Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Lugn och fin.

Våra små går ute dygnet om från första dagen oavsett väder. De klarar sig utmärkt så här på sommaren när det är varmt.

Tack, verkligen skönt och höra.

Det man mest har hört är att dom är så känsliga för kyla och har lätt att dra på sig förskylning osv. Det är ju det sista man vill när dom är så här små. Men nu lyser solen sen kanske 08 så det kom bara en stor skur som vara i kanske en timma? Resterande vecka ska det vara fint och väldigt varmt här nere upp i mot 28+ Så dom får nog fortsätta gå ute dygnet runt nu.

Tack för att du lugna mina nerver :D

Jag skulle INTE sagt det där med solen, urk... Nu regnar det igen. Och jag som är på väg in i duschen...

Bara att hålla koll på bebis och tempa dagligen första veckan så man ser om det blir några skillnader. Jobelle gick ute dygnet runt från sitt 5e dygn.

Ok, får jag fråga hur man lyckas tempa ett föl så här tidigt? Visst hon är nyfiken och social, men ibland även lite osäker. Hur ska jag göra?

Ska åka ut nu nämligen, hoppas hinna få svar innan :)

Man håller fast fölet om kroppen och sen tempar man, sprattlar de får man kanske vara två stycken.

Man bör alltid tempa dem redan från dag 1 då det är enda sättet att snabbt upptäcka om något börjar gå fel.

Ok är det på så vis :o Jag som känner mig dum emot fölis om att hålla fast den lilla. Ska ta in dom när jag kommer ut så Pillan får käka lite och så kan jag tempa då, saken är den att jag tror jag är själv där ute när jag kommer, men det löser sig.

Tack...

Jag måste erkänna att det har vi aldrig gjort. Däremot så har vi väldig koll på om det är någon som verkar det minsta slö eller så.

En duktig uppfödare fick oss att lova att vi skulle tempa våra föl efter att hon förlorat ett föl ett år i ett snabbt förlopp som började med feber. Man förlorar ju ingenting på att tempa, tvärtom, fölet blir hanterat och man tar snabbt reda på dess normaltemp.

KL, Det blir inget föl för min del..
Vet va här precis och där fanns inget föl..

Så tråkigt för dig att det inte var något föl :(.

Jag måste erkänna att jag har varit rätt nyfiken på hur fölet skulle komma att se ut och har därför följt dig med spänning i din väntan.

/utte från haflingertråden

Det var Iglatjärns sto som gick 388 dygn förra året. Med lyckad utgång.
Tror hela buke följde henne i slutet o hon hade videolänk så alla kunde hjälpa henne att vaka.
Här är länk till tråden o bilder på sto o föl.
Trevlig läsning...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=701617&highlight=388

ja men jag vet att jag följde den, men glömde hur många dagar det var. Tackar för att du fyller i. :)
I och för sig är dte trevligt med rekord, men ibland är det ganska skönt att bara vara lagom..
U

Så jag kan få vänta ytterligare 18 dagar :eek:
Nu tror jag inte att det blir så då mina vettar idag telefonkonfererar över hela landet med andra vettar och just nu är jag så trött & less så jag struntar i vilket:o
Det händer ju inte precis något nytt förutom att hon hade en liten snorkonsistens flytning i går också

på dygn 88, men men.. Jo det känns hemskt, jag förstår folk som tycker det är jobbigt när stoet kastar.

Vi ska inte betäcka om vi ahr försökt i 3 år nu, så nu är det stopp.
Troligen kommer vi Köpa en unghäst eller ett föl.
För det var ju det som var tanken att jag skulle få en ridhäst, inom några år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 988
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?