Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Jag har funderat på det där med att vara bortskämd med kärlek. Det är inte helt enkelt. Försvinner den kärleken på ett eller annat sätt blir det nog svårare att hantera och en större sorg än om man bara förlorar en lyxbil eller nåt. Det är ju bara saker. Svårare med känslor.

Om man resonerar så skulle det ju vara bättre att köpa en bil än säga "jag älskar dig" till barnen :confused: jag förstår inte alls... :confused::confused::confused:

Eller att låta bli att älska sina barn överhuvudtaget, kanske till och med vara lite lagom elak så att de inte blir ledsna när man dör... :confused::confused::confused:

...eller...

Jag tycker du har alldeles för många saker på listan och utdelning sker alldeles för sällan om beteendet inte har ändrats sig inom någon månad och blivit självrullande dvs inte behöver belöningsystem längre.
Straff tillhör inte belöningssystem vilket du redan kan höra på ordet i sig och ett barn närmare 4 års ålder behöver konsekvens här och nu och inte flera dagar framåt för annars är det svårt att få ett beteende som kvarstår.

Tex belöningssystem kan man använda sig till ett barn som kan gå på toaletten och fixar det utmärkt i normala fall men som prioriterar lek framför att gå (har inte tid) och därför kissar/bajsar i byxorna. Då kan man för ett litet tag lägga till ett belöningsystem för att skapa en starkare yttre motivation. Efter någon månad kan man fasa ut och ta bort och då kvarstår ändå beteendet att gå på toaletten när det är nödvändigt. Det är förutsatt att barnet faktiskt kan utföra utgiften utan större svårigheter annars.

Vad man inte skall göra är att smyga med hur många belöningar/bestraffningar som satts upp utan barnet behöver en ordentlig koppling mellan agerande och konsekvens. Kan du inte ta konflikten av negativa saker som sätts upp så välj bara positiva saker. Gör en större sak när det uppmärksammas.

Sätter du upp två viktiga saker och se till att du har ett schema där barnet är med och sätter upp poäng där barnet har lyckats att samla ihop poäng. Börja heller förlitet än för stort. Ge belöning ofta och se till att hon vet vad hon strävar efter varje gång. 3 dagar skulle jag max låta det gå emellan innan något sådant är inarbetat. Det härliga med det hela är att det blir en rippeleffekt även även andra saker utan att det dyker upp på listor.
Är beteendet inte förändrat efter en månad få du fråga dig om det är rätt sätt för ditt barn.

Jag kan använda mig utav belningssystem. Det är bra att ha hos känsliga barn där även en mild tillsägelse kan vara katastrofartad. Att då veta vad som gäller, att få saker och ting konkret och förbereda sig inför att tex belöning uteblir är lättare för sådana barn att hantera. Det blir också mycket mer konkret på lyckande eftersom barnet då kan se hur mycket det har skarpat ihop.

Belöningssystem har sina för- och nackdelar. Det kan bli väldigt rätt men samtidigt kan det därför bli väldigt fel också.

Jag tycks däremot vara den enda människan som ibland belönar mig för att ha varit duktig och städat här hemma :D

Jag tycks däremot vara den enda människan som ibland belönar mig för att ha varit duktig och städat här hemma :D

Jag citerade bara det sista, men jag tycker att du hade mycket bra synpunkter på det här med belöningssystem :), framförallt att det kan bli alldeles fel.

Vår mellandotter har en i grunden pessimistisk inställning och förutsätter ofta att det mesta kommer att gå åt skogen. Hon är aldrig med och tävlar eller spelar spel eftersom det finns en risk att hon kan förlora. Att använda sig av belöningar för uppnådd prestation skulle resultera i att hon suckar och säger "jag kommer inte att få belöningen för jag kommer aldrig att klara uppgiften".

Och över till citatet: nej, du är inte den enda som belönar sig, men inte ger du väl dig själv timpeng för veckostädningen ;). Har vi haft en riktig storstädning, där hela familjen hjälps åt, blir det ju extra mysigt att samlas i soffan efteråt, men framförallt tycker jag nog att ett rent hus är belöning nog.

Ang. hästdiskussionen så tycker inte jag att man kan köpa en häst åt en snart 4-åring och förvänta sig att barnet ska sköta hästen (tvärtemot många hästmänniskor ser jag faktiskt ingen anledning att köpa en egen häst åt så små barn, då är det snarare förälderns intresse som tillgodoses).

När det gäller att slåss så har vi försökt styra så att man vi visar "tillåtna" sätt att visa sin ilska. För arg och frustrerad måste man ju få bli.
Stampa i golvet eller sopa till ett leksaksdjur tycker jag är helt ok. Varför ska man inte kunna slänga sin snutte? Det är ju inte så att den gör illa sig.

Självklart skulle jag inte säga att en fyra åring ska sköta sin ponny helt själv. Jisses... däremot har hon egna prylar till de ponnyer hon rider hos sina släktingar. Det är enklare så när vi är där. Jag menar när hon kommer tex upp i slutet av lågstadiet eller mellanstadiet och vill ha häst, att hon då måste sköta om den själv och det tror jag förresten den här tösen kommer att göra, för hon formligen älskar djur lika mycket som sin mamma.

Eftersom det är hemskans mycket diskussioner på gång på alla håll vill jag bara fråga lite saker:

Hur är en "bra person" i din uppfattning?
Alltså, vad är positiva och negativa egenskaper hos en individ?
Hur vill du att din dotter ska bli när hon blir stor?
Hur ska du hjälpa till inför detta?

Och inte bara klyschiga "Hon ska bli snäll och ta ansvar" utan gärna lite mer detaljerat. Jag är faktiskt nyfiken?
Vad är VIKTIGT?
Vad är OVIKTIGT?

Jag tycker det är fantastiskt att du har vuxit upp till en sån klok vuxen med dina upplevelser. Din dotter kan vara glad att hon har dig som mamma.

Tack så mycket! Det värmde :)
Jag är ofta rädd att göra fel just för jag inte riktigt vet vad som är normalt. Men jag ville visa att hemska system också fungerar, dvs man uppnår målet - jag städar ju. Men till vilket pris?

Självklart skulle jag inte säga att en fyra åring ska sköta sin ponny helt själv. Jisses... däremot har hon egna prylar till de ponnyer hon rider hos sina släktingar. Det är enklare så när vi är där. Jag menar när hon kommer tex upp i slutet av lågstadiet eller mellanstadiet och vill ha häst, att hon då måste sköta om den själv och det tror jag förresten den här tösen kommer att göra, för hon formligen älskar djur lika mycket som sin mamma.

Förlåt mej, men jag skulle skratta ihjäl mej om det kom en 4 åring dragandes med sadlar, träns, och benskydd när dom ska "åka" på mina hästar:D
Grejer till hästarna håller jag, och sedan får gärna barn komma och rida.

Att dom har en plastborste för 40 kronor från Börjes med sig är helt okey.
Vad skulle vara enklare med att ni har egna grejer?
En massa stök och bök med att ställa in remmar, och vem vet vilken storlek på bett det ska vara?:crazy:

* Jenny * Som önskar hålla passande utrustning till mina hästar.

Just här inne på bukefalos känner jag mig ofta trängd, pga att den jag är som person inte duger! Känner flera som har slutat vara här inne just pga att de blir "mobbade" och inte få ha sina åsikter utan de måste passa in någon speciell mall här inne annars är de knasiga!

Det var min styvfar och skolkamrater som mobbade mig psykiskt. tom en gång att de försökte skrämma mig riktigt ordentligt när jag red så att jag skulle skada mig, tur att jag hade en snäll ponny som tog hand om mig. Inte många ponnyer som har den egenskapen!

Tösen får visa känslor! Hon visar varje dag!

Fast...duga..sitter inte det mer i skallen? För tänker du rätt så hamnar du inte i känslan att du inte duger. Det handlar också mkt om hur man uttrycker sig. Du kan säga väldigt mkt utan att folk triggar på det, utan att folk höjer på ögonbrynen. O det gäller inte bara här..det gäller i hela samhället.

Så styvfaderns mobbing och skolkamraternas har inte påverkat dig ett skit? Det har inte påverkat dig på max som gjort att du agerar som du gör idag? Jag skulle vilja påstå att det gör det.

Jag skrev nog dåligt ang. känslor. Man kan visa känslor men ändå inte visa. Det där viktiga som behöver ut håller man för sig själv.

Om man räknar bort mobbingen så är jag supernöjd med min uppväxt! Okej, hade helst sett att mina biologiska föräldrar höll ihop men så var inte fallet, min far satte för stor press på familjen kring den verksamhet han hade.

Så du sätter ingen press på dottern idag? O du kommer inte sätta press på henne som tonåring. Du skrev något om att hon får bara veckopeng om hon sköter sina sysslor... Jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå med pressen. Hade jag levt med den pressen så hade jag tagit j-vligt illa vid mig under uppväxten och blivit ännu mer sänkt som vuxen. Det hade krävts ÄNNU mer terapi o ÄNNU mer pengar för att bli 'normal'.

Tänk efter!

Vad är din förmåga att lyssna på vad jag verkligen skriver eller vad andra skriver?
Vad är det som säger att det du gör med dina barn är så rätt?
Då får du beskriva exakt hur du går tillväga vid olika situationer tex som finns i listan?

Jag vet att detta inte var riktat till mig men jag svarar gärna på hur vi gör!

Hos oss finns ingen lista och inga prickar (belöning och straff) som är kopplade till vissa uppgifter som ska göras.

Bädda - Jag bäddar inte sängen själv, alltså kräver jag inte det av sonen heller.
Göra sig i ordning för olika saker - Vi ber honom göra sig i ordning ett antal ggr (olika beroende på trötthetsgrad). Händer det inget gör nån av oss i ordning honom.
Duka innan mat - När han vill så får han. Han ber om det själv. Vill gärna hjälpa till att laga mat oxå. Absolut inget som helst krav! Bara kul när han visar intresse.
Duka av din tallrik - Samma där. Vill han så får han. Inget vi ber om. Han lär sig tids nog!
Till dagis - Samma som vid "göra sig i ordning".
Kissa på toaletten på dagis - Dom frågar. Går det så går det. Oftast vill han inte.
Bajsa på toaletten på dagis - Som ovan.
Hämta på dagis - Samma som vid "göra sig i ordning". Med ett antal extra portioner tålamod pga "dagistrött" unge!
Kissa på toaletten hemma - Går oftast bra om man frågar. Ibland sker det spontant.
Bajsa på toaletten hemma - Oftast inte men det händer.
Hjälpa till - Han vill hjälpa till med lite allt möjligt. Sätta på kaffebryggaren, tvättmaskinen, plocka ur diskmaskinen mm. Inget vi frågar om.
Trädgårds arbete - Har ingen trädgård men han vill gärna vattna blommorna inne och på balkongen.
Städa(plocka) rummet varje kväll - Vi hjälps åt ibland. Ibland plockar vi när han har lagt sig. Han leker mest i tv-rummet. Ibland plockar ingen!!! ;)
Borsta tänderna - Tidigare var det gnäll ibland men det blev borstat ändå. Inga problem nu.
Borsta Håret - Inga problem.

Belöning för honom är att FÅ hjälpa till när han vill och att höra att vi uppskattar hans hjälp.

Nej absolut inte något negativt. Mina barn är sjukt bortskämda med kärlek och inte bara av mig och barnens far. Men det jag menar är att jag tror att förlusten av den sortens bortskämdhet gör ondare att mista än om man är bortskämd med saker. Särskilt om den slits i från en väldigt plötsligt, svårt att ersätta liksom.

Vet man om att man ska få gäster, klart som sjutton att man får en fart och plockar då, annars skäms man ju!

Exakt det där har jag försökt uppfostra mina barn så att de ska slippa känna. Jag vill inte att de känner att de måste städa för att duga, och jag vill inte att de skäms för sådana struntsaker som städning.

Jag har försökt beskriva det i flera inlägg, särskilt när det gäller min fosterdotter.

Men du ser det alltså som en känsla som du gärna vill föra över till din dotter?

*kl

Jag blir gråtfärdig när jag läser den här tråden. Många bra argument har tillkommit av många kloka bukare. Dom är värda att ta till sej..

Skippa pressen på små barn för det blir en press vare sej man tror det eller inte.

Då åker hon ut, under vårat tak är det våra regler som gäller och bor hon hemma och tjänar egna pengar så får hon bidra med en viss del annars får hon flytta

Kommer du till den här punkten så har DU misslyckats någonstans på vägen.

Om jag skulle kasta ut mitt barn så ska det vara så sjukt illa ställt så jag kan inte ens föreställa mej ett sådant scenario.

Har du genomlidet allt det där så gråter mitt hjärta för dej:cry: Jag är glad att du ändå är så klok att du inte för över det på din dotter.

Underbart att du kan vända din negativ uppväxt till klokhet istället:)

Där den står uppstallad så betalar vi då för det som ingår där men ska hon ha hästen så måste hon mocka och rykta hästen ifall hon vill ha den, jag menar att vissa föräldrar gör även det åt barnen. Det enda de gör är att rida!
Alltså tösen har redan så mycket ridsaker som hon använder när hon är hos släktingar och rider utöver ridhjälm, har hon kompletta sadlar (vanlig plus sadelputa), 2 träns, sadelgjordar, senskydd, ryktsaker, schabrak, öronluva, grimma och grimskaft.
Hemma har hon tre egna datorer (ärvda) med massor av spel på samt TV på rummet där hon har massor av saker.
Hon får saker, kläder och massor av kärlek och omtanke i överflöd av oss båda. Hon får visa utbrott också.

Ja, hon verkar ha galet mycket saker som ni har gett henne. Frågan är kanske hur välvalt det är att belöna henne med ännu fler prylar? För en utomstående låter det som att hon redan har allt en treåring kan behöva och mer därtill.

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar