Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Hej, och välkommen förresten!

368 dygn är lång tid att vänta men de e inte jätteovanligt att vissa går över tiden. Men vad jag har fått lära mig så sätter man aldrig igång stona, eftersom det är alldeles för mycket risker. Fölet kommer när det är klart om allt är som det ska.

Lycka till!

Mitt sto är beräknad till 25 juli UNGEFÄR. (Hon gick på fribetäckning.)
Hon är förstföderska.

Idag provade jag kalkstickor på henne och fick 3 rosa fält av 4.:) Hennes mjölk är gul-genomskinlig. Ungefär som urin.
Tänkte börja vaka imorn. Är det för tidigt tror ni?
Det rinner inget om henne utan man får mjölka ur litegrann för att se färgen.
Hon har släppt bäckenbanden och juvret har vuxit och är hårt. Hon är slapp där bak.

Är mjölken alltid vit innan fölningen?

Yrpa är fullgången idag.
Vart köper man kalkstickor?

Hon bjöd på en väldas massa bockandes idag när jag kom till hagen. Jag trodde inte att hon skulle orka ngt sådant. Så nu är jag lite orolig för att hon kanske inte är dräktig utan att hon bara är VÄLDIGT tjock.

Hon har inte mkt mer juver idag än vad hon hade för en vecka sedan, och har inte släppt mkt mer heller.

Jag mår inte så bra just nu och ogillar verkligen att oroa mig.
Efter allt som hänt här det sista så vet jag varken ut eller in. Jag ångrar mig bittert att jag lät Yrpa bli betäckt.

Mina bägge ston hade vit mjölk innan fölning. Den andra fick vit mjölk bara några timmar innan fölet kom. Det är däremot ingen garanti att det ska vara på det sättet. Jag har hört jättemånga som inte haft några som helst tydliga tecken på att fölningen är nära, men ändå har fölet ploppat ut i ett obevakat ögonblick. De säger ju att hästen är det djur som kan dölja en närstående förlossning bäst av alla djur!:angel:
Det finns även ston som har vit mjölk i veckor utan att fölet kommer...:eek:

Yrpa: jag vet inte vart man köper dessa kalkstickor tyvärr. jag fick några av en vän.
Varför tvivlar du på att yrpa är dräktig? -ni kollade väl upp det i vintras?

Fenja: Jag kikade i stora juvertråden igår, Perlas juver är inte färdigt om man jämför med majoriteten av stona som fölade. Hon har 2 halvor och juvret är inte jättestort. Inte helt utfyllt till spenarna.

Har ingen lust att ligga och vaka i 2 veckor :grin:

Yrpa: jag vet inte vart man köper dessa kalkstickor tyvärr. jag fick några av en vän.
Varför tvivlar du på att yrpa är dräktig? -ni kollade väl upp det i vintras?

Den 4/2 kände veterinären på Yrpa och då var hon dräktig. Hon kände ett sparkande föl i magen på henne.

Men så som hon hoppar runt och har sig i hagen just nu så blir jag orolig. Hon var fullgången igår och jag var inte det minsta sugen på att hoppa runt och bralla när jag var på min BF dag.. :angel:

Eftersom inget verkar hända sen den dagen hon hade sin rajd med att skrapa och lägga sig ner halva dagen så blir jag orolig att hon kanske har kastat. Jag har ALDRIG känt fölet sparka, andra har gjort det men jag har inte gjort det.

Jag har läst om stenfoster och massa annat. Och efter all medicin Yrpa fick under hösten och våren så känns det som om att hon egentligen inte borde vara dräktig.

Min dam hade 3 rosa fält av 4 på kalkstickorna för ca 2 veckor sedan - sen gick det tillbaks igen... och nu har hon 2. Hästar är luriga djur som sagt. :grin:
Mitt sto är ju ett av dem som haft vit mjölk i flera veckor (två månader börjar vi närma oss...). Juvret är fyllt, ingen skåra längst bak, men ej fyllt i spenarna än, slapp i bak (men det har också varierat), väldigt släppta bäckenband (hon ser urgröpt ut vid svansroten om man tittar från sidan).
Jag har satt på henne svettdetektor på nätterna och sover i husvagn brevid hagen (larmet funkar inte hem till oss - bor inte vid stallet). Än så länge har den inte ens fellarmat... (men jag har kollat att den funkar!).
Mysig semester jag och sambon får - inte bara delade sovrum -nä olika hus :mad:
Damen är beräknad till i morgon - så nu får hon gärna klämma ut den lilla plutten! Hon är trött, trött, trött och står mest i ett hörn och hänger. Magen är gigantisk.:o

Om juvret inte är klart och mjölken inte ens börjat bli vitare skulle jag inte börja vaka bara på 3 rosa rutor. Jag skulle vänta och ha is i magen, göra ett nytt kalktest när juvret fyllt ut helt.

Den 4/2 kände veterinären på Yrpa och då var hon dräktig. Hon kände ett sparkande föl i magen på henne.

Men så som hon hoppar runt och har sig i hagen just nu så blir jag orolig. Hon var fullgången igår och jag var inte det minsta sugen på att hoppa runt och bralla när jag var på min BF dag.. :angel:

Eftersom inget verkar hända sen den dagen hon hade sin rajd med att skrapa och lägga sig ner halva dagen så blir jag orolig att hon kanske har kastat. Jag har ALDRIG känt fölet sparka, andra har gjort det men jag har inte gjort det.

Jag har läst om stenfoster och massa annat. Och efter all medicin Yrpa fick under hösten och våren så känns det som om att hon egentligen inte borde vara dräktig.

Jag har inte heller känt Perlas föl sparka. Andra påstår sig ha gjort det. Och du vet ju hur sjuk hon varit, gått på quadrisol och butta och gud vet vad. Om hon fortfarande är dräktig är nog Yrpa det också ;)

Mitrolle: Då avvaktar jag ett par dagar till då :) Hur lång tid innan Jolie fölade fick hon vit mjölk?

Hej,Det var ett tag sedan JBL fölade, närmare bestämt 4/6, men så här var hennes tecken...Jag började tempa på dygn 326, då hade mjölken runnit till och från och varit äppeljuice färgad ett tag. Hon låg på 38-38.1, bäckenbanden slappa och slapp till och från i vulvan samt vad jag tyckte var ganska röd i slemhinnorna.På kvällen på dygn 331 var hon verkligen slapp och röd, mjölken vit och tempen 37.7. Då kan jag säga att från att ha ställt klockan på varannan timma stod den nu på en gång i timman. Tempen är tagen vid kl 20 varje kväll och kl 05 på dygn 332 ringde klockan och hästen låg ner med rumpan utanför kamravinkeln. När hon reste sig så såg jag fosterhinnan och ett framben. Den lille skrutten är född kl 05.15.Ett skolboksexempel men inte helt ovanligt....Lycka till ni som är kvar!

Jag har inte heller känt Perlas föl sparka. Andra påstår sig ha gjort det. Och du vet ju hur sjuk hon varit, gått på quadrisol och butta och gud vet vad. Om hon fortfarande är dräktig är nog Yrpa det också ;)

Idag såg hon väl dräktig ut, hon var inte galen i hagen i alla fall utan njöt i kanske 2 minuter medans jag pillade med henne. Sen blev hon surmärr igen och galopperade iväg i en bockserie!

Alltså det KAN inte vara bra för ett sto att hålla på så i dygn 331.
Och jag vet ju inte hur hon håller på när jag inte är där!!
Ungstoet är glad över att ha någon att springa med i alla fall. Det andra dräktiga stoet som skall ha i mitten på april står bara och häckar och bryr sig inte ett skvatt om något. Däremot har hon mjölkstockning och har haft ett bra tag. Jag masserar och har mig men har ingen aning om vad ägaren gör med henne.

Mitt sto lekte rodeo häst i hagen lördagen och söndagen sen fölade hon natten till måndagen...

Någon sa nåt om att vissa ston gör så för att läges rätta fölen...
Hon fölade på 330dygn.

KL.

Mitt sto hade mycket spring i benen på onsdagen, hon fölade sedan natten till fredag. Det var alltså rejs i hagen, vette tusan vad som tog till dom men det var full galopp hit och dit och tvärvändningar osv.

Man blir ju lite orolig just för att det kan ju hända saker med, skada och dyligt.

Men ut kom en välskapt stoföl, och jag kan ju säga att det var inte bara 1 gång hon hade bocksprång och allt för sig, utan det var massor med gånger under dräktigheten :D

Men hade era ston fyllt juver då?
Mitt sto har nästan inget alls.
När jag klämmer på spenarna kommer någon/några droppar genomskinlig gul mjölk ut. Så av dömma av mjölken är det ju långt kvar.

För c.a två veckor sedan hade hon en dag då hon skrapade, la sig ner, skrapade, la sig ner. Min hästvakt (och underbare vän) trodde då hon skulle föla men förmodligen la fölungen bara sig tillrätta. För efter det har hon inte gjort något väsen av sig alls. Men vid den tidpunkten var mjölken gul, inte genomskinlig utan gul.

Det enda som talar för en fölning nu är att hon har släppt baktill och är helt slapp där hon skall vara slapp sas.

Annars är hon som en kviga på bete så som hon drar runt. Igårkväll flyttade jag dem till den lilla hagen med i hopp om att hon skall vilja sätta igång något. Den lilla hagen är "bara" 3 ha och den stora 8 ha. (till tre hästar).

Något hon började med igår var att dra iväg och inte släppa fram mig till henne igen. Hon kräver ju daglig skötsel pga eksem. Samma visa idag, jag fick kleta i max 2 minuter innan hon drog iväg, och när jag försökte få tag på henne igen drog hon bara iväg. För att få henne till lilla hagen fick jag ta tag i det andra stoet och hoppas på att "småttingarna" skulle följa med, vilket de såklart gjorde. Men nu funderar jag på om jag kan få tag på henne idag. Sambon skall med, men risken finns ju att hon blåvägrar. Och jag blåvägrar muta henne.

Dygn 333 idag.

En bild från typ dygn 325.
sm-2008-203_13456867.jpg

sm-2008-195_13456990.jpg

Senast ändrad:

Hon väntar på att jag ska komma hem igen :angel: Åker hem ikväll, så hon fölar nog i veckan ska du se ;)

Ja min hade stort juver den dagen hon rejsa runt i hagen osv, hon hade små kristaller på torsdagsmorgon och jag fick endast ut grumlig/genomskinlig mjölk då, sedan på kvällen hade mjölken runnit ner över bägge bakben plus att hon klia rumpa och under mage vid juver väldigt mycket. Jag själv fick inte ut vit mjölk när jag mjölka på kvällen då jag såg den VITA mjölken på benen, väldigt underligt :p

Sedan 02.10 var fölis ute :D

Du ska se att den kommer, min föla på dygn 336 (nybliven 336dygn).

Ja just det, Pillan låg INGENTING natten till torsdagen, många sa redan då, då blir det föl under natten och rätt fick dom =)

Min hade ganska stort juver men inte nersläppt i spenarna och jag fick inte ut nån mjölk trots försök..

Såg sammanlagt 3 små ynka droppar på henne, har för mig att de första två var ca 1½-2v innan hon fölade, de var genomskinliga som vatten, sen hade hon en grågrumlig 2 eller 3 dagar innan fölning.

Tack för välkomnandet! :) Nej, jag har nu också hört från alla möjliga håll att man i princip aldrig sätter igång stona. Jag hoppas också att få slippa det. Ägnar mig sen några veckor åt att räkna alla "late bloomers" jag hör om. En i mina hemtrakter gick faktiskt i 1 år och 2 veckor. Skönt med såna exempel. Jag återkommer med lägesrapporter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 986
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10