Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Nämen fy så tragiskt:cry:.
Orden räcker inte till, vilken mardröm. Tur i oturen ändå att vet. fanns på plats och kunde avsluta stoets lidande.

Nä fy sjutton , det måste ju vara bland det värsta man kan råka ut för, man skulle få två och har ingen istället:(

Stora tröstkramar!

Pollux, Cirkus och Antiqua, tack.

Just nu känns allt nattsvart, men det vänder förhoppningsvis och man kommer ihåg de ljusa stunderna, vilka jag haft många med henne under våra 11 år tillsammans.

Ja hon har gått 355 dygn idag. Ska nya bilder imorgon och lägga ut på bildtrådarna. Ang. betäcknings datum så seminerades hon sista gången 21 Juni -07 och har inte varit i närheten av hingst sedan dess.

Tragiskt med både sto och föl!!!:(

Senast ändrad:

*kl*
Varning för elände.
Hur 1+1 blir -2.

Här har vi stor sorg.

Fölet låg fel med slagen hals och frambenen bakåt, vet. kom och konstaterade att fölet var dött. Han gav henne smärtstillande mm. Han styckade sedan fölet i ett försök att rädda stoet, fick då ut huvudet och halva frambenen.

Resten av fölet satt fast som f*n, 4 karlar drog utan resultat så det satt troligast fast med bakbenen åt fel håll. Hon hade dessutom krystat ut ändtarmen en bra bit.

Eländet avslutades med att hon går omkull och trampar sönder tarmen. Stoet avlivades omedelbart.

All heder och stort tack till alla som var behjälpliga under detta elände!

*gråter och saknar mitt älskade sto*

Usch så hemskt! Det är det sista man vill ska hända, tur att ni hade koll på stoet så ni kunde hjälpa henne så fort som möjligt i alla fall. Skickar dig gott mod och styrka!

Vad ska man säga, man blir alldeles matt i hela kroppen när man läser det du skrivit. Jag undrar hur ett föl kan ligga så fasligt fel som ditt gjorde, okay att ett ben hamnar fel eller att huvudet hamnar åt sidan men att allt blir så kapitalfel är ju helt otroligt. Att det dessutom går så illa med stoet är ju bara för mycket. Lider verkligen med dig, detta är ju verkligen det värsta som kan hända. Tröstekramar //Sorbisen

:cry::cry: Finner inga ord. Kan inte ens sätta mig in i hur de känns men massor av kramar till dig. Tur i oturen att ni var där så hon slapp lida mer än nörvändigt.

Fy så tragiskt. Varje uppfödares största mardröm.
Förstår din sorg... bra att ni fanns på plats o kunde hjälpa henne iaf.
Massor av tröst kramar.... finns inte ord.

Pollux, Cirkus och Antiqua, tack.

Just nu känns allt nattsvart, men det vänder förhoppningsvis och man kommer ihåg de ljusa stunderna, vilka jag haft många med henne under våra 11 år tillsammans.

Usch... stackars er, det låter som värsta mardrömmen.:cry:
Sänder kramar till er alla, och hoppas att du i framtiden ändå minns henne med allt det roliga ni haft tillsammans, inte hennes tragiska slut.

Du behöver nog inte oroa dig över att stoet inte är dräktigt, mitt sto som gick dryga 6v. över tiden såg ut som din när hon hade gått 5 veckor över. Dagen innan hon fölade hade hon knappt nått juver alls o ingen mage heller. På ett dygn fyllde hon sitt juver o fick ett välskapt stoföl

Knappen

Jaha, då har man vakat ännu en natt utan att det händer ett smack men... Idag har hon jättefina vaxproppar så jag ser positivt på det hela, snart är den nog här:banana::banana:. Hon gör ju allt hittills efter skolboken bara att det går så förtvivlat långsamt. Typiskt om hon ska föla nu när dom hotat med ett antal dagars regnväder. Står med stoooora näsborrar och flåsar. Tog lite bilder på tuttisarna men jag är i stallet nu så jag kan inte lägga in dom, återkommer med bilder i eftermiddag. Hur går det för er andra, det verkar mest vara bara jag som terrar er andra :laugh:

Ja här händer ingenting. Mitt sto har ju tidigare gått exakt 334 dagar med sina föl... Men aldrig varit klar så här tidigt ca 1 vecka.
Hon är beräknad till den 16/6 om man ser till historien...
Undrar om hon inte har tänkt hålla det i år också???

Jag tror att felläget som ditt föl hade kallas för hundsittande (samt slaget huvud och slagna framben) och är det allra svåraste felläget.

Jag tycker verkligen så synd om dig.

Nu är min väntan över! :) Fick ett hingstföl natten till torsdag (335 dygn) och nästa hingstföl kom fredag f.m (345 dygn)! Ingen förvarning hos något av mina xx ston! Inget läkage från ljuver eller vaxproppar, inget matvägran eller dylikt. Allt var precis som vanligt förutom att båda blev som gelé i området runt svansroten! Det var bara timmar innan fölningarna man kände den förändringen!
Men oron är inte över för det! Nu är man orolig att nåt ska hända de små underverken!:love: Kan man få ha sådan här tur?! Hoppas det!:)

Stort grattis :banana::banana:. Vad roligt att dom kom nästan samtidigt, snacka om bra planering från damerna :laugh:. In med bilder så vi får se de små godingarna.

Lånar knappen lite.
Sorba har nu vit mjölk så jag hoppas att den lilla inte dröjer alltför länge nu, jag är så himla nyfiken på vem det är som ligger där inne. Tror jag är lite sympatigravid för jag känner mig alldeles uppblåst i magen och har en sjuhelsikes magknip. Hoppas att jag kan gå ner typ 10 kilo när ungen tittar ut också i sympati :D:D

Härligt att det går framåt för dig!

Här står det stilla tycker jag. Dygn 331. Dock har hon kristaller nu, men ingen vit mjölk i sikte. Blir nog ett hingstföl här!:D

Min har ju idag gått 340 dygn så du har lite tid på dig att komma ifatt:D. Själv ska jag ha ett stoföl, sen får den komma när den vill, bara den kommer :laugh:

Min har ju idag gått 340 dygn så du har lite tid på dig att komma ifatt:D. Själv ska jag ha ett stoföl, sen får den komma när den vill, bara den kommer :laugh:

Jag toppar dig med 10 dagar och håller med om den sista meningen ;)
Fast jag tycker det är dax nuuuuuuuuu

Hehe, ja då har jag några vaknätter kvar :D
Jag "ska" ju också ha sto, men har fått för mig att det inte blir något nu när hon gått över tiden :devil:

Usch vad grymt! Lider med dig i din sorg. :cry:

kl

här går det sin gilla gång, genomskinligt ur juvret, lite värkar och väldigt trött. Inte ätit något hö knappt i natt och inte legat ner heller (igår morse såg hon ut som en spånhög). Hon verkar må väldigt bra, benet är riktigt fint för att vara tjock om magen (matte är så glad :D )

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 986
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka