Fick din mamma ingen vårdplanering alls i samband med utskrivningen från sjukhuset?
Det låter bedrövligt dåligt skött av både rehab och bistånd.
Rehab ska göra ett hembesök hos din mor och utefter det ska bistånd kopplas in för de behov din mor har.
Nej, såhär dåligt fungerar det inte överallt.
Vår rehab och biståndshandläggare är mycket lyhörda inför vad vi i hemtjänsten säger att vi och vårdtagaren behöver för att ge en bra vård och kunna arbeta säkert samt för vårdtagaren att kunna klara sig själv i så stor utsträckning som möjligt.
Försök få till ett möte med rehab hemma hos din mor där ni närvarar. Kolla med hemtjänsten om de har gjort några rapportrteringar under SOL/HSL på din mor som ni kan visa rehab.
Nar min mamma diagnosticerades med pancreatic cancer och alla bara vantade pa att hon skulle do och jag rakade vara i Sverige pa besok for ett par manader pa sommaren, sa forklarade bistandshandlaggaren for mig att det var MITT jobb att ta hand om mamma.
Lakaren pa Sjukhuset forklarade for mig som var i Norrland pa en vecka att jag maste komma hem till Stockholm och ta emot mamma som skulle bli utskriven mitt i veckan. Jag vagrade och lakaren sa att hon skulle skicka hem mamma i ambulans.
Fine sa jag, se bara till att ni har en nyckel och hjalper henne upp till lagenheten och att det finns nagon som kan hjalpa henne tills jag kommer tillbaka till Stockholm da. Hon fick vara kvar pa sjukhuset tills jag kom tillbaka nar veckan var slut.
Med en dares envishet forklarade jag att jag bodde i USA med gard och hastar att ta hand om och att jag kunde behova aka hem med nagra dagars varsel.
Jag blev kvar i 6 manader och vagrade absolut att ta ansvar.
Jag satt med nar handlaggare, hemhjalps personal, psychologist, och arbetsterapeft satt i Mamma's lagenhet och forklarade det fanns inget de kunde gora, de hade sa valdigt sma resurser.
Jag vagrade att ta ansvar tills mamma fick hemhjalp. Det var olika manniskor som kom och gick olika tider aldrig nagon "consistency" och man visste aldrig nar nagon skulle vandra in genom dorren. Hon skulle fa hjalp att diska och och stada ... men ingen som handlade eller lagade mat. Jag orkade inte braka langre och gjorde det.
Jag hade min Rottis med mig i Sverige och kunde inte lamna henne ensam med mamma om nagon skulle komma som inte jag "godkannt". Sa ... jag fick satta henne utanfor affaren nar jag snabb handlade till mamma. Vad gor man?
Jag ar sa ledsen att hora att det fortfarande inte fungerar ... 15 ar borde ha skakat liv i systemet. Det jag minns mest ar handlaggarens satt att fraga mamma vad hon orkade gora. "Men visst orkar du stadla och halla ordning"?
Jag blev rosenrasande (flera ganger pa liknande uttalanden) och ifragasatte vad hon trodde hon skulle fa for svar fran en 83 arig kvinna som varit pedant hela sitt liv. Det var rent vidrigt hur de gjorde allt for att skjuta bort ansvaret pa mamma och/eller mig.
Hade jag inte varit dar hade mamma inte fatt nagon hjalp alls ... Tala om attestupan.