Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att alla inte borde få ha hund. Frågan är hur man på förhand selekterar/rensar ut skräpet. Jag är helt för en rensning.
Men det löser man som ansvarsfull hundägare allt eftersom, och man gör det med glädje eftersom man älskar sig hund gränslöst mycket. Är man inte beredd att älska en hund på detta sätt, varför skaffa en? Vad är behållningen om inte den otroliga kärlek som man får och ger en hund?
Självklart. Om hunden är så illa däran att duktiga hundmänniskor inte kan klara den (vilket jag tror gäller för majoriteten av alla fall). Det är där våra åsikter betr avlivande skiljer sig åt.Ursprungligen postat av LIA
Ang ditt exempel, så kan man svara "ingen regel utan undantag". Självklart finns det hundar som är bortom räddning till ett vettigt hundliv.
Så då är det ibland befogat av avliva en hund pga dess "problembeteenden".
Det är ju människorna som ligger bakom hundarnas kvalité. Alltså måste det väl oftast vara otillräckliga hundägare som ligger bakom "hundliv av dålig kvalité". Detta är ju själva pudelns kärna, sas.Citat:
Ursprungligen postat av LIA
Men det var otillräckliga hundägare vi talade om.
Jaså? I så fall har vi pratat om olika saker. Jag har pratat om avlivning kan vara en lösning eller inte på ett hundliv av dålig kvalitet.
Sorry, men jag ser inte skillnaden på dom hundägarna. Dåligt hundliv = dålig hundägare!Citat:
Såna som inte klarar hunden själva, och enligt dig hellre ska avliva än låta hunden få pröva hos någon annan.
Nej, det är inte sådana hundägare jag har pratat om. Jag har pratat om de som anser att hunden är för illa däran för att man ska våga släppa den ifrån sig i brist på lämpligt nytt hem.
Då är vi tydligen överens här om att avlivning inte är nödvändigt, utan att det kan finnas andra lösningar. Lösningar som andra personer än en själv kan erbjuda.Citat:
Betr hästen i din jämförelse, så kan man faktiskt låna ut den som sällskapshäst. Under förutsättning att den inte lider av sin skada.
LIA
Ja det kan man säkert göra. Om man hittar nån som vill ha den och tar hand om den ordentligt.
Det är ju människorna som ligger bakom hundarnas kvalité. Alltså måste det väl oftast vara otillräckliga hundägare som ligger bakom "hundliv av dålig kvalité". Detta är ju själva pudelns kärna, sas.
Sorry, men jag ser inte skillnaden på dom hundägarna. Dåligt hundliv = dålig hundägare!
Då är vi tydligen överens här om att avlivning inte är nödvändigt, utan att det kan finnas andra lösningar. Lösningar som andra personer än en själv kan erbjuda.
Förstår inte ditt resonemang. Vi talar om "dåliga hundägare" här, den sort som inte inser/erkänner att dom inte räcker till och hellre avlivar än erbjuder omplacering. Det är ju just när en hund inte är problemfri (oavsett orsak) som skillnaden på hundägare blir som tydligast! Även en dålig hundägare klarar en problemfri hund!Javisst, ibland är det oseriösa hunduppfödare som tagit fram hundar med rädslor, dåliga nerver, för mycket skärpa eller vad som.
Ska då valpköparen som i god tro köpte hund lastas för detta tycker du? Är det verkligen deras fel att hunden är "dålig"?
Trevligt?Ser du inte den skillnaden så skulle du kanske försöka öppna ögonen lite...
Menar du om jag varit involverad med en sådan hund? I så fall är svaret ja. Ganska många faktiskt. Både fall av omplacering och "social-träning/utbildning".Jag måste få fråga också, har DU själv suttit på en sån här hund? En omplacering, eller en hund som vuxit upp och visat sig befinna sig utanför ramen rent mentalt?
Nej, jag tillhör dom bra hundägarna.Har du levt isolerat i år för att ingen vill ha med din hund att göra, du är bara välkommen utan den, du kan inte röra dig i folksamlingar, inte möta andra hundar osv? Kan inte hitta någon som vill/klarar att passa den medans du måste jobba heltid för att ha råd med kurser och instruktörer? Kanske har hunden även fysiska hinder och vem vill ha en knäpp hund med defekter - så du hittar ingen vettig som vill ta över den heller?
I detta stycke tycker jag faktiskt du överdriver ordentligt. Om det alls finns en person i den sitsen, tillhör man verkligen den kategori hundägare som aldrig skulle blivit det!
Vilket då "det där sättet"?... slå knut på mig själv på det där sättet för att rädda livet ...
Vilket redan konstaterats av mig ovan. Läs gärna.och jo, duktiga människor kan också drabbas av dåliga hundar.
Det är ju just när en hund inte är problemfri (oavsett orsak) som skillnaden på hundägare blir som tydligast! Även en dålig hundägare klarar en problemfri hund!
I så fall ditt problem. Med den inställningen törs man inte skriva en bokstav här utan att riskera att stöta sig med någon. Eller räknar du med att alla kan allt om alla här?Jag tar väldigt illa upp av det du skriver, rent personligen.
IFast det hade varit intressant med ett svar (utan att blanda in personliga förhållanden) på ... "Resten av mitt inlägg då? Tycker det hade varit mer intressant med reaktioner på det!"
LIA
Det jag reagerade på, och slängde ut ett personligt exempel på,
Eller räknar du med att alla kan allt om alla här?