Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

det där sättet = att ändra på min livsstil. jag vill kunna ta emot oväntat besök, ha barn här utan att vara orolig, kunna träna och tävla bland en massa hundar osv.
Jag fattar ändå inte. Vem har ställt krav på ändrad livsstil?

jag läser. mitt inlägg var en reaktion på detta

Citat:
Det är ju just när en hund inte är problemfri (oavsett orsak) som skillnaden på hundägare blir som tydligast! Även en dålig hundägare klarar en problemfri hund!
Du skrev:
och jo, duktiga människor kan också drabbas av dåliga hundar. bebben hade en, calazirya hade en. båda GD's med nervösa och aggressiva tendenser.
:confused: Jag ser faktiskt inte någon logik här heller i dina inlägg! På vad sätt strider det jag skrev mot det du skriver nu???

LIA

Man kan mycket väl skriva om sin personliga situation, men då ska man informera om det samt hålla isär det personliga och det allmänna.

LIA

men vad tusan är det för hundar du syftar på då? jag menar att man ska avliva sjuka hundar, vilket du opponerade dig mot. INGEN har sagt något om att avliva flamsiga unghundar precis. hela tråden handlar ju om hundar som inte uppför sig normalt!

Nej och just därför ska man kanske vara lite försiktig med hur man uttrycker sig och inte kalla folk för dåliga hundägare/okapabla att ta in kunskaper hur som helst efter en "generell" mall.
Varför det? Så länge vi talar om generella och inte personliga situationer så kan det väl inte vara fel att också uttrycka sig i generella termer? Eller tycker du att man ska vara helgarderad oavsett? Hur skulle det då se ut på Buke, med kilometerlånga inlägg med undantag och gardering för specialförhållanden.

Nu är jag less på detta OT-spår och lägger ner.

LIA

Ska man hoppa in i andras diskussioner, är det en fördel om man sätter sig in i vad som sagts. Tycker du inte?

Räcker för mig!

LIA

Läs inläggen!!
Annars är det svårt att diskutera.

Men VILKET inlägg är det du vill ha svar på?

Man kan mycket väl skriva om sin personliga situation, men då ska man informera om det samt hålla isär det personliga och det allmänna.

Varför då? Hade du haft andra åsikter om du vetat att det var "personligt" för den som läste?
Är det olika regler för "det allmänna" och "det personliga"?

Ska man hoppa in i andras diskussioner, är det en fördel om man sätter sig in i vad som sagts. Tycker du inte?

Räcker för mig!

LIA

sorry. antog dumt nog att du diskuterade den sortens hundar som diskuterats tidigare i denna tråden :smirk:

när jag var omkring 1 år så hade min föräldrar en collie hane som rätt som det var högg mig i ansiktet, den avlivades så fort det gick därefter, för tänk vad som skulle hända en dag om jag vart ensam med hunden?

*KL*

Hoppar in i diskussionen igen efter att inte ha haft tillgång till dator i helgen.

Jag fick frågan hur jag tycker att problemet skulle lösas. En jättestor fråga verkligen, för det handlar i själva verket om att en gigantisk förändring i samhällets inställning till djur måste till.

I vårt land slaktas 75 miljoner djur varje år. 75 miljoner! Det är fler än antalet människor som strök med under andra väldskriget... Inte så många bryr sig om det. Varför? Därför att de flesta människor är väldigt nöjda med att från toppen på näringskedjan blicka ner på de mindre "lyckligt" lottade arterna som dragit ett kortare strå i det genetiska lotteriet, åtminstone i den värld som människan skapat villkoren i.

Ungefär på samma sätt som sydstaternas plantageägare levde gott på de svarta slavarnas oavlönade arbete. Slavarna ansågs som mindre värda, mindre intelligenta (för att de inte behärskade engelskan bla), ansågs inte ha samma känslor som "riktiga människor" (dvs vita).

Varför tar jag upp detta? Jo för att den förhärskande inställningen om djurs underlägsna ställning och värde i förhållande till människan ligger till grund för många av åsikterna i denna tråd. Nu handlar denna tråd om hundar, och hundar har genom sin ställning som nära kompanjon till människan en särställning i åtminstone vårt västerländska samhälle. Men på ett villkor, hunden ska tjäna människan troget och minsta lilla en individ faller ur denna ram så upphör hundens existensberättigande (inte min åsikt, men inställningen genomsyrar denna tråd).

Jag är inte naiv, så jag vet att djuren inte under min livstid iallafall kommer att åtnjuta människans respekt som jämbördiga i samhällets ögon. Men djurens värde, och värdet i djurens liv, måste ju förespråkas åtminstone av oss som tycker att deras liv är lika okränkbart som människans.

Skulle det vara enkelt eller självklart att ändra djurens ställning i vårt samhälle? Naturligvis inte, lika lite som det var enkelt att frige hundratusentals slavar i USA och intregrera den som jämbördiga i det amerikanska samhället.

Djur är heller inte människor, så det handlar ju inte om att "befria" djuren från människan. I mina ögon handlar det om att vidareutveckla människans och djurens relation till att bygga
på symbios och inte ensidigt utnyttjande.

Och för att komma tillbaka till den aktuella frågan om hundar som är "missanpassade" så vägrar jag att delta i ryggdunkandet och uppmuntrandet av att avliva friska djur. Om en attitydförändring ska ske avseende djurens rätt till liv så kan man inte uppmuntra och sanktionera denna handling.

Jag tror på mycket hårdare regler för att få ha djur överhuvudtaget. Jag tror på utbildning av dem som beviljas förmånen att ha djur. Jag tror på en kraftig begränsning i aveln av hundar, katter och andra sällskapsdjur för att förhindra att djur betraktas som slit-och-släng. Om utbudet av i detta fall hundar skulle begränsas kraftigt skulle vi vara mer benägna att fostra våra djur till fungerande individer från att de är valpar.

Vårt samhälle är alldeles för slappt och fritar individer från eget ansvar. Merparten av de hundar som idag avlivas som "farliga" skulle relativt enkelt kunna rehabiliteras om deras ägare inte lät sig styras av lathet och minsta motståndets lag. Jag vägrar vara en av dem som sanktionerar avlivning genom att inte fördöma abdikerandet från djurägandets ansvar. Jag tror vidare att de människor som initialt misslyckats i sitt hundägande skulle lära sig en viktig läxa om ansvar, rehabilitering, livets värde, ödmjukhet, tålamod, relationer osv om de istället för att ha möjlighet att avliva tvingades att lösa problemet med träning, träning, träning.

Varför skulle dina föräldrar ha lämnat en 1-åring ensam med en hund? Varför uppstod överhuvudtaget situationen första gången?

Räcker ju med att gå på toa, så är ju barnen ensamma med hunden..

men nu börjar det bli mer en politisk fråga än en fråga om vad som är bäst i varje enskilt fall. ska man driva den politiska frågan helt strikt så kan man inte ha hund eller katt som sällskapsdjur, eftersom de äter kött och bidrar till uppfödning och slakt av köttdjur.

jag är mycket väl medveten om att djurs ställning i vårt samhälle är starkt präglat av vår kristna tro där människan är den yttersta skapelsen. jag är inte heller helt bekväm med tanken att producera djur som någon slags gröda som sedan ska skördas.

men jag låter inte det färga min syn på mina hundar. de lever i nuet, och detta nu är det som avgör deras livskvalitet. det spelar mindre roll att de i framtiden kan få det jättebra, eftersom de inte förstår det, och de kan inte leva på hoppet. beroende på hur länge detta nu varar, kan det mycket väl vara befogat med avlivning, trots att framtiden ser aldrig så ljus ut.

Tycker att man ska skydda sina hundar från barns tanklösa beteende bättre än så. En unge som är gammal nog att krypa fram till en hund, peta den i ögonen och lugga den i pälsen ska inte lämnas obevakad med en hund för en sekund.

Skulle aldrig utsätta min hund för det.

Ditt exempel är väldigt typiskt för hur dessa situationer ofta går till. Föräldrars bristande uppsikt över barnen resulterar i att barnen beter sig oacceptabelt mot hunden, som förväntas stå ut med vilken misshandel som helst av ungen. De hundar som inte gör det, utan blir rädda eller arga av den kränkande behandlingen och biter ifrån, straffas sen med döden.

I mina ögon är det föräldrarna som ska ha rejält med pisk.

Höh... Jag BÖRJAR lära mig och låg faktiskt igår kväll och undrade om man kunde be moderatorn ta bort inlägget samt gruvade mig för responsen när jag öppnade tråden idag.

Men jaja, gjort är gjort...!

:crazy:

Jag tyckte det var ett högst intressant och ärligt inlägg.

Mitt inlägg beskriver den ideologi som jag baserar min djursyn på. Den vägleder mig i min egen djurhållning och resulterar i att jag gör allt för mina djur och för att de ska ha det bra.

Mitt inlägg beskriver den ideologi som jag baserar min djursyn på. Den vägleder mig i min egen djurhållning och resulterar i att jag gör allt för mina djur och för att de ska ha det bra.

jo det förstod jag ju, men jag tycker att man ska passa sig för att blanda ihop politik och djur.

jo det förstod jag ju, men jag tycker att man ska passa sig för att blanda ihop politik och djur.

Skulle inte kalla det politik, snarare ideologi och inställning. Hela den här tråden speglar ju att olika människor har väldigt olika inställning, så jag tycker att det i högsta grad är relevant.

Tycker att man ska skydda sina hundar från barns tanklösa beteende bättre än så. En unge som är gammal nog att krypa fram till en hund, peta den i ögonen och lugga den i pälsen ska inte lämnas obevakad med en hund för en sekund.

Skulle aldrig utsätta min hund för det.

Ditt exempel är väldigt typiskt för hur dessa situationer ofta går till. Föräldrars bristande uppsikt över barnen resulterar i att barnen beter sig oacceptabelt mot hunden, som förväntas stå ut med vilken misshandel som helst av ungen. De hundar som inte gör det, utan blir rädda eller arga av den kränkande behandlingen och biter ifrån, straffas sen med döden.

I mina ögon är det föräldrarna som ska ha rejält med pisk.
Jag håller med dig helt och fullt.
Man får plocka bort hunden från barnet.
Jag har haft 4 barn och 4 rottisar.
Mina barn har fått lära sig att man är snäll mot hunden. Vilar hunden då SKA DEN GÖRA SÅ.

Nu har jag ett litet barn barn 10 mån. o en rottis på 15 mån. Vi lämnar aldrig de ensamma. Jag skaffade grindar så vi skiljer på dom vid behov.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka