Diskussionen som jag klev in i handlade om att det kommer många olika hela tiden till vårdtagarna. Jag förklarade varför det är så. Gav flera exempel. Det största är personalbrist och stor osättning på personal. Där kommer också bristen på kompetens in som också diskuterades.Jag tror att det @TinyWiny försökte få fram är att även om din arbetsmiljö verkar minst sagt problematisk så har du ju ett val. Personen som kanske är beroende av insatser för att klara sitt dagliga liv har inget.
Jag tycker att det är jättebra att påminna sig om detta. Ta det inte så personligt, alla kan behöva påminnas om detta då och då. Jag kan förstå att om man är beroende av insatser i SOL eller LSS för att klara sitt dagliga liv så kan man tycka att det är jobbigt att diskussionen här i tråden kommit att i så stor utsträckning handla om din arbetsmiljö. Är du med på hur jag tänker här?
Du kan gå hem från jobbet eller säga upp dig, men din arbetsplats är någons liv. Det går aldrig att ändra på.
Sen så är det ju självklart problematiskt att din arbetsplats inte fungerar.
För ja, folk säger upp sig och går vidare till andra andra yrken för att det är idag för att arbetsplatsen är inte hållbar. Vi har alla kraven och ses som ett arbetsredskap. Jag tycker faktiskt att det är ett givande och tagande i BRA vård. Vill man ha BRA vård så behöver man kanske öppna upp lite för det själv också och inte bara kräva?
Kontentan är att vården idag har börjat kollapsa och det finns inte folk som vill jobba där. Varför? Vad kan man göra för att det ska bli ett jobb igen som folk vill ha och trivs med? Utan personal som gillar sitt jobb och mår bra kommer det aldrig att bli en bra vård eller nöjda vårdtagare.