Fast det behövs även högre löner, varför ska just vården var sämre betald än t ex sopgubbar? Det är svårt att få det att gå ihop om man jobbar inom hemtjänst och är ensamstående som väldigt många är. Det är ett tungt och stressigt jobb med få tekniska hjälpmedel, underbemanningen beror inte enbart på att det är få som ska göra mycket utan även på att det är ett skitjobb med dåligt betalt. Många anställda har ingen eller låg utbildning, de tar jobbet för de har inget anat val många gånger och får mycket skit för det jobb de utför.
Bättre arbetsvillkor, högre löner, chans till vidareutbildning inom arbetet och bättre scheman tror jag skulle höja statusen och få fler att söka sig dit. Det är lite som med Norge och sjuksköterskor, villkoren är bättre i Norge så även om det inte längre lönar sig lika mycket att jobba där som förr så är arbetsvillkoren så mycket bättre att nyexade hellre söker sig dit om de har möjlighet än stressar ihjäl sig i Sverige.
Verkligen. I norr (bla kring Skellefteå) är det ju strömhopp från vård&omsorg till industrin just för att det är bättre lön OCH bättre villkor med förmåner etc.
Plus att idag är det få industrijobb som sliter ut kroppen och som kräver att du är råstark. Jag lyfter tyngre som geolog (borrkärnslådor) än vad jag gjorde i somras på SSAB...