Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Har varit och kollat till damen mitt på dagen. Det såg lugnt ut, tyvärr :grin: Vill ju att hon ska föla ikväll! Men hon går så lugnt och strosar i hagen... Kristallerna som fanns imorse var borta också :( Börjar tvivla på att det ens finns något föl :o

Hade en uppfödare från trakten och tittat på henne idag. Han tyckte jag skulle ta ett blodprov med tanke hur många dygn hon har gått. Hon är ju inte så där jättetjock, juvret har sett likadant ut dom senaste två veckorna. Annars är hon pigg och glad som vanligt.

Så han kunde inte säga att hon såg dräktig ut eller att hon kanske är tom. För att veta säkert tar jag ett blodprov så man inte behöver vänta på något som aldrig kommer. Ska höra med distr. i morgon så far jag dit med blodprovet.

men hadde inte ditt sto fyllt juvren rätt ordentligt :confused: till skillnad från min som har ett par taxöron:o

men dobbis kom med matnyttig info :D

Det är likadant för mig, det ända som är ändrat idag är att tempen gått ner lite. Från att ha legat på 37.5 så var den bara 37.1 i middags, sen nu ikväll så brukar den vara uppe på 37.7, men idag så steg den endast till 37.3, kan det vara ett tecken eller......hon har också fyllt juvret lite mer idag, med kristaller, men fortfarande genomskinlig klibbig vätska.......men vad ska man tro, hon är ju förstföderska så hon kan ju luras lite grann.

Hon är iallafall lugn som en filibunk ute i hagen, står mest o vilar.

Får se ikväll vid 22 när jag tar in henne o dom andra, om jag så som tidigare nätter ska halv vaka, dvs ha kameran på och så vaknar jag lite då och då under natten o kollar henne.......så blir det säkert, även inatt, även om jag gärna hade varit uppe hela natten, bara fölis tittar ut.

Är lite stressad över att hinna med att betäcka om henne, har ju hittat en skitfin hingst som min veterinär sköter seminen på.

Ha det gott och lycka till alla som går i väntans tider.

Stort grattis Mitrolle till en jättefin unge, och vad skönt att hon tar hand om bäbisen så bra, det är ju alltid lite vanskligt med förstagångarna. Vad roligt att det blev ett sto. Härligt när tredje generationen ger möjlighet till fortsatt avel. Ska du betäcka om Jolie igen eller? I så fall vad har du valt för hingst?

Hihi... måste berätta...

Jag har just halmat upp fölboxen, slängde ut en skottkärra fin, god halm i hagen också, vet att fölston gärna käkar det innan fölning, och gissa om hon blev glad:bump:

Står nu och mumsar i sig det med stor njutning.

har mina tankar om att stona behöver fibrer för magen ska vara bra innan fölning....

Mitt sto äter också väldigt mycket halm, faktiskt nästan mer halm är hösilage just nu när hon står inne:D. Tror nog att det gör nytta annars skulle dom väl inte käka det.

20960189.jpg

20960190.jpg

20976494.jpg

Senaste bilderna (349), ska ta nya imorgon.

Man hoppas ju att den finns kvar.

Hejsan!

Här är lite nya bilder på mitt föl, La Gaar! Nu 3 dagar gammal.

U: Gerba (e. Partisan ue. Pontus) Halvblod
E: Zagal (PRE-hingst)

http://www.pixbox.se/pic_show_id21171864.html

Är det någon som hört av hon som kallade sig ikaros? Hennes hade ju värkar några dagar men sedan blev det tyst...

Mvh
Erika

Nu har jag tagit in henne o kompisen för första natten. Kameran är på och jag ser en mkt nöjd, halmkäkande madam stå och njuta:love:

Ljuvret var större ikväll, riktigt stort för att var det här stoet...

*kl*
Varning för elände.
Hur 1+1 blir -2.

Här har vi stor sorg.

Fölet låg fel med slagen hals och frambenen bakåt, vet. kom och konstaterade att fölet var dött. Han gav henne smärtstillande mm. Han styckade sedan fölet i ett försök att rädda stoet, fick då ut huvudet och halva frambenen.

Resten av fölet satt fast som f*n, 4 karlar drog utan resultat så det satt troligast fast med bakbenen åt fel håll. Hon hade dessutom krystat ut ändtarmen en bra bit.

Eländet avslutades med att hon går omkull och trampar sönder tarmen. Stoet avlivades omedelbart.

All heder och stort tack till alla som var behjälpliga under detta elände!

*gråter och saknar mitt älskade sto*

Min lilla bebbe är 1,5 månad nu, nästan 2 månader. Nu börjar fölpälsen fläckvis att ramla av... Lade in lite bilder i Föl 2008-tråden, även på kompisens små minishettisar och ett amerikansk miniatyrföl.
Nu är det Vök som vi väntar på, hennes juver börjar fylla på ordentligt nu och hon ska ju ha i början av juli, kanske kommer tidigare. Silfra väntar otåligt att få ut sin lekkompis så att de kan rejsa runt lite -tråkmammorna betar ju mest och vill inte leka...

Nej nu får det vänta med föl ett antal år. Man har ju inte obegränsad ekonomi direkt :angel:

Så det får räcka för tillfället. :)

GRATTIS Mitrolle, hon är bedårande :love:

Här får ni lite bilder från idag. Igår fixade vi en ny hage till hingsten så att vi kunde släppa ihop Sonja och fölis med med Pillan. Så dessa bilder är tagna idag. Pillan vaktar dom ordentligt :love:

21178114.jpg

21178115.jpg

21178116.jpg

21178101.jpg

21178098.jpg

Rätt som det är när man sitter på huk i hagen så har man lilla Tingeling vid sig som står och slickar på ens armar lr ben lr vad som. Hon är såå söt och springer fullt i hagen, hon får igång både Sonja och Pillan på och springa runt i hagen.

Nä, men fy farao! :cry:

Kram från en fd Härnösandsbo...

ja ditt sto ha ju juver gämfört med mitt sto som har ett par taxöron

varför tvivlar du :confused:

Hon ser ju onekligen dräktig ut.
Är du säker på att betäckningsdatumet stämmer?
För visst är det ditt sto som gått över tiden ett bra tag?

Usch, vilken mardröm.
Ändå var det ju tur att ni hade hjälp och kunde avliva stoet på plats.

Kramar om !

Det är väl ingen tvekan om att ditt sto är dräktigt!!
Onödigt att ta ett blodprov, tycker jag. Knepigt att en uppfödare inte kunde bedömma henne som dräktig.
Jag tror hon fölar inom en vecka.

Hej
Skulle gärna vilja veta om någon vet nåt om detta.
Mitt sto har haft genomskinlig mjölk i drygt 2 veckor mjölken i högra tutten har nu gått från grå-simmig till vit idag men den höga tutten har genomskinlig mjölk. Är det så att det är vit mjölk i bägge innan det är dags för fölning. Hon är beräknad tii den 16/6 vi övervakar med kamera på natten. Jag är riktigt trött nu då jag jobbar hela dagarna i en skola (tur att det snart är lov) Mitt sto är också svullen isina ben, jag lindar henne på nätterna. Fölet vi väntar på är efter Jaguar Mail.
Jag lider med dig som mist ditt sto.:cry: Det är ju det sista en hästägare vill vara med om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 986
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10