Våra olika belöningssystem

Sv: Veckopresentsystemet

• Hämta på dagis. Har varit lite trög att få hem, hon brukar inte vara det.
  • Hjälpa till med olika små saker, tex dra kundvagn på ÖB vid veckohandling om något handlas där, när hon gör det, annars blir det inget alls där
  • Trädgårds arbete, när hon gör det, annars blir det inget alls där, oftast är det att hon försöker göra något när vi gör i trädgården som vattna blommor m.m. Allt är som en lek då för henne.

Men dina förklaringar visar ju väldigt väl att ditt "system" syftar till att du ska slippa ta konflikter med din dotter. Hon ska smidigt anpassa sig till dina regler, och om hon gör det belönas hon.

Varför är det så viktigt att det tex inte tar lite tid att hämta på dagis? Hon kanske är mitt uppe i något när du kommer, och då är det väl inte så konstigt om hon tycker att det tar emot att avbryta. Hon har ju inte makten över hur dagens tider är planerade, och kan inte heller riktigt förstå eller överskåda det eftersom hon är så liten.

En annan sak dina förklaringar visar är en inkonsekvens i hur du tänker, tycker jag. Om det nu är som en lek för tjejen att knuffa kundvagnen (vilket det gott kan vara, hjul och sådant är ju många barn roade av), varför ska hon då belönas för det? Lekar är väl självbelönande?

Sv: Våra olika belöningssystem

Som du resonerar, därför ser samhället ut som det gör och håller på att gå rakt åt helskotta!

Nej! Jag måste bara påpeka detta igen: att samhället går åt helskotta beror på att människor bara gör saker för egen vinning och inte för att glädja eller hjälpa andra. Att du lär din dotter att enda anledningen till att hjälpa till hemma (eller någon annanstans) är för att få en present i gengäld är att lära henne precis detta.

Jag hävdar fortfarande att man ska älska och uppskatta människor (sina barn, föräldrar, syskon, arbetskamrater och vilka du nu kan komma att tänka på) för vilka de är, inte för vad de gör.

För då kan man inte hota med att belöningen ( vad det nu än må vara ) uteblir om barnet inte skärper sig och gör som föräldern säger?

Här är de saker vi har som ingår just nu och naturligtvis får hon hjälp med många av dem.

Bädda
Göra sig i ordning för olika saker
Duka innan mat
Duka av din tallrik
Till dagis
Kissa på toaletten på dagis
Bajsa på toaletten på dagis
Hämta på dagis
Kissa på toaletten hemma
Bajsa på toaletten hemma
Hjälpa till
Trädgårds arbete
Städa(plocka) rummet varje kväll
Borsta tänderna
Borsta Håret

Grön prick ---- Bra gjort, uppgift avklarad, Bett om det Max 2-4 ggr
Blå prick ---- Uppgift avklarad utan att det behöver sägas till, eller sagt till högst en gång.
Röd prick ---- Ej bra / Trams/ Tjat (Bett om det mer än fyra gånger)

Tösabiten som listan gäller är inte ens fyllda fyra?:confused:

Undrar hur listan kommer att se ut när hon blir sex år...eller tio...eller fjorton...:eek:

Du är ju löjlig! Hon lär sig att saker får sina konsekvenser. Tjejen bryr sig inte om systemet så mycket som ni tror att hon gör. Hon gör inget hon inte vill, vill hon inte så vill hon inte. Det är ju gällande dockskåpssaker som systemet gäller. Hon har knappt tittat på listan. Hon vet att den finns där men bryr sig inte för fem öre om den.

Jag undrar verkligen vad ditt system gör med din dotters självkänsla i längden. Man duger bara när man presterar och lyder, och då får man materiella saker som presenter och pengar. Och uttrycker man sin egen åsikt kan det hända att man samlar på sig en massa prickar som talar om för en att man är värdelös eftersom man inte lyder. Jag tycker det verkligen är för sorgligt att barn är så maktlösa.

För då kan man inte hota med att belöningen ( vad det nu än må vara ) uteblir om barnet inte skärper sig och gör som föräldern säger?

Ja, det verkar ju vara vad det hela går ut på: att skona föräldrarna från att få sina tålamod prövade i diskussion och konflikt med ett barn som är tillåtet att uttrycka sig fritt.

Nu hoppas jag ju att TS snart tänker om kring det här, samtidigt som jag känner något slags skräckslagen nyfikenhet för hur det här kommer att slå när tjejen kommer i puberteten. Någon gång måste hon ju få bekänna färg, det kommer inte att bli lättare för vare sig henne eller hennes föräldrar om hon är tonåring innan hon vågar börja göra det.

Stackars våra slarviga och lata barn som får presenter lite till höger och vänster... Vad ska det bli av dem?

Viljestarka och kreativa vuxna som tycker om barn och ger dem presenter ibland för att det är så roligt när de blir glada, kanske?! :idea:

Både pappan och jag är lite stökiga och slarviga. Vi kan inte ställa högre krav på våra barn...

Jag får lite tankar mot behaviorismen när jag läser denna tråd. Hur barnet ska formas med stimuli och inte med en känsla.

Jag är nog väldigt mycket för att bygga på känsla och förståelse. Jag tänker mig att det tar längre tid, men att det ska gå. Det vet jag ju inte än på några år för sonen är ju bara två.

När jag fick nedtryckt i halsen att jag var tvungen att skyffla ihop sonens leksaker i en svart säck och ställa bort den för att han inte städade bestämde jag mig ännu mer för att aldrig göra något sådant.

När vi är och halsar på hos folk och de börjar bråka med sina barn och yla om att städa brukar jag städa.

Vad tror ni om detta? Förmodligen att jag är helt korkad och att det aldrig kommer gå. Jo jag tror det fortfarande. Jag har en längre plan som bygger på frivillighet och inte hot och straff. Någon som lyckats med det?

Sonen är två, och ni skulle lägga hans leksaker i en säck för att han inte städade??? Eller missförstår jag?

Det låter ju helt absurt. Vår tvååring har inga plikter alls, mer än uppmuntran och beröm om han hjälper till att t ex duka, städa undan sina saker eller plocka ur diskmaskinen. Hittills verkar det funka tillräckligt bra att vi städar, då tar han efter av sig själv.

När vår dotter på två är börjar plocka kan jag till och med tänka: nej nej börja för f*n inte städa redan nu. (Ja jag har lämnat en man jag älskade vanvettigt för att han inte rörde ett finger hemma, för mig är det viktigt att hon inte blir någons hembiträde, lika viktigt att vår son blir som sin far)

Skrivfel. Dottern är två och sonen fyra. Men detta samtal utspelade sig när han var tre.

En treåring kan mycket väl städa.

Men... Hur kommer vi dit? Ett barn som inte vill. Hot, bråk, tvinga. Eller låta det ta tid men bygga det på positiv grund? Vet ej om jag kommer att lyckas.

Jag tänker mer på att städning bygger på logik. Det är trevligt när det är städat. Men det måste man nog vara äldre för att förstå. Men jag tycker det är läskigt att städa för att det ger en uppskattning från andra. Jag gillar inte duktig flicka-syndromet oavsett om det är en tjej eller kille. Jag har själv aldrig varit en duktig flicka och en del som är sönderstressade tycker det verkar rätt skönt att ta det lugnt istället för att hetsa upp sig över tex julmaten (stort stressmoment på mitt jobb även om det inte är aktuellt just nu)

När vår dotter på två är börjar plocka kan jag till och med tänka: nej nej börja för f*n inte städa redan nu. (Ja jag har lämnat en man jag älskade vanvettigt för att han inte rörde ett finger hemma, för mig är det viktigt att hon inte blir någons hembiträde, lika viktigt att vår son blir som sin far)

Lite OT, men mamma uppfostrade mig faktiskt så medvetet (fast det fick jag veta först i efterhand) - hon såg till att jag lärde mig så att jag kunde städa, men ställde egentligen aldrig några krav på att jag var tvungen att städa hemma eller skulle se det som min uppgift att städa och hålla fint i hemmet.

Det kan rekommenderas, faktiskt - eftersom jag inte ser hemmet och hushållet som min primära plikt, jag är ju inte uppfostrad så, så blir det nu som vuxen aldrig bråk om städning härhemma. Min man är snarast mer noga och benägen att städa än jag.

Min mamma har i efterhand berättat att om jag hade varit pojke hade hon uppfostrat mig annorlunda, men eftersom jag var flicka var det särskilt viktigt att jag inte såg hemmet som min plikt, för att inte fastna i en olycklig rollfördelning senare i livet. Min man är uppvuxen med föräldrar som delar lika på hushållet, så för honom är det naturligt att göra sin del. Det underlättar ju enormt för oss nu som vuxna.

Kul att höra! Det skulle jag verkligen vilja uppnå. Jag känner att barnen måste "läras" på olika sätt pojke/flicka. Vi delar på allt hemma. I alla fall i stort, det tycker jag är en viktigt grej.

Bara en sak som svepte förbi mitt minne. Barnens kusins mamma sa till sin flicka: Nu har du varit ute i blåsten och blivit rufsig i håret, gå in och borsta det.
Man behöver väl inte säga mer om det...

Jag tycker att din inställning till ditt barn verkar skrämmande.
Är hon någon slags anställd hos dig och din sambo?
Hon är väl ändå en familjemedlem, dessutom en väldigt ung sådan, inte någon som ska prestera och göra så bra ifrån sig som möjligt för att få uppskattning (leksak).

Nej, allt i livet kräver inte motprestation och att man arbetar för det. Sina föräldrars kärlek och stöd tillexempel ska vara helt gratis. Att du säger att din dotter kommer åka ut och får klara sig själv om hon som tonåring inte vill följa dina regler gör mig oroad...

Knapplån.

Min äldsta fyller strax 6 år, och börjar "skolan" i höst. En mycket framåt, intelligent och lättlärd kille - som alldeles för gärna tar mycket ansvar för allting.

Min filosofi har varit att (försöka) få honom delaktig i hemmet, genom uppmuntran och beröm, och genom att visa hur mycket jag uppskattar hans hjälp med saker och ting.
Med stigande ålder har han fått några saker som han är mer ansvarig över, som att försöka plocka undan efter lek på rummet exempelvis. För det mesta blir det gjort, men ibland så blir det superstökigt och så hjälps vi åt för att orka med all städning.
Veckopeng får han inte än, men lördagsgodis alltid - oavsett vad han gjort eller inte gjort under veckan. Det är något jag försöker att hålla på, av den simpla anledningen att jag vill lära honom hyfsat bra matvanor etc. Mins tänder är dåliga pga Coca Cola konstant, och jag hoppas att han ska få lära sig bättre än mig.

Presenter får han när jag kan ge, ibland ofta och ibland mer sällan. Saker han verkligen vill ha önskar han sig alltid i present, och har jag möjlighet så ger jag honom gärna det som överraskning istället.

Jag är noga med att lära ut att pengar inte bara kommer magiskt, utan att vi alla måste jobba för värt uppehälle - när vi blir vuxna! Barn behöver inte jobba för pengar, men ska självklart försöka att hjälpa till lite hemma. Ungefär så.

Det har resulterat i ett barn som alltid plockar undan maten, som älskar att få duka/plocka fram saker/laga mat och väldigt mycket mer. Han är alltid på mig om att få hjälpa till med lillasyster, och har första tjing på att ge mig blöjor, hämta nappar, leka med henne och hålla koll på hennes leksaker. Han är mycket duktigare än mig på det sistnämnda faktiskt..

Och ja, jag är också vara en människa. Jag kan tappa humöret, jag kan tröttna på att dagishämtningar tar lång tid, jag kan muta mig till tystnad/lugn och ro om vi är iväg och massor av andra fel säkerligen. Men att utstuderat hålla koll på uppförande och välja presenter efter det? Aldrig i hela mitt liv!

Det finns nog en gyllene väg någonstans i mitten, kan jag tänka mig. Jag vet att en kompis inte har lyckats med den alltför slappa stilen - deras barn är något av det jobbigaste jag mött, för denne får ALLTID sin vilja igenom. Så det är konstant skrik, gråt, gnäll och tjafs där hemma. Fruktansvärt jobbigt. Efter råd av psykolog som dagis kopplade in, så har dom gått på en linje liknande TS, men mer krav och belöningar - dock utan resultatlistan. Det går bättre nu, även om dom har en låååång väg kvar att gå för att folk ska orka vara i närheten av deras barn igen.

Ja, och som tillägg, så anser jag att vi själva får visa och vara ett föredöme. Exempelvis så delar jag i h sambon på allt i hushållet, vi hjälps åt med både disk, däckbyten, tvätt och gräsklippning.

Vi hoppas på att förmedla en bild till våra barn att alla i en familj hjälps åt, och att inget kön har en specifik uppgift pga just sitt kön. Och att man alltid hjälper dom man tycker om, om man kan.

Jag läste något om att föräldrar som tror att de uppfostrar söner och döttrar likadant, i själva verket ofta lägger mycket större vikt vid att döttrar lär sig att städa och allmänt hjälpa till i hemmet, medan de ställer lägre krav på pojkar på den punkten.

Jag tolkade det som att det jag borde lära mig av det, var att ställa lite större krav på min son om städning och sådant än vad som föll sig helt naturligt för mig. En anledning till att rätt låga krav faller sig naturligt, är helt enkelt att jag inte är särskilt intresserad av hemmets skötsel, och att jag inte ser det som särskilt centrala kunskaper att få under uppväxten, och oftast inte riktigt ser diskussioner om städning som "strider värda att ta".

Resultatet är i alla fall att sonen är rätt pedantisk i sin egen lägenhet, och noggrann med inredningen (inom sin snäva budget).

Vår fosterdotter hade fått ta ett på tok för stort ansvar i sitt föräldrahem då hon kom till oss, så när det gäller henne har jag framförallt försökt få henne att inte tro att hon måste vara hjälpsam hela tiden, och absolut inte tillåtit henne att ta över någon hushållssyssla som någon annan borde ha fixat men skjutit upp.

Tvååringars städande ser jag mest som att de härmar sina föräldrar, oavsett kön och i stort sett oavsett vad föräldrarna gör. Men även där skulle jag nog faktiskt tänka på att berömma pojken lite extra, och spara lite på uppmuntran när det gäller flickor (eftersom så många andra krafter i samhället kommer att uppmuntra/tvinga flickan att städa tids nog). Då finns chansen att deras benägenhet att städa blir ungefär densamma med tiden, tänker jag mig.

Vad roligt att höra om din mammas tankebanor och att "facit" blev bra :), jag försöker själv tillämpa samma :)

B

Jag får lite tankar mot behaviorismen när jag läser denna tråd. Hur barnet ska formas med stimuli och inte med en känsla.

Ja, precis. Ganska otäcka tankar faktiskt. Jag tänker mycket på Alice Millers bok om den svarta pedagogiken. Visst hade jag önskat ett sådant system också när jag är apless på alla konflikter med min 3-åriga son när han illfänas med det mesta som går att illfänas om, men samtidigt är jag väldigt trygg med tanken han måste få uttrycka sig och få ut sin frustration över saker som har hänt honom. Visst hade det varit skenbart enkelt att bara säga nu borstar du håret och få en prick för besväret (eller inte), i stället för att försöka övertala och vägleda och argumentera. Det är jobbigt och det tar mycket energi. Men jag vet att det det betalar sig i tonåren, samt att jag vill att han vågar uttrycka alla sina känslor utan att repressalier följer, vilket är det allra viktigaste för mig.

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar