Våra olika belöningssystem

Sv: Veckopresentsystemet

Nej, det får hon ju inte, då tycker ni ju att hon tramsar och bråkar och så får hon röda prickar av er.

OKEJ, bakgrund till att vi började med veckopresent. Hon hade först fått docksskåpet men så tänkte vi att vi ville motivera henne till olika saker och vi har ökat på sakta med säkert. För hon har inte velat göra detta alls tidigare, varken på dagis eller hemma. Nu är det bättre!
Vi lägger inte stor vikt vid det. En tid sa vi att det blir röd prick, men slutat med det. För det var inte bra, för man ska inte behöva hota med saker. Har det gått dåligt under en vecka, så säger jag bara det till henne att det inte varit bra.

Att hon inte fått uppmärksamhet av oss eller sin omgivning, är bara struntprat. De har till och med klagat på dagis att hon har fått för mycket uppmärksamhet och att hon är van att ha för mycket fokus på sig!

:bow::bow::bow::bow:

I så fall vill jag ha betalt när jag diskar!

En jättestor grön prick kan du få av mig om du klarar av att inte tjata på barnen (om du har några) på en hel vecka! :D Om du inte har barn, får du pricken om du klarar av att inte bli irriterad när andras barn väsnas och sparkar dig i ryggen när du åker buss!

Sv: Våra olika belöningssystem

Läs ett senare inlägg där jag har gett förklaring till varför. Hon var för bortskämd osv och de klagade på dagis att hon hade för mycket fokus på sig osv och även begärde det av alla andra.

Så det blir alltså hon som får en röd prick om du tjatar? Dvs, om du säger till om samma sak mer än fyra gånger, så blir det röd prick för henne?

Och om hon tjatar om att hon inte vill utföra en uppgift, så får hon också röd prick?

Har ni samma system med prickar för de vuxnas beteende då? Om en vuxen tjatar, får han/hon röd prick då (och tex går miste om öl till maten på fredagen)?
Det ska inte behöva tjatas!
Gör hon inte tex om vi bett henne att duka fram tallrikar, bestick och glas så JA då blir det en röd prick, men vi gör inte mer väsen av det. Vid nästa mat så får hon en till chans.
Vi tjatar inte på varandra!

Men du skrev ju att hon får röd prick om du säger till mer än fyra gånger?

Om du inte gillar tjat, föreslår jag att du låter bli att tjata. Inte lägger ansvaret för ditt tjatande på en liten treåring!

Visst en del tycker det och andra tycker inte det.
Betyg i skolan är belöningssystem!
Lön ifrån arbete är belöningssystem.
Praktik (modernt ord för slavarbete) är ett dåligt belöningssystem.

Om du tänker driva hemmet som en arbetsplats kommer du få det kämpigt. Vad gör du när barnen kräver löneförhöjning? När de strejkar?

Visst en del tycker det och andra tycker inte det.
Betyg i skolan är belöningssystem!
Lön ifrån arbete är belöningssystem.
Praktik (modernt ord för slavarbete) är ett dåligt belöningssystem.

Jag tycker praktik är ett utmärkt belöningssystem, men så är jag heller inte uppfostrad att koppla ihop pengar och prestation på det sätt du verkar vara. I princip alla jag känner som idag har riktigt roliga jobb har nån gång jobbat gratis, för att lära sig. Pengar är ju verkligen inte den enda belöningen man kan få för ett arbete.

Om du tänker driva hemmet som en arbetsplats kommer du få det kämpigt. Vad gör du när barnen kräver löneförhöjning? När de strejkar?

Jag tvivlar på att det skulle gå att driva en arbetsplats på det sättet. Personligen skulle jag bli vansinnig om min chef höll på med poängsystem på det viset. Men barn har ju sämre möjligheter att säga ifrån, de tror ju oftast att det föräldrarna gör är normalt.

Jag vill ge en liten förklaring till det system vi använder hemma, sedan snart halvår tillbaka och som funkar faktiskt riktigt bra. Till en början dokumenterade vi inget hur det gick från dag till dag, om då kom mot våran vilja in lite hot om att då blir det ingen veckopresent, men sedan införde vi en dokumenteringssystem där tösen själv också kan se och efter ett tag blev det bättre.
Hennes veckopresenter är just nu saker till hennes dockskåp, Vi har tex delat upp flera inköpspaket i många delar, att tex varje möbel är för sig. Beroende på storlek på den så måste hon samla olika mycket. När det är färdigsamlat så får vi se vad det blir då för saker.
Vi använder oss av blå, gröna och röda prickar. Där röda blir om det har tjafsat, tramsat, bråkat eller tjatats för mycket. Gröna prickar är bra, men absolut bäst är Blå. Med det här systemet har vi minskat ner på en del av bråken och tramsandet. När vi sedan bedömmer listan, så av tex en röd och en blå blir två gröna.

Här är de saker vi har som ingår just nu och naturligtvis får hon hjälp med många av dem.
  • Bädda
  • Göra sig i ordning för olika saker
  • Duka innan mat
  • Duka av din tallrik
  • Till dagis
  • Kissa på toaletten på dagis
  • Bajsa på toaletten på dagis
  • Hämta på dagis
  • Kissa på toaletten hemma
  • Bajsa på toaletten hemma
  • Hjälpa till
  • Trädgårds arbete
  • Städa(plocka) rummet varje kväll
  • Borsta tänderna
  • Borsta Håret

Grön prick ---- Bra gjort, uppgift avklarad, Bett om det Max 2-4 ggr
Blå prick ---- Uppgift avklarad utan att det behöver sägas till, eller sagt till högst en gång.
Röd prick ---- Ej bra / Trams/ Tjat (Bett om det mer än fyra gånger)

Att vi har med kissa/bajsa på toaletten hemma/dagis är för att uppmuntra henne, då hon fortfarande har blöja. Tösen blir fyra i sommar.

Listan hänger på frysen i köket och vi fyller i den så snart saker och ting har varit osv.

det var bland det konstigaste jag hört talas om!

Jag vill ge en liten förklaring till det system vi använder hemma, sedan snart halvår tillbaka och som funkar faktiskt riktigt bra. Till en början dokumenterade vi inget hur det gick från dag till dag, om då kom mot våran vilja in lite hot om att då blir det ingen veckopresent, men sedan införde vi en dokumenteringssystem där tösen själv också kan se och efter ett tag blev det bättre.
Hennes veckopresenter är just nu saker till hennes dockskåp, Vi har tex delat upp flera inköpspaket i många delar, att tex varje möbel är för sig. Beroende på storlek på den så måste hon samla olika mycket. När det är färdigsamlat så får vi se vad det blir då för saker.
Vi använder oss av blå, gröna och röda prickar. Där röda blir om det har tjafsat, tramsat, bråkat eller tjatats för mycket. Gröna prickar är bra, men absolut bäst är Blå. Med det här systemet har vi minskat ner på en del av bråken och tramsandet. När vi sedan bedömmer listan, så av tex en röd och en blå blir två gröna.

Här är de saker vi har som ingår just nu och naturligtvis får hon hjälp med många av dem.
  • Bädda
  • Duka innan mat
  • Duka av din tallrik
  • Till dagis
  • Hämta på dagis
  • Hjälpa till
  • Trädgårds arbete
  • Borsta tänderna
  • Borsta Håret

Blå prick ---- Uppgift avklarad utan att det behöver sägas till, eller sagt till högst en gång.

Att vi har med kissa/bajsa på toaletten hemma/dagis är för att uppmuntra henne, då hon fortfarande har blöja. Tösen blir fyra i sommar.

Listan hänger på frysen i köket och vi fyller i den så snart saker och ting har varit osv.

Nej, nåt sånt har jag aldrig använt mig av och kommer INTE göra heller. Låter helt galet i mina öron. Instämmer med de flesta andra här som kritiserar metoden.

Sonen, tre år, får ingen vecko-/månadspeng eller veckoleksak. Han får saker spontant när det passar. Städa hjälper han (oftast) till med när vi ber honom. Annars har han inga sysslor som han ska utföra. Han lär sig garanterat allt han behöver kunna tids nog utan massa arbetsuppgifter som han får "lön" för.

Senast ändrad:

OKEJ, bakgrund till att vi började med veckopresent. Hon hade först fått docksskåpet men så tänkte vi att vi ville motivera henne till olika saker och vi har ökat på sakta med säkert. För hon har inte velat göra detta alls tidigare, varken på dagis eller hemma. Nu är det bättre!
Vi lägger inte stor vikt vid det. En tid sa vi att det blir röd prick, men slutat med det. För det var inte bra, för man ska inte behöva hota med saker. Har det gått dåligt under en vecka, så säger jag bara det till henne att det inte varit bra.

Att hon inte fått uppmärksamhet av oss eller sin omgivning, är bara struntprat. De har till och med klagat på dagis att hon har fått för mycket uppmärksamhet och att hon är van att ha för mycket fokus på sig!

Jag tycker inte att det är direkt bättre att dela ut prickar "i tysthet" faktiskt. Vilken press med en tyst domare bredvid sig, hemma, i den mest privata sfären. Och hur tusan ska en treåring kunna förhålla sig till utfallet av en hel veckas beteende, manifesterat i olika dockskåpsmöbler? Det verkar omöjligt att koppla till ett specifikt beteende i en specifik situation!

Dessutom tycker jag att det är märkligt att spontant göra en koppling mellan ett barns önskan om uppmärksamhet och att barnet fått för mycket uppmärksamhet. Jag skulle snarare tolka det som ett uttryck för för lite uppmärksamhet eller fel sorts uppmärksamhet, om man ska göra någon sådan koppling alls. Eller så har barnet "bara" en jobbig period - till exempel.

Jösses:cry:
I mItt hem har barn fått vara barn, alla kan vara trött och slut.
I Mitt hem har inget barn behövt duka, städa, fixa. Det har varit Mitt (vårat) jobb.
Tids nog har barnen eget hem, och får sköta sitt då.
Givetvis är det kul när dom valt att hjälpa till med tex dukning, men inger jag skulle ens drömma om att KRÄVA.

Kan jag inte be om hjälp utan belöningssystem har jag misslyckats i mitt föräldraskap.
Det bygger på dialog!

Hålla en trevlig ordning i sitt rum, jo, men vem är jag till att säga hur det ska vara där?
Jag skaffade inte barn för att ha städkärringar:crazy:
Mina barn har flyttat till eget, och ingen av dom har haft svårt att hålla koll på ekonomi, eller städning. Tvärt om!

Stackars barn som behöver förtjäna allt....

* Jenny *

• Bädda
  • Duka innan mat
  • Duka av din tallrik
  • Till dagis
  • Hämta på dagis
  • Hjälpa till
  • Trädgårds arbete
  • Borsta tänderna
  • Borsta Håret

Får jag rekommendera dig att läsa Jesper Juuls Ditt kompetenta barn.

"Jesper Juul beskriver att priset för den lydnad som vi kan tvinga fram med bestraffningar och hot är mycket högt både för barnet och föräld-rarna. Barnet lär sig nödvändigheten av underkastelse och samtidigt förlorar det respekten både för sig själv och för sina föräldrar. Detta syns inte på allvar förrän barnet kommit upp i tonåren."

Du kan få låna min om du inte vill köpa den själv!

Vi har inget uttalat belöningssystem. Vår dotter får lördagsgodis ibland (när vi eller hon kommer ihåg :o, det börjar närma sig varje vecka nu... en tablettask eller lite chips eller en lördagsgodispåse a la Tom & Jerry, beroende på vad hon väljer).
Vi hade en incident som involverade att hennes favoritgosedjur (Lilla Gubben) blev förstört, och den gången blev jag verkligen arg, hennes reaktion var att 'ja men vi kan ju bara köpa en ny...'. Då fick hon faktiskt jobba ihop till en ny (fast det var inte så hårt, det tog en månad och innefattade kanske 4 rumsstädningar :D). Hon har ju ingen direkt uppfattning om pengar, men hon blev mäkta stolt över sin Lilla Gubben.

Jag mutade henne när hon skulle börja gå på toa. Hon ville inte, och jag lovade henne vid ett svagt ögonblick att när hon går på toa hemma, köper jag Pippiskeppet åt henne. Hon började samma kväll... ;).

Vi har absolut inga bestraffningar för att hon tjatar, gnäller eller surar, mer än de direkta verkningarna (till exempel, skall du bara gnälla vill inte jag leka med dig i ditt rum, kom till mig när du kan vara lite glad igen).

Vi är på det stora hela väldigt lyckliga med att ha en snäll och trevlig flicka, vild och tempramentsfull, rar och go, lätt bortskämd men lätt att resonera med.

Men hon är tre år! 3! Hon är pytteliten och ni lär henne att det inte är OK att vara liten och trött och frustrerad och ledsen och tycka att saker är kämpiga ibland. Herregud, det där är bland det sorgligaste och mest känslokalla jag läst på länge. Hur kan man låta bli att köpa små dockhusmöbler bara för att barnet är barn ibland och inte är på topp jämt? Det känns ju helt rubbat!

Och NEJ - jag har inte barn. Men jag har ett hjärta och en hjärna och tre syskonbarn.

Ja, det verkar helt vansinnigt! Det verkar vara en mycket underlig inställning att barnet enbart ska arbeta för lön och inte för att man helt enkelt hjälps åt i en familj?
På det här sättet blir barnet mer en som utför hushållsnära tjänster än en familjemedlem!

Vi fick lära oss hur man går på toa, handlar,passar småsyskon och liknande helt utan prickar:crazy:. Man fick helt enkelt ta gradvis med ansvar.

Hade jag begärt en prick som blev pengar för att tvätta mina kläder eller duka bordet tror jag att mina föräldrar hade skrattat ihjäl sig :rofl: eller snarare gett mig en rejäl avhyvling.

Man dukar inte bordet för att man får pengar - man dukar för att man ska äta. Man tvättar inte för att få en prick, utan för att det behövs tvättas.

Någon sommar i lägre tonåren så testade vi något system med gem i utbyte mot arbetsinsater. Jag tror att det skrotades inom en vecka eftersom vi alla insåg hur puckat det var, jag tror inte ens att mamma själv följde det :angel:

I äldre tonåren så hände det att jag (och jag gissar mina syskon med) fick betalt för att arbeta med något av min pappas projekt.
Dvs för mer regelrätt arbete och inte hushållssysslor som ingår i att man är en familj.

Vecko och senare månadspeng var förmodligen ett pedagogiskt verktyg för att lära oss hantera pengar, att man får lära sig att spara,betala räkningar och hur man ibland får prioritera.

Senast ändrad:

Jag blir fysiskt illamående av din inställning till barn, inte bara i den här tråden.

Vi använder inga belöningssystem och vi uppfostrar inte vårt barn som om han vore en hund. "Dutti 6-åring, du får en godisbit om du sitter ner här!" är inte riktigt min melodi. Att använda godis eller annat mat som belöning kan för övrigt vara förödande vad gäller kommande tröst- och belöningsätande.

Och, tro det eller ej, Viktor är en kärleksfull, artig, väluppfostrad, resonabel och harmonisk 6-åring, trots att vi aldrig har belönat honom för att han bajsar eller straffat honom för att han tjatar.

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar