Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Cilla, tackar för din omtanke att du hoppas att jag ska slippa lära mig den hårda vägen. Eftersom jag förespråkar att det är viktigt att tänka efter innan man tar på sig ansvaret för en hund, är det något jag tillämpar själv också när jag skaffar djur. Så risken att jag skaffar en potentiell mördarmaskin är obefintlig. Av flera anledningar, t ex att de lever längre, är jag själv helt inne på mindre hundar nuförtiden.

Jag har heller ingen övertro på mig själv, däremot en väldigt stark tro på att det finns en eller flera lösningar på de flesta problem. Och i den mån jag har en hög tilltro till mig själv, är det just i bemärkelsen till att inte ge upp med ett djur för att man för tillfället står handfallen. Jag vill dock inte kalla det övertro, eftersom jag grundar min tilltro till denna min egna förmåga på att ha haft många djur genom åren. Som alltid i djurägande uppstår stora och små problem. Ibland har jag varit helt "clue-less" över varför mina djur betett sig på ett visst sätt. Men aldrig har jag FÖRBLIVIT handfallen någon längre stund. Jag har sökt information, konsulterat dem jag har respekt för i frågan och som har mer kunskap än jag, provat mig fram tills jag lyckats. Och varje gång har jag lärt mig nånting nytt och intressant, som hjälpt mig fler situationer.

De problematiska situationer som uppstått med djur, hästar och hundar, har jag i efterhand alltid kunnat relatera till brister hos mig själv. Kanske jag "grundat" ett beteende fel, varit för slapphänt ibland, missat att tänka efter före osv. Jag är den förste att erkänna mina misstag. Därför är jag också beredd att gå långt för att rätta dem, samt att lära av dem för att förhindra problemet nästa gång.

Ja, jag är vegetarian sedan jag var 10 år gammal. Den enda i min familj som är det, så det är inga pådyvlade idéer. Kände mig okomfortabel med att äta kött ända sedan jag var i 6-7 års ålder när jag förstod fullt ut varifrån kött kom. Vägrade först äta kött, men det var inte helt lätt i den åldern att vara konsekvent när mamma och pappa tvingade en att äta upp innan man gick från bordet.

Vid 10 års ålder hade jag läst tillräckligt mycket böcker och tidningar för att förstå att det, tvärtemot vad mamma försökte hävda, var fullt möjligt att leva som vegetarian och att det fanns många som gjorde det. Då tog jag ett beslut om att bli vegetarian själv, tog diskussionen med mina föräldrar och gav dem ett ultimatum. Antingen accepterade de mitt beslut och hjälpte mig med alternativ matlagning, kontakt med skolan osv, eller så skulle jag fixa det på egen hand med risk att jag kanske inte skulle få i mig tillräckligt med näring (hade varken föräldrar eller skola hjälpt mig hade jag helt enkelt uteslutit köttet rakt av). Min mamma, som är rätt klok, insåg vid denna tidpunkt att min ovilja att äta kött var väl genomtänkt och ett starkt ställningstagande så hon valde då att stötta mig.

Oki, du utfodrar hunden med vegetariskt foder. Det är tämligen ovanligt även bland vegetarianer och veganer.

Ang hunden, så behöver man inte utesluta köttet i dess kost, utan kan etablera ett samarbete med någon som arbetar med eftersök och avlivning av trafikskadat vilt och köpa kött därifrån. Det tycker jag fungerar bra, för dessa djur har avlivats pga t ex brutna ben eller ryggrad eller andra hemska trafikskador som gjort att de inte skulle ha kunnat klara sig. Och i valet mellan en plågsam självdöd eller ett nådaskott anser jag att nådaskottet är det mest humana. Därför har jag inget moraliskt dilemma kring att köpa sånt kött till min hund.

Oki, du utfodrar hunden med vegetariskt foder. Det är tämligen ovanligt även bland vegetarianer och veganer.

Jag lagar all mat till min hund, och har en stor andel vegetabilier, och även vegetariska proteinprodukter i maten. Men kompletterar alltså med en viss mängd kött från djur som befriats från lidande i samband med trafikskador.

Vad får dina hundar för foder?
Havre?

Ja, för alternativet till att ge hunden djur som dödas för köttets skull (vilket jag inte vill vara med och sponsra) är ju att ge... havre *s*

Har skrivit om vad jag ger min hund (har bara en för närvarande) i ett inlägg ovan.

Ska vi börja föda landets hundar på det viset får vi nog sänka åldersgräns för körkortet till 12...
Eller släppa ut dem att jaga själva eftersom det är "naturligt".

Väldigt onödigt inlägg jag vet, men jag kunde inte hålla mig. Ska sluta nu.

Det är givetvis helt fantastiskt att du är en människa som vill förstå varför en hund beter sig si eller så och löser de flesta problem du kommer över. Hur ska du göra för att majoriteten av alla hundägare som inte förstår ska förstå att ett eventuellt problem är ett problem som kan växa, ska ta itu med detta under precis rätt tidpunkt, vem de ska vända sig till och slutligen om de har egen kunskap nog att lösa det? För jag är ledsen, men de flesta hundägare ÄR inte så intresserade och involverade i sin hund biologiskt eller psykologiskt att de vet vilka knappar man trycker på.
De flesta vet så mycket som att det finns stora som små hundar och att de antingen är snälla eller dumma. Det är ofantligt mycket oftare jag möter en hundägare som har en hund som för utfall mot andra utan att ha en aning om varför. Än mindre hur man löser problemet eller att man faktiskt kan få hjälp för det. För många är det enklare att skicka hunden till nästa person som tröttnar..och så nästa person osv...Tittar du någonsin i annonserna på blocket?
Tittar du någonsin i några andra trådar här på buke? Om folk som ska köpa hund och "vill ha en ras som kan gå lös".....

Det är kanske hemskt att okunskapen dominerar kunskapen, men så är det i verkligheten och det du beskriver är något som inte kommer ske bland vanliga svensson hundägare på många år framtill.
Jag kan hålla med dig om att alla problemhundar säkerligen inte behöver falla under sprutan egentligen utan säkert går att reda ut...Nu är det dock så att de flesta väljer att inte lösa problemet utan skickar iväg hunden och hela den historien om igen..Och hunden blir säkerligen bara värre. Tisllut är den ett mentalt vrak. Hur hade du tänkt att alla dessa hundar skulle räddas? Tycker du verkligen att en hund förtjänar att nå fullständig botten innan gn ger upp hoppet och ger den sprutan iaf?

Jag lagar all mat till min hund, och har en stor andel vegetabilier, och även vegetariska proteinprodukter i maten. Men kompletterar alltså med en viss mängd kött från djur som befriats från lidande i samband med trafikskador.

Mycket egoistiskt i mina ögon. Det är en hund du har hur mycket du än önskar att det vore en get eller ett får. Hundar är i huvudsak carnivoer och deras matsmältningssystem är konstruerat för en kost baserad på kött. Ät vad du vill, men att neka hunden en naturlig kost ser inte jag som något annat än fullkomlig egoism.

/Lina, som också är vegetarian.

Mycket egoistiskt i mina ögon. Det är en hund du har hur mycket du än önskar att det vore en get eller ett får. Hundar är i huvudsak carnivoer och deras matsmältningssystem är konstruerat för en kost baserad på kött. Ät vad du vill, men att neka hunden en naturlig kost ser inte jag som något annat än fullkomlig egoism.

/Lina, som också är vegetarian.

Suck. Nummer ett finns det forskning gjord på att hundar klarar sig utmärkt på vegetabilisk kost, men det kräver en hel del kunskap. Nummer två så har jag skrivit att jag inte valt den vegetariska linjen för min hund, utan ger den kött, men inte från djur som kommer från köttindustrin, utan som avlivats av humana skäl.

Hur du kan få det till egoism förstår jag inte hur mycket jag än vrider och vänder på det... Jag har ju ansträngt mig extra för att skaffa kött till min hund, på krångligare väg än att köpa i närmsta butik.

Ang ditt längre inlägg. Jag håller med dig om att verkligheten är långt ifrån vad man skulle kunna önska, och tyvärr går den väl i denna fråga inte ens åt rätt håll, med tanke på att det blir vanligare och vanligare med att avla fram individer ur raser som inte kanske är så lämpliga att välja som familjehundar osv. Tänker då främst på situationen i Malmö, med alla sk "kamphundar".

Det är, utifrån de anledningar du nämner osv inte möjligt att rädda alla hundar. Men jag kommer aldrig att tycka att det är en bra lösning att avliva. Jag är tvungen att acceptera att hunden har en för låg status i vårt samhälle för att en majoritet nånsin ska tycka att det är värt att lagstifta mycket hårdare kring hundar på det sätt som skulle vara nödvändigt om mitt "drömläge" skulle infinna sig.

Jag försöker istället så gott jag kan utifrån mina begränsade förutsättningar som en enskild individ och tar hand om mina egna djur på ett sånt sätt att de blir harmoniska och trygga individer. Nuvarande hund är en omplaceringshund som inte haft det så lätt, och det har varit ett stort jobb att omvandla honom till den trygga och lyckliga individ han är idag.

men vad tycker du att man ska göra med de större raserna med mer tryck i? en schäfer eller rottis som går bärsärkargång är ju potentiellt livsfarlig. skippa snacket om vad du hade gjort för att förhindra att den utvecklats fel tack, för det är högst ointressant när hunden står och tuggar på din arm. var gör man i det akuta skedet, som bryter ett väl befäst aggressivt beteende?

och för att ta till ett extremt exempel, minns du pitbullen som slet av stora stycken från husse? om någon tagit hand om den och gett den till dig, skulle du försökt dig på att ta hand om den? vilka säkerhetsåtgärder skulle du vidtagit? skulle du tagit hand om den även om du haft barn?

att äta eller inte äta kött har fullständigt spårat ur tycker jag. det är inget konstigt att djur dör för att bli mat åt andra. det är inte heller så att vilda djur alltid har en chans att slippa bli mat. jag gillar dock inte behandlingen av djuren innan de dör, och har därför avstått från att själv äta kött (dessutom smakar det illa). men att ge mina hundar och min katt något annat än köttbaserad kost finns bara inte. kött är det naturligaste för dem, allt annat är utfyllnad.

så vad det det här med att jämnställa djur med människor, och frågan var väl riktad till mig, om jag skulle avliva mitt barn om det blev deprimerat. nej, givetvis skulle jag inte göra det. jag skulle se till att barnet fick rätt vård och behandling för sin sjukdom, och försöka ge det hopp om framtiden. normalt sett avlivar man inte heller människor, oavsett hur sjuka de är, eller hur stora smärtor de har. det är väl nackdelen med att vara människa, att blir du tillräckligt sjuk finns det ingen som kan befria dig från dina smärtor.

men vad tycker du att man ska göra med de större raserna med mer tryck i? en schäfer eller rottis som går bärsärkargång är ju potentiellt livsfarlig. skippa snacket om vad du hade gjort för att förhindra att den utvecklats fel tack, för det är högst ointressant när hunden står och tuggar på din arm. var gör man i det akuta skedet, som bryter ett väl befäst aggressivt beteende?

Fast det är ju inte ointressant, för du frågar vad man gör i det akuta skedet, som bryter ett väl befäst aggressivt beteende. Det BLIR ju aldrig ett "väl befäst" aggressivt beteende om man förhindrar att det utvecklas fel. Och avlivning i det akuta skedet är väl heller inget bra alternativ, om du inte redan är hos veterinären när din rottis eller schäfer biter sig fast i armen och vet står med sprutan i handen. I det akuta skedet måste man naturligtvis freda sig, bryta så gott det går. Vad som funkar just då kan ju vara högst individuellt. Men det är ju knappast där våra åsikter skiljer sig så markant. Och jag är lessen, men jag kan inte "skippa snacket" om vad jag skulle ha gjort för att förebygga, för det är ju så jag är van att lösa problem, och det har funkat bra för mig. Har liksom inte haft anledning att ta tag i frågan hur man gör efter att ha gått fram med skygglappar ända tills hunden sitter fast i armen. Jag kan tillägga att jag haft just en rottis (blandis men med övervägande del rottweiler) med mycket "tryck" i. Men jag var ju medveten om vilken ras jag skaffat så jag jobbade oerhört mycket med denna hund ända från början. Och det var dessutom min första hund, så kunde jag i så pass ung ålder (17)jobba för att förebygga problem så är det väl inget orimligt att kräva denna typ av framförhållning av andra vuxna människor?

och för att ta till ett extremt exempel, minns du pitbullen som slet av stora stycken från husse? om någon tagit hand om den och gett den till dig, skulle du försökt dig på att ta hand om den? vilka säkerhetsåtgärder skulle du vidtagit? skulle du tagit hand om den även om du haft barn?

Nej jag kommer inte ihåg just det exemplet. Nej, jag skulle inte ha tagit hand om den eftersom jag då inte skulle ha kunnat garantera säkerheten för min nuvarande, mindre hund. Han är redan inne i min familj, och jag skulle inte göra någonting för att utsätta honom för fara. Om det däremot var min egen hund som "flippat" så är det en annan sak. Jag har aldrig påstått i denna tråd att jag står här beredd att ta emot alla hundar som andra gått bet på. Jag tar hand om min egna hundar, jobbar med dem om problem uppstår, och tycker i mina inlägg att andra borde göra samma sak. Jag skulle ju inte överlämpa mina problem på någon annan, så varför tycker du att det vore rimligt att jag tar över andras? Jag har ju redan gjort det en gång, eftersom jag har en omplaceringshund.

att äta eller inte äta kött har fullständigt spårat ur tycker jag. det är inget konstigt att djur dör för att bli mat åt andra. det är inte heller så att vilda djur alltid har en chans att slippa bli mat. jag gillar dock inte behandlingen av djuren innan de dör, och har därför avstått från att själv äta kött (dessutom smakar det illa). men att ge mina hundar och min katt något annat än köttbaserad kost finns bara inte. kött är det naturligaste för dem, allt annat är utfyllnad.

Det kanske inte är konstigt för dig att djur dör för att bli mat åt andra. Själv tycker jag inte att det är ok, därav är jag vegetarian. Borde heller inte uppröra dig speciellt mycket.

så vad det det här med att jämnställa djur med människor, och frågan var väl riktad till mig, om jag skulle avliva mitt barn om det blev deprimerat. nej, givetvis skulle jag inte göra det. jag skulle se till att barnet fick rätt vård och behandling för sin sjukdom, och försöka ge det hopp om framtiden. normalt sett avlivar man inte heller människor, oavsett hur sjuka de är, eller hur stora smärtor de har. det är väl nackdelen med att vara människa, att blir du tillräckligt sjuk finns det ingen som kan befria dig från dina smärtor.[/QUOTE]

Du skulle se till att barnet fick rätt vård och behandling för sin sjukdom, dvs precis som jag skulle göra med min hund. Detta borde därför inte heller uppröra dig.

Senast ändrad av en moderator:

OT, hur gör jag för att få citaten att se ut som citat, och min egen text att inte "bakas in" i det som citatmarkeras?

I ovan inlägg ligger ju min text nu mitt inne i Cillas text, så att det blir svårt att uppfatta vad jag skrivit själv, resp vad jag citerat.

Gjorde en nödlösning så länge...

Senast ändrad av en moderator:

Du måste skriva utanför "quote" tecknen, i texten du ska citera så¨står det ju typ "quote" i början av texten och i slutet, om du skriver utanför sista "quotet", så kommer den text utanför den gula rutan med citatet! :)

Tackar för infon, ska tänka på det nästa gång!

Kan du inte i minst ett inlägg åtminstone försöka se utanför ditt alldeles egna personliga och fantastiska sätt och sätta dig in situationer där du och dina metoder inte är involverade? Du skriver om att folk går omkring med skygglappar och hitten ditten datten och verkar fullständigt oförstående för att de flesta faktiskt inte har ett jota om vad de har i kopplet oavsett om hunden har det ganska bra eller ej. Kan du tänka realistiskt och förklara vad du tror ska göra saker och ting bättre genom en långsiktig plan för en allmänhet och inte cirkeln som är sluten runt just precis dig själv?

Jag ser två sätt utifrån ditt eget perspektiv. Det ena är att du utnämner dig själv till Sveriges nya Ceasar Milan (har inget emot honom ska understrykas) och startar ngn form av show där du kan förmedla ditt eget sätt till allmänheten som förhoppningsvis ser på detta. Ett annat är möjligen att du skriver en bok, trycker den ochs ticker den under näsan på folk som bör anamma nya metoder.För det är det enda du skriver i tråden, "men jag och men jag och men jag (!!)." Det handlar inte om hur du gör med dina hundar, det handlar om hur man ska lösa ett allmänt problem med problemhundar ö h t.

Suck. Nummer ett finns det forskning gjord på att hundar klarar sig utmärkt på vegetabilisk kost, men det kräver en hel del kunskap. Nummer två så har jag skrivit att jag inte valt den vegetariska linjen för min hund, utan ger den kött, men inte från djur som kommer från köttindustrin, utan som avlivats av humana skäl.

Hur du kan få det till egoism förstår jag inte hur mycket jag än vrider och vänder på det... Jag har ju ansträngt mig extra för att skaffa kött till min hund, på krångligare väg än att köpa i närmsta butik.
Du skrev i tidigare inlägg om djur som fallit offer för trafiken. Herregud så humant ja. Då kan jag säga att jag hellre får ett skott i pannan än blir överkörd. Ang att "de klarar sig utmärkt". Hur var det med ordspråket "Det är skillnad på att leva och att överleva".

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka