Vår hund attakerade lillasyster!!!

Sv: Vår hund attakerade lillasyster!!!

Tror att de flesta större hundar med motor/skärpa kan vara olämpliga hos ovana hundägare som inte är så intresserade av att träna. Vill inte nämna några raser eftersom det säkert finns såna som känner sig påhoppade. Men jag tycker heller inte att utnämnandet av vissa raser ska ske så godtyckligt som det skulle bli om jag satt här och "tyckte". Istället skulle man, i samband med hundregistrering och tilldelning av hundar följa upp tillbud bla rasvis, och på sikt få en rätt så tillförlitlig statistik.

Ang prövning av hundägare, och hundkörkort så menar jag en kraftig selektering och prövning, inget betydelselöst krysstest.

Tycker att man kan kräva en längre utbildning för att kvalificera sig till att ha hundar med "större kaliber". De som verkligen vill ha en sån hund kommer inte banga för en rejäl utbildning, där en hel del problemhundsutbildning bör ingå, de som inte orkar engagera sig i utbildningen kommer troligtvis inte orka engagera sig i att lösa problemen med sina egna hundar när de kommer heller. Och bör därför inte ha möjlighet att skaffa en sån hund heller.

Bara som en liten parentes/upplysning:
Den hund som toppar statistiken över hundbett som kräver läkarvård är inte någon hund som jag anser vara av "större kaliber" eller med "motor/skärpa". Det är nämligen familjekelgrisen nr 1, Golden Retriver, som ligger i topp på denna inte alltför smickrande lista... Visserligen är det en av våra vanligaste raser, vilket förklarar en del av statistiken, men inte allt.

Fast sett till antalet hundar av rasen och antalet bett, så ligger inte golden så jättehögt.. Det gör däremot sk pitbulls..

...och de fick bara halv portion i morse för maten var nästan slut, nu blir jag väl uppäten.... :cry:

Har ni inte hört av mig på en vecka, ring 112!

:p

Fast sett till antalet hundar av rasen och antalet bett, så ligger inte golden så jättehögt.. Det gör däremot sk pitbulls..

Visst, jag håller med dig fullt ut (det var det jag menade med att det förklarar en del av statistiken), men ville bara göra folk i allmänhet uppmärksamma på att ALLA hundar kan bita i pressade/trängda situationer.

Vad är definitionen på en pitbull egentligen?? Ska den vara rasren, eller räknas även am.staff o staff m.fl. in i den kategorin oxå??
Har själv haft en bullterrier (omplaceringshund) som många frågade mig om det var en pitbull. :( Tror att allmänheten är överdrivet försiktiga/rädda för hundar som ser "kamphundsliknande" ut och tenderar att dra alla över en kam. (Har iofs även fått höra att dalmatiner har kamp i sig, vart de människorna nu fått det ifrån...)

Jag skrev "sk pitbulls" just för att de oftast inte är renrasiga pitbulls, utan blandraser..

Min fråga var väl egentligen om staffar och am.staffar oxå räknas som pitbulls (eller korsningar med staff/am.staff räknas som sk pitbulls). Pitbull är ju faktiskt en helt egen ras, och bör enligt mig inte förväxlas med liknande raser (vilket ofta sker)

Som ni säkert förstått av mina tidigare inlägg så är jag inte så förtjust i att döma hunden efter håren (eller i detta fall rasen).

Alla hundar kan bita, och om vi ska gå in på korsningar oxå så finns det säkert MASSOR av raser inblandade i bett (tyvärr mixas alltför ofta en vek hund med en tuff, vilket kan få ödesdigra konsekvenser då det veka slår igenom till att bli en osäker hund, och det tuffa gör att den försvarar sig med anfall).

Golden ligger högt på listan delvis pga sin popularitet, men oxå för att den tyvärr ibland anses så snäll att människorna omkring den inte lyssnar på hundens signaler i tid, vilket gör att hunden förr eller senare tröttnar och försvarar sig själv.

Inte i den listan jag sett i alla fall. Där var pitbulls och korsningar med pitbulls separerade från staffarna.

Kan kolla i morgon om jag hittar åt sidan.

Av alla hundar finns det 2 % pitbulls, men de står för ca 10% av alla bitningar enligt den infon jag fick fram då.....

Skrämmande :crazy:

Ja det är verkligen skrämmande...

Jag är HELT för "hårdare" tag och att man ska kunna belägga vissa människor med totalt hundförbud ( lättare )!!

detta har jag oxå både hört och läst.. men de var för nått år sedan antar att statistiken har ändrats.. var juh inte jätte vanligt med "pitbulls" för nåt år sedan

Det är troligt att hunden gjorde det den gjorde av smärta. Har erfarenhet av tidigare hundar (inte egen) som bitit pga stressrelaterade problem som kommit utav klåda och smärta. Det tråkiga är att det kan vara svårt att hitta problemet och en såpass stor hund gör stor skada om den biter.

Däremot håller jag inte med om att alla hundar som biter skall avlivas. Inte heller att om hunden bitit en gång så biter den igen.

Min älsta rottweilerhanne (har två) tog jag över som ettåring. Han var då osäker på folk och accepterade inte att någon böjde sig över eller höll om honom. Han bet vid ett obevakat ögonblick en vän till mig som dumt nog skulle ge honom en kram, hon fick ett rejält jack över ögat.

Dock var det på inget sätt så att han ville på igen. Han bet ifrån för att komma loss och sen gick han därifrån.

Detta var för ca:3 år sedan. Hunden tävlas och ställs ut aktivt. Har gjort mkt trevligt både mh test och Korning. Han fungerar utmärkt i failjen och med min systerdotter på 3år. Han har aldrig bitit igen. MEN även om han bivit en mkt tryggare individ och jag utan problem vänder upp och ned på honom och har honom i famnen så håller jag alltid mer koll på honom än på unghunden runt folk.

Jag är alltid med och kollar att folk beter sig som dom skall. Även om han absolut är en annan hund idag och jag inte ser några som helst bittendenser så passar jag honom för säkerhets skull.

Jag skulle kunna tänka mig ha kvar hunden OM man hittat en åkomma som gick att behandla. MEN jag skulle ha stenkoll på den och inte utsätta hunden för saker som skulle kunna framkalla aggressivitet.

Man har ett stort ansvar emot samhället om man har kvar en hund som bitit men det kan gå bra om man vet vad man gör och varför hunden agerar som den gör. Tror ingen skulle klandra er om ni tog bort hunden.

Jag håller helt med detta inlägg..!!! Att en hund har bitit innan betyder ju inte att den garanterat kommer göra det igen. Tycker inte att Ni gör fel om ni bestämmer er för att ta bort den, men tycker att om det finns en risk att det beror på smärta, så är den väl värd en chans..?! Jag skulle oxå bli vansinnig om nån pillade på mig när jag hade ont=)
Dessutom (förutsättning att hunden inte är väldigt aggressiv) kan man anpassa vardagen, o precis som ovanstående säger ha lite xtra koll. Vi har en "lite speciell" bulldog som inte alltid fungerar med dom andra och som får ryck ibland, och eftersom hon inte fungerar med andra hundar så ordnar vi så att hon får vara ifred och småbarnen här vet att dom inte ska vara på den hunden...

Menar bara att man kanske inte ska va så jävla snabb med att döma, det kan ju ligga nåt bakom..
Lycka Till!!!

Det är inte "jättevanligt" nu heller (även om de ökat i antal), men de har fått MYCKET mer uppmärksamhet i media.

Angående diskussionen om "pitbulls"...VaFan, vissa människor ska inte ha hund och många av dem verkar ändå skaffa just pitbull-liknande raser som dom inte kan hantera...Ska inte skriva vad jag egentligen tycker för då lär jag bli utslängd på en gång..Men enligt mina erfarenheter så är det en viss grupp människor som har sånna hundar, av fel anledning..!!! Det är människorna och inte hundarna det är fel på, tycker jag iallfall...!

Sen när ägarna märker att det inte va så "häftigt" att ha hund så slänger dom upp dom på blocket (kolla hur många sånna hundar i 1-2års åldern som säljs på blocket..o kolla gärna på namnet på de som säljer så förstår man vad det är för slags person som äger hunden...)...SkitHemskt tycker jag!!!!!

o kolla gärna på namnet på de som säljer så förstår man vad det är för slags person som äger hunden...)...SkitHemskt tycker jag!!!!!

Så intressant att du kan utläsa av ett namn om en person är lämplig som hundägare eller inte..Det är mer än jag klarar av i alla fall..

Jag skrev "sk pitbulls" just för att de oftast inte är renrasiga pitbulls, utan blandraser..

Och på tal om det så läste jag i gårdagens Katrineholms Kuriren att Blandrashundar toppar listorna på hundattacker i Södermanlandslän. - Shäferkorsningar f.a var de noga med att påpeka.

Hittar dock inte artikeln på nätet nu.

Så intressant att du kan utläsa av ett namn om en person är lämplig som hundägare eller inte..Det är mer än jag klarar av i alla fall..

säger jag inte att jag kan...men kolla en gång, så förstår du nog vad jag menar...Brukar vara lite skillnad på användarnamn på vuxna och ungdomar...Att kalla sig själv Gangster, eller vafan som helst, tycker iallafall jag visar lite vad för sort människa det är..speciellt om man är så dum så man kallar sig det när man ska sälja ett djur...

Nää, anser att vissa bara inte vill inse att problem ligger i vad för människor det numera finns i Sverige...för att uttrycka det med fina ord..!

Så om jag väljer att regga mig någonstans som "idiot" - säger det allt om vem jag är och hur jag är som uppfödare?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 666
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 487
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025