Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

:bow:
Lycka till TS när hon blir tonåring :crazy:

Jag föstår inte heller syftet med systemet, eller nyttan med ett system öhvt.
Att sedan kalla folk dummer känns väl ganska onödigt.

Men ge dig! Veckopresent = veckopeng, What ever!! Varje familj använder det som känns bäst för just den! Jag är inte ensam och jag har fått beröm för systemet av super många!

Oups, fick jag en röd prick nu månne?

Men seriöst, i ett längre perspektiv, när din treåring är 17, vad ska du betala då? Och varför skulle hon hålla efter sitt egna hem i framtiden, det är ju ingen som betalar då.. eller??

Oups, fick jag en röd prick nu månne?

Men seriöst, i ett längre perspektiv, när din treåring är 17, vad ska du betala då? Och varför skulle hon hålla efter sitt egna hem i framtiden, det är ju ingen som betalar då.. eller??

Känns lite som tvprogrammet som tv3 hade ett tag.
Ung och bortskämd, där tonåringar vägrade göra något hemma och föräldrarna fick göra allt. Även hos dem som flyttat hemifrån :crazy:

Kravlös veckopeng är samma sak som om vi skulle jobba gratis.
Med kravlös veckopeng anser jag att ungar bara får en massa men de lär sig absolut inte värdet bakom pengen än om de fått göra lite.

Om hon är 17 år och vägrar göra något då får hon skaffa eget boende!
När hon blir äldre får hon veckopeng/ månadspeng!

Med kravlös veckopeng anser jag att ungar bara får en massa men de lär sig absolut inte värdet bakom pengen än om de fått göra lite.

Igen! Hon är (snart) fyra år! Varför ska hon behöva jobba och tjäna egna pengar? Det är ju det du skriver?

de andra pratar om kravlös gåva (vanligen i form av peng).

Jag ser inte veckopengen ens som en kravlös gåva, utan mer som en av de rättigheter jag tycker att barn gott kan få ha. Det är inte lika självklart med veckopeng som med mat och kläder, men nästan i vårt samhälle, skulle jag säga. Veckopengen är ett sätt att ge barnet lite ekonomisk frihet och makt (inom ramen för vad familjeekonomin klarar utan problem) och i bästa fall lär sig barnet något om att planera sin ekonomi i det lilla och riskfria formatet. Det är inte en gåva, utan en mer självklar del av livet.

Hon behöver inte göra något alls men då får hon inte heller några saker till sitt dockskåp! Sakerna vill hon verkligen ha!
Allt är bara en extra motivation för henne utöver vanligt beröm och uppskattning.

Om hon är 17 år och vägrar göra något då får hon skaffa eget boende!
När hon blir äldre får hon veckopeng/ månadspeng!

Men du säger ju att veckopresent=veckopeng.. Så när du redan nu satt ribban med diverse mutor, så undrar jag hur mycket pengar du tänkt att ge henne när hon är 17 och inte tycker att det är värt en tjuga för att dammsuga, för det är ju ett jobb hon har.
Och vem ska betala lönen när hon flyttar hemifrån? För det hemmet kommer ju ocksåp att behöva städas

:crazy::crazy::crazy:

Tänk, de flesta här i tråden har fått vecko/månadspeng utan krav på prickar och sådant och det har blivit vettiga vuxna som arbetar, klarar sin ekonomi och sköter sitt hem ändå. En del har ju till och med barn som fått egna barn.

Det gör att din teori faller på ytterligare en punkt.

Uppenbarligen är det viktigare för dig att man "lär sig pengars värde" än att man lär sig att man samarbetar och hjälper till för att man är en familj.

Just det här har kommenterats tidigare i tråden. Folk lär sig värdet av pengar, eller att ansträngning lönar sig, ändå. Så det behöver du nog inte vara orolig för.

Kravlös veckopeng ska väl snarare lära barnen att hantera pengar, att spara och välja. Du är på folk om att de inte läser dina inlägg men du väljer att ignorera flertalet inlägg du med. Istället för att försvara dig genom att upprepa samma saker om och om, argumentera mot de argument som de andra lägger fram så kommer antingen diskussionen dö ut eller gå vidare.

Jag förstod mycket väl vad du skrev! Jag har rådfrågat sådana med pedagogisk/ psykologisk utbildning!

Men du tycker att allt hushållsarbete som en familj rimligen bör dela på kan man sätta ett pris på. Förstår du att i längden så kommer din dotter antagligen aldrig lyfta ett handtag hemma om hon inte får betalt ?

Veckopeng är ju till för att de ska lära sig att hantera en egen liten ekonomi. Mina lärde sig väldigt fort värdet av pengar typ första gången som de tömde plånboken för att köpa något som de sparat ihop till.

Vill de tjäna extra pengar när de är stora nog så har i allafall i våran familj, de uppgifterna vara sånt som går utanför vanligt hushållsarbete, större projekt som målning eller så.

Känns lite som tvprogrammet som tv3 hade ett tag.
Ung och bortskämd, där tonåringar vägrade göra något hemma och föräldrarna fick göra allt. Även hos dem som flyttat hemifrån :crazy:

Eller hur.. Det kanske får bli ombytta roller när eget boende ska införskaffas, mamma kan få en femtiolapp i veckan mot att skura toaletter och stryka underkläder:crazy:

Hon behöver inte göra något alls men då får hon inte heller några saker till sitt dockskåp! Sakerna vill hon verkligen ha!
Allt är bara en extra motivation för henne utöver vanligt beröm och uppskattning.

Uteblivna leksaker pga ogjorda uppgifter = straff.

Jag blir ledsen... :crazy:

Som du resonerar, därför ser samhället ut som det gör och håller på att gå rakt åt helskotta!

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits