Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Har suttit och läst i tråden nu och orkar inte lägga mig i men Skogstrollet :bow:!!! Du har en förmåga att få på pränt precis det jag tänker men inte kan formulera. En eloge till dig som orkar och tar dig tiden!

Att alla inte borde få ha hund. Frågan är hur man på förhand selekterar/rensar ut skräpet. Jag är helt för en rensning.

Hur ska rensningen se ut? Vad gör man med det överflöd av vanvårdade hundar finns idag? Hur ska man avgöra vem som är "värdig" att köpa en valp (utan att tant Agda som gärna vill ha en dvärgpudel som sällskap på ålderns höst drabbas).

Men det löser man som ansvarsfull hundägare allt eftersom, och man gör det med glädje eftersom man älskar sig hund gränslöst mycket. Är man inte beredd att älska en hund på detta sätt, varför skaffa en? Vad är behållningen om inte den otroliga kärlek som man får och ger en hund?

Många skaffar hund för att jaga med den. Andra behöver en hund för att ta sig fram i samhället pga av att de är blinda/döva/har andra handikapp. Man skaffar hund för att tävla i kapplöpning. Man skaffar hund för att få sällskap i motionspåret. Man skaffar hund för att ha någon som vaktar gården. För att valla ihop fåren. För att sniffa narkotika i tullen. För att patrullera i industriområden om nätterna.

Det finns väldigt många bra anledningar att skaffa hund förutom att man "vill ge kärlek och få kärlek". Att någon älskar sin hund gränslöst är ingen som helst garanti för att den hunden har det bäst. Det är snarare så "djursamlarna" börjar sin karriär.

Sen måste jag bara påpeka, för att jävlas lite, att min kärlek till mina hundar inte är gränslös. Det finns vissa saker som är viktigare för mig än mina hundar och som går före. Inte mår mina hundar dåligt för det och inte anser jag att det gör mig till en sämre hundägare. Jag kallar det bonnförnuft.
Att skaffa hund innebär inte att man måste försaka sig själv och sin närmaste omgivnings behov in i det sista. Då skjuter man sig själv i hälen.

Senast ändrad:

Ursprungligen postat av LIA
Ang ditt exempel, så kan man svara "ingen regel utan undantag". Självklart finns det hundar som är bortom räddning till ett vettigt hundliv.

Så då är det ibland befogat av avliva en hund pga dess "problembeteenden".
Självklart. Om hunden är så illa däran att duktiga hundmänniskor inte kan klara den (vilket jag tror gäller för majoriteten av alla fall). Det är där våra åsikter betr avlivande skiljer sig åt.

Citat:
Men det var otillräckliga hundägare vi talade om.

Jaså? I så fall har vi pratat om olika saker. Jag har pratat om avlivning kan vara en lösning eller inte på ett hundliv av dålig kvalitet.
Det är ju människorna som ligger bakom hundarnas kvalité. Alltså måste det väl oftast vara otillräckliga hundägare som ligger bakom "hundliv av dålig kvalité". Detta är ju själva pudelns kärna, sas.
Tillåter mig också att citera vad du själv skrev: Inte heller tror jag att alla hundägare är kapabla att klara av att erbjuda den lösning som hunden kanske behöver.

Citat:
Såna som inte klarar hunden själva, och enligt dig hellre ska avliva än låta hunden få pröva hos någon annan.

Nej, det är inte sådana hundägare jag har pratat om. Jag har pratat om de som anser att hunden är för illa däran för att man ska våga släppa den ifrån sig i brist på lämpligt nytt hem.
Sorry, men jag ser inte skillnaden på dom hundägarna. Dåligt hundliv = dålig hundägare!

Citat:
Betr hästen i din jämförelse, så kan man faktiskt låna ut den som sällskapshäst. Under förutsättning att den inte lider av sin skada.
LIA

Ja det kan man säkert göra. Om man hittar nån som vill ha den och tar hand om den ordentligt.
Då är vi tydligen överens här om att avlivning inte är nödvändigt, utan att det kan finnas andra lösningar. Lösningar som andra personer än en själv kan erbjuda.

Tänkte jag skulle avsluta mitt deltagande med att klargöra och kommentera enligt ovan.
Kycka till med hundlivet! ;)

LIA

Det är ju människorna som ligger bakom hundarnas kvalité. Alltså måste det väl oftast vara otillräckliga hundägare som ligger bakom "hundliv av dålig kvalité". Detta är ju själva pudelns kärna, sas.

Sorry, men jag ser inte skillnaden på dom hundägarna. Dåligt hundliv = dålig hundägare!

Javisst, ibland är det oseriösa hunduppfödare som tagit fram hundar med rädslor, dåliga nerver, för mycket skärpa eller vad som.
Ska då valpköparen som i god tro köpte hund lastas för detta tycker du? Är det verkligen deras fel att hunden är "dålig"?

Ser du inte den skillnaden så skulle du kanske försöka öppna ögonen lite...

Då är vi tydligen överens här om att avlivning inte är nödvändigt, utan att det kan finnas andra lösningar. Lösningar som andra personer än en själv kan erbjuda.

Var har jag påstått att avlivningar alltid är nödvändiga? :confused: Ja, det KAN finnas andra lösning. Bara genom din egen formulering visar du själv att det även KAN vara så att det ibland inte finns något lösning.

Jag måste få fråga också, har DU själv suttit på en sån här hund? En omplacering, eller en hund som vuxit upp och visat sig befinna sig utanför ramen rent mentalt?

Har du levt isolerat i år för att ingen vill ha med din hund att göra, du är bara välkommen utan den, du kan inte röra dig i folksamlingar, inte möta andra hundar osv? Kan inte hitta någon som vill/klarar att passa den medans du måste jobba heltid för att ha råd med kurser och instruktörer? Kanske har hunden även fysiska hinder och vem vill ha en knäpp hund med defekter - så du hittar ingen vettig som vill ta över den heller?

OK, ett svar till får det bli.

Javisst, ibland är det oseriösa hunduppfödare som tagit fram hundar med rädslor, dåliga nerver, för mycket skärpa eller vad som.
Ska då valpköparen som i god tro köpte hund lastas för detta tycker du? Är det verkligen deras fel att hunden är "dålig"?
Förstår inte ditt resonemang. Vi talar om "dåliga hundägare" här, den sort som inte inser/erkänner att dom inte räcker till och hellre avlivar än erbjuder omplacering. Det är ju just när en hund inte är problemfri (oavsett orsak) som skillnaden på hundägare blir som tydligast! Även en dålig hundägare klarar en problemfri hund!

Ser du inte den skillnaden så skulle du kanske försöka öppna ögonen lite...
Trevligt?

Jag måste få fråga också, har DU själv suttit på en sån här hund? En omplacering, eller en hund som vuxit upp och visat sig befinna sig utanför ramen rent mentalt?
Menar du om jag varit involverad med en sådan hund? I så fall är svaret ja. Ganska många faktiskt. Både fall av omplacering och "social-träning/utbildning".

Har du levt isolerat i år för att ingen vill ha med din hund att göra, du är bara välkommen utan den, du kan inte röra dig i folksamlingar, inte möta andra hundar osv? Kan inte hitta någon som vill/klarar att passa den medans du måste jobba heltid för att ha råd med kurser och instruktörer? Kanske har hunden även fysiska hinder och vem vill ha en knäpp hund med defekter - så du hittar ingen vettig som vill ta över den heller?
Nej, jag tillhör dom bra hundägarna. :) :o
I detta stycke tycker jag faktiskt du överdriver ordentligt. Om det alls finns en person i den sitsen, tillhör man verkligen den kategori hundägare som aldrig skulle blivit det!

Återigen, lycka till med alla vovvar!

LIA

I detta stycke tycker jag faktiskt du överdriver ordentligt. Om det alls finns en person i den sitsen, tillhör man verkligen den kategori hundägare som aldrig skulle blivit det!

Jag ÄR den personen.

Så tack själv du. De senaste två åren har jag gjort allt för att få min hund harmonisk. Nu är hon det.

/skogstrollet - en dålig hundägare?

(Bör tillägga att jag för ett halvår sedan hade en riktigt bra spekulant som ville ta över henne. Jag tackade dock nej vilket jag idag är glad för. Inte nog med att lyckades få ordning på henne själv - hon visade sig dessutom ha dåliga höfter och armbågar och hade nog inte klarat det aktiva liv som erbjöds henne.)

Senast ändrad:

och för att försvara dig lite så måste jag-utifrån att ha läst dina trådar om Billie tyckt att det verkat som du gjort precis allt för att lösa knuten!

Jag har hela tiden skrivit om hundägare, bra och dåliga, generellt i tråden! Så också i det senaste stycket, så det finns ingen anledning för dig att reagera på ett personligt plan med förtrytelse eller lägga ut bild på din hund.

"... levt isolerat i år för att ingen vill ha med din hund att göra, du är bara välkommen utan den, du kan inte röra dig i folksamlingar, inte möta andra hundar osv?"
Du ställde frågor om en fiktiv hundägare som "lyckats så bra" med sitt hundägande att h*n fått en valp att resultera i en vuxen hund (alt gjort det med en redan vuxen hund) som "tvingat" ägaren till detta liv.

"Kan inte hitta någon som vill/klarar att passa den medans du måste jobba heltid för att ha råd med kurser och instruktörer?"
Vidare måste den hundägaren jobba heltid (stackarn! Gör inte de flesta det, hund eller inte??) Och så går alla pengarna till kurser och instruktörer! Här måste man fråga sig om inte kunskaperna tränger in någon gång? Det verkar onekligen bortkastade pengar annars.

"Kanske har hunden även fysiska hinder och vem vill ha en knäpp hund med defekter - så du hittar ingen vettig som vill ta över den heller?" Det gör det naturligtvis svårare, men ändå inte omöjligt. Det hänger mycket på vad slags fel och problem man talar om.

En hundägare som ställt till sin hund som det är beskrivet borde ha insett sin begränsning och återlämnat valpen eller ordnat omplacering av unghunden innan problemen blev så akuta, som du beskrivit dom. OBSERVERA att jag fortfarande talar om en fiktiv person!!! Jag har nämligen mycket svårt att förstå hur någon kan försätta sig i en situation som du beskriver den, och därför tror jag fortfarande att du överdrev. Jag har ännu svårare att se, hur denna person, som ju ansvarat för utvecklingen, ska kunna ändra sakernas tillstånd till det bättre för hunden. En omplacering är enda chansen för den hunden, om man inte ska ta till den lösning du förespråkar.

Resten av mitt inlägg då? Tycker det hade varit mer intressant med reaktioner på det!

LIA

*kl*

Undrar var TS tog vägen???

Nåja, hade det varit min hund hade den inte blivit en dag äldre, oavsett anledningen till attacken. En hund (eller ett annat djur) som oprovocerat anfaller människor har inget existensberättigande i mina ögon (och smärta som inte åsamkats av människan är inte att klassa som provocerande till attack).

Vi hade en gång en hund som hade högsta möjliga resultat på mentaltest, supergullig mot allt och alla. När min lillasyster började krypa så började h*n dra sig undan från henne (fortfarande svansviftande) när ingen annan var i närheten. En dag när h*n hade ätit och min mamma skulle ta upp matskålen så högg h*n henne i tummen (min syster var precis intill). Mamma ringde veterinären direkt, och 15 minuter senare var hunden förpassad till den eviga vilan.
En hund som anfallit människor en gång kan göra det igen, och vem vill riskera det?

jag är då inte beredd att slå knut på mig själv på det där sättet för att rädda livet på en hund till. gör det mig till en dålig hundägare?

och jo, duktiga människor kan också drabbas av dåliga hundar. bebben hade en, calazirya hade en. båda GD's med nervösa och aggressiva tendenser.

Det jag reagerade på, och slängde ut ett personligt exempel på, är att du inte verkar inse att denna "fiktiva person" du hänvisar till existerar på riktigt och vi är flera på buke som suttit i denna situation. Jag tar väldigt illa upp av det du skriver, rent personligen.

Vi är också flera stycken som har gått till hundtränare/mer erfarna för att få hjälp att lösa problemet och blivit idiotförklarade för att vi inte fått ordning på våra hundar. Naturligtvis drar man sig för att be om hjälp när det finns folk därute som kallar oss för dåliga hundägare, säger att vi inte kan ta in kunskap och förordar omedelbar omplacering av den bråkiga unghund vi har.

Om alla som satt med en unghund som betett sig som min (t.ex) skulle omplacera den istället för att fortsätta kämpa, fortsätta leta efter rätt instruktör, byta jobb för att ha råd att fortsätta trots att det innebär ännu mindre tid för hunden samt timmars längre restid varje dag... Hur skulle det se ut på blocket då tror du? Hur många är vi inte idag som gnäller över att folk ger upp för lätt med sina unghundar. Så hur ska vi ha det egentligen? Ska folk ge upp eller ska de kämpa för att lösa problemen?

Alla problem löses inte över en natt.

det där sättet = att ändra på min livsstil. jag vill kunna ta emot oväntat besök, ha barn här utan att vara orolig, kunna träna och tävla bland en massa hundar osv.

jag läser. mitt inlägg var en reaktion på detta;

Det är ju just när en hund inte är problemfri (oavsett orsak) som skillnaden på hundägare blir som tydligast! Även en dålig hundägare klarar en problemfri hund!

Jag tar väldigt illa upp av det du skriver, rent personligen.
I så fall ditt problem. Med den inställningen törs man inte skriva en bokstav här utan att riskera att stöta sig med någon. Eller räknar du med att alla kan allt om alla här?

Eftersom du gjort hela den här frågan om avlivning i st f omplacering till ett personlig sakframställan släpper jag det.

Fast det hade varit intressant med ett svar (utan att blanda in personliga förhållanden) på ... "Resten av mitt inlägg då? Tycker det hade varit mer intressant med reaktioner på det!"

LIA

Det jag reagerade på, och slängde ut ett personligt exempel på,

Ajjabjja trollet ;)

Det ska man aldrig någonsin göra på buke!!!!

Absolut sämsta man kan göra. Har själv den ovanan, men just på buke är det icke önskvärt att skriva från ett personligt perspektiv, så jag försöker sluta med det här inne.

Övriga fora är det till och med önskvärt att skriva utifrån det man själv upplevt, men inte här inne :crazy::confused:

Eller räknar du med att alla kan allt om alla här?

Nej och just därför ska man kanske vara lite försiktig med hur man uttrycker sig och inte kalla folk för dåliga hundägare/okapabla att ta in kunskaper hur som helst efter en "generell" mall.

Varje hund och varje situation är individuell.

Höh... Jag BÖRJAR lära mig och låg faktiskt igår kväll och undrade om man kunde be moderatorn ta bort inlägget samt gruvade mig för responsen när jag öppnade tråden idag.

Men jaja, gjort är gjort...!

:crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka