Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Hihi... måste berätta...

Jag har just halmat upp fölboxen, slängde ut en skottkärra fin, god halm i hagen också, vet att fölston gärna käkar det innan fölning, och gissa om hon blev glad:bump:

Står nu och mumsar i sig det med stor njutning.

har mina tankar om att stona behöver fibrer för magen ska vara bra innan fölning....

Jag diskuterade just den saken med de jag köpte halm av för ca 2 veckor sedan. Deras avelsston började äta halm när det började dra ihop sig, varje år. Och mitt sto som nu är på dygn 330 har börjat äta halm i boxen för några dagar sedan, om föredragit det före hösilage vissa dagar. Det måste ju ligga nånting i det!

GOTT! :D skulle gärna vilja göra samma men vågar inte störa tarmflora på tanten "så här dags".... hon är inte van vid halm och får tyvärr ingen halm att föla på, men hon äter iaf hö på natten :D inte mkt men det håller magen lite i trim. Hö ute i hagen ratar de så då borde de vara nöjda med gräset.

Roligt att höra att andra har samma erfarenheter:)

Nu återstår bara att finna ut varför dom käkar halm?:D

Ja det kan man ju sia om. Du hade ju en teori om fibrer. Kan ju stämma.
Borde ju ha något med tarmfloran att göra :confused:

Nu har bebisen tittat ut :bump:

På dygn 328 fölade Jolie, mitt i natten kl 01:10 gick vattnet och 01:20 var bebis ute helt och hållet.

Hon är så feminin och fin, mycket nättare än sin morbror och antagligen sin mamma också. Världens socialaste och mysigaste lilla sto! :love:
Och Jolie är världens bästa häst :love: :love:

Bilder finns i bildtråden!

Grattis...slänger mig genast över bildtråden:D för att kiak på underverket.

Grattis! Förstod det då du lyst med din frånvaro ett tag :D

går över o letar efter bilder....

Ska ut och fota lite mer i e.m. då vi tänkt låta dem gå ut en sväng. Ville att lillan skulle få ordning på benen först och så behövde mamma häst sova ut rejält efter förlossningen då hon blev rätt trött.

Men oj vad fin han är! Vilken gullig bläs! Han ser superstor ut, hur stor är Kaela och och hur stor är hingsten? Mitt sto är drygt 140 och pappan också, men lilla fölis gick under magen på sin mamma i början. Sen har hon visserligen växt med 10 cm om dagen känns det som, men om din lilla fuxpojke redan är så här stor. Det var nog därför Kaela knep - hon kände att det skulle vara jobbigt att få ut honom.... :angel:

Ja han är stor och en riktig ligist:DHan tuggar på tråden och har redan haft sönder den.
Han är så stor så han har inte kunnat stå intill och dia på hela tiden, utan han står en bit irfån från sidan och hukar sig.
Jag kunde inte önskat mer:love:Han är så otroligt vacker och har redan visat både skritt,trav,galopp,tölt och pass:love:
Redan 2 timmar efter han var ute rejsade han i hagen och han är otroligt snabb, en riktig buse är han.
Kaela är bara 137cm och Bjartur 136cm, men han måste bli större, det är jag ganska säker på.
Långbent som sin mamma ser han ut att bli.
Kaela är ju väldigt nätt i typen med långa ben och Bjartur är ju typ det motsatta så han måste ju bli perfekt;)

Hur gammal är din bebis nu?Lägg ut bilder i föltråden!!:):bump:

Förstår dig!
Jag hoppas det ligger ett litet stoföl och väntar i min hästmammas mage också! :D

Min märr som var beräknad till den 18:e, har en sex dagar gammal fölunge...

jag vet att det kan komma innan... jag bara tillförlitar mig till hennes brist på tecken på närstående brunst, samt det faktum att hon förra gången gick 3 veckor över beräknad tid:)

Har stenkoll på henne dag o kvällstid än så länge

Jo det förstår jag att du vet. Retades lite bara.:)
Fast här har de varit lite tidiga i år. Stoet som hos oss har gått två veckor, resp en månad över tiden förut, fölade på 11 dagar över tiden i år. En annan fölade utan att ens ha fyllt sina juver, oifs dagen efter utsatt datum. Den fjärde fölade precis på utsatt datum, lika som ifjol.

Jag har hört detta från olika håll, att på vissa ställen i landet har de haft många tidiga födslar iår.

Här har det varit minst sagt blandad kompott :grin:
En fick 1 vecka för tidigt, en gick några dagar över(vilket hon alltid gör) och den tredje gick nästan 3 veckor över:rofl:

Kanske denna prickar mitt i rätt datum då:rofl:

Jag ska ta blodprov på min i morgon eller Onsdag och lämna till distriktarna, för att se om hon är dräktig eller tom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 986
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10