Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju du som tjatar om offrens ansvar, jag har ju (vilket är lätt att kolla) framfört gärningsmannens ansvar.
Så landa i verkligheten och argumentera mot vad jag skriver inte mot vad du vill att jag ska skriva....;)
Alltså du är sanslös, du är den enda i tråden som tjatat om att offret är ansvarig för sina handlingar....och alla andra har protesterat. Bra att du tar bort att offret är ansvarig.

NÄNÄ, vad jag säger är att ALLA är ansvariga för sin handlingar o val... kom ner till verkligheten för en gångs skull...

Det är ju du som tjatar om offrens ansvar, jag har ju (vilket är lätt att kolla) framfört gärningsmannens ansvar.
Så landa i verkligheten och argumentera mot vad jag skriver inte mot vad du vill att jag ska skriva....;)
Då är det ju lite underligt att ALLA utom du tolkar det som att du skuldbelägger offren? Då gör du ju uppenbarligen något fel när du skriver, eftersom du menar att ALLA ska ha läst och tolkat fel?

Alla? några stycken stycken anser tydligen att det passar deras argumentering, för enkelhetens skull så kan du ju plocka fram det textstycket där JAG anklagar offren. Inte ngt där DU TOLKAR... så välkommen ner till verkligheten sedan,,,,,

NÄNÄ, vad jag säger är att ALLA är ansvariga för sin handlingar o val... kom ner till verkligheten för en gångs skull...
Hur ska du ha det, när jag påpekar att du säger att offret är ansvarig för sina handlingar och räknar upp dem och följderna av att inte utföra riskbeteende så nekar du till att ha påtalat att offret är anvarig för sina handlingar.

Och nu skriker du högt att alla är ansvariga. Ingår inte offret i alla? Eller hur får du ihop det?

Alla? några stycken stycken anser tydligen att det passar deras argumentering, för enkelhetens skull så kan du ju plocka fram det textstycket där JAG anklagar offren. Inte ngt där DU TOLKAR... så välkommen ner till verkligheten sedan,,,,,
Om alla andra tolkar det du säger på samma sätt så är det ju rätt tydligt att du formulerar dig dåligt, oavsett om du säger det rätt ut eller inte.

Om alla andra tolkar det du säger på samma sätt så är det ju rätt tydligt att du formulerar dig dåligt, oavsett om du säger det rätt ut eller inte.
Så nu går du från att anklaga mig för vissa åsikter till att bara formulera mig dåligt?
Så vari ligger det svårförståeliga i: ENVAR är ansvarig för sin handlingar och sina val!
Vari ligger där en skuldbeläggning av offren?
så välkommen ner till verkligheten och argumentera mot mina argument och det jag skriver, inte det du fantiserar ihop..

Du skriver i typ vartannat inlägg att offret är ansvarigt för sina handlingar, i vart och ett av dessa inlägg skuldbelägger du offret. Och stackare är skyldig till bland annat saker som att älska någon och bo ihop med denne, att äta en god middag på krogen med en halv flaska vin och därefter att ta sig hem, att tillsammans med kompisarna festa en kväll och bli rund under fötterna, till att ha en pappa eller bror som förgriper sig och andra liknande handlingar. Och flera av dessa handlingar tycker du det är bra att polisen går ut och varnar för att utföra om man är kvinna.

Så nu går du från att anklaga mig för vissa åsikter till att bara formulera mig dåligt?
Så vari ligger det svårförståeliga i: ENVAR är ansvarig för sin handlingar och sina val!
så välkommen ner till verkligheten och argumentera mot mina argument och det jag skriver, inte det du fantiserar ihop..

Nejdå, jag anklagar dig fortfarande för att ha samma åsikter, men eftersom du säger att du inte har dem tänker jag att du borde bli lite orolig för hur alla kan tolka dig så fel gång på gång. Och i såfall handlar det ju om att du formulerar dig riktigt dåligt eftersom du inte lyckas övertyga någon om att du inte tycker att offret har ett ansvar för att hon blir utsatt. Själva sakfrågan kommer jag inte argumentera mer med dig eftersom det är omöjligt.

Du skriver i typ vartannat inlägg att offret är ansvarigt för sina handlingar, i vart och ett av dessa inlägg skuldbelägger du offret. Och stackare är skyldig till bland annat saker som att älska någon och bo ihop med denne, att äta en god middag på krogen med en halv flaska vin och därefter att ta sig hem, att tillsammans med kompisarna festa en kväll och bli rund under fötterna, till att ha en pappa eller bror som förgriper sig och andra liknande handlingar. Och flera av dessa handlingar tycker du det är bra att polisen går ut och varnar för att utföra om man är kvinna.
Ledsen läs och läs rätt, jag skriver inte offret, jag skriver att ALLA är ansvariga för sina handlingar o sina val. Så svårt kan det väl ändå inte vara att se skillnaden på två små men viktiga ord.

Nejdå, jag anklagar dig fortfarande för att ha samma åsikter, men eftersom du säger att du inte har dem tänker jag att du borde bli lite orolig för hur alla kan tolka dig så fel gång på gång. Och i såfall handlar det ju om att du formulerar dig riktigt dåligt eftersom du inte lyckas övertyga någon om att du inte tycker att offret har ett ansvar för att hon blir utsatt. Själva sakfrågan kommer jag inte argumentera mer med dig eftersom det är omöjligt.
Bra du är alltså medveten om att jag har åsikter jag står för och att andra har åsikter vad mina åsikter är, som jag inte delar, bra gjort, då har vi kommit en bit ner till verkligheten...

[QtUOTE="julgrisen, post: 17437408, member: 80530"]Så med alla menar du inte offret? Jag trodde nämligen att alla är ett ord som innefattar alla personer, inte bara vissa.[/QUOTE]
Suck, slå upp ordet ALLA, vad betyder det? Tänka sig, det betyder att det gäller alla, inte en del och absolut inte en liten minoritet . har du förstått nu?

Ja, så långt kommer vi, men inte längre eftersom du inte verkar vara intresserad av vilka åsikter du ger sken av att ha
Mina åsikter i den här frågan är kristallklara.
Förövaren är till fullo ansvarig för sina val, sina handlingar. En princip som även gäller ALLA oss andra med.
För femtioelfte gången

Det finns en gammal sanning som säger att de som kommer oförberedda o utan kunskap till någonting alltid har mer otur och råkar ut för mer strul än de som kommer väl förberedda med kunskap.

Man aldrig gardera sig till 100%
Vad man kan och vad man bör göra är att minska de risker man kan kontrollera.
Det kan gälla allt från att se till att man har bra däck på bilen till vilket vägval man tar hem.
Då vi idag inte ser ngn möjlighet (praktisk sådan) att förhindra att vissa individer (som samhället inte vet vilka de är)att begå övergrepp så är det vettigt att informera så att målet för dessa individer inte exponeras för en förhöjd risk i de fall som samhället har kunskap till detta.

På lång sikt, mkt lång sikt kanske man ytterligare kan minska den här typen av våld. Men det sker inte i vår livstid.
Jämför du en våldtäkt med att ha bra däck på bilen? Är att bli våldtagen strul och otur? Ja otur på det sättet att de föddes som kvinnor.

Det är en enorm skillnad på att informera om något och en helt annan att säga att kvinnor skall stanna hemma för att undgå att bli våldtagna.

Återigen när är kvinnans riskbeteende tillräckligt bra? När har hon gjort tillräckligt?

Som jag skrev förut "Varför uppmana kvinnor till att stanna hemma istället för att uppmana polisen att hålla sig ute".

[QtUOTE="julgrisen, post: 17437408, member: 80530"]Så med alla menar du inte offret? Jag trodde nämligen att alla är ett ord som innefattar alla personer, inte bara vissa.
Suck, slå upp ordet ALLA, vad betyder det? Tänka sig, det betyder att det gäller alla, inte en del och absolut inte en liten minoritet . har du förstått nu?[/QUOTE]

Ja, och därför säger du att även offret har ett ansvar. Det är ju det jag har sagt hela tiden och som du förnekat.

Det kommer när du påpekar det som ett mantra som fort man påpekar att offret inte är skyldigt till brottet. Det finns långt lämpligare tillfällen att påtala detta, det är totalt irrelevant i sammanhanget OCH påtalar att offret har en del i brottet i och med att hon skulle kunnat undvika det.

Jag känner hårt för det här, jag har själv påtagit mig skuld för brott/handlingar mot mig (inte våldtäkt för all del) just för att folk som du tjatat om att man är ansvarig för sina handlingar.

För en tid sedan insåg jag att min del i det hela var banala saker som att hålla tyst, att vilja skydda andra att tiga och lida. Jo visst jag är ansvarig för dessa men jämfört med att var utsatt för någon from av våld eller kränkning är det liksom försumbart, liksom ett våldtäktsoffer definitivt inte är ansvarig för något som har med brottet att göra. Ja man kan påtala ansvar för folk, men inte i form av ett bulldozerbeteende och trycka upp det i facet på folk när man diskuterar våldtäkter och där folk påtalar att offret är oskyldigt och inte begått något brott.

Och nu sitter du och säger åt mig att jag var minsann ansvarig och när jag påtalar saker typ de jag är ansvarig så förnekar typen det och har mage att försöka vände det mot mig. Fy sjutton vilken dålig stil, att inte ens stå för vad du tycker och och ägnat spaltmeter åt att trycka upp i ansiktet på folk.

Ledsen läs och läs rätt, jag skriver inte offret, jag skriver att ALLA är ansvariga för sina handlingar o sina val. Så svårt kan det väl ändå inte vara att se skillnaden på två små men viktiga ord.
Jo jag har noterat och det är det jag kommenterat. Så fort jag drar upp de handlingar som offret är skyldig till, ha kort kjol, gift sig, ha en pedofil till pappa, gått på företagets julfest, gått på krogen. arbeta sent eller vad det nu kan vara som lett till att man är på fel plats (inklusive sitt hem då) vid fel tillfälle så backar du och börjar med ordklyverier.

Du startade tråden med att tala om hur förträffligt duktig du är som liksom polisen påtalat att kvinnor bör/ska/kan akta sig för situationer när de har ökad risk att bli våldtagna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama