Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Nu har vet varit här och klippt upp caslicken. Såg äckligt ut med blodet som rann. Hur långt innan fölning har ni klippt upp eller har ni klippt när de håller på att föla?

En av våra opererade klippte vi vid fölning, en annan hann vi inte klippa, det gick så fint ändå.

Brukar läka väldigt fint. Jag hade vetten här o klippte upp Chami 2 dygn före beräknad fölning. Men sen drog hon ju ut 33 dygn över tiden , så hon gick i 35 dygn uppklippt.
Sen syddes hon 9 dygn efter fölning. Lite tidigare är att rekommendera. Fast vissa syr inte förrän efter semineringen. men min har sådan lutning så det behövs för att undvika infektioner i livmodern.

ok, min ska inte betäckas i år så hon blir nog inte sydd, då hon inte varit det innan betäckning.

Sen syddes hon 9 dygn efter fölning. Lite tidigare är att rekommendera. Fast vissa syr inte förrän efter semineringen. men min har sådan lutning så det behövs för att undvika infektioner i livmodern.

Vårt gaslicksto syddes inte förräns nu när hon var konstaterad på 16 dygns dräktighet.Har varit sydd alla gånger.

Nu händer det minsann saker härhemma. Rosa har satt "jätteljuvret" under dagen, släppt banden till 95%, röd som f*n i de bakre regionerna:angel:, men fortfarande genomskinlig mjölk...

Vad jag längtar efter detta fölet!!!

Båda mina fölade när mjölken blev vit. :)

När jag var ute och tog in kusarna vid 20.00 så droppade det fin vit mjölk från juvret. Hon äter inte ett dugg förutom ett par strån halm och står bara och flåsar med öronen rakt ut åt sidorna och svansen går som en propeller. Inatt blir det väckarklockan på varje halvtimme.

Absolut!! Vad tycker du vi ska smaska på ikväll??
Förresten min mage är höggravid just nu tror jag, har haft sk*t ont hela dagen, ungefär som när man skulle föda barn. Hmmm är det hästen eller jag som fölar :D

Just nu står hon och sover på sin vanliga plats, hoppas hon laddar upp för att föla inatt.

Håller tummarna för er alla som vakar inatt, jag kommer att göra som jag gjort de sista veckorna, ha datan på, vaknar lite då och då under natten o kollar på skärmen.

Troligen inget föl inatt här hemma, då inga tydliga tecken har kommit. Hon ser ut som vanligt, lite halvstora juver, genomskinlig vätska, temp på 37.6 nu ikväll, ja allt ser ut som om det blir en lugn natt.

Kan ju alltid hoppas att jag har fel.........

lite lugn o ro så ska du se att hon klämmer i natt!! jag håller ett öga på datorn o ett på fotbollen under kvällen! :D

här händer det inte så mkt, ljus där bak, fick INTE :devil: röra juvret idag som var jättespänt. grinig men äter som vanligt. hmmm 2 veckor kvar.

Jag är också med men jag ger snart upp.... Min är helt klar men kniper..

Jag är också med men jag ger snart upp.... Min är helt klar men kniper..

Ge upp du så ska du se att den kommer som ett skott, själv vägrar jag att ge mig så min kommer nog aldrig ut. Din ser verkligen klar ut på juvret av vad man kan se på bilderna i juvertråden.

Även mitt vak fortsätter. Lite större juver i morse, annars inga förändringar. Har ju faktiskt 1:an, 2:an och 4:an så kanske det finns någonting att se ikväll/natt förutom fotboll (kräksmiley).

Vad tror ni om att inleda med pomes-fläskfile o bearnaissås :d
Och fortsätta med nöt/chokladtårta,kan även erbjuda mer lucia choklad glögg eller återigen rabarberpaj :eek:

Om ni äter så mkt gott vill jag nog också vara med och vaka :D jag kommer nog "äta" själv om några veckor ;)

Håller med dig om det där med fotbollen, har ingen TV för tillfället, eller rättare sagt har en TV och femtusen kanaler men parabolen blåste ur läge för några månader sedan och vi är alldeles för ointresserade för att fixa den.

Någon mer än jag som behöver banta efter detta :o
3 veckors övertid,började vaka några dagar innan då hon är förstföderska och 5 dygn på det akutsjuka stoet (hästen på avatar) men som ändå fick avlivas av djurskydds skäl i måndags förra veckan :cry:.
Jag tycker jag har förtjänat att få denna fölungen nuuuuuuuuuu och helst med "rätt" kön :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 986
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka