De som antyder (eller säger det rent ut) att offer för brott får skylla sig själva brukar rätt omgående byta inställning om de eller en närstående blir drabbad.
Hyckleri på hög nivå mao
Hyckleri på hög nivå mao
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig är det inget altenativ att sluta leva och låsa in mig, undvika allt vad alkohol heter och sluta umgås med män, det är liksom det du förespråkar. Det är liksom det du i praktiken förespråkar.Som sagt, i den bästa av världar har vi fått bort brottslighet. Men tom du inser nog att det lär dröja innan vi är där.
Alltså vad är alternativet? låtsas som problemet inte existerar eller anpassa sig till verkligheten?
Jaha det var tydligen inte det argumenterbara svar du ville ha av migOm det är det du har fått ut av mina svar hittills så tror jag inte att det är så stor idé att fortsätta diskussionen.
Om du hade menat allvar med att du ville veta hur du och samhället kan hjälpa utsatta kvinnor bäst så hade du vid det här laget tagit åt dig av de svar du fått på den frågan och tänkt över hur du uttrycker dig. Om du trots detta inte skulle hitta något fel på hur du diskuterar dessa frågor är det bästa du kan göra att vara tyst i liknande diskussioner.
Det finns en gammal sanning som säger att de som kommer oförberedda o utan kunskap till någonting alltid har mer otur och råkar ut för mer strul än de som kommer väl förberedda med kunskap."För de oräkneliga situationer det handlar om", "Varje vuxen människa gör sina egna val".
Så om kvinnor kan förutse alla situationer så kan de om de är vuxna människor se till att göra sådana val att de ser till att inte bli våldtagna.
Så medan livet händer utanför fönstret skall kvinnan sitta inne i ett skyddsrum och bara titta på? Medan männen lever livet utanför.
Problemet är inte kvinnors beteende och ändringar av deras beteende kommer heller inte få problemet att försvinna. Möjligtvis i absolut bästa fall kan det ytterst tillfälligt få problemet att minska. Men snart är männen ikapp och kvinnorna får backa lite till och lite till och lite till......
Det är därför lösningen inte ligger i kvinnornas beteende för kvinnor blir våldtagna just för att dom är kvinnor. Hur mycket kvinnor än ser till att ta ansvar för sitt riskbeteende så kommer det alltid vara så att de kunde ha gjort lite till. Varit lite till försiktiga.
Tja, jag skulle kappast bli så himla överdrivet upprörd om samma polismästare upprepade det han sade med rekommendationen att ensamma fulla män skulle ta taxi hem pga av rånrisken. Jag skulle istället ta till mig det hela för vad det är, en rekommendation för at underlätta för mig att göra val som sänker risken att utsättas för ett rån.Ja, fyy för att skuld/skambelägga en hel halva av befolkningen... Det kan lite grann vara poängen med hela inlägget.
Nej det förespråkar jag absolut inte.För mig är det inget altenativ att sluta leva och låsa in mig, undvika allt vad alkohol heter och sluta umgås med män, det är liksom det du förespråkar. Det är liksom det du i praktiken förespråkar.
de som kommer oförberedda o utan kunskap till någonting alltid har mer otur och råkar ut för mer strul än de som kommer väl förberedda med kunskap.
Tror du inte redan att detta matas in i oss kvinnor?! Vad vill du som sagt säga. Kvinnor lär sig att inte bli offer, män verkar inte få lära sig att inte bli gärningsmän. Och det är sådana som du som driver vidare denna våldtäktskultur där offret är den skyldiga för riskerna hen tagit.Nej det förespråkar jag absolut inte.
Men om du kollar statistik så är faktiskt alkohol iblandad i vissa former av övergrepp, där den nästan är legio. Det är då vettigt att informera dem som utsätts just för den här typen av övergrepp (en klart identifierbar åldersgrupp kvinnor) om riskerna. Sedan är det upp till dem själva att göra sina egna val, fast nu med bättre kunskap.
Det finns en gammal sanning som säger att de som kommer oförberedda o utan kunskap till någonting alltid har mer otur och råkar ut för mer strul än de som kommer väl förberedda med kunskap.
Man aldrig gardera sig till 100%
Vad man kan och vad man bör göra är att minska de risker man kan kontrollera.
Det kan gälla allt från att se till att man har bra däck på bilen till vilket vägval man tar hem.
Då vi idag inte ser ngn möjlighet (praktisk sådan) att förhindra att vissa individer (som samhället inte vet vilka de är)att begå övergrepp så är det vettigt att informera så att målet för dessa individer inte exponeras för en förhöjd risk i de fall som samhället har kunskap till detta.
På lång sikt, mkt lång sikt kanske man ytterligare kan minska den här typen av våld. Men det sker inte i vår livstid.
Med tanke på hur många ggr ni har svarat o argumenterat så tyder det ju på den absoluta motsatsenLite som hur du kommit oförberedd och med utan kunskap i denna diskussion.
Nja allt talar ju för det motsatta. Män det vill säga gärningsmän lär sig begå övergrepp, lär sig manipulera för att nå sina mål. Och de kvinnor som lever i destruktiva relationer lär sig att anpassa sig till detta.(anpassar sig) Vad det gäller överfallsvåldtäkter så lär de sig också och utvecklar tillvägagångssättet, vilket nog polisen kan intyga.Tror du inte redan att detta matas in i oss kvinnor?! Vad vill du som sagt säga. Kvinnor lär sig att inte bli offer, män verkar inte få lära sig att inte bli gärningsmän. Och det är sådana som du som driver vidare denna våldtäktskultur där offret är den skyldiga för riskerna hen tagit.
Som jag tidigare sagt, det fins så oändligt många parametrar, därför är det både mer heltäckande och enklare att bara säga: Tänka efter före...Men okej, kan du då svara på vad som är onödigt risktagande som kvinna, med tanke på våldtäkt. Vad bör vi akta oss för?
Som jag tidigare sagt, det fins så oändligt många parametrar, därför är det både mer heltäckande och enklare att bara säga: Tänka efter före...
Du känner dem lika bra som jag. Skulle jag bara räkna upp några skulle omedelbart beskriva dem som inskränkande människors rörelsefrihet.Då min intention endast är att lyfta fram att kunskap krävs för att göra rätt val så föreslår jag du talar med ngn sakkunnig, polismästaren exempelvisDu kan väl nämna några av de "oändligt många parametrarna"?
Du känner dem lika bra som jag. Skulle jag bara räkna upp några skulle omedelbart beskriva dem som inskränkande människors rörelsefrihet.Då min intention endast är att lyfta fram att kunskap krävs för att göra rätt val så föreslår jag du talar med ngn sakkunnig, polismästaren exempelvis
Eller så är det så förargligt att jag inte vill ge dig den ammunition du så desperat behöver för att argumentera.Du kan inte svara på raka frågor, men du kräver att de du argumenterar mot ska komma fram med lösningar. Och det får inte vara enkla lösningar, för då är det inte verklighetsförankrat.
Så otroligt meningslöst att diskutera med troll.
Ja du kan ju blunda för det, men statistiken talar för att jag ska hålla mig inne kvällstid, absolut inte leva i ett förhållande och inte ska jag gå ut och festa heller, inte ens utan alkohol. Helst ska jag inte umgås alls med män då de flesta våldtäkter begås av folk man känner och inom förhållanden.Nej det förespråkar jag absolut inte.
Men om du kollar statistik så är faktiskt alkohol iblandad i vissa former av övergrepp, där den nästan är legio. Det är då vettigt att informera dem som utsätts just för den här typen av övergrepp (en klart identifierbar åldersgrupp kvinnor) om riskerna. Sedan är det upp till dem själva att göra sina egna val, fast nu med bättre kunskap.
Det är vad du hävdar att jag säger.Ja du kan ju blunda för det, men statistiken talar för att jag ska hålla mig inne kvällstid, absolut inte leva i ett förhållande och inte ska jag gå ut och festa heller, inte ens utan alkohol. Helst ska jag inte umgås alls med män då de flesta våldtäkter begås av folk man känner och inom förhållanden.
Du påtalar att jag är ansvarig för vad jag gör (vilket jag i och för sig håller med om men inte på det vis du tjatar om då mitt ansvar om jag bli våldtagen ligger på en nivå som inte är i närheten av förövarens till den grad att det inskränker mig att leva att normalt liv om jag ska undvika farliga situationer) och ska jag ta mitt ansvar och se till att inte försätta mig i situationer där jag riskerar att bli våldtagen så innebär det i praktiken.
1. Inte ha ett förhållande eller ha nära relation till män och absolut inte bjuda hem dem eller gå hem till dem.
2. Inte dricka alkohol och absolut inte i sällskap av män eller om man behöver ta sig hem själv exempelvis från restaurangen.
3. Inte vistas ensam på riskabla platser, dvs näst intill omöjligt att vara i stadskärnan och sedan på ett eller annat vis ta sig hem. Möjligen kan man åka taxi hem (om chauffören är kvinnlig)
Detta och en del till lägger du på tjejer när då påtalar deras ansvar i våldtäkter. Ansvaret är många gånger att man lever ett fullt normalt liv i ett förhållande och går ut och festar ibland och till och med har en pojkvän/man och manliga släktingar/familjemedlemmar.
Men backar du på det du tjatat om hela tiden...kanske äntligen du inser vad det är du pekar på med ditt tjat om offrets ansvar.Det är vad du hävdar att jag säger.
Livet är fullt med risker, men samtidigt är ju interaktionen det i livet som gör det värt att leva.
Vi måste därför ta risker för att leva fullt ut. Vad jag sagt hela tiden är, att ju medvetnare vi är om riskerna ju större möjlighet har vi att träffa rätt val.
Därför var det inte inskränkande av polismästaren att varna.
Men samtidigt förstår jag den reaktion det hela leder till. Du och några andra tror att det hela är menat att"mota tillbaka er till spisen"
Far from..
Allt talar ju att utvecklingen går i rätt riktning och att vi om 20, 30 år har en jämn eller tom kvinnodominerad styrande grupp i många sektorer. Eftersom fler kvinnor än män fullbordar sin högskoleutbildning, tjejer klarar sig bättre i skolan, så vänta och se, och minns vad jag skrev
Det är ju du som tjatar om offrens ansvar, jag har ju (vilket är lätt att kolla) framfört gärningsmannens ansvar.Men backar du på det du tjatat om hela tiden...kanske äntligen du inser vad det är du pekar på med ditt tjat om offrets ansvar.