Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jämför du en våldtäkt med att ha bra däck på bilen? Är att bli våldtagen strul och otur? Ja otur på det sättet att de föddes som kvinnor.

Det är en enorm skillnad på att informera om något och en helt annan att säga att kvinnor skall stanna hemma för att undgå att bli våldtagna.

Återigen när är kvinnans riskbeteende tillräckligt bra? När har hon gjort tillräckligt?

Som jag skrev förut "Varför uppmana kvinnor till att stanna hemma istället för att uppmana polisen att hålla sig ute".
Och vad gjorde polismästaren? Gällde det alla kvinnor i Sverige och hela Sverige som geografiskt område?
Nej!
Rekommendationen var starkt begränsad både geografiskt och tidsmässigt och därför berättigad!!! För om du lyssnade på all information så framkom det ju att man lade ner alla tankbara resurser på det hela.

Jo jag har noterat och det är det jag kommenterat. Så fort jag drar upp de handlingar som offret är skyldig till, ha kort kjol, gift sig, ha en pedofil till pappa, gått på företagets julfest, gått på krogen. arbeta sent eller vad det nu kan vara som lett till att man är på fel plats (inklusive sitt hem då) vid fel tillfälle så backar du och börjar med ordklyverier.

Du startade tråden med att tala om hur förträffligt duktig du är som liksom polisen påtalat att kvinnor bör/ska/kan akta sig för situationer när de har ökad risk att bli våldtagna.
Vad diskuterar du, polismästarens rekomendationer, övergrepp inom hemmets väggar, kvinnor som inte orkar, kan eller vill lämna destruktiva förhållanden?
För det ändrar ju inte de jag säger om individens ansvar för sina egna val o handlingar. Självklart är en flicka inte ansvarig för att hennes far blir pedofil. Men det finns en ansvarig, han som gjorde valet och utförde handlingarna.. Så exakt passar det in i min doktrin

@landsbygdsbo vad tycker DU att vi, alltså samhället, ska göra för att minska våldtäkter? Jag menar alltså på en samhällsnivå och inte på individnivå.
Fortsätta det arbete som pågårt.
För antalet brott sjunker i Sverige sedan länge, med ett undantag och det är gängskjutningarna. Antalet anmälningar om övergrepp, exploderade i Sverige för ngr år sedan men de flesta är överens om att det berodde på en lagändring och inte en verklig ökning.

Och vad gjorde polismästaren? Gällde det alla kvinnor i Sverige och hela Sverige som geografiskt område?
Nej!
Rekommendationen var starkt begränsad både geografiskt och tidsmässigt och därför berättigad!!! För om du lyssnade på all information så framkom det ju att man lade ner alla tankbara resurser på det hela.
Denna gången är det starkt begränsat men nästa gång blir det lite större område, lite längre tid. För vadå kvinnor får ju faktiskt tänka på sitt riskbeteende.

Det är precis det jag skrivit hela tiden och det är därför det blir ett problem när man lägger det på kvinnan att se till att inte bli våldtagen. För det går alltid att göra lite mer. Alltid går det att gå lite längre. Alltid går det att vara lite mer försiktig.

Likväl var uppmaningen att kvinnor skall stanna hemma. Inte till mer resurser så de slipper stanna hemma.

Optimist...
Detta är hans älsklingslek, argumentera in absurdum, aldrig svara på frågor och föra sin egen agenda.
Bästa man kan göra är att inte mata honom, och anmäla alla idiotinlägg.

Du har så rätt, men jag kan bara inte med att låta en kvinnohatare stå oemotsagd. Inte för det ynkliga svinets skull, men för alla drabbade kvinnor som läser skiten och tvivlar på deras egna oskyldighet.

Ja jag vet inte, jag skrev ordagrant "önskedrömmar om en brottsfri värld" och du snackar om att ngn hävdar att vi lever i en brottsfri vrld. Börjar första varför dina argument klingar en aning skevt ibland
Ja du hävdar gång på gång att andra skriver om en brottsfri värld, men visa var någon annan påstår att vi har en brottsfri värld. Mig veterligen är det bara i din hjärna den diskussionen pågår, och i tråden fråj dig och ingen annan men citera gärna var någon annan påstår det.

Det känns mest som du argumenterar med dig själv i denna fråga.

Denna gången är det starkt begränsat men nästa gång blir det lite större område, lite längre tid. För vadå kvinnor får ju faktiskt tänka på sitt riskbeteende.

Det är precis det jag skrivit hela tiden och det är därför det blir ett problem när man lägger det på kvinnan att se till att inte bli våldtagen. För det går alltid att göra lite mer. Alltid går det att gå lite längre. Alltid går det att vara lite mer försiktig.

Likväl var uppmaningen att kvinnor skall stanna hemma. Inte till mer resurser så de slipper stanna hemma.
Det är klart att uppmaningen var just den rekommendationen, PM behövde väl knappast uppmana sina anställda att lägga mer resurser på just det ärendet. Det har man en beslutsordning till.

Så du anser tydligen att det är bättre att polisen håller tyst?

Det vore ju som att sluta sätta upp tillfälliga varningsskyltar för vilt utefter vägarna.
Jag anser tvärtom. Information var och när riskerna är större ger mig möjlighet till bättre val. OBS jag tvingas inte till vissa val, men jag har mer information och gör sedan ett eget val...

Ja du hävdar gång på gång att andra skriver om en brottsfri värld, men visa var någon annan påstår att vi har en brottsfri värld. Mig veterligen är det bara i din hjärna den diskussionen pågår, och i tråden fråj dig och ingen annan men citera gärna var någon annan påstår det.

Det känns mest som du argumenterar med dig själv i denna fråga.
Vi lever inte i en brottsfri värld, men vissa av de argument och förslag som ni (du med flera)kommit med hör ju hemma i en drömvärld, en brottsfri sådan.
"Få män att sluta begå övergrepp"
Ja det är en fin tanke. Men med den vetskapen att människan i alla tider begått brott och att människan under den tid vi kan blicka framåt , kommer att begå brott. Så är det förslaget en aning naivt.
Vi har under de senaste 100 åren haft en nedåtgående trend vad det gäller brott.
Den kommer att fortsätta. Men kvinnomisshandel o övergrepp lär inte försvinna.
Alltså är det vettigt att dels acceptera fakta och dels vidta de mått och steg man kan på individuell basis för att undvika att utsättas. Men, som sagt det handlar ju om individuella val med individens frihet.

Så istället så ska andra halvan av befolkningen bli lidande så att männen slipper restriktioner så lägger lbb på kvinnorna ( förtäckt som eget val). Då är det ju okej.
Ja men då kan du för enkelhetens skull förklara hur det ska genomföras?
Ska vi bara ha kvinnliga poliser som kontrollerar utegångsförbudet?
Nej det är en utopi lika vriden som att ge kvinnor utegångsförbud.

Det är klart att uppmaningen var just den rekommendationen, PM behövde väl knappast uppmana sina anställda att lägga mer resurser på just det ärendet. Det har man en beslutsordning till.

Så du anser tydligen att det är bättre att polisen håller tyst?

Det vore ju som att sluta sätta upp tillfälliga varningsskyltar för vilt utefter vägarna.
Jag anser tvärtom. Information var och när riskerna är större ger mig möjlighet till bättre val. OBS jag tvingas inte till vissa val, men jag har mer information och gör sedan ett eget val...
Menar du det bara finns alternativen att hålla tyst eller uppmana kvinnor att låsa in sig på si kammare?
Är det så du ser världen?
Tar vi ditt exempel så begränsar man sig inte till att varna folk för vilt ( och då hela inte bara kvinnor) utan man bygger viltstängsel. Skillnaden här är att det enda skyddet kvinnor får är en uppmaning att stanna hemma, med viltet så försöker man minimera risken på de värst problemområdena.

Ja hade polismästaren några andra alternativ visavi det offentliga?
Antingen gå ut med en varning, eller så låta bli..
Det är så jag ser på det aktuella ämnet.
Sedan gör du som vanligt och ändrar mina åsikter så de passar dina argument

Vad det gäller viltstängsel så sker det enbart i fasta anläggningar aldrig temporärt så det argumentet håller inte (som vanligt ;) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama