Va? Det är lätt att säga att människor som bestämmer är korkade. Men det finns alltid underliggande orsaker, o oftast består de av makt och pengar. O det är inget ”vi” ser. Påtryckingar finns osv.
Jag har svårt att tro att biståndshandläggarna säger nej pga att de är dumma, onda eller inte medmänskliga.
De är garanterat bakbundna och fått direktiv högre upp ifrån. Det är brist på korttidsplatser och om patienten är medicinskt färdig på sjukhuset får kommunen betala för dem där i deras väntan på en plats på korttidsboende.
Hemtjänsten kan allt som oftast ta emot patienten inom ett par dygn här. Om den är nystartad dvs. Är den inte nystartad tar de emot som vanligt såfort patienten är utskrivningsklar. Löser det så gott som alltid med en som möter upp hemma om anhöriga inte har möjlighet och behov av det finns.
En annan mycket fin situation med kommunen var när mamma ringde dem i ren desperation när mormor levde (det här var för ca 10 år sen). Mormor bodde ensam utan hemtjänst. Mamma roddade med allt. Mormor gick och ramlade titt som tätt och mamma fick åka från jobbet till henne i ren panik många ggr när hon inte svararde i telefonen. Och oftast låg hon på golvet då.
Mamma ringde bistånd en dag i ren frustration när hon skulle fiska kräftor på kvällen och bad om hjälp med att de skulle titta till mormor den kvällen.
- Jag hör hur desperat du låter. Självklart ska du åka iväg ikväll och vi tittar till henne. Men tror du inte det är bra om vi fortsätter åka till henne några gånger per dag efter det också?
Ja alltså ett sånt bemötande händer ju inte… men där och då gjorde det det. Kanske var lite bättre situation för 10 år sen?
Men visst är jag ibland galen på kommunen när jag sitter på jobbet och bara känner mig motarbetad och allt är så fyrkantigt.