Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!
Med andra ord så påstår du att jag INTE gjort tillräckligt.
Tro mig, det stämmer inte.
Vad skönt att höra. Då är ju allt frid och fröjd, utom naturligtvis för hunden, som endast fick leva ungefär en fjärdedel av sitt liv. Jag vill inte vidare kommentera ditt beslut och vad som föregick det, eftersom jag aldrig kan få veta hur hunden var, reagerade, vad du gjorde och inte gjorde.
Någon tidigare skrev att döda hundar inte lider, men det är bland det dummaste argument jag vet (i detta läge). Då borde vi ju avliva våra hundar redan när de är valpar för att de inte ska utsättas för lidande. Ännu bättre att inte tillåta hundar att leva överhuvudtaget.
Livet innebär, både för människor och djur, bra perioder blandade med sämre (avseende både fysik och psykisk status). Vill vi inte utsätta dem vi "älskar" för livet så borde de första vi avlivar (eller inte sätter till världen) vara våra barn. Cilla t ex som tycker att jag sätter principer före hundens bästa (när mina principer i själva verket ÄR hundens bästa), vad gör du den dag dina barn (om du har några) hamnar i en depression? Eller slår ett annat barn i ett raseriutbrott? Hoppas du är konsekvent i detta läge och inte utsätter dina barn, som inte mår bra, för mer lidande utan avslutar det hela. För då slipper de ju lida... (obs, den sista meningen är ironi, för personligen tycker jag inte att man löser problem med vare sig djur eller barn genom avlivning).
Avlivning som utväg missbrukas enormt. Avlivning är en välsignelse att ta till för att ett obotligt sjukt djur som inte längre har ett värdigt liv ska slippa lida. T ex när cancer börjar försvaga kroppen, eller andra tillstånd som inte går att behandla mer.
Det jag reagerade starkt på i denna tråd, när jag först läste igenom den, var att TS skrivit ett inlägg, som utan någon ingående eller insiktsfull analys, funderade kring en hund som bitit. En rad inlägg följde på detta där avlivning rekommenderades rakt av, utan frågor, analyser, tips osv. Det är detta jag menar med att avlivning missbrukas något kopiöst.