Sv: Våra olika belöningssystem
Har läst igenom tråden och måste säga att jag tillhör typen som anser att "normalt" hushållsarbete typ bädda sängen, städa badrummet ibland, dammsuga och diska är saker man hjälps åt med i familjen och som man slussar in barnen i efterhand som de klarar av det. För mig som förälder är det mycket mer värt när barnet självmant ger mig ett handtag än att han eller hon gör det för att få pengar och presenter.
Min dotter, som har hunnit bli 18 år nu, började få veckopeng när hon var runt 6-7 år, mest för att hon tyckte att det var skoj att själv ha en plånbok med lite pengar i som hon kunde handla egna saker för. Tror hon fick en tjuga i veckan från början. Jag hade nog en tro att det skulle lära henne förstå pengars värde, något som jag insett i efterhand att det nog inte gjorde. Hon hade som liten en mormor och en morfar som gärna stack till henne pengar i tid och otid, och hennes plånbok hann aldrig mer än tömmas förrän de välvilligt stoppade dit en hundring igen. Hon var ju enda barnbarnet!
Till sist fick jag be dem sluta skämma bort henne med pengar och det som fick mig att göra det var när dottern en dag ville köpa någon leksak som hon inte hade råd till och hon genast föreslog ett besök hos morfar...
Pengars riktiga värde tror jag inte att hon fullt förstod förrän hon var runt 15 och började sommarjobba. Då insåg hon hur många timmar man fick slita för att få ihop till en tröja! En annan sak som lärde henne pengars värde var när hon började handla mat ibland och t ex förfärad kunde komma hem och undra om jag verkligen visste att
"en ostbit kostar 70 spänn??"
Att lära barn att man får pengar/poäng/ presenter i utbyte mot jobb eller bra uppförande tror jag inte ett dyft på. Jag gör både min familj och mina vänner tjänster för att de blir glada och för att jag vill göra det. Mitt barn hjälper till för att mamma och pappa blir gladaoch kanske främst för att hon ser att
vi hjälper
varandra. Tänk om jag skulle ge min man poäng för att han diskade eller tvättade bilen..? I utbyte mot en present..
Nej, jag tror att barn gör som vi gör. Är vi hjälpsamma så blir de också det. Sen ska jag inte sticka under stol med att jag skämmer bort dottern med spontana presenter ganska ofta, men det händer ganska ofta att hon dyker upp med en present till mig också... Eller så är huset dammsugat, badrummet skurat och det står en nybakad kaka i köket när jag kommer hem från jobbet. Helt enkelt bara för att hon vet hur glad jag blir!
Det är hennes motivation och så vill jag ha det!