Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

"Om alla andra hoppar över stupet, hoppar du med?" skulle min mamma ha sagt om jag kommit med ett argument som "jag är inte ensam...." appropå att se konsekvenser av sitt handlande.

"Om alla andra hoppar över stupet, hoppar du med?" skulle min mamma ha sagt om jag kommit med ett argument som "jag är inte ensam...." appropå att se konsekvenser av sitt handlande.
NEJ, jag är oerhört stark så, men jag har pratat om systemet med flera! Min partner skulle säga ifrån ifall han inte skulle kännas sig tillfreds med systemet! Man tycker precis som jag att tösen måste lära sig vissa saker, som gör man fel får det konsekvenser!

Onödiga konflikter är om håret ska borstas eller inte eller tänderna ska borstas eller inte. Att man ska behöva bli osams om en sådan sak som när hon ska hem eller till dagis.

Det kallar inte jag onödiga konflikter utan helt normala. En lämplig konsekvens när man inte borstar håret är att inse att det blir trassligare dagen efter = inte så skönt kanske. Känns mer som lagom nivå på handling och konsekvens för en fyraåring enligt mig...

Jag förstår inte riktigt varför ni måste belöna henne med pengar och saker, är hon inte mottaglig för beröm och uppskattning som andra barn?

Allt i livet och alla relationer handlar ju inte om pengar och egennytta, ditt sätt att resonera framstår som oerhört pengafixerat, tycker jag.
Självklart är hon mottaglig för beröm och uppskattning, veckopresenten är bara en extra morot på vägen!

Du är ju löjlig! Om hon kissar eller bajsar på toaletten är bara en extra bonus, inget vi lägger extra vikt på!

Men kissa och bajsa var ju med på listan över saker hon får betalt för att göra, på samma sätt, enligt dig, som vi vuxna får betalt för att jobba, och inte skulle göra det om vi inte fick pengar för det?

Så du håller med om att en treåring inte har förmåga att förstå ett sådant system som ditt, men du fortsätter ändå att "belöna" henne efter prestation trots att du vet att barnet inte förstår kopplingen mellan vad hon gjort under veckan och hur många/vilken leksak hon får?

Då faller ju systemet och det blir för henne någon slags slumpgenerator och du får känna dig mäktig?

Det kallar inte jag onödiga konflikter utan helt normala. En lämplig konsekvens när man inte borstar håret är att inse att det blir trassligare dagen efter = inte så skönt kanske. Känns mer som lagom nivå på handling och konsekvens för en fyraåring enligt mig...
Jag och min partner ser den kampen som en onödig, likaså tandborstningen! Håret/ tänderna måste borstas och därmed basta!

Men kissa och bajsa var ju med på listan över saker hon får betalt för att göra, på samma sätt, enligt dig, som vi vuxna får betalt för att jobba, och inte skulle göra det om vi inte fick pengar för det?
Det finns med på listan JA, men ändå inget som läggs vikt på! Blir det så blir det, annars är det en tom ruta!

NEJ, jag är oerhört stark så, men jag har pratat om systemet med flera! Min partner skulle säga ifrån ifall han inte skulle kännas sig tillfreds med systemet! Man tycker precis som jag att tösen måste lära sig vissa saker, som gör man fel får det konsekvenser!

Jag hoppas att bland dessa "flera" finns någon som är ett professionellt stöd i ditt föräldraskap och kan se till att det där belöningssystemet drabbar ditt barn mindre än vad det ser ut att göra här.

Men till vilken nytta? Du har ett pricksystem som hon inte känner till och dessutom är för liten förstå. Varför:confused:
De få gånger hon tittar noga på listan så ser hon de olika typerna av prickar. Men fem sekunder senare bryr hon sig inte längre utan springer och leker!

Jag hoppas att bland dessa "flera" finns någon som är ett professionellt stöd i ditt föräldraskap och kan se till att det där belöningssystemet drabbar ditt barn mindre än vad det ser ut att göra här.
Självklart! Dummer!!

Senast ändrad:

Vad händer när hon inte "köper" ert system längre och börjar skita i allt ni säger? När hon är 16 år, skiter fullständigt i era hot och belöningar? När hon får sina studiepengar från CSN och inte behöver ta hot om utebliven present m.m

Det känns som att detta bäddar för sämre tider...

Jag och min partner ser den kampen som en onödig, likaså tandborstningen! Håret/ tänderna måste borstas och därmed basta!

Då är det väl snarare en nödvändig kamp, om håret och tänderna måste borstas? Onödiga kamper gäller väl snarare sånt som man egentligen inte behöver göra?

Fast det har ju konstaterats många gånger i tråden att eran veckopresent inte motsvarar de andras veckopeng. Alltså är inte veckopresent=veckopeng. Ni vill ha ett visst betéende och/eller uppgifter utförda, de andra pratar om kravlös gåva (vanligen i form av peng).

Då åker hon ut, under vårat tak är det våra regler som gäller och bor hon hemma och tjänar egna pengar så får hon bidra med en viss del annars får hon flytta

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar