Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Vet man om att man ska få gäster, klart som sjutton att man får en fart och plockar då, annars skäms man ju!

Så enligt dig så behöver inte barnet lära sig att ta hand om hästen? Att man skapar kontakt med den via skötseln?
Utan det bara det roliga med att rida som gäller för barnet, mockning och rykt det ska föräldrarna göra?
Kanske dags att du vaknar upp då! Det är bara toppryttare med hästskötare som får ha det så, alla andra ryttare måste ta hand om sina hästar och det är lika bra barnen lär sig det ifrån början.
Jag tror det är bara de som verkligen lägger ner tid på hästen och allt annat som verkligen lyckas.

Har du verkligen läst mitt inlägg? Jag skrev "få lära sig det fantastiska (roliga och tråkiga) med att ha ansvar och älska en annan varelse".

Min inställning till djurägarskap är att ägarens huvudansvar är att se till att djuret har det bra. (Sedan är det är egentligen mindre viktigt om man mockar själv eller om man lejer någon annan att göra det... eller om pärona erbjuder sig att göra det. Bara man ser till att det blir gjort.)

Jo jag har läst ditt förra och det här, och jag håller med att är ägarens huvudansvar. Visst föräldrarna är egentligen ägarna eftersom de oftast är de som betalat för hästen/ ponnyn, men det är ju barnet som ska ta ansvaret för djuret. Men visst olika krav beroende på åldern. Som tösen får hjälp med mycket av skötseln just nu då hon är lite liten men det kommer och intresset finns där. Men jag håller inte med om att man ska leja bort det tråkiga, om föräldrarna erbjuder sig att göra det en enstaka gång... visst Fine, bara inte barnet sedan förväntar och kräver att föräldrarna gör det hela tiden.

Tösen får också lära sig att har jag sagt NEJ då är det baske mig ett NEJ. Hon kan tjata bäst hon vill, men har jag bestämt dig då är det ingen idé! Ibland accepterar hon också ibland gör hon det inte men då blir det gråt en stund och sedan är det bra.
Jag har inte sagt att tösen heller måste göra något för att få lördagsgodis! :cool:

Om jag har sagt nej är det aldrig skrivet i sten, jag vill att min dotter ska växa upp till en kvinna som kan argumentera, diskutera och förhandla. Än så länge är hon för liten för att faktiskt kunna argumentera, men jag anser att jag lägger en grund för det genom att aldrig vara benhård. Om hon frågar efter en glass när vi går in i affären kan jag säga "nej, idag blir det ingen glass", om hon då frågar igen när vi står i kassan kan jag ibland ändra mig och säga "Okej, gå och välj en!". Däremot skulle jag inte ändra mig om hon skrek sig till den.

Men jag håller inte med om att man ska leja bort det tråkiga, om föräldrarna erbjuder sig att göra det en enstaka gång... visst Fine, bara inte barnet sedan förväntar och kräver att föräldrarna gör det hela tiden.

Varför ska man inte leja bort det tråkiga? Det finns rätt många saker vi vuxna lejer bort för att vi tycker de är tråkiga eller inte har intresse att lära oss (städning, däckbyte, renovering osv.). Själv ser jag fram emot den dag då vi kan ta in städhjälp. Varför ska inte barn få leja bort uppgifter? Självklart gäller där att man får nå en överenskommelse som båda parter håller sig till. Sedan kan ju inte barnet kräva att någon annan ska ta ansvaret, men möjligheten att leja bort en uppgift tycker jag ska få finnas.

Hur orkar du? Skämmas för att det inte är städat tillräckligt, tillhör inte det 1800-talet, då det var upp till bevis vilken god husmor som rådde över hemmet?

Jag tycker visst om att ha det någorlunda ordnat runt mig, men inte för någon annan än mig själv. Hade mina bekanta bekymrat sig över min städning hade jag snabbt bytt bekantskapskrets.

Visst leja bort ibland om tex barnet ska iväg på en kompis fest men inte alltid!
Men vi har alla olika åsikter och system för allt.

Om de får veckopeng utan att göra något för det så JA. Eller anser att du är skyldiga dem veckopeng ifall du har missat eller liknande.

Ja, vid en viss ålder tycker jag faktiskt att det är en rättighet att ha lite egna pengar att röra sig med. Och jag vet att det finns familjer som är fattiga, men jag hade kompisar som fick fickpeng trots att deras föräldrar fick socialbidrag, så lite utrymme finns det nog (hoppas jag).

Så länge de håller sig lugna och ber snällt om saker i en affär så kan också jag ge mig, även om jag sagt NEJ. Om det passar för stunden! Men skrik efter något tolererar jag inte, om det så gäller napp/ snuttis. Då får hon lugna sig och be snällt om den innan hon får den! Det har hon lärt sig och gör så. Men visst är det tufft att hålla på sitt NEJ. Speciellt tex när hon slåss med napp eller snuttis för att hon är arg över något eller kastar iväg dem. För att få tillbaka dem då, måste hon be snällt!

Senast ändrad:

Visst kan det vara bra att de får veckopeng, men med pengar kommer plikter och skyldigheter också och det måste de lära sig. För att få tex veckopengen så ska rummet vara i ordning under veckan och damsugit en gång i veckan.

Självklart! Dummer!!

dum fråga får ett dumt svar!

Du dillar i nattmössan!

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite intressant att någon som är så upptagen av att andras barn är ohyfsade, själv, i vuxen ålder, skriver så många ohyfsade kommentarer och svar.

Var är din förmåga och vilja att diskutera och analysera saker? Hur hjälper du din dotter att tänka, kritiskt reflektera och att formulera svåra tankar? Sådana saker är enligt min mening bland det viktigaste i föräldraskapet, och man undrar vilken roll det har i din familj.

Svaren blir annorlunda när tålamodet tryter på er här inne! Jag har försökt svara vänligt, men när ingen lyssnar på de svaren då blir det vad det blir därefter!

Speciellt tex när hon slåss med napp eller snuttis för att hon är arg över något eller kastar iväg dem. För att få tillbaka dem då, måste hon be snällt!

Det där är exakt vad som beskrivs som "svart pedagogik" av Alice Miller i boken I begynnelsen var uppfostran. Dvs en pedagogik som innebär att barnet ska underkasta sig förälrarna och visa förnöjd lydnad. Just det där med att barnet inte ens få vara argt/ledset/upprivet när det vill ha sin snutte eller napp, är ett exempel som hon illustrerar sitt resonemang med.

Hon får ha sin napp och snuttis när hon är ledsen eller arg över något, men hon får inte kasta iväg de på något eller slåss med dem, där går gränsen vilket jag och många andra anser är en bra gräns.

Så dina barn får slåss med napp, snuttis eller gosedjur? Det är det du säger eller hur!!

Vad är din förmåga att lyssna på vad jag verkligen skriver eller vad andra skriver?
Vad är det som säger att det du gör med dina barn är så rätt?
Då får du beskriva exakt hur du går tillväga vid olika situationer tex som finns i listan?

Om jag har sagt nej är det aldrig skrivet i sten, jag vill att min dotter ska växa upp till en kvinna som kan argumentera, diskutera och förhandla. Än så länge är hon för liten för att faktiskt kunna argumentera, men jag anser att jag lägger en grund för det genom att aldrig vara benhård. Om hon frågar efter en glass när vi går in i affären kan jag säga "nej, idag blir det ingen glass", om hon då frågar igen när vi står i kassan kan jag ibland ändra mig och säga "Okej, gå och välj en!". Däremot skulle jag inte ändra mig om hon skrek sig till den.

Precis!

När min äldsta dotter var 4-5 år cyklade vi ner till stationen en svinkall dag, mitt i vintern. "Mamma kan jag få en glass?" "Nej, det är alldeles för kallt" blev mitt svar och dottern replikerar "Mamma, jag äter inte glass för att det är varmt, jag äter glass för att det är gott." Klart ungen fick en glass...

Hur orkar du? Skämmas för att det inte är städat tillräckligt, tillhör inte det 1800-talet, då det var upp till bevis vilken god husmor som rådde över hemmet?

Jag tycker visst om att ha det någorlunda ordnat runt mig, men inte för någon annan än mig själv. Hade mina bekanta bekymrat sig över min städning hade jag snabbt bytt bekantskapskrets.

Jag har två kloka bekanta som tagit den skammen ur mig :laugh:

Den ena sa "Om jag tyckte att det var viktigt att det var städat när jag kom hade jag ringt igår" (kom på oanmält besök)

Och den andra svarade när jag beklagade mig över att jag inte städat "Och jag tänker inte göra det åt dig"

Man får ju hoppas att mina gäster kommer för att träffa mig och inte för att se hur städat jag har :crazy:

Svaren blir annorlunda när tålamodet tryter på er här inne! Jag har försökt svara vänligt, men när ingen lyssnar på de svaren då blir det vad det blir därefter!

Alltså precis som när barn blir arga? De brukar väl också i stort sett tycka att ingen lyssnar på deras åsikter och argument, och så blir de arga. Varför är det ok att du blir arg, men inte att barn blir det?

Jag tycker att folk verkar läsa både dina och andras inlägg och diskutera som man brukar. Däremot är det just ingen som tycker att ditt system verkar särskilt bra, och det är i stort sett ingen som använder sig av något belöningssystem överhuvudtaget. Bland andra jag har förklarat hur jag ser på belöningar och varför tex veckopeng inte är en belöning. Jag har egentligen ingen känsla av att du lyssnar på de inläggen, men jag kallar dig inte för dummer.

Vad är din förmåga att lyssna på vad jag verkligen skriver eller vad andra skriver?
Vad är det som säger att det du gör med dina barn är så rätt?
Då får du beskriva exakt hur du går tillväga vid olika situationer tex som finns i listan?

Jag har genomgående skrivit hur jag gör med mina barn och vad de fått för förmåner, men de enda inlägg du svarar på är de som är genomgående kritiska så jag ställer mig lite frågande till vad du egentligen vill med tråden... :confused:

Om jag får svara på frågan du ställer, även om den inte är riktad till mig, så har jag inte använt mig av ett system som liknar ditt, mina barn har fått hjälpa till hemma för att det är så man gör i en familj. De har fått sin månadspeng utan krav på motprestation och de har kunnat tjäna extra pengar genom att göra saker som inte ingår i det vardagliga livet. De är oerhört "bortskämda" med saker och djur, men djuren är jag huvudansvarig för.

De två yngsta är 12 och 14 år gamla och är riktigt goa BARN även om de naturligtvis får ta större ansvar än när de var mindre, men vi uppmuntrar dem att LEKA, tids nog blir det vuxenliv med allt vad det innebär.

Min äldsta dotter är 23 och är fena på att leka och argumentera OCH en fantastiskt god människa med fast jobb och sambo och hus, hon är skötsam, städar för att det behövs och har god hand med pengar, så jag anser nog (som någon annan här inne) att jag har facit på att min metod fungerar.

Jag är själv en "duktig flicka" och har fått lida för det, därför försöker jag (inte alltid lätt) låta bli att berömma för mycket för att mina barn gör duktiga saker, det är inte det viktigaste, däremot talar jag om hur glad jag blir när de hjälper mig. Jag talar också om att jag alltid älskar dem, men jag älskar inte allt de gör.

Jag är av den fasta övertygelsen att det viktigaste är att man är en bra människa, allt annat kan man lära sig när som helst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar