Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill tillägga att jag inte anser mig fri från ansvar när det gäller min hästs hälsa mm. Hör för er nogrannare innan ni börjar skälla, ska jag behöva skriva ner varje liten punkt som vi gjorde? det skulle bli minst 5 sidor loånga beskrivningar. Jag tänkte dels tillägga att hon var där nere i ca 5-6 månader inanan vi fick hem henne, och som jag skriver inann skriver jag igen, även omfodervärden inte skulle sakt upp fodervärdskontraktet skulle VI ha hämtat hem hästen eftersom avtalet inte fungerat mellan kontakten som vi skulle ha. OCH DET VAR VI som ringde och försökte få tag på henne stäöndigt, även polis och myndigheter, djurskyddsnämden, men ingen gjorde något trots våra hårda krav. Det togs inte på allvar, hur bemöter man en sådan sittuation när man inte vet vart hon flyttat med hästen, vi fich ju inte det nya telefonnummret eller adressen som också var avtalat i pappret att man var skyldig att medela. Tillslut fick vi telefnr och medelade polis för att se vart hon hade flyttat, Om VI visste vart hon dragit med hästen SKULLE VI GIVETVIS HÄMTA HEM HÄSTEN PÅ EN GÅNG.!! men det är ju lite svårt när men inte vet vart nånstans i skåne hon hååller hus, vi hade ju bara den gammla adressen där vi var och kollade.roslagen skrev:Visst är det hemskt stt folk vanvårdar sina djur men fortfarande kan det inte komma som någon blixt från klar himmel att det ligger till på det viset.
Ursprungsinlägget handlar om att hon tycker det är hemskt att hennes häst blivit vanvårdad och det jag och många med mig reagerat på är att ägaren själv anser sig fri från ansvar för att det var för långt att åka och hälsa på hästen!
Hur ( ursäkta mig ) f-n tänker man då?
Ett djur är ett ansvar man tar på sig, som djurägare är du skyldig att se till att ditt djur har det bra.
Att försöka friskriva sig från ansvar för att man lånat ut sin häst till någon man A; inte känner och B; aldrig ens besökt är bara fegt och lågt. Hästen och dess välmående är i grund och botten hästägarens ansvar och inget annat.
Då säger jag det än en gång. Vi var där nere och kollade innan hon åkte ner, Det var då fodervärden beskrev hella sin bakrund till hästeriet mm. och skrev på avtalet. Gåredn var fin precis som hon beskrivit innan.och dom andra hästarna var fina. JAG VET INTE VARFÖR HON INTE TAGIT HAND OM HÄSTEN, kanske var det för att ghon kände att det inte var hennes häst, men då är det ju oansvarligt från hennes sida då jag anser att alla hästar har samma rätt till god omvårdnad och tillsyn, vems häst det än är!!Louelle skrev:Självklart menade jag så som du skriver.. Att det var inte själva transporten jag reagerar på utan att man vågar sända iväg sin häst utan att ha sett vart den hamnar.
roslagen skrev:Du visade ju inte direkt ansvar för din häst heller, du var alltför upptagen med att förstöra för andra, du hade info om att din häst inte hade det bra redan förra sommaren och vad jag förstått så tog du inte hem henne förräns denna sommar....
Louelle skrev:Jag tycker fortfarande inte att jag skäller.
Dock så har jag den uppfattningen att en ägare har det yttersta ansvaret för sin hästs välmående.!
Nu skriver du att du har vart där ock kollat på stället?
Som jag förstod det innan så hade du inte träffat männsikan alls, hur är det egentligen?
Har du träffat denne eller inte?
A-a skrev:Jag hoppas att du förstår nu, och kom gärna med fler förslag som vi kunnat gjort, man är ju inte så van vid en sådan sittuation och hur vad man ska göra. och saå vitt som jag anser så har vi tagit det ansvar som vi kunnat tagit.
Pretty_Fly skrev:ursäkta mej men du får nog faktiskt skylla dej själv.
har man en häst är det ens förbannade skyldighet att se till att den har det bra!
man kan väl för *piip* inte skicka iväg den utan att träffa personen i fråga?
och om man nu inte gör det så får man väl pallra sej det ett par gånger/år?
och kan man inte det pga avstånd så får man väl leta reda på en som bor närmare?
nej fy fan att låta en sån sak hända sin häst!
pinky skrev:Nu känner jag mig jättetaskig som påpekar detta, men:
Det är tyvärr jättesvårt att hänga med i vad du skriver...
Kan du inte börja meningarna med stora bokstäver åtminstone, och hålla dig till ämnet?