Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

TS; du kanske skulle begära RUT-avdrag för din dotters arbete också? Sådana belöningsmodeller har ju funnits i flera kritiserade program/kurser som desperata föräldrar har fått gå, ofta inom kommunal regi. De har då just kritiserats eftersom de bygger på behaviourismen, dvs där man såg att råttor utförde det som experimentsledaren ville när de belönades med pellets. Nu är ju inte barn råttor (och jag tycker inte råttor heller ska behöva förnedras på det sättet) och därför tycker jag inte om det sättet att uppfostra barn på.

Kattennizze - fd socialpsykolog

Har läst igenom tråden och måste säga att jag tillhör typen som anser att "normalt" hushållsarbete typ bädda sängen, städa badrummet ibland, dammsuga och diska är saker man hjälps åt med i familjen och som man slussar in barnen i efterhand som de klarar av det. För mig som förälder är det mycket mer värt när barnet självmant ger mig ett handtag än att han eller hon gör det för att få pengar och presenter.
Min dotter, som har hunnit bli 18 år nu, började få veckopeng när hon var runt 6-7 år, mest för att hon tyckte att det var skoj att själv ha en plånbok med lite pengar i som hon kunde handla egna saker för. Tror hon fick en tjuga i veckan från början. Jag hade nog en tro att det skulle lära henne förstå pengars värde, något som jag insett i efterhand att det nog inte gjorde. Hon hade som liten en mormor och en morfar som gärna stack till henne pengar i tid och otid, och hennes plånbok hann aldrig mer än tömmas förrän de välvilligt stoppade dit en hundring igen. Hon var ju enda barnbarnet!
Till sist fick jag be dem sluta skämma bort henne med pengar och det som fick mig att göra det var när dottern en dag ville köpa någon leksak som hon inte hade råd till och hon genast föreslog ett besök hos morfar...:devil:
Pengars riktiga värde tror jag inte att hon fullt förstod förrän hon var runt 15 och började sommarjobba. Då insåg hon hur många timmar man fick slita för att få ihop till en tröja! En annan sak som lärde henne pengars värde var när hon började handla mat ibland och t ex förfärad kunde komma hem och undra om jag verkligen visste att "en ostbit kostar 70 spänn??"
Att lära barn att man får pengar/poäng/ presenter i utbyte mot jobb eller bra uppförande tror jag inte ett dyft på. Jag gör både min familj och mina vänner tjänster för att de blir glada och för att jag vill göra det. Mitt barn hjälper till för att mamma och pappa blir gladaoch kanske främst för att hon ser att vi hjälper varandra. Tänk om jag skulle ge min man poäng för att han diskade eller tvättade bilen..? I utbyte mot en present..
Nej, jag tror att barn gör som vi gör. Är vi hjälpsamma så blir de också det. Sen ska jag inte sticka under stol med att jag skämmer bort dottern med spontana presenter ganska ofta, men det händer ganska ofta att hon dyker upp med en present till mig också... Eller så är huset dammsugat, badrummet skurat och det står en nybakad kaka i köket när jag kommer hem från jobbet. Helt enkelt bara för att hon vet hur glad jag blir! Det är hennes motivation och så vill jag ha det!

*kl*
Alltså jag förstår på något sätt hur TS tänkt sig, men det känns som det är väldigt forcerat och tidigt åldersmässigt att introducera massor av belöningar och restriktioner. Lite Supernanny på speed liksom.

Jag har två barn som är åtta och tretton. Åttaåringen får en tjuga i veckan medan trettonåringen får 300 kr i månaden som då innefattar laddning av kontantkort med 75 kr.

Med trettonåringen har jag ställt upp vissa saker som han behöver hjälpa till med hemma. Åttaåringen ska även hon hjälpa till men inte lika mycket.

När trettonåringen misskötte sig rejält under våren blev han av med en del av månadspengen men då var det en extrem sak som var kopplat till pengar. Kanske inte det bästa sättet men det kändes relevant där och då att dra in pengar.

Sv: Veckopresentsystemet

inte tjata på barnen (om du har några) på en hel vecka! :D

TRE barn, varav två bor hemma! Och FÖRSÖKER att inte tjata, men en hel vecka - nä, det blir nog svårt, tyvärr :( så jag får väl klara mig utan gröna prickar ;)

Den äldsta behöver jag inte tjata på längre, hon har vuxit upp och blivit en klok och ansvarstagande människa, trots att hon varit riktigt "bortskämd". Första barnbarnet och med mig som ensam mamma - hon fick allt och lite till.

Sv: Veckopresentsystemet

Om du tänker driva hemmet som en arbetsplats kommer du få det kämpigt. Vad gör du när barnen kräver löneförhöjning? När de strejkar?

Hahahahahaaa

För att tjäna lite extra inför sommaren kom barnen och deras pappa överens om att de skulle få betalt (50 kronor) för att skura utemöblerna, efter en stund kommer 14-åringen och begär mer pengar - de ville ha "spindeltillägg" :laugh:

Nu är ju mina barn äldre (12 och 14 år)

Jag blir fysiskt illamående av din inställning till barn, inte bara i den här tråden.

Vi använder inga belöningssystem och vi uppfostrar inte vårt barn som om han vore en hund. "Dutti 6-åring, du får en godisbit om du sitter ner här!" är inte riktigt min melodi. Att använda godis eller annat mat som belöning kan för övrigt vara förödande vad gäller kommande tröst- och belöningsätande.

Och, tro det eller ej, Viktor är en kärleksfull, artig, väluppfostrad, resonabel och harmonisk 6-åring, trots att vi aldrig har belönat honom för att han bajsar eller straffat honom för att han tjatar.
Har jag sagt att jag använder godis som muta?

Det hon lär sig mest är att gör man fel så får det konsekvenser?

Jobbar ni gratis på era jobb, ni som inte använder er av veckopeng/ månadspeng eller något annat belöningssystem?
Värdet av pengar lär de sig genom att göra nytta för sig samt sedan hushålla, annars är det precis som vi skulle jobba gratis.

Läs ett senare inlägg där jag har gett förklaring till varför. Hon var för bortskämd osv och de klagade på dagis att hon hade för mycket fokus på sig osv och även begärde det av alla andra.

Jag har ingen aning om vad du svarar på...

...men angående att hon uppfattas som bortskämd och vill att alla ska fokusera på henne, tror du att det kan ha något att göra med all kärlek och uppmärksamhet ni ger henne? Det är bara en vänlig fråga... Det kanske inte alls ha rnågot att göra med att ni inte haft belöning/straffsystem tidigare.

Min erfarenhet (tre barn) har lärt mig att låta barnen vara med i det dagliga "arbetet" i hemmet jämsides med de vuxna, alltså inga "påhittade" uppgifter utan sådant som faktiskt har betydelse för det dagliga livet. Det har åtminstone gjort mina barn till bra människor.

TS; du kanske skulle begära RUT-avdrag för din dotters arbete också? Sådana belöningsmodeller har ju funnits i flera kritiserade program/kurser som desperata föräldrar har fått gå, ofta inom kommunal regi. De har då just kritiserats eftersom de bygger på behaviourismen, dvs där man såg att råttor utförde det som experimentsledaren ville när de belönades med pellets. Nu är ju inte barn råttor (och jag tycker inte råttor heller ska behöva förnedras på det sättet) och därför tycker jag inte om det sättet att uppfostra barn på.

Kattennizze - fd socialpsykolog
Du är ju löjlig! Hon lär sig att saker får sina konsekvenser. Tjejen bryr sig inte om systemet så mycket som ni tror att hon gör. Hon gör inget hon inte vill, vill hon inte så vill hon inte. Det är ju gällande dockskåpssaker som systemet gäller. Hon har knappt tittat på listan. Hon vet att den finns där men bryr sig inte för fem öre om den.

Jag har ingen aning om vad du svarar på...

...men angående att hon uppfattas som bortskämd och vill att alla ska fokusera på henne, tror du att det kan ha något att göra med all kärlek och uppmärksamhet ni ger henne? Det är bara en vänlig fråga... Det kanske inte alls ha rnågot att göra med att ni inte haft belöning/straffsystem tidigare.

Min erfarenhet (tre barn) har lärt mig att låta barnen vara med i det dagliga "arbetet" i hemmet jämsides med de vuxna, alltså inga "påhittade" uppgifter utan sådant som faktiskt har betydelse för det dagliga livet. Det har åtminstone gjort mina barn till bra människor.
Påhittade uppgifter? Tösen bryr sig ju inte för fem öre om systemet. Hon vet bara att hennes mamma tar fram olika lådor och ger förklaringar varför! Bortskämd genom att hon alltid fått sin vilja genom i det mesta gällande runt om. På dagis tar alla barnen undan sin tallrik och hjälper till att duka. Innan systemet gjorde hon inte det, nu gör hon det!

Senast ändrad:

Påhittade uppgifter? Tösen bryr sig ju inte för fem öre om systemet. Hon vet bara att hennes mamma tar fram olika lådor och ger förklaringar varför!

Det är väldigt motsägelsefullt att du tycker att ert system fungerar bra och får dottern att bete sig mer i enlighet med vad du önskar, samtidigt som du säger att hon inte bryr sig om systemet.

Det hon lär sig mest är att gör man fel så får det konsekvenser?

Jobbar ni gratis på era jobb, ni som inte använder er av veckopeng/ månadspeng eller något annat belöningssystem?
Värdet av pengar lär de sig genom att göra nytta för sig samt sedan hushålla, annars är det precis som vi skulle jobba gratis.

Nej, det har jag redan skrivit att jag inte gör.

Fast då är man väl äldre än 3-4 år?

Dessutom anser jag (och flera med mig) att hushållsarbete gör man ändå! Utan att få betalt! Att städa, bädda, diska, duka, sköta de egna djuren och så vidare i sitt hem får ingen vuxen betalt för och då ska inte barnen få det heller.

Om man däremot hjälper till i till exempel trädgården eller något annat som barnen inte själva har något intresse i så tycker jag absolut att man kan få lön för det, men då ska det läggas på den redan befintliga månadspengen.

Mitt barn behöver inte arbeta. Han är ett barn. På heltid. Jag är vuxen och arbetar inte gratis.

Varför måste en (snart) fyraåring lära sig att arbeta? Det gör man väl tillräckligt när man är vuxen?

Här använder vi oss av uppmuntrande ord och beröm i stället för prickar och leksaker. Det räcker gott och väl. Och det används dagligen. Utan minsta baktanke. Nåt annat vore helt galet och fel i min värld.

Du är ju löjlig! Hon lär sig att saker får sina konsekvenser. Tjejen bryr sig inte om systemet så mycket som ni tror att hon gör. Hon gör inget hon inte vill, vill hon inte så vill hon inte. Det är ju gällande dockskåpssaker som systemet gäller. Hon har knappt tittat på listan. Hon vet att den finns där men bryr sig inte för fem öre om den.

Behövs systemet i så fall?

Inte lära sig arbeta på det sättet många tror utan det handlar mer om konsekvenser för sitt handlande.
Himmel vi uppmuntrar hela tiden och talar om hur duktig hon är. Hon skulle inte vara den hon är utan det eller tagit sig fram inom de områden hon har gjort.

Ja, dum fråga! :mad: Veckopresent är istället för veckopeng tills hon blir stor nog för det! Med tiden gör vi om systemet! De olika saker är enkla uppdrag. Vi har valt det för att ta bort en del jobbiga konflikter inte för att vi vill ha någon att straffa!

Påhittade uppgifter? Tösen bryr sig ju inte för fem öre om systemet. Hon vet bara att hennes mamma tar fram olika lådor och ger förklaringar varför! Bortskämd genom att hon alltid fått sin vilja genom i det mesta gällande runt om. På dagis tar alla barnen undan sin tallrik och hjälper till att duka. Innan systemet gjorde hon inte det, nu gör hon det!

Nu syftade jag ju på min erfarenhet...

Och igen: om hon inte bryr sig om systemet, behövs det då verkligen? Igen en vänlig fråga...

Du skriver själv att hon fått sin vilja igenom och då skulle jag vilja påstå att det är där problemet ligger, inte i om hon får betalt för att bädda sin säng eller inte.

Varför tror du att det har fungerat på dagis men inte hemma? De lär ju knappast ha en poängsystem där?

Jag misstänker att det fungerat på dagis helt enkelt för att de redan från början lär sig att man ska göra saker på ett visst sätt, att alla ska hjälpa till eftersom det är så man gör på dagis. Utan mutor eller bestraffningar.

Varför tror du att det har fungerat på dagis men inte hemma? De lär ju knappast ha en poängsystem där?

Jag misstänker att det fungerat på dagis helt enkelt för att de redan från början lär sig att man ska göra saker på ett visst sätt, att alla ska hjälpa till eftersom det är så man gör på dagis. Utan mutor eller bestraffningar.
Det har inte fungerat på dagis innan vi började ordentligt hemma! Jag har sagt flera gånger att vi lägger inte mycket energi på det, det bara finns där. Jag skulle kunna ha listan på datorn, men har valt att ha den uppsatt för varje och varje vecka skrivs en ny ut.

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar