Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Hon lär sig ta hand om miljön på dagis och hemma. Hon träffar på olika kulturer när vi reser!
Städa varje dag? Hur då städa? Vad lägger du in i ordet städa?

Men det är väl det som är din uppgift som förälder att ta konflikter och vägleda ditt barn i livet. Inte belöna och bestraffa? Jag skulle då aldrig i livet orka lägga så mycket energi på rena struntsaker. Mina barn är bara små en gång och gissa vad....dom får också vara just det BARN

Att tömma utflyktsväskan, tex, behövs göras för att annars förstör man sina saker om det ligger mögliga bananer kvar. Man behöver plocka bort då och då för att kunna dammsuga och hålla någorlunda hygien. Men plocka bort saker i barnens rum varje dag (och ta strid för det genom tjat och att dela ut röda prickar) varför anser du att det är värt att tjafsa om? Vad är det du vill du lära din dotter inför framtiden?

Men kan man inte få välja sina konflikter och fajter, för att orka med dagen. Vi har hittat olika saker som funkar för oss, så why not? Är ni så perfekta alla här inne? Får man inte vara annorlunda? För då är det precis som när jag var liten och blev psykiskt mobbad, för att man vågade vara annorlunda med lite andra kläder osv eller bo i ett superstort hus.
Många här inne opponera sig emot när jag skrev att vi hade satt en timer på eluttaget till TVn...
För oss funkar detta.
Jag har triangelmärkt tråden, för den har förlorat sitt syfte. Syftet med trådstarten var inte att diskutera speciellt bara det jag använder utan vad alla använder och tex hur stor veckopeng etc. Jag beskrev bara men det var bara ett exempel bland alla som borde bli. Kanske kunde ha valt en annan rubrik då.

Jag tjatar inte, jag ber snällt om det och blir det inte gjort så fine låt det vara stökigt. Jag bara håller koll då och när det blir dags för veckopresent att så blir den mindre.
Jag vill lära min dotter att man kan bara inte få och få. Lite måste man kämpa för! Men visst får hon saker bara så där också som tex här innan midsommar, så ville hon ha en sådan där Shitzu leksakshund ifrån Barnens hus och hon fick den som midsommarpresent utan några som helst krav. Det är just till dockskåpet som hon får kämpa lite. Men naturligtvis hjälper vi henne där!

Men är saker verkligen det du vill lära henne att hon ska kämpa för? Och är städning det hon ska kämpa med? Varför inte välja nåt hon har nytta av i så fall, kanske ett instrument eller simning eller nåt annat praktiskt? Varför lär du henne att fokusera på just städning och inte något viktigare?

Vadå städning viktigt? Det enda vi vill att hon gör är att hon varje kväll plockar undan det hon har lekt med. Självklart hjälper vi henne men hon måste vara med när det plockas och plocka själv också, inte leka medan vi plockar!

Ja, och om hon måste det och om ni själva plockar varje dag, så är det ju tydligen viktigt, inte bara för henne utan för dig, och kanske också för din man (hans roll framgår ju inte). Och jag undrar varför städning är så viktigt att man måste plocka undan på ett barnrum varje dag, och dessutom belönas för det.

Jag har triangelmärkt tråden, för den har förlorat sitt syfte. Syftet med trådstarten var inte att diskutera speciellt bara det jag använder utan vad alla använder och tex hur stor veckopeng etc. Jag beskrev bara men det var bara ett exempel bland alla som borde bli. Kanske kunde ha valt en annan rubrik då.

Vaddå borde bli? De flesta här verkar ju inte alls använda sig av några system som ens är i närheten av det du beskriver? Du verkar inte särskilt nöjd med de diskussioner som uppkommit? Man kan aldrig bestämma hur en tråd ska utvecklas.

Jag tycker att ert belöningssystem verkar urdumt och det är absolut inget jag skulle komma på tanken att tillämpa på ett litet barn. Och antagligen inte för ett stort barn heller. Jag accepterar utbrott, gnällighet, trots och allt annat som hör ett barn till. Utan mutor och hot/bestraffning.

jag frågade tidigare i tråden varför du tror att det system som jag använt gör att samhället går åt skogen men fick inget svar så jag undrar igen, varför tror du det ?

(mina barn är nu 22, 22 och 17 så man kan säga att jag iaf har lite facit hur de funkar som vuxna)

Men bara titta på samhället som är idag!
Ungarna vill bara ha och ha, föräldrarna ger också med sig! Barnen förväntar sig också att de bara ska få och få utan några som helst krav! Ingen frågar snällt! Ingen ska behöva kämpa för saker!
Alla får skjuts hit och dit! Föräldrar till barn med hästar och ponnyer sköter dem åt dem, de tar inte ansvar för dem utan det enda de har är att rida och tävla.
Traditioner, familjen och religion m.m. som borde vara viktiga får mindre och mindre betydelse.
Bara för du tycker systemet verkar dumt så finns det de som använder liknande. Jag är inte ensam! Buke är inte heller Sveriges befolkning!

Visst, man kan inte bestämma riktningen, men mobbingtråd tror jag ingen tycker om eller ute efter att verkligen ifrågasätta eller förstöra trådar som vissa skapar!
Åter igen, vi alla har olika sätt med våra familjer och vi väljer det som funkar bäst för var och en!

Ungarna vill bara ha och ha, föräldrarna ger också med sig! Barnen förväntar sig också att de bara ska få och få utan några som helst krav! Ingen frågar snällt! Ingen ska behöva kämpa för saker!
Alla får skjuts hit och dit! Föräldrar till barn med hästar och ponnyer sköter dem åt dem, de tar inte ansvar för dem utan det enda de har är att rida och tävla.
Traditioner, familjen och religion m.m. som borde vara viktiga får mindre och mindre betydelse.
Bara för du tycker systemet verkar dumt så finns det de som använder liknande. Jag är inte ensam! Buke är inte heller Sveriges befolkning!
Gamla krav har ersatts med nya krav, som inte fanns då. Du formulerar krav som var viktiga när min mormor växte upp och som hade betydelse då under de förutsättningar som rådde. Då var det viktigt att kunna kämpa och ta i fysiskt och det gick att börja från noll i ett yrke och ta sig fram genom att arbeta hårt. idag ställs det helt andra krav på barn och de utsätts för helt andra belastningar, det är dessa jag vill förbereda mina barn för att kunna bemästra, inte dessutom lägga på dem en traditionella plikter bara för sakens skull som inte lönar sig att fokusera på i dagens samhälle.

Fast att det ser ut så beror väl knappast på barnen? Det beror väl inte på barnens brist på regler och uppgifter. Att barn är bortskämda och curlade beror väl enbart på föräldrarna.

För ett par år sedan läste jag på detta forumet en av de bästa sakerna någonsin. Det handlade om att vara konsekvent i vad man säger ja till. Jag vill minnas att det gick ut på att inte säga ja till saker bara för att slippa tjat utan säga ja till saker och sedan hålla det löftet vad det än är. Barnen accepterade då ett nej för de visste att ett ja verkligen betydde ja.
Jag försöker själv att tänka på det och vill komma ifrån alla kanske och vi får se till klara ja eller nej.

Mina barn är 3 och 4 år. De har inga krav på sig. De kan vara nog så tjatiga, de får saker spontant, de får lördagsgodis utan motprestation. Jag uppmuntrar dem till att hjälpa till med plockande på deras rum så att dammsugaren får göra sitt jobb någon gång ibland. Vill de hjälpa till med annat får de göra det, vill de inte så händer inget. Den minsta vill gärna hjälpa till med att duka, laga mat, plocka upp saker. Den äldre vill inte och det är också okej, hon vill gärna på eget initiativ dammtorka bokhyllor och liknande så då får hon göra det.

Båda säger om det är något de vill ha och så får vi utifrån situationen bestämma om det är lämpligt. Godis på en måndag är tex inte lämpligt. En leksak kan vara lämplig även om det inte är födelsedag, kläder är väl snudd på alltid lämpligt.

Om vi kommer fram till att det blir lämpligt med lite mer ansvar för barnen när de blir större vill jag att de är med i den processen och talar om vad som kan vara rimligt. Jag växte upp med min pappa, när han gifte om sig hade min styvmor helt plötsligt knåpat ihop listor och krav om saker jag skulle utföra, hur de skulle utföras etc etc i all oändlighet. Det kan väl sammanfattas med att vi inte fick någon vidare bra relation.

Så för att du hade en dålig barndom och blev stark av det så vill du ge din dotter detsamma?
Jag hade en fruktansvärd barndom på många sätt och den avslutades definitivt när jag blev utslängd som trettonåring. Jag är vad många skulle kalla för ett maskrosbarn. Jag har en inre styrka som är väldigt stark men jag är övertygad om att om jag hade haft en bra barndom så hade jag varit ännu starkare. Jag ville ge mina barn allt det jag aldrig fick istället för att utsätta dem för den behandling jag fick. En barndom värd att kallas barndom och värd att minnas. Mina barn är vuxna nu och de är starka och klarar mycket trots att de aldrig blivit utsatta för något hemma. De har fått en inre styrka av att veta att de är älskade så oerhört mycket och att jag alltid finns för dem. Hela deras barndom är värd att kallas barndom och den är värd att minnas enligt dem själva. Livet självt bjuder ju tyvärr på sorger, problem och bekymmer ändå men det är skillnad att möta dem ensam eller med en förälder som man vet gör allt för en. Man behöver inte lära sina barn att livet är hårt för livet behöver faktiskt inte vara hårt. Det kan vara fyllt av glädje och kärlek istället för tårar och hårda ord.
Det finns något som kallas att bryta sitt sociala arv. Det gjorde jag och det tycker jag att du ska göra också.

Jag kan bara tala för mig själv och jag är inte ute efter att förstöra nån tråd. Tror inte nån annan är det heller ärligt talat... Jag tycker bara att systemet verkar dumt. Ser inget syfte alls med det och har svårt att se några som helst fördelar med det. De konflikter du beskriver att ni slipper är självklara och nödvändiga för ett barns utveckling.

Vad är det som gör dig så säker på att du har rätt och alla andra här fel? Kan du inte se nåt negativt i ert system trots att flera här har givit väldigt kloka synpunkter?

Man måste fortfarande kämpa inom yrkena och jobba hårt för det man drömmer om och vill göra!

Du dillar i nattmössan! Kraven finns där fortfarande, men beroende på vilken bakgrund man har så ger den oss olika förutsättningar!
Man kan inte bara förvänta sig att få och få saker, så funkar det inte! Mycket skapar bara bortskämda snorvalpar som är knappt torr bakom öronen och snobbiga saker! Varför ska barnen förvänta sig att de ska få skjuts hit och dit, för diverse olika saker om det går att ta cykeln eller buss? Föräldrar till barn med hästar och ponnyer sköter dem åt dem, de tar inte ansvar för dem utan det enda de har är att rida och tävla. Om barnet vill ha häst/ ponny, borde den då inte ta ansvar för den?

Tösen får också lära sig att har jag sagt NEJ då är det baske mig ett NEJ. Hon kan tjata bäst hon vill, men har jag bestämt dig då är det ingen idé! Ibland accepterar hon också ibland gör hon det inte men då blir det gråt en stund och sedan är det bra.
Jag har inte sagt att tösen heller måste göra något för att få lördagsgodis! :cool:

Senast ändrad:

Jag hade en underbar barndom förutom den psykiska mobbingen! Men mobbingen var inte gällande städning utan det var min styvfar som muckade gräl med mig för att få igång ett bråk så han kunde göra illa min mamma på det viset!
Jag ställer upp för min dotter och hon får ett överflöd med kärlek av oss!

Tösen får också lära sig att har jag sagt NEJ då är det baske mig ett NEJ. Hon kan tjata bäst hon vill, men har jag bestämt dig då är det ingen idé! Ibland accepterar hon också ibland gör hon det inte men då blir det gråt en stund och sedan är det bra.

Jag tror nog att snudd på alla barn kan lära sig hantera ett nej. Det jag menade med de barn som får allt de pekar på, slipper ta hand om sin ponny själv etc. Det finns inte ett belöniingssätt i världen som kan komma till rätta med det. Det är inte barnens "fel" att de är bortskämda. Det beror bara på föräldrarna. Jag tycker därför att det är åt helskotta fel att börja peta i barnens beteende och säga att barn är bortskämda då det är vi själva som orsakat det.
Jag känner inte heller igen att alla barn är hagalna och är bortskämda, att de inte kämpar för det de vill ha. Vi kanske har olika umgänge, men det enda jag ser barn runt omkring mig vara bortskämda med är kärlek och omtanke, något det aldrig kan bli för mycket av.

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 752
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar