Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!
men vad tycker du att man ska göra med de större raserna med mer tryck i? en schäfer eller rottis som går bärsärkargång är ju potentiellt livsfarlig. skippa snacket om vad du hade gjort för att förhindra att den utvecklats fel tack, för det är högst ointressant när hunden står och tuggar på din arm. var gör man i det akuta skedet, som bryter ett väl befäst aggressivt beteende?
Fast det är ju inte ointressant, för du frågar vad man gör i det akuta skedet, som bryter ett väl befäst aggressivt beteende. Det BLIR ju aldrig ett "väl befäst" aggressivt beteende om man förhindrar att det utvecklas fel. Och avlivning i det akuta skedet är väl heller inget bra alternativ, om du inte redan är hos veterinären när din rottis eller schäfer biter sig fast i armen och vet står med sprutan i handen. I det akuta skedet måste man naturligtvis freda sig, bryta så gott det går. Vad som funkar just då kan ju vara högst individuellt. Men det är ju knappast där våra åsikter skiljer sig så markant. Och jag är lessen, men jag kan inte "skippa snacket" om vad jag skulle ha gjort för att förebygga, för det är ju så jag är van att lösa problem, och det har funkat bra för mig. Har liksom inte haft anledning att ta tag i frågan hur man gör efter att ha gått fram med skygglappar ända tills hunden sitter fast i armen. Jag kan tillägga att jag haft just en rottis (blandis men med övervägande del rottweiler) med mycket "tryck" i. Men jag var ju medveten om vilken ras jag skaffat så jag jobbade oerhört mycket med denna hund ända från början. Och det var dessutom min första hund, så kunde jag i så pass ung ålder (17)jobba för att förebygga problem så är det väl inget orimligt att kräva denna typ av framförhållning av andra vuxna människor?
och för att ta till ett extremt exempel, minns du pitbullen som slet av stora stycken från husse? om någon tagit hand om den och gett den till dig, skulle du försökt dig på att ta hand om den? vilka säkerhetsåtgärder skulle du vidtagit? skulle du tagit hand om den även om du haft barn?
Nej jag kommer inte ihåg just det exemplet. Nej, jag skulle inte ha tagit hand om den eftersom jag då inte skulle ha kunnat garantera säkerheten för min nuvarande, mindre hund. Han är redan inne i min familj, och jag skulle inte göra någonting för att utsätta honom för fara. Om det däremot var min egen hund som "flippat" så är det en annan sak. Jag har aldrig påstått i denna tråd att jag står här beredd att ta emot alla hundar som andra gått bet på. Jag tar hand om min egna hundar, jobbar med dem om problem uppstår, och tycker i mina inlägg att andra borde göra samma sak. Jag skulle ju inte överlämpa mina problem på någon annan, så varför tycker du att det vore rimligt att jag tar över andras? Jag har ju redan gjort det en gång, eftersom jag har en omplaceringshund.
att äta eller inte äta kött har fullständigt spårat ur tycker jag. det är inget konstigt att djur dör för att bli mat åt andra. det är inte heller så att vilda djur alltid har en chans att slippa bli mat. jag gillar dock inte behandlingen av djuren innan de dör, och har därför avstått från att själv äta kött (dessutom smakar det illa). men att ge mina hundar och min katt något annat än köttbaserad kost finns bara inte. kött är det naturligaste för dem, allt annat är utfyllnad.
Det kanske inte är konstigt för dig att djur dör för att bli mat åt andra. Själv tycker jag inte att det är ok, därav är jag vegetarian. Borde heller inte uppröra dig speciellt mycket.
så vad det det här med att jämnställa djur med människor, och frågan var väl riktad till mig, om jag skulle avliva mitt barn om det blev deprimerat. nej, givetvis skulle jag inte göra det. jag skulle se till att barnet fick rätt vård och behandling för sin sjukdom, och försöka ge det hopp om framtiden. normalt sett avlivar man inte heller människor, oavsett hur sjuka de är, eller hur stora smärtor de har. det är väl nackdelen med att vara människa, att blir du tillräckligt sjuk finns det ingen som kan befria dig från dina smärtor.[/QUOTE]
Du skulle se till att barnet fick rätt vård och behandling för sin sjukdom, dvs precis som jag skulle göra med min hund. Detta borde därför inte heller uppröra dig.