R
Raderad medlem 68338
Vi har tidigare fått höra att från person anställd i denna vårdkedja att de inte får informera om att man har rätt att överklaga.
Det strider ju dock mot förvaltningslagen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har tidigare fått höra att från person anställd i denna vårdkedja att de inte får informera om att man har rätt att överklaga.
Jag har rätt många kollegor som vittnar om stora skillnader. Kommunen har skyldighet att ta hand om alla, oavsett inkomst, betalningsförmåga osv. Det är ingen hemlighet att privata företag har lättare att säga upp avtal och hänvisa vidare till kommunal. Vi tar då och då över vårdtagare från privata företag som sagts upp .Rör sig oftast om att arbetsplatsen stängts ner pga att vårdtagaren inte gått med på hjälpmedel som ska underlätta för personalen. Speciellt sängar är ett känsligt ämne. Men det kan också vara tex att inte röka när personalen är närvarande eller hålla undan husdjur.
Självklart ligger arbetsmiljön i kommunens intresse men kommunen kan inget göra som omsorgstagaren inte vill. Socialtjänstlagen står över arbetsmiljölagen. Däri ligger problemet. Och det är inget ovanligt problem att en vårdtagare tex vägrar byta sin säng till en ”sjukhussäng”, fimpa när personalen kommer, ta bort eventuell möbel som förhindrar säkra förflyttningar osv.Att tillgodose en ok arbetsmiljö bör ju också ligga i kommunens intresse?
Sen finns det ju gråzoner såklart. Ska man behöva gå till en vårdtagare som uttalar sig grovt antisemitiskt? Som exempel? Jag har gått till brukare som förnekar förintelsen och kallat städhjälpen för ”apa”.
Alla måste få en god omvårdnad ja, men det är ibland svåra situationer
Visst gör det, helt vansinnigt och regelvidrigt.Det strider ju dock mot förvaltningslagen?
Visst gör det, helt vansinnigt och regelvidrigt.
Vi är en välutbildad och resursstark familj som vet vilka rättigheter vi har, men jag tänker på alla utan de resurserna som inte får sina rättigheter tillgodosedda.
Visst gör det, helt vansinnigt och regelvidrigt.
Vi är en välutbildad och resursstark familj som vet vilka rättigheter vi har, men jag tänker på alla utan de resurserna som inte får sina rättigheter tillgodosedda.
Ja och då så slutar personalen i stället.Självklart ligger arbetsmiljön i kommunens intresse men kommunen kan inget göra som omsorgstagaren inte vill. Socialtjänstlagen står över arbetsmiljölagen. Däri ligger problemet. Och det är inget ovanligt problem att en vårdtagare tex vägrar byta sin säng till en ”sjukhussäng”, fimpa när personalen kommer, ta bort eventuell möbel som förhindrar säkra förflyttningar osv.
Att tvingas gå till omsorgstagare som kränker en, är nedlåtande, kallar en fula ord osv gör vi alla ibland eftersom det finns omsorgstagare som alltid är ”elaka” av olika anledningar. Men vissa gör det numera flera gånger om dagen pga kontinuteten.
Nej. Det är inte till företaget du anlitar som du som brukare betalar till utan du betalar upp till högkostnadsskyddet till kommunen som i sin tur betalar hemtjänstutföraren. Har du ingen inkomst betalar du heller inget. Hemtjänstföretaget får oavsett det betalt för de antal timmar/tjänster som utförs.Betalningsförmågan är väl relevant om du saknar förmågan att betala eller har skuld hos Kronofogden?
Gällande brist på hjälpmedel osv så är det inte tydligheten som brister utan viljan till nödvändiga förändringar. Ofta är det anhöriga som lägger sig emellan och försvårar.
Jag ser vad du skriver. Men verkligeheten ser inte så ut ändå hur mycket det än borde och ska hit och dit. Varför det inte fungerar som det borde ”på papperet” vet jag inte men det ÄR stora skillnader att jobba i privata bolag mot kommunal hemtjänst.Nej. Det är inte till företaget du anlitar som du som brukare betalar till utan du betalar upp till högkostnadsskyddet till kommunen som i sin tur betalar hemtjänstutföraren. Har du ingen inkomst betalar du heller inget. Hemtjänstföretaget får oavsett det betalt för de antal timmar/tjänster som utförs.
Med tydlig syftar jag på att man i de fallen får vara tydlig med att man inte kan ge den hjälp personen behöver om hjälpmedel inte får finnas i bostaden. Finns behovet av hjälpmedel så kvittar det om brukaren eller någon annan inte tycker att det behövs för personalen ska självklart inte riskera att förstöra vare sig sin egen eller brukarens kropp genom att försöka lyfta själva.
Jag ser vad du skriver. Men verkligeheten ser inte så ut ändå hur mycket det än borde och ska hit och dit. Varför det inte fungerar som det borde ”på papperet” vet jag inte men det ÄR stora skillnader att jobba i privata bolag mot kommunal hemtjänst.
Och nej, det kvittar inte i verkligheten. Vi kan inte kasta ut en säng mot en vårdtagares vilja och ställa dit en annan eller tvinga någon att fimpa när vi kommer (som exempel) och vi kan aldrig vägra att gå dit pga det eller avstå att utföra vård.
Självklart har vi det. Jag har jobbat i många år nu i hemtjänsten och på ett flertal olika enheter. Det jag skriver om är inget ovanligt. Socialtjänstlagen står över arbetsskyddslagen och man kan aldrig tvinga på vårdtagare något, ta ifrån dem något eller neka dem vård. I den typen av fall har utslaget alltid varit detsamma.Har ni inget skyddsombud på arbetsplatsen?
Det är tyvärr även fallet för folk som vet sina rättigheter men (pga själva anledningen till att de behöver hjälp) inte orkar driva sitt ärende. Såklart är det vanligare för en resursstark person att ha andra resursstarka personer i sin omgivning som kan föra deras talan, men det är tyvärr inte bara bristande kunskap om rättigheter som riskerar snedfördela resurser utan också bristande ork till att strida för den.Ja det är hemskt. Tänk på de som inte vet sina rättigheter. De riskerar ju att bli helt avpolletterade
Det är tyvärr även fallet för folk som vet sina rättigheter men (pga själva anledningen till att de behöver hjälp) inte orkar driva sitt ärende. Såklart är det vanligare för en resursstark person att ha andra resursstarka personer i sin omgivning som kan föra deras talan, men det är tyvärr inte bara bristande kunskap om rättigheter som riskerar snedfördela resurser utan också bristande ork till att strida för den.
Jag menar såklart inte att det gör det mindre synd om dem som inte får hjälp för att de inte vet, bara att det inte löser allt att veta ens rättigheter heller.
Nej lagar som inte följs vet vi ju existerar, det är ju pga det som tråden startades. Trots det kan man ändå hänvisa till lagen. Visst finns det privatpersoner som anser sig stå över lagen precis som det finns de tjänstemän/politiker som anser att t ex SOL inte ska följas. Du och dina arbetskamrater har en fördel jämfört mot de som drabbas när SOL inte följs, ni kan säga upp er, ni kan vägra utföra sådant som skadar/kan skada er och ni kan ställa krav. Självklart har utföraren krav på sig att utföra men du som enskild kan aldrig någonsin bli tvingad att utföra sådant som skadar dig. Den som drabbas när SOL inte följs kan inte göra ett skit. Överklaga javisst men när de som har bestämt att SOL inte ska följas är samma person som ska se till att intyg och tester utförs för att kunna avgöra om hjälpen behövs eller inte inte utför sitt jobb och vägrar beställa erforderliga undersökningar som man som privatperson inte kan beställa, lämnar beslut så sent att det är omöjligt att ordna läkarintyg osv. osv. ja då har man inget att hämta utan får klara sig själv. Hur hemskt det än låter kan du och dina kollegor söka nytt jobb. Den som inte klarar sin ADL är mer utsatt hur man än vänder och vrider på det. Diskussionen blir såklart larvig när det faller såhär lågt men att som arbetsför jämföra sig med den som inte klarar sin ADL, det stör mig på allvar.Jag ser vad du skriver. Men verkligeheten ser inte så ut ändå hur mycket det än borde och ska hit och dit. Varför det inte fungerar som det borde ”på papperet” vet jag inte men det ÄR stora skillnader att jobba i privata bolag mot kommunal hemtjänst.
Och nej, det kvittar inte i verkligheten. Vi kan inte kasta ut en säng mot en vårdtagares vilja och ställa dit en annan eller tvinga någon att fimpa när vi kommer (som exempel) och vi kan aldrig vägra att gå dit pga det eller avstå att utföra vård.
Men snälla du! Nu har du ändå tagit och plockat ihop något som jag INTE har jämfört och skrivit. Ditt svar är totalt urspårat mot vad jag har ansett med mina svar.Nej lagar som inte följs vet vi ju existerar, det är ju pga det som tråden startades. Trots det kan man ändå hänvisa till lagen. Visst finns det privatpersoner som anser sig stå över lagen precis som det finns de tjänstemän/politiker som anser att t ex SOL inte ska följas. Du och dina arbetskamrater har en fördel jämfört mot de som drabbas när SOL inte följs, ni kan säga upp er, ni kan vägra utföra sådant som skadar/kan skada er och ni kan ställa krav. Självklart har utföraren krav på sig att utföra men du som enskild kan aldrig någonsin bli tvingad att utföra sådant som skadar dig. Den som drabbas när SOL inte följs kan inte göra ett skit. Överklaga javisst men när de som har bestämt att SOL inte ska följas är samma person som ska se till att intyg och tester utförs för att kunna avgöra om hjälpen behövs eller inte inte utför sitt jobb och vägrar beställa erforderliga undersökningar som man som privatperson inte kan beställa, lämnar beslut så sent att det är omöjligt att ordna läkarintyg osv. osv. ja då har man inget att hämta utan får klara sig själv. Hur hemskt det än låter kan du och dina kollegor söka nytt jobb. Den som inte klarar sin ADL är mer utsatt hur man än vänder och vrider på det. Diskussionen blir såklart larvig när det faller såhär lågt men att som arbetsför jämföra sig med den som inte klarar sin ADL, det stör mig på allvar.
Men snälla du! Nu har du ändå tagit och plockat ihop något som jag INTE har jämfört och skrivit. Ditt svar är totalt urspårat mot vad jag har ansett med mina svar.
Säger upp sig gör ju folk. Och ingen söker jobben. Och det går ut över omsorgstagarna.
Jo ett visst val finns ju.Jag tror att det @TinyWiny försökte få fram är att även om din arbetsmiljö verkar minst sagt problematisk så har du ju ett val. Personen som kanske är beroende av insatser för att klara sitt dagliga liv har inget.
Jo ett visst val finns ju.
Valet att acceptera hjälpmedel och låta bli att blåsa rök på personalen kanske?
Det är inte förbjudet att vara trevlig och försöka göra det bästa av situationen.
Jag förstår att man inte alltid har förmågan att vara "trevlig".Du förstår inte vad jag vill få fram. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för att du ska förstå. Antagligen är det jag som har svårt att utrycka mig hur jag menar. Kanske ngn annan som är mer vältalig kan ta vid.
Skulle dock vilja tillägga att ”vara trevlig” inte alltid är ett val en kan göra.
Jag förstår att man inte alltid har förmågan att vara "trevlig".
Men i många fall så måste det väl ändå vara möjligt att göra ett visst val med att inte plåga personalen så att den säger upp sig?
Annars så finns här en låsning utan lösning.
Vårdtagare är så gräsliga att ingen vill arbeta med vården och att allt därför kollapsar av brist på personal.
Det är en redigt svår nöt att knäcka.