsintresserad! Jag la ut annons själv, fick flera svar med hästar som tex stos ute på landet, utan ridbana eller transportmöjligheter och det är inte ett dugg intressant för mig, rida i skogen kan jag göra hemma på mitt sto...

Tror du har lite rätt=p
Jag har varit medryttare de senaste åren, och man blir verkligen kräsen.
Just för att man kan hitta precis det man söker, själv söker jag en häst att främst rida ut, och hästen ska ha mycket motor och samtidigt helt okomplicerad och snäll att rida ut, samt snäll att hantera.
Det är mina krav och då hittar jag just hästar som passar mig, orkar inte rida en häst som är rädd/krånglig/inte trivs att ridas ut själv..

Fast att man är kräsen med valet av häst är väl inte så konstigt? Man måste ju passa ihop med hästen, precis som när man har egen häst.

Jag är 14 år och har ridit i princip hela mitt liv, fast då bara på ridskola. Nu känner jag att min ridskola inte har mycket mer att erbjuda mig, eftersom det är dåligt organiserat, dåligt ihopsatta grupper samt upplägg. Jag har en väldigt bra kompis med två hästar som tävlar upp till SM-nivå. Tyvärr flyttade hon. Jag brukar åka dit några ggr per år och rida deras hästar. De berömmer mig och litar på mig Jag känner längtan efter något mer än att sitta på olika hästar varje vecka, man får liksom aldrig tid att hitta knapparna och känna ett band med hästen. Jag tillbringar ganska mycket tid i stallet men känner aldrig någon gemenskap eftersom tjejerna ( som är ungefär i min ålder) "fryser ut" mig. De säger inte hej när vi möts i stallgången och vänder ryggen till om de står och pratar och jag går förbi. Jag bor i en relativt liten stad och har letat foderhäst ett bra tag nu. Jag letar inte efter någon SM- ponny utan snarare en ponny som man kan rida på mysiga turer ute i skogen med. Jag relativt mycket erfarenhet uppe på hästryggen, men destomindre i stallet, tex hur man visiterar en häst. De flesta hästägare som söker en fodervärd letar efter en person över 18 med körkort eller en person som haft medryttar/foderhäst förut, men någon gång måste vara den första, right? Har kikat på en annons uppe i stallet jag rider, men den hästen är tränad ända upp till Mvs B dressyr, samt att man måste ha hästvana föräldrar. Hästen fick föl förra året och vill nu mest rida pass ute i skoge. Har enormt dåligt självförtroende gällande detta och vågar inte maila eftersom jag enast ridit på ridskola. Några tips på vad jag kan göra för att hitta en hästkompis därute?

Senast ändrad:
Vi har flyttat och bor nu 5 km från närmaste samhälle.
Det ansågs som ingen sträcka alls att cykla till stallet i princip varje dag när jag var ungdom, nu kan jag inte ens ta hem min häst och kompisens foderhäst för de är för långt bort så inga vill komma och rida våra maxade viktbärande välutbildade ponnyer.

Så nu går dom kvar i stallet nästan 3 mil bort som enbart sällskapshästar.......

:cry: :cry: :cry:

Vi har flyttat och bor nu 5 km från närmaste samhälle.
Det ansågs som ingen sträcka alls att cykla till stallet i princip varje dag när jag var ungdom, nu kan jag inte ens ta hem min häst och kompisens foderhäst för de är för långt bort så inga vill komma och rida våra maxade viktbärande välutbildade ponnyer.

Så nu går dom kvar i stallet nästan 3 mil bort som enbart sällskapshästar.......

:cry: :cry: :cry:
Jag tror som sagt tidigare från många håll i fråga om kloka reflektioner i tråden att det handlar om villkor , upplägg , förhållanden osv - precis som ngn annan skrev - som när man vill anställa ngn resp söker jobb .

Om det är fem km och villkoren och förhållandena matchar "arbetsmarknaden" så att säga tror jag inte sträckan i sig öht är ett problem . Fem km är ju inget i sak för någon fast kan bli det om det är ponnyer som ska ridas av barn och föräldrar ska skjutsa /hämta om inga bussar går tänker jag.

Jag håller med om att för 15 + år sen cyklade folk 5 km till stallen men så är det inte numera alls . Det har ändrats väldigt mycket i samma takt som övrigt i samhället ändrats .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 483
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan När jag flyttade hit hittade jag en medryttarhäst inom några veckor. Sen ställde jag en fråga i ett forum på FB om var man kunde ta...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV