Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Bortskämda av kärlek och omtanke är underbart men Hagalna som du kallar det, är bara fel!
Speciellt om det är tex skralt i familjen och barnen förväntar sig att de ska få veckopeng och tycker föräldrarna är skyldiga dem pengar ifall det har blivit missat, men de gör inget hemma för det som att tex fixa sitt rum åtminstone en dag i veckan och då var dessa skolbarn.

Tösen får också lära sig att har jag sagt NEJ då är det baske mig ett NEJ. Hon kan tjata bäst hon vill, men har jag bestämt dig då är det ingen idé!

Det tror jag inte att någon här tvivlar på. Men läser du Emros inlägg igen, ser du att det handlar om att säga ja, och om att stå för det.

Men du menar alltså att mina barn:

"vill bara ha och ha, föräldrarna ger också med sig! Barnen förväntar sig också att de bara ska få och få utan några som helst krav! Ingen frågar snällt! Ingen ska behöva kämpa för saker!" ?

Bara för att jag inte lärt dem att städa endast mot betalning ?

Jag tror nog att du har fått en hel del saker totalt om bakfoten.

Mina barn har lärt sig att städa för att det ingår i att bo. Inte för att man ska få betalt.

Ja man måste kämpa - kunskapsmässigt. Jag skulle mycket hellre vilja att mina barn lägger tid på skolan än på att sopa stallgolv. Om jag inte såg det som ett mål att mina barn skulle bli stallskötare eller städerskor...

Inte bara kunskapsmässigt utan på alla plan!
Om tösen kommer att vilja ha häst och få det, så måste hon klara av både skola och häst annars blir det ingen häst.

Om de får veckopeng utan att göra något för det så JA. Eller anser att du är skyldiga dem veckopeng ifall du har missat eller liknande.

Jag skulle mycket hellre vilja att mina barn lägger tid på skolan än på att sopa stallgolv.

Eller på att både uppleva och prata om känsloutbrott och konflikter, inte minst i den trygga familjemiljön, så att de förhoppningsvis blir känslomässigt och socialt kapabla och mogna personer som vuxna.

Jag tycker att det är oerhört tråkigt att läsa hur TS avsiktligt och välplanerat undanhåller sin dotter från att ha sina föräldrar att pröva sina känslor och sin vilja mot och med. Så mycket lärdom som går förlorad.

Varför är det viktigt att hon tar hand om hästen på egen hand? Vad tror du ska hända om ni tex betalar för fullservice åt henne? Är det ett mål för dig att hon blir som du?

Som om hon inte får pröva sin vilja! Himmel, du vet inte vad du snackar om eller känner mig eller min familj! Ge dig vaa!!
Vi har utbrott nästan minst ett utbrott varje dag och de tar en halvtimme innan det är lugnt igen!

Man måste fortfarande kämpa inom yrkena och jobba hårt för det man drömmer om och vill göra!

Du dillar i nattmössan! Kraven finns där fortfarande, men beroende på vilken bakgrund man har så ger den oss olika förutsättningar!
Man kan inte bara förvänta sig att få och få saker, så funkar det inte! Mycket skapar bara bortskämda snorvalpar som är knappt torr bakom öronen och snobbiga saker! Varför ska barnen förvänta sig att de ska få skjuts hit och dit, för diverse olika saker om det går att ta cykeln eller buss? Föräldrar till barn med hästar och ponnyer sköter dem åt dem, de tar inte ansvar för dem utan det enda de har är att rida och tävla. Om barnet vill ha häst/ ponny, borde den då inte ta ansvar för den?

Men är curling det enda alternativet till ditt belöningssystem? Du kan inte se att barn kan få en häst helt utan krav på prestation (dvs. hästen är inte en belöning utan en gåva helt enkelt), men med krav på att ta hand om den annars säljs den?

Ditt system baseras ju helt på att man måste prestera för att få någonting. Det handlar inte så mycket om att låta barn växa som individer. Istället för att ge barnet en häst och se barnet ta ansvar och växa som person ska barnet prestera (antagligen ganska mycket) för att öht få hästen. Varför kan inte en förälders gåva till sitt barn kunna vara att få en häst och få lära sig det fantastiska (roliga och tråkiga) med att ha ansvar och älska en annan varelse?

Jag förstår inte hur man kan tänka så enormt mycket på systemet och tillvägagångssättet och så lite på vilket resultat man vill uppnå och vad konsekvenserna kan bli.

Där den står uppstallad så betalar vi då för det som ingår där men ska hon ha hästen så måste hon mocka och rykta hästen ifall hon vill ha den, jag menar att vissa föräldrar gör även det åt barnen. Det enda de gör är att rida!
Alltså tösen har redan så mycket ridsaker som hon använder när hon är hos släktingar och rider utöver ridhjälm, har hon kompletta sadlar (vanlig plus sadelputa), 2 träns, sadelgjordar, senskydd, ryktsaker, schabrak, öronluva, grimma och grimskaft.
Hemma har hon tre egna datorer (ärvda) med massor av spel på samt TV på rummet där hon har massor av saker.
Hon får saker, kläder och massor av kärlek och omtanke i överflöd av oss båda. Hon får visa utbrott också.

Senast ändrad:

Så enligt dig så behöver inte barnet lära sig att ta hand om hästen? Att man skapar kontakt med den via skötseln?
Utan det bara det roliga med att rida som gäller för barnet, mockning och rykt det ska föräldrarna göra?
Kanske dags att du vaknar upp då! Det är bara toppryttare med hästskötare som får ha det så, alla andra ryttare måste ta hand om sina hästar och det är lika bra barnen lär sig det ifrån början.
Jag tror det är bara de som verkligen lägger ner tid på hästen och allt annat som verkligen lyckas.

Jag vet många föräldrar som mockar åt sina barn för att de ändå måste skjutsa till stallet och hellre än att stå och se på medan barnet gör allt så är de aktiva och engagerade i barnens intresse och hjälper till. Dessutom är det en chans att förkorta stalltiden något och även få ha barnen hemma lite. En sak är ju om barnen kräver och förväntar sig att någon annan gör då kan det väl vara läge att markera lite, men en annan sak som föräldrarna kan lära sina barn är ju att det är bra att vara delaktiga och hjälpsamma mot varandra.

Allt är dock inte svart eller vitt, allt behöver inte dras till det extrema för att man nödvändigtvis måste hålla på sina principer.

Självklart, men de barn som jag har mött har förväntat sig att de ska skjutsas hit och dit, tom några kvarter bort, eller de förväntar sig att de ska bara få tex veckopeng och om inte föräldrarna kan den veckan så blir de skyldiga barnen det.

Jag förstår inte riktigt resonemnaget.

Det finns bortskämda barn, därför ska min dotter lära sig att städning är viktigt och ska belönas? Det ena har väl inte med det andra att göra? Är det inte bättre att ta saker som de kommer och lära ut grunder istället för att fundera ut hela scenarion och kväsa en händelseutveckling innan den sker?

Jag tror inte att du stoppar andras bortskämda barn genom att ha ett (dysfunktionellt?) belöningssystem för ditt eget barn.

Har jag sagt att jag stoppar andra bortskämda barn?

Hur många gånger har jag skrivit i tråden att hon får saker av oss och att systemet gäller enbart saker till dockskåpet?

Det jag reflekterar över är det snäva synsättet vilket jag tror framgår. Jag har inte diskuterat dockskåp ö h t.

Systemet du beskriver poängterar ju vad du tycker är viktigt och hur det sedan hanteras. Det är viktigt att städa/plocka undan varje dag, och då ska det belönas eller bestraffas om så sker/inte sker. Jag hade ruttnat rätt fort på att leva i den miljön. Jag plockar undan för att jag vill ha det undanplockat, och det har jag upptäckt helt själv. Om någon däremot kommer hem och anser att jag bör plocka undan blir det fan i helvete undanplockat - jag ruttnar. Som vuxen tänkande människa.

Det känns rätt viktigt att veta vad systemet i längden bidrar till, vad ger det för signaler. Inte bara kortsiktigt: det är roligt att få dockskåpsgrejor. För jag tror inte din dotter är tillräckligt gammal att se orsak och verkan på det sätt du tror och hoppas på. Om jag inte har helt fel kommer utvecklat konsekvenstänkande långt senare.

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 752
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar