Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Hon får ha sin napp och snuttis när hon är ledsen eller arg över något, men hon får inte kasta iväg de på något eller slåss med dem, där går gränsen vilket jag och många andra anser är en bra gräns.

Så dina barn får slåss med napp, snuttis eller gosedjur? Det är det du säger eller hur!!

Jag tror att alla härinne försöker lära sina barn att inte slåss och att inte kasta saker som kan skada/gå sönder.

Men det bekymmersamma är det här: För att få tillbaka dem då, måste hon be snällt!

Där visar du - än en gång - att ditt barn som ännu inte fyllt fyra måste böja på nacken för dig, du tvingar henne till underkastelse. Det är riktigt, riktigt obehagligt.

R
Hon får ha sin napp och snuttis när hon är ledsen eller arg över något, men hon får inte kasta iväg de på något eller slåss med dem, där går gränsen vilket jag och många andra anser är en bra gräns.

Så dina barn får slåss med napp, snuttis eller gosedjur? Det är det du säger eller hur!!

Jag tycker du har oerhörda krav på självbehärskning på ett så litet barn. Mitt barn får inte slåss med andra djur eller människor, eller kasta saker som kan gå sönder. Att i vredesmod istället kasta en snuttefilt skulle jag tycka var ett förhållandevis konstruktivt sätt att hantera ilska, och inte något att fördöma. Och definitivt inte ställa krav på att barnet minsann ska be snällt för att få tillbaks den.

Men kan man inte få välja sina konflikter och fajter, för att orka med dagen. Vi har hittat olika saker som funkar för oss, så why not? Är ni så perfekta alla här inne? Får man inte vara annorlunda? För då är det precis som när jag var liten och blev psykiskt mobbad, för att man vågade vara annorlunda med lite andra kläder osv eller bo i ett superstort hus.
Många här inne opponera sig emot när jag skrev att vi hade satt en timer på eluttaget till TVn...
För oss funkar detta.
Jag har triangelmärkt tråden, för den har förlorat sitt syfte. Syftet med trådstarten var inte att diskutera speciellt bara det jag använder utan vad alla använder och tex hur stor veckopeng etc. Jag beskrev bara men det var bara ett exempel bland alla som borde bli. Kanske kunde ha valt en annan rubrik då.

Men saken är ju att ingen utom du verkar använda sig av belöningssystem. I din TS framstår det som att du tror att alla eller många har ett sådant, men så är det alltså inte. De flesta har inget och vill heller inte ha något.

Jag tror att alla härinne försöker lära sina barn att inte slåss och att inte kasta saker som kan skada/gå sönder.

Men det bekymmersamma är det här: För att få tillbaka dem då, måste hon be snällt!

Där visar du - än en gång - att ditt barn som ännu inte fyllt fyra måste böja på nacken för dig, du tvingar henne till underkastelse. Det är riktigt, riktigt obehagligt.

:bow::bow::bow:
Amen!

* Jenny *

Jag lärde mig tidigt att livet är en kamp och det är lika bra de lär sig det ifrån början.
Man måste kämpa för det man vill ha. Vill man ha något speciellt så får man antingen önska sig det när man fyller år, har namnsdag eller i julklapp eller så får man göra saker för att få det.

Det var det här jag misstänkte. Arv och miljö. Du ser inte något bekymmer med hur du har blivit uppfostrad och hur det har påverkat dig..o hur du sedan för över det till dottern o hur det med hög sannorlikhet kommer att påverka henne. Vill du ge henne samma liv, samma kamp o samma känslor som du fick? Är du så nöjd över ditt liv och den uppfostran du fick att du vill ge henne samma?

En stillsam undran.

Det där är exakt vad som beskrivs som "svart pedagogik" av Alice Miller i boken I begynnelsen var uppfostran. Dvs en pedagogik som innebär att barnet ska underkasta sig förälrarna och visa förnöjd lydnad. Just det där med att barnet inte ens få vara argt/ledset/upprivet när det vill ha sin snutte eller napp, är ett exempel som hon illustrerar sitt resonemang med.

Usch när jag växte upp var Alice Miller husgud. Det har jag inte mått bra av:cry:

Och när jag blev förälder och hela tiden sa till mitt barn att jag älskade henne så undrade min mor om jag hade lärt mig att göra så av personalen på BVC:crazy:

Vet man om att man ska få gäster, klart som sjutton att man får en fart och plockar då, annars skäms man ju!

What? Det är just det där vi ska komma ifrån. Att bli bedömda utifrån hur vi har det hemma..vilka saker vi har osv. Är du uppväxt med att det ska bytas om också så man ser 'fin' ut också..annars får man skämmas?

Svaren blir annorlunda när tålamodet tryter på er här inne! Jag har försökt svara vänligt, men när ingen lyssnar på de svaren då blir det vad det blir därefter!

O så andas vi o loggar ut när det blir jobbigt. Jag har många gånger i olika trådar läst mig till att du väldigt ofta känner dig trängd. Kan det stämma?

Jag lyssnar o läser på det du skriver. Jag reagerar väldigt mkt på en del saker..o andra inte. Just biten att inte få känna känslor, att inte få reagera utan du blir fråntagen något har skapat enorma bekymmer för mig. Jag misstänker du skiter fullkomligt i hur jag, en väldigt känslig människa kan reagera på saker som hänt mig som liten. Men jag skriver ändå. Du kanske har ett känsligt barn som inte visar det.. Hur som haver. Jag har jättebekymmer med detta som vuxen. Jag fick aldrig visa känslor som liten..jag fick aldrig reagera utåt i en konflikt. Vilket har gjort att jag inte tar konflikter..jag vågar inte eftersom det 'alltid' har blivit locket på. Det kanske kan vara något att tänka på?

Jag hoppas verkligen du kommer till insikt o förstår dig själv. Att din uppväxt har påverkat dig på ett speciellt sätt. O jag hoppas du ställer dig frågan om det verkligen var 100% bra..i alla aspekter. Jag hoppas också att du funderar igenom hur mobbingen har påverkat dig och hur din svärfars agerande har påverkat ditt sätt o se på saker.

I all välmening.

Fast så har det liksom aldrig funkat hos oss. De har aldrig KRÄVT någon veckopeng och den har heller inte krävt någon särskild motprestation. Eftersom städning, dukning och sånt gemensamt gjorts just gemensamt utan att någon ska få betalt så har det liksom aldrig varit till diskussion

Jag har funderat på det där med att vara bortskämd med kärlek. Det är inte helt enkelt. Försvinner den kärleken på ett eller annat sätt blir det nog svårare att hantera och en större sorg än om man bara förlorar en lyxbil eller nåt. Det är ju bara saker. Svårare med känslor.

Apropå hur man lärde sig som barn;
Jag städade rummet en bestämd dag i veckan. Efteråt kontrollerades det minutiöst, i form av kontroller om det fanns fläckar på fönstret, om något i hyllan stod snett, om lampskärmen var dammig. Hittades något fel fick jag ett straff, till exempel kunde jag bli inlåst hela helgen utan mat i garaget, jag kunde få en blåtira eller någon av mina saker bortkastade. Det höll på från 5 års ålder, och jäklar vad jag lärde mig att städa! Min man kan bli häpen över hur städat huset kan se ut på kort tid, eller att jag ids putsa alla tavlor och golvlister så fort vi får besök.. I min värld gör man så!
( numer putsar jag inte så mycket, jag har visat mina vänner vårt kaos och de verkar gilla mig ändå :))

Iallafall, systemet funkade, jag blev bra på att städa. Men vill jag föra det vidare till min fina oskyldiga flicka?! Nix, hon är 4 och behöver inte städa mer än om hon stökar med flit, typ häller ut alla pärlor. Även då plockar vi tillsammans. Städskräcken skall hon inte få ärva från mig!

Jag och endast jag kan ändra på dåliga saker som jag ärvt.

Sorgligt att du har blivit uppväxt med att "livet är en kamp" och dessutom blivit utsatt för psykisk mobbning! Det faktumet tycker jag gör det än tydligare att du borde fundera över om du vill ge din dotter samma slags uppväxt som du själv hade, och om du verkligen mådde bra av den?

Sorgligt att du har blivit uppväxt med att "livet är en kamp" och dessutom blivit utsatt för psykisk mobbning! Det faktumet tycker jag gör det än tydligare att du borde fundera över om du vill ge din dotter samma slags uppväxt som du själv hade, och om du verkligen mådde bra av den?
Jag mobbar inte tösen! Skulle aldrig göra det! Jag är helt nöjd med den uppväxt jag har haft, visst mobbingen hade jag gärna sluppit ifrån styvfar men resten var inga som helst problem. Jag är stolt över min uppväxt annars!

Just här inne på bukefalos känner jag mig ofta trängd, pga att den jag är som person inte duger! Känner flera som har slutat vara här inne just pga att de blir "mobbade" och inte få ha sina åsikter utan de måste passa in någon speciell mall här inne annars är de knasiga!

Det var min styvfar och skolkamrater som mobbade mig psykiskt. tom en gång att de försökte skrämma mig riktigt ordentligt när jag red så att jag skulle skada mig, tur att jag hade en snäll ponny som tog hand om mig. Inte många ponnyer som har den egenskapen!

Tösen får visa känslor! Hon visar varje dag!

Det var det här jag misstänkte. Arv och miljö. Du ser inte något bekymmer med hur du har blivit uppfostrad och hur det har påverkat dig..o hur du sedan för över det till dottern o hur det med hög sannorlikhet kommer att påverka henne. Vill du ge henne samma liv, samma kamp o samma känslor som du fick? Är du så nöjd över ditt liv och den uppfostran du fick att du vill ge henne samma?

En stillsam undran.
Om man räknar bort mobbingen så är jag supernöjd med min uppväxt! Okej, hade helst sett att mina biologiska föräldrar höll ihop men så var inte fallet, min far satte för stor press på familjen kring den verksamhet han hade.

Jag förstår att det är jobbigt med den kritik som förts fram i tråden, och det framgår med all önskvärd tydlighet att du (ni) är nöjda med systemet.

Men i denna tråd har 50 olika användare tyckt att systemet är skevt på ett eller annat vis. 50 personer! Jag hoppas att du mellan dina försvarsinlägg funderar på vad det är dessa personer vill säga.

Man får ha olika synsätt, man får göra fel. Jag har fått många tankeställare av buke som lett till att jag ändrat mitt förhållningssätt på olika punkter och områden. Även om man inte håller med i allt som sägs så tror jag att man vinner på att vidga sina vyer och tänka till kring det man gör, speciellt om man får tips eller direkt motstående argument.

Apropå hur man lärde sig som barn;
Jag städade rummet en bestämd dag i veckan. Efteråt kontrollerades det minutiöst, i form av kontroller om det fanns fläckar på fönstret, om något i hyllan stod snett, om lampskärmen var dammig. Hittades något fel fick jag ett straff, till exempel kunde jag bli inlåst hela helgen utan mat i garaget, jag kunde få en blåtira eller någon av mina saker bortkastade. Det höll på från 5 års ålder, och jäklar vad jag lärde mig att städa! Min man kan bli häpen över hur städat huset kan se ut på kort tid, eller att jag ids putsa alla tavlor och golvlister så fort vi får besök.. I min värld gör man så!
( numer putsar jag inte så mycket, jag har visat mina vänner vårt kaos och de verkar gilla mig ändå :))

Iallafall, systemet funkade, jag blev bra på att städa. Men vill jag föra det vidare till min fina oskyldiga flicka?! Nix, hon är 4 och behöver inte städa mer än om hon stökar med flit, typ häller ut alla pärlor. Även då plockar vi tillsammans. Städskräcken skall hon inte få ärva från mig!

Jag och endast jag kan ändra på dåliga saker som jag ärvt.

Jag tycker det är fantastiskt att du har vuxit upp till en sån klok vuxen med dina upplevelser. Din dotter kan vara glad att hon har dig som mamma.

Precis!

När min äldsta dotter var 4-5 år cyklade vi ner till stationen en svinkall dag, mitt i vintern. "Mamma kan jag få en glass?" "Nej, det är alldeles för kallt" blev mitt svar och dottern replikerar "Mamma, jag äter inte glass för att det är varmt, jag äter glass för att det är gott." Klart ungen fick en glass...

Haha vad härligt! Klart ungen skulle ha sin glass då!

Jag har funderat på det där med att vara bortskämd med kärlek. Det är inte helt enkelt. Försvinner den kärleken på ett eller annat sätt blir det nog svårare att hantera och en större sorg än om man bara förlorar en lyxbil eller nåt. Det är ju bara saker. Svårare med känslor.

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar, menar du att det skulle vara negativt att vara bortskämd med kärlek? Jag och min bror blev bortskämda med kärlek så länge vår mamma levde, och när hon dog var det en enorm sorg. Där och då kunde jag inte förstå hur jag skulle överleva. Jag sörjde att jag inte hade någon mamma, att jag inte hade någon bästis och att min dotter inte hade någon mormor. Men den gränslösa kärlek jag fick av henne bär jag fortfarande med mig, och idag ser jag min bror titta på min dotter med samma kärlek som min mamma brukade göra, för vi har fått lära oss att älska. Jag och min bror har blivit fråntagna en kärlek, men vi har samtidigt fått en ny, för våra band har blivit så mycket starkare.

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar