Tror att de flesta större hundar med motor/skärpa kan vara olämpliga hos ovana hundägare som inte är så intresserade av att träna. Vill inte nämna några raser eftersom det säkert finns såna som känner sig påhoppade. Men jag tycker heller inte att utnämnandet av vissa raser ska ske så godtyckligt som det skulle bli om jag satt här och "tyckte". Istället skulle man, i samband med hundregistrering och tilldelning av hundar följa upp tillbud bla rasvis, och på sikt få en rätt så tillförlitlig statistik.
Ang prövning av hundägare, och hundkörkort så menar jag en kraftig selektering och prövning, inget betydelselöst krysstest.
Tycker att man kan kräva en längre utbildning för att kvalificera sig till att ha hundar med "större kaliber". De som verkligen vill ha en sån hund kommer inte banga för en rejäl utbildning, där en hel del problemhundsutbildning bör ingå, de som inte orkar engagera sig i utbildningen kommer troligtvis inte orka engagera sig i att lösa problemen med sina egna hundar när de kommer heller. Och bör därför inte ha möjlighet att skaffa en sån hund heller.