Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?
roslagen skrev:
Nej jag tycker inte att det är förkastligt med massage och liknande men en välskött och välriden häst som får rätt foder behöver väldigt sällan dessa behandlingar. Och med den ilskna tonen du skriver i verkar du falla in i just den kategori människor jag beskrev, "titta på mig vilken bra hästmänniska jag är för att jag tutar i min häst en massa tillskott".
en liten sak som du nog inte har uppfattat, jag har aldrig fått berömm, vilket jag inte heller är ute efter, i dessa alla år som jag har tyckt att mina hästar förtjänar detta, dom blir glada, mår bättre i kroppen-alla hästar har spänningar, räcker med att dom har sprungit i hagen och sträckt till sig lätt så blir det en låsning eller spänning direkt- men du kanske inte har stora hagar, bara små leriga hagar så hästarna inte kan springa och vara glada, för att undvika skador. vad vet jag. sen en liten enkel fråga som jag tänkte ställa till dig- varför behandlar man travhästar? det kan ju ialafall inte vara för att dom är felridna....
men det jag ville ha sagt är att jag bara har fått kretik- sånt som dub ger mig- men gud asså du måste ha värsta felridna hästarna eftersom du behandlar dina, men shit ! behandlar du dina hästar måste du träna och rida helt fel mm mm. Så om jag bara skulle göra detta pga att få berömm, skulle jag ju ha slutat för länge sedan eftersom jaf bara fått kratik och alla verkar tro att man bara behandlar en felriden häst, men det skiter jag i, jag vet att jag inte behandlar en felriden häst, och ni som tror det får tro vad ni vill - ni kommer ändå inte att få mig å sluta, så jag förstår inte meningen med att du skriver sånt här. Jag säger så här, välkommen till livet idag, strunta i vad ridmänniskorna säger, dom ska bara försöka att vara bäst och vägar att ta till andra metoder, dom kör på som vanligt precis som man gjorde för ca 50 år sedan, vägrar att lyssna mm. Jag själv är en ridmänniska men jag lyssnar nästan aldrig på andra ridmänniskor för dom snavckar bara en massa skit, och kan inte ett dugg, tänker bara på sig själva och inte på hästens bästa. istället lyssnar jag på travmänniskorna, dom har alltid bra lösningar på allt, lyssnar på sina hästar, provar nya saker mm mm. det säger väll allt? eller?
Kan också tillägga att travmänniskorn agör inte så mycket väsen av sig här hos ridmänniskorna, och det är därför att dom vet att ingen lyssnar, ingen tar till sig, alla vägrar göra, alla kör på som vanligt, vägrar ändra. rent ut sakt så hatar travmänniskorna många ridmänniskor, om du är i ett travstall bara för en dag lär du dig lika många saker som du annars skulle ha lärt dig på ett år hos en ridmänniska. om jag frågar en sak till- om du skulle få behandla din häst ett år varje månad helt gratis, med örter som han/hon behöver ha, man ger dom ju aldrig något onödigt, det ger störe skada en nytta, skulle du låta din häst behandlas då, eller skulle du vrångt vägra ändra dig?
Sanningen kan vara hård ibland, men det är ändå något endel människor får lära sig att leva med.