Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Kl

Ts belönings (?) system liknar de som används i nannyprogrammen m Jo Frost tex. Där verkar de ju fungera bra! Men- där handlar det om familjer m stooora problem (oftast de vuxna som är problemet) och där struktur måste införas akut.
Tror inte gnäll vid hårborstning etc ses som ett så stort problem så att dessa "extrema" lösningar behövs??

Vår dotter är 2,5 och vi har inga sysslor som hon måste hjälpa till med. Utan jag inbjuder henne, genom uppmuntran o lek, att vara med när jag tex tvättar el lagar mat.
Om hon skulle protestera mot hårborstning, påklädning etc så förklarar jag varför det ska göras o vad som händer om det ej görs. Tex om hon ej klär på sig så kan hon ju inte gå ut o leka med kompisarna.
Direkta konsekvenser, inte en vecka senare!

Presenter ger vi lite då och då, om vi ser ngt roligt i affären eller om varit sjuk el så :D

Kommer införa veckopeng när hon förstår vidden av pengar o sparande.

Som du resonerar, därför ser samhället ut som det gör och håller på att gå rakt åt helskotta!

Ja, det var bättre när treåringar fick göra nytta som gåsvallare, och fick ut och tjäna när de var tolv-tretton. Inte fick de säga emot heller.

Jag skyller på dansbaneeländet, det var väl där nedgången började. Eller var kiosklitteraturen tidigare?

Indien och Pakistan! Gott om barnarbetare och stort välstånd åt alla invånare. Eller inte.

*kl*

Jag blir beklämd när jag läser om TS s.k belöningssystem. En treåring ska inte behöva göra alla de där sakerna och bli bestraffad med röda prickar om barnet inte gör som föräldrarna vill. Om hon inte vill borsa håret, jamen förklara då att det blir bara tjorvigare om det får vänta till nästa dag (som Syrran! säger), och protester vid hårborstning kan ju vara så enkelt att barnet är hårömt. Sätt lite spraybalsam i så kanske det går lättare.

Städa rummet osv (orkar inte skriva in listan), det räcker om hon städar sitt rum. Mina barn fick lära sig att plocka undan en sak innan de tog fram nästa på förslag från mig eftersom de hade så mycket leksaker. Det funkade ibland och ibland inte. Duka fram på bordet och ta bort sin tallrik började de med helt själva. Det är ju jättekul att skölja av tallriken och sätta den i diskmaskinen. :)

Det som dock gör mig mest bestört är belöningssystemet vid kissande och bajsande. Hallå i kiosken! Ta av ungen blöjan och låt det komma i byxorna några gånger så nog vill hon gå på toa då. Går hon på toa så låt hon sitta där i lugn och ro, lägg in nån liten bilderbok eller nåt som hon kan bläddra i och framförallt: SLUTA TJATA OM TOAN!!!

Min mellersta dotter fick också mycket uppmärksamhet när hon var liten av olika orsaker. Detta resulterade i att när hon var i TS dotters ålder så fick hon byta avdelning till lite äldre barn för hon var alldeles för dominant. Idag är hon en väldig empatisk, hjälpsam och vänlig snart 22-åring.

Min 14-åring får idag halva barnbidraget dvs 500 kr i månaden och det ska räcka till hennes nöjen. Jag har inga speciella motprestationer annat än att jag önskar att hon sköter skolan och städar sitt rum. Gör hon inget av detta så får hon ändå sin månadspeng. Inte får jag avdrag på lönen om jag t.ex inte ids tömma pappersinsamlingen en dag eller två.

KL
Hur kul är det som förälder med TS inställlning när telefonsamtalet från soc kommer att hennes 17-åring är där för att söka hjälp för att föräldrarna har slängt ut henne för hon inte gjorde som dom ville. Vilket med TS attityd kan ha varit gått med Conversekängor till kjol på en släktings konfirmation...

Snälla Golden Heart - att få ha konflikter med mamma o pappa hemmets lugna vrå är en del i utvecklingen för ett litet barn.
Ni är det viktigaste i världen för henne - och ÄVEN om hon inte ser/bryr sig om listan så är det din attityd som skiner igenom din syn på ditt barn som skrämmer oss andra. Att om hon inte gör som du vill så duger hon inte.

Självklart älskar du ditt barn - men du verkar ha planer på att villkora din kärlek - det är det som får mig att skygga.

*delvis knappen*
Är jag ensam om att fundera (läs:hoppas)på om det går troll på föräldraforumet?:crazy:

Kravlös veckopeng är samma sak som om vi skulle jobba gratis.

Jag blir lite nyfiken. Du vill uppenbarligen lära din dotter att hushållsarbete är något som ska ses som ett arbete för vilket man får betalt. Till skillnad från de av oss som ser hushållsarbete som ett naturligt inslag i en familj.

Vill du uppfostra dottern att bli städerska? Hemmafru? Exakt vad är det du vill uppnå genom att påvisa att just detta med normalt hushållsarbete är något man måste motivera genom belöningssystem?

Synen på normala sysslor hemma är i mina ögon minst sagt udda.

Jag kan inte låta bli att undra över vad du arbetar med själv - flera gånger i tråden jämför du sådant man normalt hjälps åt med i familjen som ett lönearbete.

Hon behöver inte göra något alls men då får hon inte heller några saker till sitt dockskåp!

Kort sagt: "gör som jag säger, håll mig nöjd annars får du inget".

Vilken underbar syn på sitt eget barn... Om inte detta är utpressning och hot så vet jag inte vad är.

Om hon är 17 år och vägrar göra något då får hon skaffa eget boende!
När hon blir äldre får hon veckopeng/ månadspeng!

Sorry. Så länge som hon går i plugget så är du försörjningsskyldig fram till 21 års ålder (eller om det är 20). Annars gäller 18.

Jag har följt dina inlägg i olika trådar. Jag anser att allt man för över till sina barn kommer någonstans ifrån. Så hur var din uppväxt? Är du van att få jobba för minsta lilla uns av något? Att du aldrig fick kärlek 'gratis'?

Sv: Veckopresentsystemet

Vi använder oss av blå, gröna och röda prickar. Där röda blir om det har tjafsat, tramsat, bråkat eller tjatats för mycket. Gröna prickar är bra, men absolut bäst är Blå. Med det här systemet har vi minskat ner på en del av bråken och tramsandet. När vi sedan bedömmer listan, så av tex en röd och en blå blir två gröna.

Här är de saker vi har som ingår just nu och naturligtvis får hon hjälp med många av dem.
  • Bädda
  • Göra sig i ordning för olika saker
  • Duka innan mat
  • Duka av din tallrik
  • Till dagis
  • Kissa på toaletten på dagis
  • Bajsa på toaletten på dagis
  • Hämta på dagis
  • Kissa på toaletten hemma
  • Bajsa på toaletten hemma
  • Hjälpa till
  • Trädgårds arbete
  • Städa(plocka) rummet varje kväll
  • Borsta tänderna
  • Borsta Håret

Grön prick ---- Bra gjort, uppgift avklarad, Bett om det Max 2-4 ggr
Blå prick ---- Uppgift avklarad utan att det behöver sägas till, eller sagt till högst en gång.
Röd prick ---- Ej bra / Trams/ Tjat (Bett om det mer än fyra gånger)

Att vi har med kissa/bajsa på toaletten hemma/dagis är för att uppmuntra henne, då hon fortfarande har blöja. Tösen blir fyra i sommar.

Listan hänger på frysen i köket och vi fyller i den så snart saker och ting har varit osv.

Jag blir alldeles beklämd. :cry:

Vi har två 7-åringar och en 2-åring och det skulle faktiskt aldrig falla oss in att använda dylika belöningssystem. Jag tycker dessutom att listan är väldigt omfattande för en 3-åring, trädgårdsarbete liksom?!

Här hjälps vi åt med uppgifterna i hemmet utan att någon får betalt i form av pengar.

Bara för att dina föräldrar använde veckopengen som ett styrmedel så tror inte jag att det alls är rätt väg att gå. Våra barn har ännu inte börjat få veckopeng men nu när tjejerna börjar ettan så ska de få veckopeng. Den betalas dock ut oavsett om de har bäddat eller ej. Vi applåderade när barnen bajsade på pottan första gången och det räckte bra.

Hela familjen myser till på helgen oavsett hur bra vi har presterat under veckan. Jag känner faktiskt inte till någon i min bekantskapskrets som använder veckopeng som betalning för utförda tjänster.
Den enda gång jag själv fått betalt från mina föräldrar var att jag från nian till sista året på gymnasiet fick en hundring för varje 4:a och tvåhundra för varje femma (jag blev rik som ett troll) men det påverkade ändå inte min arbetsinsats eftersom jag hade lätt för mig i skolan och gillade att plugga.

Nä, nu ska jag gå och bajsa och därefter belöna mig med en tjugolapp och en blå prick att sätta i pannan... ;)

Jag ska ge en mer noggrann förklaring till den här listan.

• Bädda när hon gör det, annars blir det inget alls där
  • Göra sig i ordning för olika saker, typ klä på sig
  • Duka innan mat, vi frågar några gånger och gör hon det inte så gör vi det. Hon gillar att duka.
  • Duka av sin tallrik. Hon har börjat göra det nu hemma när vi frågat henne eller frågat vad man brukar göra för uppdrag efter maten.
  • Till dagis. Oftast är det inga problem där utan allt går bra.
  • Kissa på toaletten på dagis, när hon gör det, annars blir det inget alls där
  • Bajsa på toaletten på dagis, när hon gör det, annars blir det inget alls där
  • Hämta på dagis. Har varit lite trög att få hem, hon brukar inte vara det.
  • Kissa på toaletten hemma, när hon gör det, annars blir det inget alls där
  • Bajsa på toaletten hemma, när hon gör det, annars blir det inget alls där
  • Hjälpa till med olika små saker, tex dra kundvagn på ÖB vid veckohandling om något handlas där, när hon gör det, annars blir det inget alls där
  • Trädgårds arbete, när hon gör det, annars blir det inget alls där, oftast är det att hon försöker göra något när vi gör i trädgården som vattna blommor m.m. Allt är som en lek då för henne.
  • Städa(plocka) rummet varje kväll. Plockar undan sina saker.
  • Borsta tänderna. Här får hon självklart hjälp
  • Borsta Håret, Här får hon självklart hjälp

Åter igen, allt blir på hennes villkor och i lekens anda. Ingen press, vi bara frågar och gör hon det inte så är det så bara.

Senast ändrad:

Jag har om någon månad växt ifrån tonåren och till och med jag inser att det ni kallar belöningssystem är snarare något som hör hemma hos barnarbetare i Kina! :crazy:

Jag har under hela min uppväxt varit suuuperbortskämd både vad gäller pengar och hushållsysslor. Även mina syskon har kommit undan ganska enkelt men jag har då aldrig behövt lyfta ett finger mer än jag själv ville. Jag har alltid fått vad jag pekat på och min plånbok har sällan varit tom.
När jag kom upp i tonåren så har jag SJÄLV valt att hjälpa till hemma (även om jag idag alltid lämnar sängen obäddad) och har alltid haft ett sommarjobb/extrajobb för att jag vill tjäna egna pengar. Det är aldrig någon som tvingat mig till någonting även om jag blivit knuffad på i rätt riktning.
Idag sköter jag hushållet själv hemma hos min pappa då jag anser att det är det minsta jag kan göra. Städar, lagar mat, vattnar blommor och byter i sängarna.
Jag har ett välfyllt konto som jag sparat ihop själv och allt detta utan ett belöningssystem över huvud taget.

Däremot så har jag en barndomsvän som jag också bor granne med och har gjort i alla tider. Hon och hennes lillebror har haft en tuff uppväxt med ett liknande belöningssystem som du har idag. Gör man inte den syssla man blivit tilldelad eller knorrar så ryker antingen delar eller hela pengen.
Ända sedan min vän kom upp i åttaårsåldern så har hon fått dammsugit hela deras stora(!) fyra en gång i veckan, städat toaletten några gånger i månaden, skött om marsvinsburarna (inte hennes marsvin utan mammans ska tilläggas) varje dag osvosv - listan kan göras oändligt och på tok för tung för barn att orka med.
Min vän och hennes bror har haft ett mycket kort koppel och har ALDRIG fått en krona utöver en låg månadspeng. Dom fick knappt äta en knäckemacka när dom kom hem ifrån skolan utan att ringa och fråga om lov.
Idag sitter min vän utan gymnasieutbildning, inget jobb och med en ettåring på armen. Hon har NOLL uppfattning om pengars värde och har skulder hos diverse företag men handlar trots det bara mera. Hon låter sin sambo betala hyra, mat, bensin, hennes körkort osvosv.

Hennes lillebror är ute och trasslar om kvällarna och har gjort i flertalet år - han fyller snart arton. Han kom hem och var full redan vid 13 års ålder. Kan inte sköta skolan och är aldrig hemma.

Varför?
Jag tror på teorin om att är man en diktator i från tidig ålder och skjuter upp trots och liknande så kommer det likt en bomb senare. Det grundar jag delvis på det jag skrivit ovan men jag har många vänner som är likadana. De som haft det en aning mer 'slappt' hemma har en bra relation med sina föräldrar medan dom som blivit styra av en järnhand har flytt hemmet och kaosat.

Varför?
Jag tror på teorin om att är man en diktator i från tidig ålder och skjuter upp trots och liknande så kommer det likt en bomb senare. Det grundar jag delvis på det jag skrivit ovan men jag har många vänner som är likadana. De som haft det en aning mer 'slappt' hemma har en bra relation med sina föräldrar medan dom som blivit styra av en järnhand har flytt hemmet och kaosat.

Jag tror detsamma, iaf i manga fall. Min pappa styrde vart hem med "jarnhand", en typisk diktator, och jag flyttade hemifran sa fort jag kunde och har idag inte haft kontakt med honom pa 11 ar.

I tonaren gjorde jag allt tvartemot i ren protest ;)

TS jag fattar fortfarande inte varfor ditt barn maste belonas for att hon t.ex. hjalper till i tradgarden eller vill duka? Racker det inte som uppmuntran att ni har det trevligt tillsammans?

Visst ar det jobbigt om barnet strular vid pakladning etc, men det kanske skulle hjalpa om ditt barn sjalv fick valja vad hon ska ha pa sig? Sant brukar uppmuntra :)

Ovilja att lamna dagis osv brukar ju vara fraga om en period man maste ta sig igenom, sen ger det sig av sig sjalvt och sa blir det nagot annat man far fokusera pa en tid.

• Duka innan mat, vi frågar några gånger och gör hon det inte så gör vi det. Hon gillar att duka.
  • Duka av sin tallrik. Hon har börjat göra det nu hemma när vi frågat henne eller frågat vad man brukar göra för uppdrag efter maten.
  • Hjälpa till med olika små saker, tex dra kundvagn på ÖB vid veckohandling om något handlas där, när hon gör det, annars blir det inget alls där
  • Trädgårds arbete, när hon gör det, annars blir det inget alls där, oftast är det att hon försöker göra något när vi gör i trädgården som vattna blommor m.m. Allt är som en lek då för henne.

Åter igen, allt blir på hennes villkor och i lekens anda. Ingen press, vi bara frågar och gör hon det inte så är det så bara.
Rent bortsett från att ditt barn ännu är för litet för att se orsak och verkan när det gäller tidsperioder på en vecka, så skulle inte du tycka at det vore roligare om ditt barn lärde sig gå på toaletten, duka och knuffa kundvagnen utan att behöva få "betalt" för det?

Utan att hon gör saker för att hon tycker det är roligt att vara delaktig och att hon är duktig?

Jag lovar att minst 95% av sveriges befolkning faktiskt lär sig att kamma sig, gå på toa och gå till och från dagis helt utan att ständigt behöva mutas.

:crazy: men hon har ju inget val ändå, gör hon det inte så får hon inte dem grejer hon vill ha. Så indirekt blir hon ju tvingad ändå. Det är faktiskt ganska sjukt :crazy: Hon är 3! Når hon ens upp till handtaget på kundvagnen?

Vilket barn kan inte ta lite tid att få med hem från dagis?
Skulle det vara ett problem menar du? Ta barnet under armen och gå om det är så bråttom.

Jag är ledsen men jag ser inte att dina utförligare förklaringar på något sätt förbättrar. Jag tror visserligen att du menar väl och försöker vara genomtänkt i din föräldraroll. men samtidigt är din dotter inte ens fyra år än, så om ni inte har någon typ av jätteproblem á la de som är med Supernanny och liknande program som framstår du som väldigt hård och krävande.

Jag har sedan mina barn varit små involverat dem i allt vi gör hemma, men det har inte alls syftet att de ska få pengar utan snarare att det är något man gör i en familj. Man hjälps åt. Det som mina fått lära sig är att om de hjälper till med något så innebär det att mamma har mer tid att spendera med dem och man hinner göra fler roliga saker tillsammans. De får också lära sig att man tar undan det man tar fram, har dock fungerat från viss ålder. Deras rum är deras zon och ansvar, visserligen vill jag att de städar förstås och det får ju inte bli en sanitär olägenhet men samtidigt så har de kontrollen själva. (De är nu 8 och 13)

Nu har du ju säkert läst igenom ett antal sidor i tråden. Känner du att du får någon slags tankeställare när det gäller andras svar?
Ungefär som då man i skolan fick uppgift att rita vad man ville bli för något och det visar sig att andra ritat brandmän och poliser och man själv sitter med en ritning av stålmannen och hoppas att fröken ska glömma bort att man finns?

I dina kläder hade jag nog börjat reflektera över vad jag/ni egentligen håller på med. Eftersom det verkar fungera för andra familjer utan belöningssystem (och där veckopeng helt enkelt är en veckopeng och ingen betalning för utfört arbete) så borde det ju vara intressant för er att ta reda på varför det fungerar där. Vilka strider är värda att tas etc.

Jag vet dessutom att jag någon gång såg ett nannyprogram där det inpräntades att belöningssystem aldrig fick ha negativa konsekvenser, d.v.s. inga röda lappar, ingen möjlighet att ta bort en tidigare belöningsprick etc.

Nu har du ju säkert läst igenom ett antal sidor i tråden. Känner du att du får någon slags tankeställare när det gäller andras svar?
Ungefär som då man i skolan fick uppgift att rita vad man ville bli för något och det visar sig att andra ritat brandmän och poliser och man själv sitter med en ritning av stålmannen och hoppas att fröken ska glömma bort att man finns?

I dina kläder hade jag nog börjat reflektera över vad jag/ni egentligen håller på med. Eftersom det verkar fungera för andra familjer utan belöningssystem (och där veckopeng helt enkelt är en veckopeng och ingen betalning för utfört arbete) så borde det ju vara intressant för er att ta reda på varför det fungerar där. Vilka strider är värda att tas etc.

Bra att du satte ord på mina tankar! Jag försökte formulera nåt liknande men det blev inte lika bra som dina ord!

Jag, precis som de flesta andra(verkar det som), fick under min uppväxt veckopeng/månadspeng utan några prestationskrav som var direkt kopplade till de pengarna. Jag kan aldrig minnas att jag gjorde något så dumt att veckopengen uteblev, även om jag kan tycka att det är en rimlig följd av att man exempelvis förstör något dyrt och det inte är en ren olyckshändelse. Jag har aldrig haft några problem med att lära mig pengars värde ändå, det var ju en begränsad summa man fick och om man ville ha något lite dyrare fick man lov att spara eller hjälpa till med något extra. Att hjälpa till med vardagssysslor och städa mitt rum skulle jag göra ändå - och gjorde, men om mina föräldrar haft ett system liknande ditt skulle jag inte haft det särskilt roligt. Det hade blivit idel röda prickar eftersom det krävdes en hel del tjat för att jag skulle komma igång med städandet av kaoset jag bodde i redan som ganska liten, medan min bror höll snyggt och prydligt i sitt rum. I vuxen ålder har jag fått diagnosen ADD och min mamma har sagt "nu vet jag ju att du inte VILLE ha det så stökigt - det var bara så svårt för dig att få något gjort!".

Förutom att ett rent belöningssystem som ditt kan vara direkt nedbrytande för personer som mig så innebär det ju att man inte arbetar för själva arbetets skull - antingen för att dra sitt strå till stacken, för att glädja någon annan eller helt enkelt för att det är kul. Vad gör man den dagen när det inte finns någon belöning som räcker för att motivera?

Även nu är det svårt för mig att ta tag i vissa saker, inte minst städning. I ärlighetens namn är det min sambo som ser till att det ser hyfsat ut här hemma. Ändå ger jag mig själv en stor, blå prick! :D

Jag har inga barn, men jag var rätt så nyss ett. Vi hade inget belöningssystem som ni har, men jag hade en pappa som blev arg väldigt ofta när man visade sina känslor. Man fick inte vara glad och leka (då lät vi ju för mycket) och man fick inte gnälla över saker man inte ville göra. Det ledde inte till att man slutade ha känslor, utan det ledde till att man höll känslorna inne. Jag ser ditt belöningssystem som liknande. Visar man känslor blir man bestraffad. Jag genom att få en arg pappa efter mig, din dotter genom att inte få sina efterlängtade leksaker.

Barn säger inte nej och är "dumma" för att de är elaka. De går efter känslor och impulser, inte som vi vuxna, som gör vad hjärnan faktiskt säger åt oss. Jag minns att jag hatade att sätta på mig overallen eftersom den alltid var oskön sålänge inte mamma satte på mig den. Jag var väl antagligen ett väldigt jobbigt och gnälligt barn som vägrade sätta på sig sin overall och fick massa röda prickar..

Du säger att hon inte lägger stor vikt, att hon inte bryr sig om systemet osv. Varför skulle hon då blivit så mycket "bättre" som ni säger? Kan det bero på att du kanske har ändrat stil? Jag antar att du vill att hon ska få bra prickar, och därför kanske inte tjatar lika mycket?

Jag har inte särskilt bra relation till min pappa idag tyvärr, men eftersom han lärde mig att man ska hålla sina känslor inne gör jag det fortfarande mot honom. Sedan har jag ju lärt mig nu i vuxen ålder att man inte behöver hålla känslor inne. Vid 13-15 årsåldern var det väldigt förvirrande. Vill du att din dotter också ska känna så? Du har skrivit att hon visst FÅR visa känslor, men hon kommer ju inte vilja göra det. Om jag frågar min pappa om jag fick visa känslor för honom när jag var liten kommer han svara "självklart", men det var inte så självklart då. Barn är smarta, men de förstår inte alltid det vi gör.

Det som du säger med att om din dotter inte vill hjälpa till när hon blir tonåring och att hon får flytta ut annars skrämmer mig. Du borde verkligen läsa på om det och be om råd och ändra din åsikt. Om din dotter blir (vilket vi verkligen inte hoppas) tyst och tillbakadragen, vågar inte visa känslor och går efter strömmen (som det här systemests konsekvenser blir) är det nog inte så bra att säga "Du får flytta hemifrån om du inte följer alla våra regler till punkt och pricka". Chansen finns att du mister din dotter föralltid då. Mina föräldrar hade verkligen förlorat mig då! Men nu har jag som tur är en bra mamma (och en bra pappa som jag förstår NU, i vuxen ålder) som vill att jag ska bo kvar :love: Jag tjänar egen lön, får inga direkta presenter eller månadspeng av mina föräldrar, men hör och häpna - Jag hjälper till hemma iallafall! Skulle aldrig få för mig att inte göra det.

Jag förstår att du blir frustrerad över att alla är så emot ditt system (inte dig), men borde du inte tänka ett varv extra om det verkligen är bra? Ibland kan man ju bli hemmablind och se varje enskild situation och inte hela bilden. Din dotter beter sig kanske som vanligt mot er nu, och att hon blivit bättre vid "bråk" när hon blir påmind om sina fina presenter, men tänk på konsekvenserna som jag har försökt att skriva här, och även som alla andra i tråden har skrivit. Det är när hon börjar förstå som det går utför.

Det bästa jag kunde få när jag var liten var inte paket, utan det beröm, bekräftelse och närkontakt med min pappa (och såklart mamma, men hos henne var det aldrig brist på något sånt :) )

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 386
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits