Sv: Våra olika belöningssystem
Vad är din förmåga att lyssna på vad jag verkligen skriver eller vad andra skriver?
Vad är det som säger att det du gör med dina barn är så rätt?
Då får du beskriva exakt hur du går tillväga vid olika situationer tex som finns i listan?
Jag har genomgående skrivit hur jag gör med mina barn och vad de fått för förmåner, men de enda inlägg du svarar på är de som är genomgående kritiska så jag ställer mig lite frågande till vad du egentligen vill med tråden...
Om jag får svara på frågan du ställer, även om den inte är riktad till mig, så har jag inte använt mig av ett system som liknar ditt, mina barn har fått hjälpa till hemma för att det är så man gör i en familj. De har fått sin månadspeng utan krav på motprestation och de har kunnat tjäna extra pengar genom att göra saker som inte ingår i det vardagliga livet. De är oerhört "bortskämda" med saker och djur, men djuren är jag huvudansvarig för.
De två yngsta är 12 och 14 år gamla och är riktigt goa BARN även om de naturligtvis får ta större ansvar än när de var mindre, men vi uppmuntrar dem att LEKA, tids nog blir det vuxenliv med allt vad det innebär.
Min äldsta dotter är 23 och är fena på att leka och argumentera OCH en fantastiskt god människa med fast jobb och sambo och hus, hon är skötsam, städar för att det behövs och har god hand med pengar, så jag anser nog (som någon annan här inne) att jag har facit på att min metod fungerar.
Jag är själv en "duktig flicka" och har fått lida för det, därför försöker jag (inte alltid lätt) låta bli att berömma för mycket för att mina barn gör duktiga saker, det är inte det viktigaste, däremot talar jag om hur glad jag blir när de hjälper mig. Jag talar också om att jag alltid älskar dem, men jag älskar inte allt de gör.
Jag är av den fasta övertygelsen att det viktigaste är att man är en bra människa, allt annat kan man lära sig när som helst.