Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Om alla som satt med en unghund som betett sig som min (t.ex) skulle omplacera den istället för att fortsätta kämpa, fortsätta leta efter rätt instruktör, byta jobb för att ha råd att fortsätta trots att det innebär ännu mindre tid för hunden samt timmars längre restid varje dag... Hur skulle det se ut på blocket då tror du? Hur många är vi inte idag som gnäller över att folk ger upp för lätt med sina unghundar. Så hur ska vi ha det egentligen? Ska folk ge upp eller ska de kämpa för att lösa problemen?

Det här skulle jag gärna vilja ha respons på.

Skulle inte kalla det politik, snarare ideologi och inställning. Hela den här tråden speglar ju att olika människor har väldigt olika inställning, så jag tycker att det i högsta grad är relevant.

Hela tråden speglar att människor snarare lider brist på förmåga att sätta sig in i och respektera att olika människor har olika inställningar...

Som jag redan noga förklarat för dig, så är jag inte insatt i din hunds beteenden. Därför kommenterar jag heller inte just din hund.

I fråga om att lösa problem, så anser jag självklart att man ska göra det. Förmår man inte klara av det, och därmed har en hund som man inte klarar av att ha, är vi tillbaka på ruta ett.

Omplacera som jag anser, eller avliva som du förespråkar? Inse att man inte räckte till och att andra kanske är bättre rustade, eller blunda för verkligheten och låta hunden betala priset?

LIA

Om debatten gällde huruvida gult är finare än grönt, eller om solrosor är finare än prästkragar, har jag inget problem att acceptera att folk har olika inställning.

Jag har däremot problem med att låta det passera obemärkt när vissa människors inställning innebär att ett djur, som inte har någon som talar för dess räkning, ska behöva dö för någonting som inte är dess egen skuld.

Precis som du säkert har negativa åsikter om andra personers inställning till att skada andra. Vad reagerar du negativt på? Djurplågeri? Barnmisshandel? Ungdomar som rånar pensionärer? Du har säkerligen också en gräns för hur länge du respekterar att andra har en annorlunda inställning än du.

Om debatten gällde huruvida gult är finare än grönt, eller om solrosor är finare än prästkragar, har jag inget problem att acceptera att folk har olika inställning.

Jag har däremot problem med att låta det passera obemärkt när vissa människors inställning innebär att ett djur, som inte har någon som talar för dess räkning, ska behöva dö för någonting som inte är dess egen skuld.

Precis som du säkert har negativa åsikter om andra personers inställning till att skada andra. Vad reagerar du negativt på? Djurplågeri? Barnmisshandel? Ungdomar som rånar pensionärer? Du har säkerligen också en gräns för hur länge du respekterar att andra har en annorlunda inställning än du.

det du inte verkar förstå är att jag tycker att din inställning är lika extrem som du säkert tycker att min är! för mig låter det fullständigt absurt att man låter sin ideologi gå före hundens bästa! du har rätt i att det finns en gräns där man inte längre kan acceptera olikheter, och dina åsikter är mycket nära min.

det du inte verkar förstå är att jag tycker att din inställning är lika extrem som du säkert tycker att min är! för mig låter det fullständigt absurt att man låter sin ideologi gå före hundens bästa! du har rätt i att det finns en gräns där man inte längre kan acceptera olikheter, och dina åsikter är mycket nära min.

Var har jag skrivit att jag låter min ideologi går före hundens bästa? Min ideologi ÄR ju hundens bästa, och jag sätter dess väl och ve före min egen om dessa två kommer på kollisionskurs.

Tror du har blandat ihop mina inlägg med ngn annans. Annars får du gärna påvisa vad i mina inlägg du tolkar som att jag sätter nånting före hundens bästa.

Vi kan nog vara överens om att vi ser detta väldigt olika, ja.

I fråga om att lösa problem, så anser jag självklart att man ska göra det. Förmår man inte klara av det, och därmed har en hund som man inte klarar av att ha, är vi tillbaka på ruta ett.

Omplacera som jag anser, eller avliva som du förespråkar? Inse att man inte räckte till och att andra kanske är bättre rustade, eller blunda för verkligheten och låta hunden betala priset?

Jag "förespråkar" inte avlivning och har i många fall uppmuntrat till omplacering. Jag protesterar emot uttryckt åsikt att man aldrig ska avliva - alltid omplacera - för att man promt ska hålla liv i hunden.

Tycker att man ska skydda sina hundar från barns tanklösa beteende bättre än så. En unge som är gammal nog att krypa fram till en hund, peta den i ögonen och lugga den i pälsen ska inte lämnas obevakad med en hund för en sekund.

Skulle aldrig utsätta min hund för det.

Ditt exempel är väldigt typiskt för hur dessa situationer ofta går till. Föräldrars bristande uppsikt över barnen resulterar i att barnen beter sig oacceptabelt mot hunden, som förväntas stå ut med vilken misshandel som helst av ungen. De hundar som inte gör det, utan blir rädda eller arga av den kränkande behandlingen och biter ifrån, straffas sen med döden.

I mina ögon är det föräldrarna som ska ha rejält med pisk.

Jag lämnar aldrig mina djur ensamma med barn. Inte så mycket för barnens skull utan för djurens. Barn är väldigt duktiga på att hitta på dumheter. Jag vill inte att mina djur skall få lida för barnens påhittighet. Speciellt mina brorsöner är ena små :devil: när de är på de humöret.

Mvh

Tora

Håller med dig. Jag hade tidigare en hund som, när hon lagt sig ner, ville vara ifred och inte petas på och härjas med. Lät henne aldrig utsättas för barn som inte ännu kunde förstå en tillsägelse om att lämna hunden ifred.

Nuvarande hund är rädd för främmande människor. Honom skulle jag aldrig utsätta för att barn, eller för den delen vuxna, kom nära inpå honom utan att han själv inbjudit till detta.

Tycker att det är mitt ansvar som matte att skydda mina hundar. De är inga leksaker eller allmän egendom.

Som jag redan noga förklarat för dig, så är jag inte insatt i din hunds beteenden. Därför kommenterar jag heller inte just din hund.

LIA

Att hitta folk som är beredda att ta emot en omplaceringshund är nog inga problem. Men att omplacera en hund med problem som man möjligen själv inte klarar och måste hitta en ägare som är villig att jobba med hunden och som VET vad denna sysslar med...är det lika lätt? Betalar inte hunden ett ännu högre pris genom att omplaceras med risk att bli missförstådd även i det nya "förhållandet"?
Något säger mig nämligen att majoriteten av hundägare i Sverige faktiskt inte vet hur man reder ut en problemhund eller vet vem man ska ta hjälp av. Än mindre vet jag folk som är beredda att köpa/få en hund som inte är riktig i skallen.

Tror du verkligen att det inte finns hundar som det inte GÅR att göra något åt trots hundtränare och ev. omplacering? Som helt enkelt har så stora mentala brister att hunden är en reel fara för sin omgivningen. Där alla hundar i kullen (möjligtvis 1 undantagen) som uppnåt 1½år har stora mentala problem.
Det finns sådana, tro mig.
Jag har haft en sådan
Och att omplacera den hunden hade inte jag tagit på mig ansvaret för.

Inse att man inte räckte till och att andra kanske är bättre rustade, eller blunda för verkligheten och låta hunden betala priset?
LIA

Det finns ett tredje alternativ. Inse att man inte räcker till och vidareutbilda sig själv för att lösa problemen. Ta hand om sitt eget "problem" istället för att lämpa över det på någon annan och skaffa ny hund.

håller Tyvärr med de övriga. kanske inte är det du vill höra, för det kan ju vara svårt att ta bort honom. Men p.ga han bakrund och att han högg, bara så där kommer ni aldrig kunna lita på han och det kan ju vara livsfarligt:eek:

Ingen har sagt att det är lätt att hitta bra omplaceringshem.
Vad jag säger, är att man åtminstonde ska seriöst försöka den vägen och tömma ut dom möjligheterna, innan man väljer avlivning.

Man behöver kanske inte ens hitta det optimala omplaceringshemmet, om man under en period kan få hjälp av sakkunnig person att "göra om" hunden för att därefter lämna den till en "mellankunnig" familj. Hoppas du förstår tänket.

LIA

Man behöver kanske inte ens hitta det optimala omplaceringshemmet, om man under en period kan få hjälp av sakkunnig person att "göra om" hunden för att därefter lämna den till en "mellankunnig" familj. Hoppas du förstår tänket.

LIA

Så en hund med dålig mentalitet, som ev. visar tecken på aggression, krafig nervositet, dåliga nerver och som mår allmänt pissigt ska inte omplaceras en gång utan TVÅ gånger...?
Med hundens bästa för ögonen?

Vem vågar släppa iväg hunden på det viset med rent samvete. :confused:

En stabil hund klarar säkert att omplaceras en eller ett par gånger i sitt liv utan att få några större men.

Vad är det som är så fruktansvärt hemskt med att avliva en hund som mår dåligt?

Ja de som vet hur man gör har oftast vett att inte ge sig på problemhundar. Det är oftast de okunniga optimisterna som försöker, en del fixar det o lär sig massvis på kuppen, alltför många misslyckas.
PL

Vi talar inte om 2 omplaceringar.
Den som tror att det är så hemskt illa för hunden att hamna på ett nytt ställe, har aldrig varit på ett hundpang!

Vad är det som är så fruktansvärt hemskt med att avliva en hund som mår dåligt?
Det hemska är att avliva en hund utan att ge den en chans till ett normalt hundliv i annan miljö. Även en hund bör erkännas rätten till sitt liv, åtminstone i största möjliga utsträckning.
Jag klarar inte att se dödandet av ett djur som lösning, så lättsinnigt som några här.

LIA

Den som tror att det är så hemskt illa för hunden att hamna på ett nytt ställe, har aldrig varit på ett hundpang!

Menar du hundpensionat?
De "pangs" jag varit/arbetat på har enbart tagit emot väluppfostrade hundar för att kunna erbjuda en lugn miljö för sina kunder. Vid minsta tecken på aggressivitet åker de ut. Inte alla hundar trivs.
Hur en problemhund skulle klara en sån miljö... Jag kan inte tänka mig att den tar det bättre än de andra hundarna.

Jag vet inte jag. Nej jag är inte särskilt blödig så. En hund som avlivas somnar in och får ro. Korven på mackan var en gång en glad liten gris och skorna på fötterna en fet ko. Och jag är galen i hamburgare. Är också för aktiv dödshjälp.
Vilka tråkiga diskussioner vi skulle ha på buke om alla tyckte likadant!! :D

Senast ändrad:

Det hemska är att avliva en hund utan att ge den en chans till ett normalt hundliv i annan miljö. Även en hund bör erkännas rätten till sitt liv, åtminstone i största möjliga utsträckning.
Jag klarar inte att se dödandet av ett djur som lösning, så lättsinnigt som några här.

LIA

LIA, jag är glad att läsa dina inlägg i denna tråd. Det glädjer mig att det finns några ljus i mörkret. Jätteskönt!

alla hundar klarar inte av att omplaceras. svärmor hade 2 hundar som helt plötsligt inte kom överens, dom hade som val att antng4n hålla den ena i bur så fort dom lämnades ensamma alternativt instängda i olika rum. vid minsta lilla obevakat ögonblick rök dom ihop med många vet besök som följd.

debestämdes att den ena skulle omplaceras. en lugnt trygg hund van med barn, van med liv och rörelse. gjort polistester å klarat dessa galant. en kanonhund alltså. familjen som tog hand om honom var van med hundar. mannen i familjen gick ofta figurant.

redan första veckan började hunden bli annorlunda. dvärmor och hennes man var dit för att kika på hunden han var som vanligt men helt plötsligt så morrade han åt svärmor helt utan anledning.

en vecka senare kom mamman i familjen hem. då ställde hunden henne mot väggen och tänkte klippa henne. efter fler sådana hänmdelser med mång olike människor, avlivades denna hund...

han klarade itne av själva omplaceringen. så att omplacera en hund är inte alltid ett alernativ. i detta fallet trodde vi att de var de bästa. hade vi vetat detta hade hunden aldri flyttats.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka