Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Hehe, ja, dom är inte stora. Han är precis i knähöjd på mig och jag är 155 cm.. hihi. Tyvärr så är det ingen stam på varken mamman eller pappan. Mamman heter Kallie och pappan Max :)

Hur går det med din :d

Provade göra anagram på namnen, men jag vet inte just..
A Axle Milk
A Exam Kill
Lama Elk Xi
Lama Ex Ilk
Kale La Mix
Kale Lam Xi
Kale Lax Mi
Kale Ax Mil
Lake La Mix
Lake Lam Xi
Lake Lax Mi
Lake Ax Mil
Leak La Mix
Leak Lam Xi
Leak Lax Mi
Leak Ax Mil
Make All Xi
Make Ax Ill
Ale Max Ilk
Ale Ax Milk
Lea Max Ilk
Lea Ax Milk
Lame Ax Ilk
Meal Ax Ilk
Male Ax Ilk
Axle Am Ilk
Axle Ma Ilk
Exam La Ilk
Axe La Milk
Axe Lam Ilk
Axe Am Kill
Axe Ma Kill
Ail Max Elk
Mail Ax Elk
Aim Lax Elk
Maxi La Elk
La Lax Mike
La Max Like
All Ax Mike
Lam Ax Like
Lax Am Like
Lax Ma Like
A La Elk Mix
A La Ex Milk
A Lam Elk Xi
A Lam Ex Ilk
A Lax Elk Mi
A Lax Me Ilk
A Lax Em Ilk
A Am Ex Kill
A Ma Ex Kill
A Ax Elk Mil
A Ax Elm Ilk
A Ax Me Kill
A Ax Em Kill
La Am Elk Xi
La Am Ex Ilk
La Ma Elk Xi
La Ma Ex Ilk
La Max Elk I
La Ax Elk Mi
La Ax Me Ilk
La Ax Em Ilk
Lam Ax Elk I
Lax Am Elk I
Lax Ma Elk I

OJ, så många namn.. Tyvärr inget jag fastnade för direkt. Men tack så jätte mkt.. ska lätt in och kolla den hemsidan :D

// Elin

Jag skulle inte sätta igång om det var min häst. Känns som om det skulle vara mer riskabelt än att vänta ut det.

nu vet jag inte så mycket om igångsättning av häst MEN vilka risker finns det :confused:
finns det risker med att fölet ligger kvar och kommer självmant ut

vill verkligen inte skrämma dobbisen utan frågar i rent syfte att vara nyfiken

inte misstänkt att något skett, men alltså ja nu mot slutet till, men inte innan. Hon var ju dräktig på 88 dygnet..

Vi kan väl säga så här,det är som att välja mellan pest eller kolera.
Ju längre tid den ligger kvar ju mindre näring får den och kan dö för det,puttar man ut den så finns risken att den inte har eller inte hinner vända rätt och dör av den anledningen,dock så sätter man inte igång något om man inte är säker på att den ligger där den ska vara,men det finns fortfarande inga garantier,på 45-60 min kan mycket hända o det är den tiden det tar för sprutan att verka.

just nu har jag ingen aning om vad jag ska säga till vet.senast kl 09.00.

Skulle jag välja sätta igång så skulle jag aldrig förlåta mig själv om något går åt skogen,fördelen är att vet.finns på plats

Sätter vi inte igång henne utan det tar säg en vecka till så är risken att jag inte orkar mer och att fölet ändå är dött, - är att då är vet.ett telesamtal bort

Hur jag än väljer så kommer jag om det går fel att anklaga mig själv för att varför gjorde jag inte så........:confused:

Åhh, stackars dig !

jag lovar att ALLA absolut alla håller tummarna för vad du än bestämmer dig för. Och ingen kommer att klandra dig om det går dåligt.

Om den ligger rätt och om din vet råder dig att jaga ut den så är det nog det rätta.

Hej, hade ett arabsto för några år sedan, hon skulle föla 1 maj (betäckt en gång), fölet kom 23 juni, helt naturligt. Han var absolut inte för stor, utan allt gick bra. Hade vet. att kolla henne i slutet av maj, vet tyckte att vi skulle vänta och tur var väl det, för vi fick ett perfekt litet hingstföl. Förstår din oro och håller tummarna för dig och din pålla.
Kram G :banana:

Glömde säga att min Tant arab inte fölat än, hon har gått snart en vecka över tiden. Tror att med det fina vädret som kommer nu, så kommer fölet också./G :idea:

Min gick ju 33 dygn över tiden o ut kom en mager stackare.
MEN...risken finns också att lungorna inte är utvecklade o sätter man då igång den så finns risken att den dör för det.
Min som dog i onsdags hade gått 329 dygn o borde ju varit färdig...men den var prematur när den kom.
I år har massor av ston gått över tiden o det är först de 3 sista månaderna som fölet sätter fart o växer o utvecklas...vem vet när ditt sto "tillät" den igångsättningen av växande??
(vet inte om det där blev begripligt?). Jag skulle vänta o låta fölet komma när det känner sig färdigt...känns lite som att knacka hål på ägget för att se om där finns en kyckling...
(något jag gjorde för många härrans år sedan när hönans 6 kycklingar kommit ut...men hon envist ruvade vidare på ett ägg till i över en vecka...jag knäckte ägget o då dödade jag kycklingen som inte var klar:cry:).
Det är ett jättesvårt beslut...det är lite pest eller kolera. Fölet kan dö vilket val du än gör...men stoets risker vid en igångsättning är större än om hon fölar när det kommer igång naturligt.
Det är iaf vad jag fått lära mig...
(Rätta mig gärna...stommen är du här?)

Att den ska komma ut och se ut som en "biafframask" :eek: har jag räknat med,men 41 dagar över,eller ja i morgon är det 42,tar tillbaka det det är 42 sen en 1/2 timme tillbaka :o

Jag har ju precis som du redan mist ett sto,så ärligt ska erkännas att jag inte är så sugen på att förlora något mer,varken sto eller föl.

Så jag ropar också på STOMMEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Förstår dig...vilken vånda.
Min fölis var svag i början...tog 70 min innan hon ens försökte resa sig. fick nappa henne o sen blev hon pigg fort. De saknar socker i blodet vilket gör dem svagare fort. Men det tog hon igen på nolltid.
Men som jag skrev tidigare. Ha gärna råmjölk o plasma i beredskap...ifall den inte orkar själv i början.
Plasman o råmjölken kan ges i sond ifall den inte har ork att tutta själv.
Usch...jag lider verkligen med dig o jag har min fölis som det gick illa för på näthinnan när jag skriver nu...
Hoppas iaf att det ska gå jättebra...precis som det gjorde för Iglatjärns bebbe förra året. läs tråden så kanske oron släpper lite.:)

Tillägg...verkar rörigt såg jag när jag läste igenom. Jag skriver om 2 olika föl. Det ena gick stoet över med i 33 dygn. Den andra föddes med kejsarsnitt o var prematur.

Jag har ett shettissto som gick 43 dagar över, så jag vet hur det känns. Ut kom iaf ett litet stoföl, tunn o liten var hon, men väldigt pigg.

Åhh, stackars dig !

jag lovar att ALLA absolut alla håller tummarna för vad du än bestämmer dig för. Och ingen kommer att klandra dig om det går dåligt.

Om den ligger rätt och om din vet råder dig att jaga ut den så är det nog det rätta.

Instämmer till fullo--- Jag tänker på er idag!

nu vet jag inte så mycket om igångsättning av häst MEN vilka risker finns det :confused:
finns det risker med att fölet ligger kvar och kommer självmant ut

vill verkligen inte skrämma dobbisen utan frågar i rent syfte att vara nyfiken

Det jag lärt mig är att om fölet inte är redo att komma ut, kan den vara underutvecklad och dessutom ligga vänd åt fel håll. Risken är stor att man kan förlora både föl och sto om det vill sig riktigt illa och den hamnar ordentligt fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 987
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka