Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Det finns med på listan JA, men ändå inget som läggs vikt på! Blir det så blir det, annars är det en tom ruta!

Det är väl samma vikt vid det som vid allt annat på listan, antar jag? Och åtminstone du tycks ju lägga stor vikt på listan, eftersom du lägger tid och energi på att betygssätta dotterns resultat på varje punkt varje dag?

Mitt jobb går ut på att försöka få unga vuxna att bli självförsörjande och i det ingår till viss del även att på att lära en del av dem att hantera sin ekonomi.
Inte ens jag kan se minsta poäng med ditt system för en treåring. Däremot kan jag se en massa destruktiva saker. Främst att du inte verkar ha minsta insikt hur du bemöter ditt barn och vilka värderingar du för över.

Jag förstod mycket väl vad du skrev! Jag har rådfrågat sådana med pedagogisk/ psykologisk utbildning!

En person med sådan utbildning som påstår att en treåring kan begripa sambandet mellan en viss händelse och en konsekvens i form av belöning/straff sju dagar senare borde få sparken.

Senast ändrad:

Jösses...

Jag har en snart 3,5 åring och en snart 2 åring, och jag skulle aldrig komma på tanken att ha ett belöningssystem! Det är SMÅ barn vi pratar om här, jag blir helt mållös!

Jag fick veckopeng som 8 åring och sparade alla pengar i en burk märkt "ridskola". Mamma och pappa betalade naturligtvis största delen av kostnaderna för ridskolan, men jag fick ändå lära mig att spara pengar till något jag verkligen ville göra. Så fortsatte det när jag blev större och fick månadspeng, skulle jag rida fick jag oxå lägga en stor del av min månadspeng till det. Det handlade dels om att lära sig pengars värde osv, men oxå om att de annars inte skulle ha haft råd att låta mig rida.

Jag har för mig att jag fick någon uppgift hemma att utgöra för att få min månadspeng när jag var runt 15. Då skulle rummet vara städat lagom till månadspengen och hallen dammsugen. Det tycker jag är ok, men det handlar ju om betydligt större barn än det som diskuteras i tråden.

Jag tycker att det känns helt vidrigt att ha ett sånt belöningssystem, egentligen över huvud taget men framförallt när det gäller ett så litet barn! Varför ska man ha veckopresenter öht? Kan det inte räcka med presenter vid födelsedag och jul och sedan någon gång ibland sådär utan anledning om man får lust och har råd? Varför ska en liten nästan fyraåring lära sig att man inte får ge utlopp för sina känslor? Att man inte får vara gnällig ibland? Att man ska få belöningar i form av materiella ting för att man "sköter dig" och lyckas hålla sina små känslor i styr? Kan det inte räcka med att man får bli stolt själv över att ha klarat något som brukar vara jobbigt? Eller att känna sig som en i familjen genom att involveras i alla hemmets vardagliga sysslor utifrån sin egen nivå? Att uppmuntras till att delta på olika sätt men inte att på olika sätt "tvingas" till det? Barnet är ju litet!

Nej fy, i detta hus kommer aldrig förekomma några belöningssystem! Det får banne mig räcka med all press de senare utsätts för i skolan.

Kravlös veckopeng är samma sak som om vi skulle jobba gratis.

ja, toalettbesök och hushållsarbete i det egna hemmet är väl just oavlönat arbete för de allra flesta vuxna? Så vi vuxna gör ju sånt gratis, som din dotter får betalt för.

När det gäller toalettbesök t ex, är det inte belöning och motivation nog för henne att känna sig stor, att känna att hon lärt sig nåt nytt, och att ni blir glada? Måste hon ha betalt för att bajsa också?

En person med sådan utbildning som påstår att en treåring kan begripa sambandet mellan en viss händelse och en konsekvens i form av belöning/straff sju dagar senare borde få sparken.

Jag menade inte ens rådfrågning om belöningar, jag menade att det bör vara fråga om en insats i största allmänhet här. Så jag hoppas det finns en sådan.

Vi har inga belöningssystem här hemma, jag köper saker "bara för att". Jag tycker det är roligt att kunna överraska Tuva med en liten (eller stor) leksak ibland, att se hur glad hon blir är belöning nog för mig :D

Veckopeng är hon för liten för än så länge.

Lördgsgodis äter hela familjen, och det är inget man får för prestationer här hemma, det är en liten lyx vi unnar oss!

När jag blev 13 fick jag ha mitt barnbidrag själv, det var en förmån jag fick utan andra motprestationer än att jag skötte det. Jag fick det för att öva på att ha hand om pengar själv, när jag misskötte det under en period blev den förmånen indragen, sedan fick jag en ny chans.

Vi hade ett litet tjäna pengar-system ett tag, min mamma var ensamstående och jag passade min bror en hel del. Min bror var en bortskämd minsting, och ett tag gjorde mamma ett system där man för en del hushållsnära tjänster kunde få lite extrapengar, egentligen infördes systemet mest för att min bror (som var väldigt förtjust i pengar!) skulle hjälpa mig när vi var ensamma hemma. Det var nog mer en muta!

Sv: Veckopresentsystemet

Jag vill ge en liten förklaring till det system vi använder hemma, sedan snart halvår tillbaka och som funkar faktiskt riktigt bra. Till en början dokumenterade vi inget hur det gick från dag till dag, om då kom mot våran vilja in lite hot om att då blir det ingen veckopresent, men sedan införde vi en dokumenteringssystem där tösen själv också kan se och efter ett tag blev det bättre.
Hennes veckopresenter är just nu saker till hennes dockskåp, Vi har tex delat upp flera inköpspaket i många delar, att tex varje möbel är för sig. Beroende på storlek på den så måste hon samla olika mycket. När det är färdigsamlat så får vi se vad det blir då för saker.
Vi använder oss av blå, gröna och röda prickar. Där röda blir om det har tjafsat, tramsat, bråkat eller tjatats för mycket. Gröna prickar är bra, men absolut bäst är Blå. Med det här systemet har vi minskat ner på en del av bråken och tramsandet. När vi sedan bedömmer listan, så av tex en röd och en blå blir två gröna.

Här är de saker vi har som ingår just nu och naturligtvis får hon hjälp med många av dem.
  • Bädda
  • Göra sig i ordning för olika saker
  • Duka innan mat
  • Duka av din tallrik
  • Till dagis
  • Kissa på toaletten på dagis
  • Bajsa på toaletten på dagis
  • Hämta på dagis
  • Kissa på toaletten hemma
  • Bajsa på toaletten hemma
  • Hjälpa till
  • Trädgårds arbete
  • Städa(plocka) rummet varje kväll
  • Borsta tänderna
  • Borsta Håret

Grön prick ---- Bra gjort, uppgift avklarad, Bett om det Max 2-4 ggr
Blå prick ---- Uppgift avklarad utan att det behöver sägas till, eller sagt till högst en gång.
Röd prick ---- Ej bra / Trams/ Tjat (Bett om det mer än fyra gånger)

Att vi har med kissa/bajsa på toaletten hemma/dagis är för att uppmuntra henne, då hon fortfarande har blöja. Tösen blir fyra i sommar.

Listan hänger på frysen i köket och vi fyller i den så snart saker och ting har varit osv.

Jag tycker det verkar vara ett jättetråkigt system. Om jag har tjaffsat med min man vill jag lägga det bakom mig när det är över, inte påminnas om det till helgen när det är dags att räkna poäng.

Jag föredrar att leka fram saker. Bädda sängen kan bli en superrolig lek där man kastar kuddar på varandra, och gömmer sig under täcket när man skakar det. Borsta tänderna, där leker vi "fånga tandtrollen". När Tuva sitter på toa sjunger vi och gör handramsor, då orkar hon sitta där en stund, ibland kommer det kiss och ibland inte, Tuva får alltid torka sig ändå, och det tycker hon är skitkul. Hjälpa till i trädgården tycker hon bara är kul, hon gör gärna det jag gör. Idag gödslade hon trädgårdslandet (hon satte sig och bajsade där:rofl:) Plocka undan på rummet gör vi när det dammsugas, annars ser där ut som kriget!

Exakt hur menar du då ?

I vår familj har nämligen var och en skött sina sysslor UTAN betalning eller mutor.
Jag tror att man skapar en människa som är lat och ointresserad av att hjälpa till om varje syssla som den utför har ett pris. Vill du ha ett sånt barn ? jag ser det framför mig, "Snälla Lisa, kan du dammsuga ditt rum" - "Ja om jag får 100 kronor"

Pengar har de fått i form av veckopeng när de var gamla nog att förstå begreppet. Och som jag skrev tidigare så lärde de sig illa kvickt värdet av pengar just när de sparat länge nog för att köpa vad de ville ha och så vips var pengarna slut.

Så exakt vad i detta får samhället att gå åt helskotta !???

Sv: Veckopresentsystemet

So What? Om vi har minskat på en del onödiga bråk och konflikter?

Vi gjorde listan för att hon skulle se tydligare, vi lägger under veckan inte speciellt stor vikt vid den.
Vissa saker som inte blir gjorda, så fyller vi rött annars låter vi det bara vara tom lucka.

Vad har du hemma hos dig? Veckopeng? Månadspeng? Vad?

Har jag förstått det rätt? Om ditt barn (som inte ens är 4 år gammalt) inte bäddar sin säng får hon en röd prick, som i förlängningen leder till ingen/sämre veckopresent? Och om hon inte gör trädgårdsarbete får hon en röd prick? Jag kan bara konstatera att jag hade haft väldigt många röda prickar om jag bott hemma hos dig...

Ledsen ts, men du är "tyvärr" försörjningspliktig mot din dotter tills hon gått ut gymnasiumet/fyllt 22 (?) år, så att kasta ut henne när hon är 17 kan du glömma!!

Och vadå att vi vuxna inte arbetar gratis? Det gör vi väl visst det? Eller får du och din man lön för att sköta hem & trädgård? Ni sköter inte det för att det är ett arbete- utan för att det är en del av att vara en familj. Varför skall då eran dotter tvingas sköta exakt samma saker som ett jobb, när inte ni gör det?

I ena stund säger du att din dotter inte bryr sig om systemet, i nästa att hon blivit bättre sen ni började med det. Du inser att du säger emot dig själv?

Vill din dotter ha pengar till ex en tröja, så får hon skaffa tex ett sommarjobb. Hon skall inte behöva gå till dig och få betalt för att hon bäddat sin säng..

Zolt- som inte heller arbetar med belöningssystem, och inte heller anser att samhället är uppbyggt av dom. Att en arbetsplats är uppbyggd efter det är skitsnack, det är snarare en byteshandel. Min arbetsgivare vill ha hjälp med något, jag hjälper till med det som behövs och eftersom jag behöver pengar är det det min arbetsgivare byter med. Arbetskraft mot pengar, pengar mot arbetskraft. Lönen är därför ingen "belöning" för att jag jobbat.

Är du allvarlig?? Du vet - barn är människor! Det är inte något slags lydnadsprojekt du har fått på halsen!! Jag har aldrig hotat/mutat mina barn, och de har blivit (alltid varit!) underbara MÄNNISKOR som man kan diskutera saker med, och förklara saker som handlar om hygien och städning, t.ex. Din avkomma är inte en hundvalp som ska göras rumsren! Och varför får inte barnet ha en annan åsikt än du, utan att få repressalier för det? (Skrik o trams, eller vad du kallade det?) Du får väl argumentera för din åsikt!

Onödiga konflikter är om håret ska borstas eller inte eller tänderna ska borstas eller inte. Att man ska behöva bli osams om en sådan sak som när hon ska hem eller till dagis.

"Onödigt" för dig är alltså konflikter som handlar om saker som hon till slut kommer att bli tvungen att göra ändå?

Dels får jag svara som Mabuse redan gjort: eftersom det rör saker som ändå måste göras är de konflikter som uppstår snarare nödvändiga i mina ögon, eftersom de visar på att de rör en fråga där man som förälder inte är beredd att kompromissa (fast i hårbotstningsfallet skulle jag, ärligt talat, hellre kapa håret än att ha återkommande konflikter). Dels kan jag inte se varför nödvändigheten i handlingarna skulle minska dotterns rätt att uttrycka sina önskemål och synpunkter i frågan. Hon är ju en egen människa!

Presenter får man för att någon vill göra en glad inte för att det finns motkrav.

Jag håller med. När jag ger presenter gör jag det för glädjen i att ge och göra andra glada, inte för att styra andras beteende.

Jag ser inte veckopengen ens som en kravlös gåva, utan mer som en av de rättigheter jag tycker att barn gott kan få ha. Det är inte lika självklart med veckopeng som med mat och kläder, men nästan i vårt samhälle, skulle jag säga. Veckopengen är ett sätt att ge barnet lite ekonomisk frihet och makt (inom ramen för vad familjeekonomin klarar utan problem) och i bästa fall lär sig barnet något om att planera sin ekonomi i det lilla och riskfria formatet. Det är inte en gåva, utan en mer självklar del av livet.

Så bra uttryckt! :)

Då åker hon ut, under vårat tak är det våra regler som gäller och bor hon hemma och tjänar egna pengar så får hon bidra med en viss del annars får hon flytta

Lycka till med det hotet du.
Tonåringar är inte heller vuxna. De VET inte vad som är "bäst" för dem, och de kan inte göra välavvägda, korrekta val i alla situationer.
Hade mamma sagt till mig som sextonåring att "här är det våra regler som gäller, annars åker du ut!" Hade jag gladeligen flyttat, sur som ättika och jäkligt obstinat :D
Men vet du, min mamma VILLE ta hand om mig. Hon VILLE ha mig hemma. Därför kämpade vi på och löste konflikter utan att kasta ut någon.
Och trots att jag både varit barn med veckopeng och lördagsgodis och helt utan belöningssystem (och dessutom bortskämd med egen häst :eek:) OCH alternativ, envis tonåring som trodde att mina föräldrar bara ville sabba för min personliga utveckling (;)) så har jag vuxit upp till en glad, helt (?) normal vuxen. Som bor ett stenkast från min mamma för jag älskar henne. Som jobbar för min lön. Som kämpar för det jag vill ha. Som med glans klarat både gymnasiestudier och universitetsstudier och nu är på väg mot examen på ett "högpresterande" program.

Sedan tycker jag, helt ärligt, att om man ska ha belöningssytem i familjen så ska det gälla alla. Pronto.
"Nu var mamma dum och tjatade och gnällde utan anledning, röd prick. Kosekvensen blir att hon bara för kex på fredag, ingen ost och inget vin"
"Nu lade pappa sina skitiga strumpor på golvet igen, röd prick och så får han inte åka ut och fiska nästa vecka".

Eller kanske att alla har olika presentlådor, och om mamma har varit för dum under veckan så ligger där bara en tråkig dokumentär om gamla fossiler, men om mamma har varit snäll och inte tjatat och gnällt över att hon ska diska och städa och natta barn så får hon titta på den nya Johnny Depp-filmen? :idea:

Jag undrar vad det var för stora problem ni hade eftersom ni införde detta? Ditt belöningssystem påminner mig lite om det system man iallafall förr använde till barn med autism för att de enklare skulle förstå orsak och verkan och veta vad som skulle hända för att förhindra osäkerhet och därmed kaos i barnets huvud.
Då hade man ofta ett schema där det t.ex. stod att hen skulle gå upp, klä sig, borsta tänderna, gå till skola el. dagis osv. Sedan var det ett nytt schema där som berättade vad som skulle hända där och efter att barnet hade då gjort sakerna så kunde barnet få ett tuggummi eller liknande som belöning. Alltså istället för dina prickar och sammanräkning vid ett senare tillfälle så kom belöningen genast. En belöning som kommer genast är enklare att förstå för ett barn.

Mina barn fick veckopeng när de var små, jag tror att det var någonstans runt 5-7 år gamla när vi började med det och senare fick de månadspeng när de var mogna för det för att sedan gå över till att få barnbidraget och därmed ökade också ansvaret för vad pengarna skulle gå till. De hade beroende på hur gamla de var olika ansvarsområden och senare fick de betalt om de gjorde större saker som t.ex. att dammsuga och våttorka hela huset. Orsaken till att jag valde att betala dem för det var att jag blev skadad och hade svårt för att göra det själv. Idag har jag hemtjänst men jag visste inte att den hjälpen fanns att få då tyvärr. Jag ansåg att det var ett större ansvar än vad de vanligtvis hade behövt göra så jag valde att betala dem för det. Däremot att följa med och handla, hjälpa till med maten, att duka eller tvätta när tvättkorgen var full var sådant man bara gjorde för att vi var en familj som hjälptes åt med det som behövde göras.

Jag tror att det är farligt när man börjar försöka kontrollera barnets känslor genom att ge gåvor eller pengar. Jag tror att man får ett barn som håller saker inom sig istället och det mår man ju inte bra av. Ett barn ska ju testa hur det blir om man gör si eller så genom att spegla sig i föräldrarna och om föräldrarna inte speglar tillbaka utan går och sätter prickar i ett belöningssystem istället så tror jag att det kan bli väldigt dumt.

Jag blir så beklämd när jag läser din lista över vad din dotter ska göra och just detta att hon ska göra det utan tjafs. Varför ska hon det? Är hon ansvarig för om du tjatar eller inte? Varför behöver du tjata? Hon hörde väl första gången? Du skriver att hon genom detta systemet ska lära sig pengars värde men tror du verkligen att hon gör det genom att få det indraget om du är på dåligt humör och tjatar?
Ett barn som blir tjatat på lär sig att stänga av precis som du gör om någon tjatar på dig. Om man istället skapar rutiner runt vardagen så slipper man tjatet för barnet vet ju vad hen ska göra iallafall. Om barnet då inte gör det som förväntas så får man ju ta reda på varför istället för att börja tjata och ta bort förmåner. Givetvis behöver man påminna ibland men inte tjata. Det skapar bara osämja. Iallafall jag och mina barn fungerar så att börjar någon tjata om vad vi borde göra så sätter vi oss på tvären totalt och vill inte alls göra det. Självklart har jag tjatat på mina barn också men det har ju varit för att jag har haft en dålig dag, inte för att de behövde tjatas på.

Du kanske ska prova att sätta upp ett schema istället på vad hon förväntas göra en vanlig dag så att hon vet och kan kolla där istället för att du behöver tjata. Det ska givetvis inte ersätta kommunikation men det kanske kan ersätta tjatet?

Veckopresenten kan du ju ge ändå om du känner att det fungerar bra för er men det ska inte vara kopplat till vad hon har gjort eller inte gjort under veckan. Du kanske ska fundera på vilka dagar du har ett behov av att tjata mer? Är det vid pms eller mens? När du och din partner har bråkat? När det varit jobbigt på ditt arbete? Ett barn är ju helt utelämnad till sina föräldrar och deras humör beror till största delen på hur de blir bemötta.

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits