Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Nu ska vi vara snälla :p
Har inte fel på datum,min är enligt hingstägaren bara betäckt under en brunst.Visserligen stod hon där under 2 brunstperioder men är UL:ad dräktig 19 dagar efter den första och sen här hemma på 45 dagar,så då borde min vet.reagerat om fostret inte stämde i ålder.

Vickis häst var det en del strul med,så enl.papprena bör hon föla 17/7 (ja om hon har läst boken :idea:)

Och vi kan ju båda bara gå på vad hingstägaren säger,eller hur :confused:

vilken bok :confused:

// vickis som börjar fundera om dobbis börjat svammla efter alla vaknätter eller om jag måst ut i hagen och föra en bok till de dräktiga stoet :p:D

Jag menade boken :ston går dräktiga i 330-335 dagar,den boken mitt sto inte läst :angel:

Det hjälper tyvärr inte.

Jag har t o m stått och sjungit fölningsvisan både högt och mycket illa för mitt sto som gick med släppta band och fullstort juver i fyra veckor. Inte fan lyssnade hon på mig.

Kvällen innan hon fölade så skällde jag på henne med desperation i rösten att nu får det faktiskt vara nog, nu rinner t o m mjölken. Orkade inte både heltidsjobb och fölvak. Och då klämmde hon ut en unge ett par timmar senare.

Jag tror man får hota lite, eller nåt.

:rofl::rofl: jag kanske också skulle pröva fölningsvisan,så illa som jag sjunger så kommer hon att föla bara för att få tyst på mig :o

Idag har jag lovat henne att hon aldrig mer ska behöva vara dräktig (och där for det meriterade,oskadade stoet ur aveln :cry:) och att hon får återgå till att vara tävlings hopphäst bara hon klämmer ut ungen

Det va mig då en riktigt envis märr :confused: Nu får hon ta och klämma ut den lilla.

Hejja, hejja, hejja :bow::bow::bow:

Men, då får du verkligen säga åt na på skarpen, säg åt na att hon inte får vara ute någe om inte ungen kommer :rofl: Du får dra till med någe ordenligt ;)

Du får väl hota henne med hopptävling i dräktigt tillstånd, om hon river något hinder med magen får hon äta sina skor till middag. Låter väl lagom elakt tycker jag :D:D

Nu håller vi tummarna hela sverige att det ska komma i natt.
Hälsa henne att hon blir landsförvisad annars...:rofl:

Tillbaks till Danmark då :D.
Tack ni är jätte gulliga allihop:love: Idag provar jag en ny taktik,hon får gå kvar ute i hagen under natten,kan vara det som stör då mina nrmalt går på lösdrift,men blir uppstallade vid födsel,sjukdom eller om matte tycker det är dåligt väder :o
Och så slipper jag höra/se den eländiga monitorn :devil:

Är också kvar bra att ha er andra att skriva och läsa med. Min tant har gått runt året nu, hon ligger ner en hel del. Gick ner till henne i hagen i dag när hon låg och då satte hon sig upp, och satt en lång stund innan hon behagade kliva upp.
På måndag är min kanonbra veterinär tillbaks från semester så om inget händer till dess ska jag ringa henne.
Sist jag gjorde det hade mitt gamla 18åriga sto gått 353 dygn och jag trodde att det inte fanns något föl ,detta var i Augusti det året och med veterinär vid sin sida la hon sig ner och klämde ut fölet. Hon var svår att få dräktig och det fanns två foster när vi kollade henne, vi lät båda vara kvar för annars trodde veterinär (inte min) att jag skulle bli utan föl, förstföderska. I april fick hon mjölk och fölade i Augusti.
Förra året hade jag föl i boxen utan att veta att stoet var dräktig, hos min Welsh cob som blivit tjuvbetäckt innan jag köpte henne.
Ett helt bedårande ettårs-sto i dag med Welsh pappa blir D-ponny.

Känns som att jag var väldigt lyckligt lottad med mitt sto. Hon fölade på 331 dygn, mjölken började spruta på eftermiddagen och kl 22.41 var fölet ute.

Hoppas verkligen det är så att fölet bara inte är "färdigbakat" ännu...
*håller tummarna*

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 986
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka