Vård som inte fungerar

Fast det behövs även högre löner, varför ska just vården var sämre betald än t ex sopgubbar? Det är svårt att få det att gå ihop om man jobbar inom hemtjänst och är ensamstående som väldigt många är. Det är ett tungt och stressigt jobb med få tekniska hjälpmedel, underbemanningen beror inte enbart på att det är få som ska göra mycket utan även på att det är ett skitjobb med dåligt betalt. Många anställda har ingen eller låg utbildning, de tar jobbet för de har inget anat val många gånger och får mycket skit för det jobb de utför.

Bättre arbetsvillkor, högre löner, chans till vidareutbildning inom arbetet och bättre scheman tror jag skulle höja statusen och få fler att söka sig dit. Det är lite som med Norge och sjuksköterskor, villkoren är bättre i Norge så även om det inte längre lönar sig lika mycket att jobba där som förr så är arbetsvillkoren så mycket bättre att nyexade hellre söker sig dit om de har möjlighet än stressar ihjäl sig i Sverige.

Verkligen. I norr (bla kring Skellefteå) är det ju strömhopp från vård&omsorg till industrin just för att det är bättre lön OCH bättre villkor med förmåner etc.

Plus att idag är det få industrijobb som sliter ut kroppen och som kräver att du är råstark. Jag lyfter tyngre som geolog (borrkärnslådor) än vad jag gjorde i somras på SSAB...

Fast det behövs även högre löner, varför ska just vården var sämre betald än t ex sopgubbar?
Det är den gamla vanliga könsdiskrimineringen och den måste också bort.
Det är sämre betalt än att köra buss också.
Men högre löner löser inte allt.
Om övriga villkor är tillräckligt omöjliga så kommer ingen att vilja ha jobben ändå.

Om övriga villkor är tillräckligt omöjliga så kommer ingen att vilja ha jobben ändå.
Ja både löner och villkor behöver förbättras och det borde vara solklart för de beslutande
Men sker det?
Kommer det att ske?
:meh:

Jag skrev inte att enbart högre lön var lösningen men att lönerna behöver höjas så det går att leva på den. Man ska ju inte tjäna bättre på att vara arbetslös och gå på olika program för att hitta jobb, när hemtjänsten skriker efter fler sökanden. Generellt är hemtjänsten mycket dålig på att ta hand om sina anställda.

Jag tror inte att lönerna är det största problemet.
Jag tror att övriga villkor som arbetstider och arbetsbelastning driver personalen från jobbet.
Man vill ha en situation som det går att leva i.

Högavlönade fungerar likadant, det hjälper inte med pengar.
Det är mycket svårare än så.
Här i Tyskland saknas just nu 200 000 vårdpersonal bara inom äldreomsorgen, lägg sen till alla sjukhus, läkarmottagningar mm.

Alla "normala" firmor blöder personal pga usla scheman och lön. Samtidigt ökar personaluthyrningsfirmor explosionsartat. Jag byter själv 1 januari, jag höjer min timlön med 11 Euro, jag får själv bestämma mitt schema och har en massa tillägg på lönen. Har jobbat heltid innan och nu räcker det om jag jobbar 100 tim/mån för att får ut samma lön (jag kan jobba mer om jag vill).

Tycker jag det är 100% bra? Nej, måste vara hur hemskt som helst för vårdtagare att ständigt få ny personal. Men för personalen är det ett måste för att orka stanna i vården. Men jag kan inte förstå hur företagen hellre betalar massor för inlånad personal istället för att satsa pengarna på sin egna personal, ge dom en vettig lön och ett bra schema istället.

Ja både löner och villkor behöver förbättras och det borde vara solklart för de beslutande
Men sker det?
Kommer det att ske?
:meh:
Det fungerar tyvärr inte så.
De styrande är politiker som behöver röster för att vinna val för att kunna styra.
Och då så går pengarna till nöjesanläggningar till fullt friska människor i stället.

Här i Tyskland saknas just nu 200 000 vårdpersonal bara inom äldreomsorgen, lägg sen till alla sjukhus, läkarmottagningar mm.

Alla "normala" firmor blöder personal pga usla scheman och lön. Samtidigt ökar personaluthyrningsfirmor explosionsartat. Jag byter själv 1 januari, jag höjer min timlön med 11 Euro, jag får själv bestämma mitt schema och har en massa tillägg på lönen. Har jobbat heltid innan och nu räcker det om jag jobbar 100 tim/mån för att får ut samma lön (jag kan jobba mer om jag vill).

Tycker jag det är 100% bra? Nej, måste vara hur hemskt som helst för vårdtagare att ständigt få ny personal. Men för personalen är det ett måste för att orka stanna i vården. Men jag kan inte förstå hur företagen hellre betalar massor för inlånad personal istället för att satsa pengarna på sin egna personal, ge dom en vettig lön och ett bra schema istället.
De slipper personalansvar, arbetsgivaravgifter och de kan avsluta avtalet utan att bry sig att säga upp personal. :meh:

klart de fattar det. Men det är väl något "bakom" som gör att de gör på det viset.
Om man fattar att det blir sämre och dyrare av att göra så så gör man inte så.
Det är faktiskt överraskande hur korkade människor som bestämmer saker är.
Precis som du nu inte tror på det så tror man inte att det är sant.

Läs gärna om Dunning Kruger effekten.
Det är den som ger kassa chefer.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten

I det hemtjänstföretag jag anlitade senast har det här varit standard i många år. För dem är det tvärtom, det har gjort att många söker sig dit, både brukare och personal och det är det största hemtjänstföretaget i min kommun sedan ett antal år. De har också fasta tider. De jobbar dag eller kväll och få helger utan delade turer. Det är många som inte jobbar helger alls eftersom helgjobben är eftertraktade av studerande. De har sina brukare de går till den tid de jobbar och de som behöver hjälp även kvällstid har det lika, samma personal kommer till samma brukare. Dvs. det är två personal som kommer på veckorna även om en person behöver hjälp från kl 7-23 (som exempel) men på helgerna blir det av förståeliga skäl flera eftersom ingen jobbar varje helg.
Kommunen här har enormt svårt att få tag i folk eftersom de inte bryr sig om kontinuitet utan på fullaste allvar hänvisar brukare till privata alternativ om man inte vill ha 511 olika som kommer.
Självklart ska utrustning för förflyttning finnas. Något annat är vansinne.

Huruvida man vill eller inte vill göra samma arbetsuppgifter torde vara lika olika som människor är generellt. Uppenbarligen fungerar det utmärkt här.

Hur eller hur måste man komma ihåg att den som är utsatt i det här är brukaren. När dagen är slut kan personalen gå hem och glömma brukaren men brukaren sitter fast i det hen lever med och jag ser det som självklart att brukarens behov ska komma först. Vi är människor allihop men den som hjälper är inte viktigare än den som behöver hjälp.
Men det måste också gå att ha en hållbar arbetsmiljö.
Sen ska man inte blanda ihop privata företag med kommunala. Det är mycket stor skillnad på omsorgstagare dessa emellan.Kommunala går även till de som lever i total missär och missbruk. De som privata sållar bort eller inte har råd.

Jag upplever inte riktigt att det fungerar så illa som många beskriver i tråden.
Jag vårdar många sköra äldre (dock aldrig frakturer, de ligger på avdelningen under oss). Men vår rehabpersonal har ett bra samarbete och oftast en plan när kommunens rehab ska komma hem till patienten och besöka dem samt förskriva hjälpmedel. Dock ser jag ju aldrig vården på ”andra sidan”, bara hör om den.

Biståndshandläggarna är ofta återhållsamma med korttidsplatserna, för de är alldeles för få. Och vi som vårdpersonal har i princip ingen röst vad gäller den planen. Arbetsterapeuterna beskriver vad patienterna klarar vs inte klarar vid en vårdplanering. Men överlag får de som behöver en plats på korttidsboende, om inte personen i fråga själv bestämt hävdar att den inte vill det.

Idag blir de äldre äldre helt enkelt, men kanske inte friskare. Mer korttidsplatser behövs. De aom bor på säbo är oftast väldigt sjuka. Förr kunde ju i princip endel vara uppegående med lite försämrat minne.

Det finns risk för det.
Bland allehanda skrytbyggen.

Det brukar dock vända när det till slut drabbar makthavarna själva.
Och det gör det ju så småningom.
Makthavare har råd att betala ur egen ficka så någon kan ta hand om mamma/ pappa på ett förstklassiga sätt.

Tror mer isåfall att fler blir tvungna till att ta jobben som finns när vi är mitt i lågkonjunkturen och A-kassan är slut.
Även om jag inte riktigt tror på det men hoppas går ju alltid.

Om man fattar att det blir sämre och dyrare av att göra så så gör man inte så.
Det är faktiskt överraskande hur korkade människor som bestämmer saker är.
Precis som du nu inte tror på det så tror man inte att det är sant.

Läs gärna om Dunning Kruger effekten.
Det är den som ger kassa chefer.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten
Va? Det är lätt att säga att människor som bestämmer är korkade. Men det finns alltid underliggande orsaker, o oftast består de av makt och pengar. O det är inget ”vi” ser. Påtryckingar finns osv.

Jag upplever inte riktigt att det fungerar så illa som många beskriver i tråden.
Jag vårdar många sköra äldre (dock aldrig frakturer, de ligger på avdelningen under oss). Men vår rehabpersonal har ett bra samarbete och oftast en plan när kommunens rehab ska komma hem till patienten och besöka dem samt förskriva hjälpmedel. Dock ser jag ju aldrig vården på ”andra sidan”, bara hör om den.

Biståndshandläggarna är ofta återhållsamma med korttidsplatserna, för de är alldeles för få. Och vi som vårdpersonal har i princip ingen röst vad gäller den planen. Arbetsterapeuterna beskriver vad patienterna klarar vs inte klarar vid en vårdplanering. Men överlag får de som behöver en plats på korttidsboende, om inte personen i fråga själv bestämt hävdar att den inte vill det.

Idag blir de äldre äldre helt enkelt, men kanske inte friskare. Mer korttidsplatser behövs. De aom bor på säbo är oftast väldigt sjuka. Förr kunde ju i princip endel vara uppegående med lite försämrat minne.
Vi fick kämpa för korttidsboende i våras, det bedömde man att min mamma absolut inte hade behov av (hon hade alltså ramlat då också och fått en fissur på bäckenet). När jag ringde och sa att jag var socionom och att vi skulle överklaga om vi fick ett avslagsbeslut blev det plötsligt ett medgivande.

Lite som kontrast till andra i tråden så har jag en gammal dement och multisjuk pappa. Han får jättebra hjälp, vi anhöriga förväntas knappt göra nånting, utan kommunen ordnar med hemtjänst, vårdplanering, sjukvård och allt han behöver. Jag är glatt överraskad att äldreomsorgen fungerar så bra, och att man som dement och multisjuk kan bo hemma och få allt så bra ordnat. Det fungerar väldigt mycket bättre än vad jag hade väntat - jag hade nog trott att man skulle behöva slåss för rättigheter etc, men det har inte alls behövts. Första gången vi tog kontakt och sa att det kanske kunde behövas lite hjälp, så var det ordnat med hemtjänst tre gånger om dagen två dagar senare, de var supersnabba. På samma sätt när pappa behövts opereras nyligen, han ficn eget rum, fick komma in en dag tidigare och stanna en dag längre än normalt, för att vara helt säker på att allt var bra. Sen koordinerade sjukhuset med hemtjänsten så att det satt någon och väntade redo att ta emot i lägenheten när pappa kom hem med taxi som sjukhuset hade ordnat åt honom. Och det fast han skrevs ut på julafton,

Senast ändrad:
Sen måste jag bara inflika att det är nog mycket sällsynt att vårdanställda bara ”loggar ut och går hem” utan att tänka mer på sina vårdtagare. I hemtjänsten kommer vi väldigt nära våra omsorgstagare på gott och ont och deras väl och ve, dagens händelser sitter oftast med hem. Många har gråtit i bilen hem och legat sömnlös och funderat. Den som bara kan stänga av hör inte hemma i vården. Vi är människor och inget arbetsredskap. Vård är människor som tar hand om människor och det måste finnas förståelse och empati från båda håll för ett bra resultat.

Lite som kontrast till andra i tråden så har jag en gammal dement och multisjuk pappa. Han får jättebra hjälp, vi anhöriga förväntas knappt göra nånting, utan kommunen ordnar med hemtjänst, vårdplanering, sjukvård och allt han behöver. Jag är glatt överraskad att äldreomsorgen fungerar så bra, och att man som dement och multisjuk kan bo hemma och få allt så bra ordnat. Det fungerar väldigt mycket bättre än vad jag hade väntat - jag hade nog trott att man skulle behöva slåss för rättigheter etc, men det har inte alls behövts. Första gången vi tog kontakt och sa att det kanske kunde behövas lite hjälp, så var det ordnat med hemtjänst tre gånger om dagen två dagar senare, de var supersnabba. På samma sätt när pappa behövts opereras nyligen, han ficn eget rum, fick komma in en dag tidigare och stanna en dag längre än normalt, för att vara helt säker på att allt var bra. Sen koordinerade sjukhuset med hemtjänsten så att det satt någon och väntade redo att ta emot i lägenheten när pappa kom hem med taxi som sjukhuset hade ordnat åt honom. Och det fast han skrevs ut på julafton,
Jag har en liknande erfarenhet gällande min mamma. Hennes hemtjänst är toppen och löser allt som kommer upp. Uppstår nya behov tar de tag i det och hon blir enormt fint bemött.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 504
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar