Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det behövs, det hjälper henne och hon vill ha sina veckopresenter! Värdet i presenterna är mycket för att vara en fyra-åring. En del delar är mycket mer än vad många äldre skulle få i veckopeng!Nu syftade jag ju på min erfarenhet...
Och igen: om hon inte bryr sig om systemet, behövs det då verkligen? Igen en vänlig fråga...
Du skriver själv att hon fått sin vilja igenom och då skulle jag vilja påstå att det är där problemet ligger, inte i om hon får betalt för att bädda sin säng eller inte.
Onödiga konflikter är om håret ska borstas eller inte eller tänderna ska borstas eller inte. Att man ska behöva bli osams om en sådan sak som när hon ska hem eller till dagis. Hon har inte haft något problem med det sistnämnda tidigare, men när hon började krångla och man var tvungen att gnata, bråka på henne, så fick det bli en del av systemet. Det handlar mest om motivation och konsekvens.Jag har läst tråden, men tycker inte att de frågorna besvarats. Du får gärna vara mer specifik om i vilka inlägg du tycker att du svarat, i så fall.
Ja det behövs, det hjälper henne och hon vill ha sina veckopresenter! Värdet i presenterna är mycket för att vara en fyra-åring. En del delar är mycket mer än vad många äldre skulle få i veckopeng!
Jobbar ni gratis på era jobb, ni som inte använder er av veckopeng/ månadspeng eller något annat belöningssystem?
Värdet av pengar lär de sig genom att göra nytta för sig samt sedan hushålla, annars är det precis som vi skulle jobba gratis.
Ja det behövs, det hjälper henne och hon vill ha sina veckopresenter! Värdet i presenterna är mycket för att vara en fyra-åring. En del delar är mycket mer än vad många äldre skulle få i veckopeng!
Ja, jag jobbar rätt ofta gratis på mitt jobb. Jag jobbar inte i första hand för att tjäna pengar, utan för att lära mig, utvecklas och få göra roliga saker. Att gå på toaletten och liknande skulle jag dock inte betrakta som jobb, eller anser du att din dotter bajsar som yrke och gör det i första hand för att tjäna pengar?
Har jag sagt att hon lyder blint? Vilka hot?Fast de flesta "stora" inom barnpsykologi ex Lars H Gustafsson skriver PRECIS tvärtemot detta system det skapar medborgare utan egen tankeförmåga som bara följer (tänk nazityskland).
Läs "Växa inte lyda" en jättebra bok där man får ANDRA verktyg samt en förståelse för VARFÖR de "tjafsar/trotsar" i olika åldrar det hör till och är naturligt!
Min son är nog ungefär jämngammal med din dotter fyller snart fyra år och är minst sagt en handfull under vissa perioder samt att han började tala väldigt sent. Skulle aldrig falla mig in att köra med dessa hot/mutor. Man kan prata om konsekvens varför man vill de ska göra en viss sak ex jag vill att han plockar ihop sina och lillebrors leksaker i vardagsrummet när jag ska dammsuga varför det blir lättare för mig att dammsuga samt att inget hamnar i dammsugaren. Det köper han. Varför ska barn bara lyda blint utan någon förklaring för varför det är bra att göra som jag som mamma vill? Det enda sådana order får för mig i arbetslivet såhär är det gör det utan mera förklaring är avoghet.
Presenter får man för att någon vill göra en glad inte för att det finns motkrav. Lördagsgodis har vi inte utan godis ätes när det är passande kanske ngn gång i månaden.
Inte lära sig arbeta på det sättet många tror utan det handlar mer om konsekvenser för sitt handlande.
Himmel vi uppmuntrar hela tiden och talar om hur duktig hon är. Hon skulle inte vara den hon är utan det eller tagit sig fram inom de områden hon har gjort.
Uppgifterna hjälper henne, inte poängsystemet och hon vet att när hon har varit duktig så får hon veckopresenten. Hon räknar aldrig prickar osv!Hur kan det hjälpa när hon aldrig tittar på listan och inte alls bryr sig om den, som du beskriver?
Du tycks också förutsätta att månads- eller veckopeng innebär ett belöningssystem, så behöver det inte vara. Jag hade månadspeng från det jag var fem år gammal tills jag flyttade hemifrån, men det var aldrig kopplat till prestation.
Du är löjlig! Läser inte ens tråden utan har bara en massa förutfattade meningar! Läs igenom tråden ordentligt!En treåring är för liten för att förstå ditt system med prickar och konsekvenser som rör sig över en så lång tidsperiod som en vecka.
Hur ska barnet klara sig sen när den blir tonåring och vuxen? Ingen betalar mig med prickar för att laga mat, städa eller duka bordet
För att inte tala om alla komplicerade grejor man måste fixa, speciellt som nybliven vuxen som inte alls ger någon belöning...
Du är ju löjlig! Om hon kissar eller bajsar på toaletten är bara en extra bonus, inget vi lägger extra vikt på!Ja, jag jobbar rätt ofta gratis på mitt jobb. Jag jobbar inte i första hand för att tjäna pengar, utan för att lära mig, utvecklas och få göra roliga saker. Att gå på toaletten och liknande skulle jag dock inte betrakta som jobb, eller anser du att din dotter bajsar som yrke och gör det i första hand för att tjäna pengar?
Form av minneslapp för att lättare ta fram den rätta presentlådan!Men varför räknar DU prickar då